Foto: Silviu M.d.C

Într-o conferință de presă care a avut loc vineri, la sediul Direcției Finanțelor Publice Municipale, Józsa Emese – directorul instituției, împreună cu viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, Sztakics Éva Judit, au dorit să aducă anumite lămuriri în privința problemelor pe care le întâmpină contribuabilii la plata impozitelor și taxelor.

„Am dori să punem la dispoziție anumite informații pentru a ajuta contribuabilii, pentru că știm că sunt nemulțumiți și au dreptate. Noul Cod Fiscal a creat modificări, și noi acum învățăm cum îi putem ajuta pe oameni, pentru că este adevărat că vin să plătească impozitele și sunt nevoiți să stea la cozi ca să le luăm banii, deci au dreptate dacă sunt nemulțumiți.” – a spus viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, Sztakics Éva Judit.

Viceprimarul a explicat că principalele probleme care apar în momentul în care contribuabilii doresc să-și plătească taxele și impozitele la ghișeu, se datorează atât faptului că în ultima vreme instituția se confruntă cu un deficit de personal, cât și din pricina noilor modificări aduse Codului Fiscal.    

„În primul rând trebuie să spunem că ne confruntăm cu o lipsă de personal datorită faptului că salariile sunt foarte mici în administrația publică, au fost de mai multe ori organizate concursuri, o parte din posturi au fost ocupate, iar pentru celelalte nu s-a prezentat nimeni, iar între timp, pe posturile care au fost ocupate, după o scurtă vreme persoanele au plecat. Și acum avem posturi libere, așteptăm avizul ANFP-ului pentru începerea concursului de angajare a personalului pe aceste posturi libere, avem nevoie de funcționari publici (…). Al doilea motiv care a creat această „harababură” aici la începutul anului este modificarea Codului Fiscal, iar al treilea aspect este faptul că la sfârșitul anului trecut am cumpărat și am pus în funcțiune noul soft pentru gestionarea informațiilor de la Direcția Finanțelor Publice.” – a mai spus aceasta.

Potrivit viceprimarului, noului Cod Fiscal i-au fost introduse prevederi privind terenurile de sub clădiri, care vor fi impozitate de acum înainte, prevederi care le-au creat anumite greutăți și funcționarilor instituției.

„Având în vedere că  metodologia a apărut pe 15 ianuarie a.c., în tot acest timp colegii mei s-au ocupat de găsirea unei formule de calcul pe baza căreia pot fi impozitate aceste terenuri de sub clădiri. Consultându-ne cu mai multe municipii ale țării, a fost creată o formulă prin care, în funcție de înălțimea blocurilor și numărul apartamentelor, cu o ajustare de +/- 50 de bani, clădirile se vor estima și se vor impozita.” – a explicat Sztakics Éva Judit.

Formula de calcul ar fi fost aprobată în cursul zilei de joi de către primarul Antal Arpad și ar fi fost trimisă către firma care administrează noul soft, iar viceprimarul estimează că de la mijlocul lunii februarie nu vor mai fi necesare declarațiile, extrasele de carte funciară sau contractele de vânzare – cumpărare.

„Acum importantă este destinația clădirii și nu persoanele care se află în proprietatea ei. Dacă într-o clădire funcționează un PFA, o societate sau orice altceva, atunci destinația clădirii este nerezidențială și atunci impozitul va fi calculat conform reglementărilor aferente pentru acele clădiri. Dacă un apartament are destinație mixtă, deci funcționează spre exemplu și un PFA, iar proprietarul locuiește acolo, atunci iar sunt două situații, în funcție de cazurile în care se poate specifica suprafața spațiului unde se desfășoară activitatea economică sau nu. În cazul în care acest lucru este posibil, suprafața se evaluează, dar are foarte mare importanță declarația pe care contribuabilii o fac, ei au această responsabilitate. (…) Dacă nu se poate delimita suprafața în care se desfășoară activitatea economică și cea de locuit, atunci există alte două situații: când cheltuielile de întreținere sunt deduse din activitatea societății, clădirea se consideră nerezidențială, iar în cazul în care cheltuielile nu sunt deductibile din activitatea economică, clădirea respectivă este încadrată ca fiind rezidențială.” – a spus directorul Direcției Finanțelor Publice Municipale, Józsa Emese.

Directorul a mai explicat că au intervenit modificări și în cadrul normelor metodologice din Codul Fiscal. Potrivit acesteia, în cazul persoanelor fizice, pentru clădirile rezidențiale, procentul valorii impozabile a clădirii va fi 0,08%, iar în cazul persoanelor fizice, pentru clădirile nerezidențiale, procentul este de 10 ori mai mare, adică 0,8%  asupra valorii  impozabile a clădirii.

„Am ținut să clarificăm și aceste lucruri, sunt lucruri noi și pentru colegii noștrii și pentru noi, iar casierii nu pot furniza aceste informații, oamenii sunt nerăbdători (…)Propunem contribuabililor să depună declarațiile anterior datei de 31 martie, deoarece legea permite acest lucru, însă în aceste situații nu vor mai putea beneficia de bonificația de 10% deoarece datele trebuiesc prelucrate.” – a mai spus Sztakics Éva Judit.

Potrivit viceprimarului, programele Internet Banking și Ghișeu – Control încă sunt funcționale, ceea ce înseamnă că nu este necesară deplasarea contribuabililor la sediul Direcției Finanțelor Publice Municipale, impozitele și taxele datorate putând fi plătite și prin internet.

Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail