Medicii din ţară s-au confruntat vineri cu o nouă piedică pusă de sistemul SIUI (n.red.- Sistemul Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale de Sănătate din România), după ce acesta a fost blocat pentru 6 ore.

. .

Chiar dacă după ora 12:15 informaticienii au reuşit să rezolve problema apărută la ora 6:55, vineri 18 septembrie, medicii s-au arătat revoltaţi de situaţia în care au fost puşi în faţa pacienţilor bolnavi şi agitaţi, explicând că nu au voie să rețină cardul pentru validarea serviciului ulterior. „Le recomandăm oamenilor vârstnici veniţi din mediul rural cu multiple boli asociate, să revină mai târziu – deşi nu cred că va funcţiona – sau să revină luni, având speranţa că va funcţiona. Pacienţi care sunt puşi pe drumuri…spital care pierde bani decontaţi pe servicii”, a spus un medic nemulţumit.

Directorul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Covasna a declarat că medicii nu aveau de ce să oprească fluxul de consultaţii întrucât Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a transmis o informare prin care se ofereau paşii necesari validării serviciilor oferite în intervalul orar 6:55 şi 12:15.

„N-au înţeles ce trebuiau să facă. Acest mesaj (n.red.- instrucţiunile de validare a serviciilor trimise de către CNAS) a fost afişat de dimineaţă, nu chiar la ora 8, ci la ora 9. Noi am trimis email la toţi furnizorii, dar ştiu că alţii nu au vrut să acorde consultaţii medicale. Nu consider că e cineva vinovat. S-a întâmplat la nivel naţional, iar informaticienii au lucrat toată noaptea. Erau paşii specificaţi în mail, dar depinde de fiecare şi de interpretarea fiecăruia”, a spus Ghiţă Drăgoiu, directorul CJAS Covasna.

Şi pacienţii s-au declarant nemulţumiţi de neregulile sistemului, cu care s-au confruntat încă de la implementarea acestuia, Asociaţia Naţională pentru Protecţia Pacienţilor transmiţând un mesaj prin intermediul domnului preşedinte Vasile Barbu: „Stimaţi medici de familie, stimaţi medici din ambulatoriu de specialitate, stimaţi farmacişti, stimaţi operatori din laboratoarele de paraclinic, stimaţi furnizori de îngrijiri medicale la domiciliu, stimaţi manageri de spitale, vă rugăm să ne scuzaţi pentru starea noastră de nervozitate generate de aşteptarea de atâtea ore din cauza blocării sistemului de operare cu cardul de sănătate! Unii dintre noi am venit de la mari distanţe, am făcut eforturi mari să ajungem la dumneavoastră,  suntem bolnavi, avem dureri insuportabile, ne-am învoit de la serviciu, suntem disperaţi! Vă rugăm să faceţi voluntariat până la rezolvarea avariei sistemului, că poate aşa se încadrează şi CNAS în targetul de economii.”

De asemenea, şi Alianţa Medicilor, prin doamna doctor Letiţia Coriu a transmis un mesaj către ministrul Sănătăţii şi preşedintelui CNAS, prin care li se aduce la cunoştinţă că această sincopă de vineri care a durat 6 ore nu este singulară şi că afectează atât pacienţii, cât şi cadrele medicale. Alianţa Medicilor solicită adoptarea de urgenţă a unor măsuri – validarea tuturor serviciilor efectuate în perioada de colaps a sistemului şi după 72 de ore dacă este necesar; permanentizarea acestei soluții pentru viitoarele evenimente asemănătoare, odată ce sunt confirmate telefonic la casele județene; dar şi efectuarea de urgență a unui audit de specialitate pentru identificarea problemelor sistemului.

***

În ţară, distribuirea  cardurilor naţionale  de sănătate a fost  demarată după ce ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu a semnat contractul de distribuire a acestora cu Compania Poşta Română, la începutul lunii septembrie 2014. În judeţul Covasna, procesul de distribuire a cardurilor a început în data de 3 octombrie 2014, fiind tipărite peste 150.000 de bucăţi. Folosirea cardului national de sănătate a devenit obligatoriu la data de 1 septembrie 2015, după ce termenul a fost amânat de mai multe ori, pentru acomodarea cu noul sistem.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail