invatamant dualMinisterul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice (MENCȘ) a supus dezbaterii publice, până în 26 august, Metodologia de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional de tip dual, de stat, pentru nivelul 3 din Cadrul Naţional al Calificărilor.
Proiectul supus dezbaterii publice (disponibil pe site-ul Ministerului, www.edu.ro) reglementează organizarea şi funcţionarea învăţământului profesional de tip dual, de stat, pentru nivelul 3 din Cadrul Naţional al Calificărilor, în condiţiile legii. Metodologia va fi pilotată în anul şcolar 2016-2017 la solicitarea operatorilor economici interesaţi, într-o serie de unităţi de învăţământ stabilite în urma dialogului dintre şcoli şi operatorii economici.
Conceptul propus prevede, printre altele, implicarea integrală a agentului economic în procesul de formare profesională a elevilor, dar şi în deciziile luate în consiliul de administraţie al şcolii, precum şi acordarea de stimulente financiare elevilor sub forma „bursei profesionale”, se arată pe site-ul Ministerului.

Caracteristicile învățământului dual
În metodologie se precizează că învăţământul profesional de tip dual, de stat, pentru nivelul 3 din Cadrul Naţional al Calificărilor, reprezintă o formă de organizare a învăţământului profesional, având următoarele caracteristici: este organizat la iniţiativa operatorilor economici interesaţi în calitate de potenţiali angajatori; asigură oportunităţi sporite de educaţie şi formare profesională de calitate, în relaţie cu un potenţial loc de muncă, prin pregătirea practică organizată la operatorii economici; elevii beneficiază de susţinere financiară din partea operatorului economic, acordată pe baza unui set de criterii clare, stipulate în contractele individuale de practică, prin care se încurajează o atitudine responsabilă faţă de muncă şi formare profesională, pe lângă bursa profesională acordată de stat, în conformitate cu prevederile legale; promovează o mai bună guvernanţă a procesului de educaţie şi formare profesională, printr-un management participativ care facilitează implicarea operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul şcolii.
Conform aceluiași document, învăţământul profesional de tip dual este organizat după clasa a VIII-a, ca parte a învăţământului secundar superior; este organizat ca învăţământ cu frecvenţă, cursuri de zi; poate fi desfăşurat şi în limbile minorităţilor naţionale. În metodologie se arată și că pot opta pentru înscrierea în învăţământul profesional de tip dual şi elevii din învăţământul special care finalizează învăţământul secundar inferior, cu respectarea reglementărilor în vigoare, și că învăţământul profesional de tip dual se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale.

Printre prevederi: Bursă profesională și alte forme de stimlente financiare
Proiectul prevede că elevii din învăţământul profesional de tip dual beneficiază de susţinere financiară, în conformitate cu prevederile legale, prin „Bursa Profesională” aprobată prin HG nr. 1062/2012 privind modalitatea de subvenţionare de către stat a costurilor pentru elevii care frecventează învăţământul profesional și că, distinct de acest sprijin financiar, elevii din învăţământul profesional de tip dual beneficiază şi de susţinere financiară acordată de operatorul economic, partener de practică, care va include, cel puţin: bursă, cheltuieli cu examinările de medicină a muncii şi analize medicale obligatorii, asigurare de risc, echipamente de lucru şi de protecţie, conform cerinţelor şi riscurilor la locul de muncă. Totodată, în metolodogie se arată că „operatorii economici, parteneri de practică pot acorda elevilor din învăţământul profesional de tip dual şi alte forme de susţinere şi stimulente financiare (de exemplu: cheltuieli de transport, masă, cazare), în condiţiile legii şi în conformitate cu prevederile contractului cadru pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul profesional; dar și că pot contribui financiar pentru dotarea şi funcţionarea unităţii de învăţământ şi pentru stimularea pregătirii profesionale a resurselor umane. Conform proiectului, pentru cheltuielile menţionate anterior, operatorii economici pot beneficia de facilităţi fiscale potrivit prevederilor legale.

. . Alte prevederi ale proiectului aflat în dezbatere publică
Același proiect prevede că Învăţământul profesional de tip dual se poate organiza numai în unităţile de învăţământ profesional şi tehnic acreditate sau autorizate să furnizeze formare profesională iniţială pentru calificările de nivel 2 specificate în Nomenclatorul calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătire prin învăţământul preuniversitar precum şi durata de şcolarizare aprobat prin Hotărâre a Guvernului, în vigoare la data prezentului ordin, în condiţiile legii.
Învăţământul profesional de tip dual se poate organiza numai în parteneriat cu operatorii economici autorizaţi pe baza unei metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice.
„Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ va include, în calitate de membru, un reprezentant al operatorului economic, partener de practică, din cota aferentă reprezentanţilor părinţilor din unitatea de învăţământ respectivă. În cazul în care în învăţământul profesional de tip dual sunt implicaţi mai mulţi operatori economici, aceştia se organizează într-un consiliu reprezentativ, care desemnează dintre membrii săi un singur reprezentant în Consiliul de Administraţie, din cota aferentă reprezentanţilor părinţilor din unitatea de învăţământ respectivă.”- se arată în metodologia aflată în dezbatere publică. Potrivit aceluiași document, începând cu anul şcolar 2017-2018, cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional de tip dual se stabileşte anual pe baza solicitărilor operatorilor economici, corelate cu tendinţele pieţei muncii şi nevoile de dezvoltare, conform documentelor de planificare, respectiv Planul Regional de Acţiune pentru Învăţământ (PRAI) la nivel regional şi Planul Local de Acţiune pentru Învăţământ (PLAI) la nivel local.
„Începând cu anul şcolar 2017-2018, admiterea elevilor în învăţământul profesional de tip dual este reglementată prin metodologie specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice (…). Planurile-cadru de învăţământ şi curriculumul pentru fiecare calificare profesională sunt aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice. Schemele orare de funcţionare a învăţământului profesional de tip dual se stabilesc la nivelul unităţii de învăţământ, în funcţie de posibilităţile de organizare a practicii la operatorul economic.”- se mai arată în metodologie.
Potrivit aceleiași surse, elevii din învăţământul profesional de tip dual vor susţine, după primul semestru din anul al II-lea de formare profesională o evaluarea intermediară care atestă nivelul de pregătire teoretică şi practică.
„ Absolvenţii învăţământului profesional de tip dual, au dreptul de a se înscrie la examenul de certificare a calificării profesionale. (…) Absolvenţii învăţământului profesional de tip dual care promovează examenul de certificare a calificării profesionale dobândesc certificat de calificare profesională şi suplimentul descriptiv al certificatului, conform Europass. Absolvenţii învăţământului profesional de tip dual care promovează examenul de certificare a calificării profesionale pot continua studiile în clasa a XI-a a învăţământului liceal, în condiţiile legii şi ale reglementărilor specifice stabilite de ministerul educaţiei şi cercetării ştiinţifice.”- se mai arată în metodologie.
Proiectul integral – supus dezbaterii publice poate fi găsit accesând site-ul Ministerului, www.edu.ro, sau direct: http://edu.ro/metodologia-de-organizare-%C5%9Fi-func%C5%A3ionare-%C3%AEnv%C4%83%C5%A3%C4%83m%C3%A2ntului-profesional-de-tip-dual-de-stat-pentru.
Propunerile şi sugestiile cu privire la acest proiect pot fi trimise pe adresa de email „[email protected]” până la data de 26 august, inclusiv, se arată pe site-ul MENCȘ.
Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail