Ministerul Afacerilor Interne a inițiat două acte normative prin care se reglementează procedura de ridicare a mașinilor și se introduce ca regulă interzicerea parcării pe trotuar. . .

Aceste aspecte au fost prezentate de mai mulți reprezentanți ai MAI marți într-o dezbatere publică a proiectului hotărârii Guvernului pentru completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice și a proiectului de lege pentru modificarea și completarea aceleiași ordonanțe.

Potrivit precizărilor reprezentanților MAI, aceste acte normative au fost inițiate ca urmare a unor hotărâri judecătorești date de Înalta Curte de Casație și Justiție și de Curtea de Apel București, prin care s-a decis că ridicarea de mașini nu se mai poate realiza pe baza hotărârilor consiliilor locale și prin care Guvernul a fost obligat să emită proceduri în acest domeniu. Au fost astfel inițiate un proiect de HG care reglementează procedura de ridicare a mașinilor și un proiect de lege care să introducă responsabilități și pentru autoritățile locale care vor gestiona această activitate.

„Trebuie să plecăm puțin de la principiul de bază. Noi avem acum o modificare a unei hotărâri de Guvern care ne lasă într-un spațiu și într-un text al ordonanței pe care îl avem în vigoare și noua lege, în care noi am stabilit niște cazuri în care se ridică (mașinile — n.r.), cazuri distincte, identificate, ca să nu mai avem discuții că acolo s-a ridicat sau acolo nu s-a ridicat, să nu ridicăm între blocuri, să nu ridicăm în zonele unde nu o impune într-adevăr situația. (…) Hotărârea o punem în aplicare ca urmare a deciziei Înaltei Curți. Dar noi încercăm să rezolvăm toată problema prin acel proiect de lege, unde rezolvăm întregul cadru legal al opririlor, staționărilor și ridicărilor”, a explicat Florentin Brăcea, șeful Direcției Rutiere a Poliției Române, în dezbaterea care a avut loc la Centrul Cultural al MAI.

El a precizat că în prezent pot fi ridicate doar mașinile de pe partea carosabilă. „Acum se pot ridica mașinile doar de pe partea carosabilă. Noi, în noul proiect de lege, (…) am zis că se pot ridica și mașinile de pe trotuar și instituim niște reguli pentru parcarea pe trotuar — să fie unde locul permite acest lucru, unde avem marcaje, unde avem indicatoare, unde administratorul drumului și-a dat un aviz și bineînțeles ne solicită nouă, Poliției Rutiere, acest lucru”, a spus Florentin Brăcea.

Acesta a precizat că sunt prevăzute în proiecte și măsuri în cazul șoferilor care se vor încuia în propriile mașini pentru ca acestea să nu fie ridicate. „Am prevăzut să nu le mai ridicăm, dar sunt metode polițienești de a-i scoate din mașină pe acei conducători auto”, a explicat Brăcea.

Pe de altă parte, în timpul dezbaterilor, Cristina Manda, subsecretar de stat în MAI, a afirmat că prin proiectul de lege pentru modificarea OUG 195/2002 se încearcă și responsabilizarea autorităților publice locale.

„Este clar că fiecare dintre noi, care trăim în orașul acesta și nu numai în orașul acesta, suntem sufocați de problematica legată fie de trotuar atunci când suntem pietoni, fie de circulația pe drumul public, de modul în care se parchează. (…) Oamenii încearcă în mod major să respecte legea, problema pe care o avem însă și este una reală este că în acest moment Poliția, Ministerul de Interne, poate veni cu o parte din măsurile legislative în a reglementa ceea ce se constată că lipsește din legislație. (…) Ce încercăm prin acest proiect de lege este (…) să responsabilizăm cumva și autoritatea publică locală”, a explicat Cristina Manda.

Pe de altă parte, prezentă la dezbatere, Irina Zamfirescu de la Active Watch a spus că, dacă vor intra în vigoare proiectele propuse de MAI în forma lor din prezent, parcarea pe trotuar ar intra în legalitate.

„Deși intenția se pare că a fost contrară, în momentul de față nu se regăsește nicăieri în textul de lege interdicția explicită de a parca pe trotuare. O altă problemă ar fi cu privire la bicicliști — de exemplu copiii sub 14 ani, conform acestei propuneri, nu ar mai avea voie pe drumurile publice cu bicicleta. Drum public înseamnă, în opinia noastră, absolut orice trotuar, orice stradă, inclusiv aleile din parc, cale de acces terestră pentru pietoni. Asta e definiția din lege. Deci, în principiu, orice copil sub 14 ani prins pe bicicletă în afara curții lui ar fi un mic ilegalist”, a afirmat Irina Zamfirescu.

Marius Stratulat de la Asociația „Help to Heart” a spus că ar dori interzicerea totală a parcării pe trotuar.

„Aceste două puncte sunt destul de grave pentru noi: să se lase la latitudinea polițistului dacă se sancționează o ilegalitate sau nu în privința parcării pe trotuar, care în unele locuri e destul de mic și nu permite accesul unei persoane cu dizabilități în scaun rulant. Să se mai și parcheze pe el e grav. Și în privința locurilor de parcare (…) persoanele valide ne ocupă locurile abuziv sau ilegal și acest lucru, prin actul normativ pe care vor domnii de la MAI să-l adoptăm, va fi lăsat în aer. (…) Consider că trebuie să fie destul de clar specificat unde e un loc special pentru a fi parcată o mașină pe trotuar sau unde nu e loc nu se parchează, cu toate că eu tind să se interzică de tot parcarea pe trotuar”, a susținut Stratulat.

Alexandru Ștefan de la Asociația „România fără gropi” a subliniat că mașinile parcate neregulamentar deranjează pe toată lumea. „Dar de la a ridica și de la amenda, până la urmă, trebuie să ne rezumăm la un singur lucru — siguranța cetățeanului, siguranța rutieră, care nu există momentan. (…) Despre parcarea pe trotuar, Asociația ‘România fără gropi’ este împotrivă. În nicio țară din Europa această parcare nu se face pe trotuar, există spații special amenajate pentru a parca autovehiculele”, a explicat Alexandru Ștefan.

Totodată, Mihai Deneș de la Asociația „Adevărații VeloPrieteni” a arătat că propunerile MAI se referă în general la mașinile care blochează ilegal carosabilul, nu și la cele care blochează pistele de biciclete.

„Propunerile se referă, în primă fază, la mașinile care blochează ilegal carosabilul. Din punctul nostru de vedere interesantă ar fi o propunere pentru mașinile care parchează pe pistele de bicicletă și trotuare. (…) Pietonul este prioritar, biciclistul este prioritar pentru un oraș congestionat și după aceea, pe al treilea loc, ar fi traficul. (…) Ar trebui stabilită obligativitatea clară ca agentul de poliție să dispună ridicarea, nu cu ‘poate’ dispune. (…) Acest lucru lasă loc la interpretări”, a afirmat Deneș.

Reprezentanții MAI, între care și Dumitru Jianu, adjunctul inspectorului general al Poliției Române, au prezentat pe larg noutățile aduse de cele două acte normative.

Astfel, potrivit informațiilor puse la dispoziție de MAI, se vor ridica doar mașinile parcate neregulamentar și care îngreunează circulația celorlalte categorii de participanți la trafic. Se va stabili în mod clar când se vor ridica mașinile, respectiv: când vehiculul este staționat pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la o distanță mai mică de 15 metri înainte și după acestea, pe trecerile pentru pietoni ori la mai puțin de 10 metri înainte de acestea, în intersecții, inclusiv cele cu circulație în sens giratoriu, precum și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanță mai mică de 10 metri de colțul intersecției, în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjenește circulația vehiculelor, pe pistele obligatorii pentru pietoni și/ sau bicicliști ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare, pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai, pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres și a celor naționale europene.

Pe de altă parte, nu se vor mai ridica mașinile atunci când sunt persoane înăuntru sau atunci când conducătorul auto se prezintă la locul unde a parcat până ca mașina să fie ridicată. În acest caz va exista o taxă doar pentru ridicare, nu se va plăti și transportul și depozitarea. Vor putea fi ridicate și mașinile parcate neregulamentar pe trotuar sau pe pistele de bicicliști — până în prezent se puteau ridica doar cele parcate neregulamentar pe partea carosabilă. Totodată, potrivit MAI, activitatea de ridicare va fi în responsabilitatea administratorului drumurilor (primăriile).

AGERPRES

www.agerpres.ro

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail