Se poate face teatru din orice şi despre orice, ceea ce nu înseamnă că se poate face teatru oricum, fiindcă este  imoral să aduni o sumedenie de oameni într-o sală şi să-i ții o oră sau două, fără să le comunici lucruri importante şi capti­vante. Importante pentru existenţa lor şi captivante pentru timpul lor. Dacă un spectator pleacă de la teatru spunând „m-am plictisit”, poate fi de vină el, dar dacă o sumedenie de spectatori pleacă de la teatru spunând „ne-am plictisit”, trebuie să începem a ne pune întrebări! 

Pe profesorul Molnar Janos l-am găsit înconjurat de un grup de liceeni care-i sor­beau din priviri fiecare cuvânt. Sunt elevi ai Liceului „Korosi Csoma Sandor” din Covas­na, iar profesorul Molnar este coordona­torul echipei de teatru înfiinţată de Gazda Joszef, în urmă cu 40 de ani. Ca un omagiu adus fondatorului trupei de teatru din Co­vas­na, Molnar Janos a lansat cartea „Visza­tapas”, gest ce s-a dorit a fi o celebrare a unei vieţi pusă în slujba artei, o rechemare pe scenă. Invitându-l să ne vorbească despre preocupările sale, Molnar Janos mi-a răs­puns modest:

– Să vorbesc despre mine? Am făcut-o deja, de nenumărate ori cu mine însumi… dar vine o vârstă când ne dăm seama că alergând după nimicuri ne depărtăm de esenţă. Şi când mă gândesc la o altă vârstă, nu mă gândesc deloc la vârsta biologică, când vorbesc de altă vârstă mă gândesc la o anumită maturizare, o anumită capacitate de a percepe lucrurile în profunzimea şi în complexitatea lor sporită faţă de ceea ce am trăit până acum.

– Cum se mulează personalitatea unui informatician, a unui om cu un raţiona­ment şi o logică impecabile, pe tărâmul artei, o lume care se sustrage de la convenţional şi rigoare?

– Sunt două laturi ale personalităţii mele care se întrepătrund; tocmai astfel îmi asi­gur echilibrul interior. În artă unităţile de măsură nu există sau dacă există ele vin din zona spiritului şi atunci ele nu pot fi decât subiective. Şi atunci raţionalul din mine aruncă o privire obiectivă, remodelând totul. E un fel de a fi: gândesc limpede, cu creierul, ascultându-mi inima. De fapt, fiind atras de filozofie, am urmat şi teologia. Mă frământă incapacitatea omului de a cuprinde – ISTEN (IS – vechi, fără de început şi TEN – infinit, fără de sfârşit), căci cel ce coboară în adânci­mea sufletului său, găseşte acolo pe Dum­nezeu, lumea cea adevărată, unde nu e deosebire între ce a fost şi ce va fi, între ce este şi ce pare a fi, căci numai mintea ome­nească, neputincioasă de a cuprinde tot, a născocit împărţirile şi delimitările.

– Aceasta să fie oare cheia către tânăra generaţie? Pentru o cunoaştere cu pro­priile simţuri, cu propria-i minte, adoles­centul de astăzi este nevoit să răzbată prin noianul de ispite facile, pe care ade­sea nu ştie să le selecteze, să le prelu­cre­ze, să le înţeleagă. Destăinuiţi-mi câteva din strategiile dumneavoastră.

– Într-adevăr, trăim într-o lume în care va­lorile nu îşi mai cunosc identitatea, într-o epocă modernă în care televizorul şi calcu­latorul sunt mult mai tentante pentru copii decât lectura unei cărţi. Rolul teatrului este acela de a pune în valoare sensibilitatea natu­rală, apoi de a o ghida şi, în final, de a o cizela. Dar pe scenă replica trebuie astfel spusă, încât spectatorii, dar şi colegii de scenă să creadă în spontaneitatea ei afectivă. Dialogul pe scenă nu este doar un schimb banal de replici memorate, iar intensitatea vocii în concordanţă cu frecvenţa enunţului fiecărui cuvânt este scenică, nu stradal-fami­li­ală. Mulţi interpreţi îşi spun replicile pe fondul unui „dans”, al unui joc de picioare deranjant, datorită numărului insuficient de repetiţii. Mişcarea în scenă doar de dragul mişcării, fără suport logic cerut de text, este o altă carenţă a instruirii. Jocul dramatic este o şcoală a sincerităţii, a rigorii şi a onestităţii, oferind fiecărui copil posibilitatea de a fi el însuşi şi, totodată, actorul propriei sale exis­tenţe. Acest joc îi asigură copilului o bază solidă pentru a deveni adultul senin şi sigur pe sine. Urmăresc sensibilizarea acestor minţi fragede, dezvoltarea gustului pentru frumos în speranţa că îi va îndepărta de televizor şi de calculator, obţinând astfel o comunicare interpersonală.

– Cultivarea unei atitudini pozitive faţă de comunicare prin conştientizarea im­pactului limbajului asupra celorlalţi şi prin nevoia de a înțelege şi de a folosi limbajul într-o manieră pozitivă, respon­sabilă din punct de vedere social, este o adevărată provocare, în contextul social actual. Cum reuşiţi să le dezvoltaţi elevi­lor dumneavoastră interesului faţă de comunicarea interculturală?

– Mereu am simţit că pot comunica mai uşor cu oamenii prin teatru şi regizând mă simt foarte bine. Totul a pornit din anii ’90 şi de atunci în fiecare an recrutez elevi în trupa mea de teatru şi punem în scenă diferite piese, în funcţie de gusturile celor care vin la spectacole. Regizarea este un mod de a co­mu­nica cu publicul, ideile pe care  doresc să le transmit iau forme teatrale depăşind limi­tele limbajului pe care îl folosim zi de zi. Aceste  piese pot fi înţelese de oricine, chiar şi de cei care nu cunosc limba maghiară. Punerea în valoare a pasiunii elevilor pentru arta spectacolului de teatru prin dezvoltarea capacităţii şi a adaptabilităţii acestora la munca în echipă, prin stimularea perfor­man­ţelor artistice individuale şi de grup, cunoaşterea literaturii şi dramaturgiei uni­versale clasice şi contemporane, opţiuni repertoriale care să reflecte vârsta şi preo­cupările lor, sunt atuuri cu ajutorul cărora antrenez elevii într-o competiţie artistică deschisă şi onestă, bazată pe libertate de exprimare, creativitate, imaginaţie, sensibi­litate şi originalitate. Sigur, pe altarul artei sacrific multe: timp, orgolii… dar merită.

– V-am urmărit la repetiţii şi totul pare un joc haotic, frânturi de gânduri, sec­venţe întrerupte, monologuri absurde… şi totuşi, în spectacol sunt fantastici. Dincolo de spaţiul scenei aceşti copii transmit emoţii nebănuite poate nici chiar de ei. De fapt numeroasele premii obţinute  vorbesc de la sine despre talentul şi implicarea totală a întregii echipe. Aţi obţinut, în decursul anilor, de la premii de popularitate la premii spe­ciale, marele premiu, premiu de exce­lenţă, premiu pentru cea mai bună regie, la festivaluri de prestigiu din ţară: ODIF, PADIF, pe scene mari din Oradea, Mier­cu­rea Ciuc, Tg. Mureş.

– Din afară poate părea un joc haotic, pie­sele jucate sunt selectate de membrii echi­pei, iar la selecţie nu avem un gen de piese stabilit în prealabil, dar am pus în scenă pie­se realiste, groteşti, absurde şi chiar ritualuri dramatice (Legenda Cetăţii Zânelor). Jocul, acest tip de „disciplină distractivă” oferă simultan şi libertate şi rigoare, dezvoltând încrederea în sine, creând posibilitatea de a-şi descoperi şi folosi cele mai bune abilităţi, jocul fiind cel mai bun stimulent pentru capacitatea de expresie a copilului. Are scop educativ şi chiar terapeutic, asigură o bază de înţelegere cu sine şi cu ceilalţi, dezvol­tând adaptabilitatea la diverse situaţii şi adaptabilitatea socială. Influenţează pozitiv procesul de învăţare, dezvoltând psihicul şi socialul printr-o metodă plăcută, veselă, fiind în contrast cu acel comportament con­venţional şi cu învăţarea formală. Oferă o educaţie activă, încurajează originalitatea oferind libertatea maximă, fiindcă jocul îşi creează propria lume. Însă, în spatele aces­tei libertăţi aparente pe care le-o ofer co­piilor (ei îşi aleg piesele şi noii membrii ai echipei), am o strategie clară, bine pusă la punct; este vorba de principiul relevanței – competențele și conținuturile fiind corelate cu nevoile reale și imediate ale elevilor; prin­cipiul diversificării – strategiile, ofertele și situațiile de învățare sunt diversificate și adaptate grupului de elevi; principiul transferulului – prin realizarea de conexiuni între textele studiate și viața cotidiană.

– De ce zâmbiţi?

– Îmi amintesc cu nostalgie de momentul când în 2011 am luat premiul pentru regie, din juriu făcea parte chiar autorul piesei jucate de noi, Mate Miklos, care după con­curs m-a întrebat: „Eu am scris piesa asta?”. Momente ca acesta sunt cele mai fascinante etape din viaţa unui om. Sunt anii jocurilor şi ai râsetelor, ai descoperirii lumii şi a oa­menilor de lângă noi, a mediului ce ne în­con­joară, a responsabilităţilor, pe care în­vățăm să ni le asumăm, cu paşi mărunţi, evident.

– Şi dumneavoastră v-aţi asumat acest rol de dirijor din umbră, care vi se potri­veşte ca o mănuşă.

– Regizorul doar creează atmosfera mo­mentului respectiv şi ajută actorul-copil să se contopească sufleteşte cu personajul. Prin intermediul unor astfel de activităţi, copilul îşi pune în valoare prezenţa scenică dublată de aplomb, dicţia, mimica, siguranţa de sine, plăcerea de a spune textele în faţa publicului. Un copil înzestrat cu vizibile calităţi artistice  place, emoţionează, cuce­reşte. Sigur, pasiunea pentru această artă se naşte jucând diferite roluri, participând la sesiuni de pregătire specifice. Patru elevi au optat deja spre arta teatrală, şi sunt actori apreciaţi (Kicsid Gizella, Kozma Attila, Lung László Zsolt, Gál Gyula). Îndemnul nu poate fi unul extern, îndemnul spre această artă vine din interior. Fiecare îşi alege singur ca­lea pe care o urmează în viaţă, dar eu sunt mândru că prin munca mea am îndrumat elevii spre actorie. În fiecare an avem turnee atât în ţară cât şi în străinătate, unde copiii au prilejul de a realiza un schimb de valori foarte important la vârsta lor. Nu pot decât să spun că nu voi abandona teatrul nicio­dată şi voi continua să regizez cât mă va lăsa sănătatea.

Dana Şerban

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail