Pentru a ajunge a doua oară  în Insula Maltezilor am apelat la transportul  acvatic. Despre  impresiile  deplasării  cu  avionul  în  prima mea „debarcare”, vam povestit pe larg în episodul precedent. Acum am ales  feribotul.  Nu a fost un vas de pasageri  dintre acelea gigantice  având 13 punţi, cu care mai traversasem Mediterana, ci m-am suit pe o minunăţie de ambarcaţiune cu nume  de pasăre din deltă: catamaran.  Nu… cataraman, cum greşit zic femeile, obişnuite cu paftale, catarame, cingători, broşe  şi alte accesorii la modă.

Plăcuta deplasare pe apă

     Nu  fac antiteze (şi nici teze) referitoare la avantajele călătoriei prin aer  sau  pe apă. Fiecare oferă alte plăceri. Am, de pildă, amintiri minunate  în urma  voiajelor maritime  în Insulele Corfu, Capri, Cipru, Creta, Mykonos ( un fel de Ibiza a Greciei) şi, mai ales, Santorini, supranumită „Raiul pe Pământ”. Este  un loc magic ce  trebuie  văzut  măcar o dată în viaţă, de aceea ar trebui să povestesc  cândva, ceva.

   În unele dintre aceste  curse am avut parte de confort, chiar lux, fiind vorba de  nave de mare tonaj aparţinând  unor companii celebre  ca „Blue Star Ferries”, „Minoan Lines”, „Jadrolinija”, „TransMediterranea”.

    În cala acestor „balene”  erau parcate autoturisme, autocare, microbuze, o mulţime de motciclete şi scutere, chiar şi TIR-uri.  În partea superioară existau numeroase punţi cu  cabine, restaurante, baruri, ca şi terase laterale pentru plimbări şi  locuri speciale  din care se putea admira marea.

    Ce mai, adevărate  orăşele plutitoare.

O altfel de …„pisică”

     Acum mi se ivise  posibilitatea să mă deplasez  cu un alt soi de vas. Şi el impozant. Însă mai  suplu,  mult mai  rapid, format la bază din două corpuri  de plutire paralele şi egale. De aceea  este foarte stabil, având  tangajul şi ruliul moderate. Face parte din clasa  catamaran,  prescurtat (şi alintat) de marinari „cat” („pisică”), fiindcă  parcă… sare peste valuri.

   Fusesem şi în Corfu  acum doi ani cu o asemenea navă. De asemenea, aveam  amintiri  – e drept, nu  prea plăcute –  în urma unei excursii în Cipru. Atunci  avusesem parte de un catamaran de mai mici dimensiuni, ce transporta doar pasageri. La ducere prinsesem o furtună atât de aprigă, încât până şi comandantul  se  cam  albise la faţă. Toată lumea… deborda pe unde apuca, însă nu de…fericire! Noroc că la întoarcere  marea s-a calmat, altminteri aveam de gând   să mă înapoiez…în înot.

    Aşadar,   eram din nou gata să trăiesc  o  experienţă captivantă. Mai cu seamă, că urma să testez  calităţile  ultramodernului  catamaran  „Maria Dolores”, construit în Australia. Aparţine   firmei „Virtu Ferries” şi efectuează  naveta   între din portul italian Pozzalo şi Capitala Maltei. Are un frate la fel de elegant, vasul „Jean de la Valette” (fondatorul în 1566 a oraşului ce-i poartă numele), despre  care am auzit multe vorbe bune.

Zburând” peste valuri…

   …Am ajuns la limanul  italienesc  destul de devreme faţă de ora de plecare. Doream să  admir pe  îndelete uriaşa „pisică”. Însă mi-o luaseră înainte  câteva zeci de  curioşi, mult mai harnici,  ce  făceau de zor poze.

    Brusc  a început agitaţia. S-au pus garduri de aluminiu pentru  dirijarea  fluxului de pasageri şi imediat s-a format  o coadă impozantă . „Ce naiba, mi-am zis bântuit de amintiri  comunistoide, nici aici nu scap de stat la rând?”

    De pe navă  au coborât  nişte tipi echipaţi în alb şi ne-au  ghidat  spre   pasarelă.  Urcăm de-a valma. În interior,  surpriză:   am crezut în prima clipă că mă aflu  în vreun gigant al aerului, gen „Airbus 380”.

     La primul nivel se află „Clasa turist”, un spaţiu de mari dimensiuni  în care intră fără probleme  500 de călători! Are  geamuri fumurii, pereţii placaţi cu lemn.  Sunt zeci de rânduri de scaune comode dispuse ca în aeronave, toate având centuri de siguranţă  şi boxe superioare închise pentru bagaje. La mijloc tronează  fotolii albastre şi verzi grupate în jurul unor mese rotunde, de culoare  galbenă.  În enorma incintă se mai află  un bar, un magazin şi numeroase  grupuri sanitare.  Mai încolo văd o scară în spirală din aluminiu şi sticlă, ceva monumental,  care duce la puntea superioară. O voi vizita mai târziu, întâi iau loc să mă acomodez.

O muzică difuză se aude din difuzoare, iar aerul condiţionat ne făcea bine după dogoarea de afară. Ce curăţenie, ce rafinamant! Să tot călătoreşti în asemenea condiţii…

 Se aude şuierul sirenei care dă semnalul de plecare. Agitaţia se mai linişteşte, lumea se aşează. Cei disciplinaţi îşi  cuplează  brăcinarele de protecţie. Deoarece nu suntem controlaţi ca în avion dacă le-am cuplat, zic „pas”. De regulă sunt disciplinat, dar acum mă fofilez, fiindcă îmi presează  pântecul  semirubicond,  ajuns astfel după dezmăţul culinaro-bahic de la categoria “all inclusive”.

Pornim abia simţit. Unii turişti imortalizează momentul. Abia  după ce ieşim din mica radă  puternicile  motoare încep să-şi fac datoria din plin  şi parcă am început să… „zburăm” peste valuri. Stropi mari se aşeză pe geamuri, opturându-ne parţial vederea.  Apoi vântul împrăştie petele albicioase  şi vedem  numai… albastru în faţa ochilor.

Întâlnire neaşteptată

  – Aşa da, nene –  exclam încântat, conversând  animat  cu un coleg de drum din ţară.

Mă aude  un steward  tinerel, bruneţel, subţirel, ce tocmai trece pe lângă noi.

   – Aaaa, uite de-ai noştri!

   – Şi mata?

   – Eu îs aici, la muncă.

   – Brava. Eşti singurul român?

   – Au mai fost, dar s-au dus la mai bine. Deocamdată am rămas numai eu.

   – Se schimbă des trupa?

   – Cam da.  Maltezii şi italienii sunt de bază, dar avem şi greci, ciprioţi, sârbi. În total – 16. Ei, ce ziceţi de „bărcuţă”?

   – Dacă ne place?  Auzi vorbă. Ce „bărcuţă” frate, e cât un…„samaliot”.

   – Ce-i aia?

   – Avion, pe ruseşte.

   – Adevărat: îi mare şi arată bine.

    Apoi Cristi, aşa s-a prezentat flăcăul,  îşi cere scuze şi pleacă  să-şi vadă de îndatoriri. L-am rugat să vină mai târziu la o şuetă, dacă poate. Vroiam să aflu unele detalii despre bijuteria plutitoare ce sălta ca o lebădă uriaşă.

Zis şi făcut

      Băiatul  s-a ţinut de cuvânt.  A venit după vreo jumătate de oră.  M-a invitat la o scurtă prospectare. Începem cu pupa, unde spectacolul este grandios. Elicele lasă în urmă un siaj alb ce se pierde în depărtate, lat cât o autostradă, delimitat   de undele turcoaz ale mării.

    Vin şi alţi călători să se uite.  La bar mai mulţi ruşi „drink”-uiesc veseli, vorbind tare, aşa cum fac de obicei. Nimeni nu-i ca ei! Câţiva copii aleargă pe  culoarele  dintre  scaune. Majoritatea pasagerilor  stau comod  în bancile  lor, manevând  tablete. Nimeni nu are vreo carte în mână; s-au dus vremurile acelea. Chiar în faţa mea  un plod în pempărşi înaintează de-a buşilea. Este  ignorat de juna sa mamă, o blondă spălăcită, care se amuză cu nişte tineri.

      Urcăm  pe puntea de elită, la „Club Class”. Ei, e altceva. Are o capacitate  de numai 70-80  de privilegiaţi. Sunt  pasageri ce plătesc dublu,  poate  triplu faţă de noi, gloata  de  la clasa “Turist”. Au la dispoziţie un bar select, cu chelneri ce servesc la mese, de aceea   nu-i  aglomerat precum  cel din “hală”. Consumatorii se afundă relaxaţi  până la umeri în nişte fotolii mari din piele. Stau tolăniţi  şi   admiră  priveliştea din spatele unor  uriaşe  geamuri  panoramice.  La “parter” privim marea doar  dintr-o parte. Nu-i rău nici aşa.

    Să nu omit, tot  “la cucurigu” se găseşte  şi un spaţiu exterior protejat, pentru  ca  oaspeţii să iasă la aer şi să se bronzeze. Numai  că într-o oră şi jumate cât durează cursa, nu prea apuci să-ţi schimbi culoarea în obraji.

   Dacă nu te-a tăbăcit  viaţa…

Dimensiuni respectabile

   …Am oftat   şi  am coborât   la locul meu. Meditam resemnat,  că măcar  în Paradis   nu sunt  locuri privilegiate, cu mai multă …umbră, linişte şi verdeaţă doar pentru „unii”. Deşi respectivii  cred  că şi acolo îşi vor petrece  somnul de veci tot la „business… bed”, faţă de muritorii de rând…

     Cristi  constatând că m-am pleoştit, a vrut să ştie de ce?

   – Nu, nimica.

   – V-a plăcut ce-aţi văzut? (Apoi mă întreabă, într-o doară, cu ce mă ocup).

   – Aha, gazetar. Cumva „acoperit”?

   – Aş. Cum mă vezi; în pantaloni scurţi…

   – Şi chiar vreţi să scrieţi ceva despre „Maria Dolores”? Bine, atunci notaţi să nu le încurcaţi: are 68 de metri lungime, 18 m. lăţime, o  capacítate  de încărcare  de 260 tone (adică  600 de pasageri şi 65 de autoturisme, plus echipajul). Mai adăugăm  rezervorul de combustibil ce poate primi 43 de  tone de motorină; cam cât  o mică staţie PECO…

     I-am mulţumit tânărului  compatriot şi l-am invitat la o bere. S-a ferit ca de foc:

    – Aoleu, imediat mă ţâpă ăştia afară… (Aşa am aflat  că băiatul era ardelean de-al meu).

    – Măcar una fără alcool.

    – Păi atunci, la ce bun???

Poveşti cu…încornoraţi

 …Am ajuns cu bine la mal. A urmat  un sejur agreabil, despre care vă voi povesti în episoadele următoare.  La întoarcerea din Malta, de cine dau? De acelaşi catamaran şi de acelaşi Cristi la bord.

  – Bună, omule?, l-am abordat vesel.

  – Ooo, domnu’ jurnalist. Ce v-aţi bronzat…

  – Mda, mi-a priit vacanţa. Tu ce faci?

  – Nu  grozav. Mi-s  cam supărat.

. .

  – Cum aşa? „Money”?

  – Nu.  „Corazonul”,  şi  duce semnificativ  mâna la inimă…

   – E aşa grav?

   – Am primit un telefon din ţară de la un amic. Mi-a zic că prietena  mă (cam)…înşeală.

  – Nu dispera  bătrâne,  l-am încurajat, bătându-l amical pe spate. Uită-te în jur ce de turiste nordice mişună. Consolează-te!

   A zâmbit amar, aşa că i-am povestit ce a păţit un alt… încornorat.

…Cică un tip pleacă în delegaţie peste hotare. Îşi termină misiunea înainte de vreme  şi se grăbeşte să vină  acasă,  anunţându-şi  soţia printr-un  SMS.

Aterizează omul  noaptea  la Otopeni, ia un taxi şi abia aşteaptă să ajungă la domiciliul conjugal. Deschide şi…dezastru: îşi găseşte nevasta în pat  cu un necunoscut!!! Are un şoc, face scandal, vrea să-l cotonogească pe amant, o ameninţă cu divorţul,  mă rog, tot tacâmul. A doua zi dimineaţă vine precipitată mama-soacră:

    – Precis există o explicaţie logică, dragul meu. Stai să văd.

 Femeia  intră în cameră la fiică-sa şi iese radioasă în scurtă vreme:

     – Ţi-am spus eu, te-ai enervat degeaba. N-a citit mesajul! (Va urma)

                                                                                                  Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail