El a precizat, luni, pentru Antena 1, că una dintre problemele actuale o reprezintă faptul că procurorii nu ajung să dovedească faptele de corupție.
„Adică noi vedem corupție în jurul nostru și nu vedem corupți care să fie pedepsiți de statul român. Aici este problema și bineînțeles că putem să o dezbatem și am început un proces de reflecție. M-am întâlnit cu mulți oameni din zona de justiție și cred că voi ieși într-un interval de timp rezonabil cu un diagnostic al sistemului românesc de justiție’, a precizat președintele.
Corupția reprezintă o „chestiune de securitate națională”, a mai spus Nicușor Dan, care și-a exprimat încrederea că CSAT și Parlamentul îi vor împărtăși punctul de vedere.
„Documentul care, cumva, dă competențe SRI-ului este Strategia de securitate națională. Eu cred și sper ca CSAT și Parlamentul să-mi împărtășească opinia, în momentul în care o să propunem această strategie. Eu cred că corupția este o chestiune de securitate națională. Încrederea pe care oamenii nu o au în momentul de față în clasa politică, în instituțiile statului, vine din faptul că ei percep corupția care există”, a spus el.
Președintele a subliniat importanța unei separări foarte clare între atribuțiile Parchetului, judecătorului și ale ofițerului de informații.
„Rolul ofițerului de informații este să colecteze informații – așa cum colectează despre rețele, despre sabotaje. Ei, fiind în teritoriu și discutând și analizând relații sociale, pot să vadă fenomene de corupție. Totul este ca, în momentul în care ei au informația despre fenomenul de corupție și în momentul în care precizează, sesizează acest presupus fapt de corupție către Parchet, ei să nu mai aibă nicio interferență cu dosarul. Și Parchetul, cu eventual mandat de judecător pentru ascultare sau ce pot ei să facă cu mijloacele legale, constituționale ale Parchetului să se ocupe de această sesizare. Vreau ca lucrurile să fie foarte clar împărțite între ce face Serviciul de Informații și ce face Parchetul’, a explicat Nicușor Dan.
El a adăgat că judecătorul este cel care validează mandatele pentru interceptări în cazurile care țin de siguranța națională sau de anumite infracțiuni.
„În momentul de față, și lucrurile sunt bine definite de lege, există două tipuri de interceptări, ambele fiind validate de judecători. Unele pe siguranță națională, în momentul în care SRI-ul se duce la judecător și spune: ‘Trebuie să fac niște interceptări pentru că mi se pare că se afectează securitatea națională’. Și unele pe care le face Parchetul, din nou, solicitând aprobarea de la judecător, pe chestiuni de infracțiuni”, a explicat Nicușor Dan.
Președintele a mai declarat că în cazurile în care au existat interferențe între ofițerul de informații și procuror sau judecător nu s-a respectat legea.
„Ce s-a întâmplat atunci este că nu s-a respectat legea. Ãsta este răspunsul foarte simplu. (…) În niciun caz, prezența corupției în Strategia de securitate nu implica o interferență între procuror și ofițer de informații sau, mai rău, între ofițer de informații și judecător. Deci, au fost oameni care n-au respectat legea, iar justiția din acel moment nu a avut anticorpii care să prevină această influență nefastă”, a spus el.
AGERPRES