Interviu cu fostul primar al orașului  Covasna, Thiesz Janos

Pe domnul Thiesz Janos, fostul primar al orașului Covasna, l-am găsit la noul său loc de muncă de după încheierea mandatului la Primăria Covasna, mai liniștit și cu zâmbetul până la urechi. Ne-a poftit cu brațele deschise în biroul său de la hotelul „Hefaistos”, a cărui conducere a preluat-o la începutul lunii trecute. Ospitalier și galant ca de obicei, ne-a servit o cafea și ne-a poftit să ocupăm un loc, timp în care, până să apucăm să ne dezmeticim, a și început să ne povestească cu sclipire în ochi despre turism, promovarea stațiunii, despre oameni și locuri, proiectele pe care le are deja, dar și despre viziunea lui asupra stațiunii.

Domnule primar, sau director mai bine spus, povestiți-ne despre evoluția dumneavoastră la Primăria orașului Covasna. Cum au fost anii în care ați încercat să aduceți schimbări vizibile în stațiune? . .

Foto: Silviu Ipătioaei-M.d.C

Pe timpul fostului primar, domnul Lorincz Zsigmond- Dumnezeu să îl ierte!, în 2008 a fost o idee, totuși trebuia făcut ceva, în sensul bun al cuvântului, din stațiunea Covasna. Se știa că e o stațiune cochetă, frumoasă, dar că are o infrastructură proastă, și atunci, în 2008, domnul Lorincz m-a căutat și a zis să facem o echipă și să pornim pe un drum pe care este primordial să fie turismul balnear al orașului Covasna, și nu numai. Aici a fost partea interesantă a lucrurilor, să ne gândim și la partea de agrement, și chiar de prevenție în ceea ce privește sănătatea, pe care la ora actuală se pune un foarte mare accent, inclusiv la nivel european. Știm foarte bine că atunci când s-a întâmplat deja problema, atunci te costă mult mai mult: medicamentație, spitalizare, dar cu o prevenție, vii cu familia, te destinzi. A urmat cealaltă problemă: stațiune, loc frumos, vii la masaj, tratament, tot, dar ce faci în timpul liber? Deci acestea au fost apoi problemele care s-au ridicat. Prima a fost atunci în 2008 după ce am câștiat alegerile, domnul Lorincz primar, eu viceprimar, plus echipa pe care am avut-o în momentul respectiv, repede să facem o strategie de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung, și un rol foarte important l-a avut promovarea turismului. Covasna era cunoscută, dar știm foarte bine, veneau cei care deja erau obișnuiți, cu bilete de tratament, și atunci am zis că trebuie să facem un pic de reclamă. Cum să faci reclamă până ce nu ai infrastructură bună? Dacă cineva venea cu mașina în Covasna probabil că apoi nu ar mai fi revenit, și am început treptat, treptat. A urmat perioada 2007-2013 cu Proiectele europene; eu zic că am reușit să ne suim în ultimul tren, în ultimul vagon, chiar dacă în ultimul ceas, și am reușit să accesăm niște fonduri prin care s-a reușit modernizarea unor drumuri, de la A la Z.

Dumnezeu să îl ierte pe domnul Lorincz, după ce am câștigat alegerile locale  în 2012, dânsul a decedat în octombrie,  și-atunci am preluat Primăria și am zis că trebuie să continuăm ceea ce a început el, de aceea am și acceptat să fiu primar.

Pentru orașul Covasna, cea mai importantă a fost această ultimă lucrare, cu cele 16 străzi, care a însemnat rețeaua de apă, canalizare pluvială și asfaltare completă. A mai fost  un alt proiect, tronsonul I – strada Ștefan cel Mare, de la intrarea dinspre Sfântu Gheorghe, până la intersecția spre Târgu Secuiesc, care a intrat în proiectul cu cele 16 străzi. Am avut mult de lucru, au fost bani, dar timpul de realizare a lucrărilor  a fost foarte scurt (…) Drumurile au fost doi ani cum au fost, dar eu zic că după ce s-au încheiat aceste lucrări, orașul începe acum să aibă un aspect plăcut, este o stațiune cochetă cum am zis, cu care acum chiar ne putem mândri.

Acum, când stațiunea și-a schimbat înfățișarea, există speranța ca tursimul să se dezvolte și mai mult?

Acum e loc și de reclamă bună, și acum fiecare hotel, la rândul lui, cu prestările de servicii pe care le are și tot ce aparține atât de tursimul balnear cât și de agrement, să facă acele mișcări pe care le consideră oportune pentru a avea și a se putea oferi serviciile dorite de cei care vizitează stațiunea. În perioada în care am fost primar, hotelul Clermont  a pornit acest lucru, ei au reușit pentru prima oară să dea un avânt extraordinar turismului de sfârșit de săptămână. În prima fază lumea se gândea că în Covasna vin numai bolnavii, dar s-a putut demonstra că vin familii tinere, pentru a petrece timpul în mod plăcut. În primul rând dacă hotelurile au un centru welness, înseamnă foarte mult, și în afară de asta există bază sportivă, bowling, deci ei au făcut un lucru minunat pentru care îi apreciez foarte mult. Pe undeva asta îmi doresc și eu, și cred că și celelalte hoteluri care, în majoritate,  trăim din biletele prin Casa de Pensii.

La ce vă referiți când spuneți că trăiți din biletele de la Casa de Pensii, și care ar fi soluția pentru a schimba acest lucru?

Asta a apărut la nivel de Guvern. Dacă le vor sista pentru toată lumea odată și odată? Atunci trebuie să vii pe partea aceasta, să faci niște oferte, niște pachete prin care să atragi și alte persoane, grupul țintă fiind inclusiv grupurile care vin să viziteze zona și tot ceea ce are ea de oferit. În continuare nu excludem turismul balnear, dar poate nu va mai fi prin biletele de la Casa de Pensii. Deja avem pachete, oferte de 10 zile, care includ niște servicii prin care, la fel, putem să atragem turiști,  și eu mi-am propus de când am venit aici, mai ales ca fost primar, să continuăm niște legături chiar și în domeniul turismului balnear dar și al celui de agrement. Să ne gândim inclusiv la a face niște oferte spre Moldova, Ungaria, și nu excludem nici cu restul țărilor care sunt mai aproape, ca să se poată ajunge mai repede, că nu e distanță foarte mare. Și până la Călărași (Republica Moldova- n.red)  sunt cam 300 de km, deci merită să facem niște oferte prin care să îi putem atrage și pe dânșii. M-am mai gândit și la alt lucru: spre exemplu, dacă vine un grup să stea într-un hotel din Covasna, cei care nu doresc să facă tratament, atunci zilnic, pe o rază de 60 km, să meargă în excursii. Să zicem într-o zi în Brașov cu tot ceea ce are orașul de oferit și în Poiană, în a doua zi la Șumuleu,  Miercurea Ciuc, zona Ghimeșului. O altă rută ar fi ceea ce avem în zona noastră: Covasna, Zăbala, Ghelința, Târgu Secuiesc, Cernat, Sfântu Gheorghe, și tare aș aștepta să avem un drum bun dinspre Covasna spre Întorsura Buzăului. Pe vremuri chiar se zicea că se va face de la Reci spre Covasna, apoi Chiuruș, Păpăuți, Zagon și să treacă drumul la Întorsura. E o zonă splendidă, am fost pe vremuri dar nu am mai mers cu mașina de mult, și aș vrea să începem pe această rază de 60 km să atingem niște puncte frumoase.

Care considerați că ar mai fi lucrurile de care ar putea fi atrași turiștii?

În afară de infrastructura pusă la punct și de a face serviciile cât mai atractive pentru cei care vin în stațiune, foarte importante sunt evenimentele culturale, artistice, sportive. Aici Covasna stă bine. Nu de mult a fost Nedeia Mocănească,  și s-a văzut , peste 3000 de oameni nu am mai văzut la un eveniment organizat în stațiunea Covasna.Toate activitățile culturale încercăm să le legăm și cu activități culinare, gastronomia locală să fie promovată. Și acum, pe partea cealaltă, cei pe care îi avem la noi la curele balneare, după-masa sunt liberi, la sfârșit de săptămână sunt târgurile meșteșugărești, tradiționale, pe care am început să le facem atât în centru cât și în Voinești, acum sunt „n” posibilități de a participa undeva, de a găsi ceva pe placul lor. Noi (Hotel Hefaistos – n.red) mai avem un avantaj, avem grădina „Eden” unde turiștii pot servi pe terasă un gulaș, mici, bere, alături de muzică și (…) când avem ocazia invităm o fanfară, cu muzică de promenadă, care și pe vremuri în Covasna a însemnat foarte mult. Pe vremuri, muzica de promenadă era în parcul central, lângă Casa Orășenească de Cultură, unde puțin mai jos era un foișor, iar apa minerală era, la fel ca și acum, în centru. Oamenii își umpleau paharul cu apa minerală pentru cură, luau o gură de apă, mergeau până la foișor și ascultau puțină muzică, când se termina apa (…) se întorceau în plimbare, umpleau paharele din nou, și reveneau la foișor. Pe vremuri, prin anii 70 dar și înainte, muzica de promenadă a fost ceva deosebit, și Covasna a cam avut așa ceva întotdeauna. Am avut și noi o perioadă în care am stagnat, acum avem o fanfară bună de tineret, în patru ani s-a reușit ca și tineretul nostru să fie atras în acest sens.

Cum ați ajuns să conduceți hotel „Hefaistos”?

Sunt director începând din 1 iulie anul acesta, mai exact  după încheierea mandatului meu de primar. Hotelul nu avea manager la momentul respectiv și știind că postul este liber, mi-am trimis dosarul. Noi aparținem de UCECOM, Uniunea Națională a Cooperațiilor Meșteșugărești, în cadrul acestora este SC. Hefaistos CM SA. De altfel, sunt patru hoteluri care aparțin de SC. Hefaistos CM SA: sucursala Covasna, Eforie, Mamaia și Sovata. (…) Mi-am trimis dosarul cu toate documentele de care era nevoie, am participat la un interviu și m-am bucurat că a fost apreciat faptul că am lucrat în domeniu, cunoscând problematica stațiunii și în domeniul turismului, au fost de acord să preiau eu postul. Doamna care a fost manager înaintea mea a ieșit în pensie, era o perioadă de interimat pe care o făcea contabila-șef  și atunci, începând de la 1 iulie sunt noul director.

De ce nu ați mai dorit să candidați la Primărie?

Au fost câțiva ani foarte grei, eu pot spune pe undeva că mă simt satisfăcut în sensul că ce am preconizat noi în 2008, și mai ales proiectele mari, am reușit să le finalizăm  chiar până la 30 iunie, când trebuiau încheiate. Dar în ultimii doi ani au existat atâtea nemulțumiri din toate părțile, cu drumurile în lucru.(…) Totuși, până la urmă, prin mai multe căi eu le-am mulțumit celor care au venit  în stațiune și le-am cerut înțelegerea pentru disconfortul creat. (…) Este bine că s-a reușit finalizarea lucrărilor proiectate și chiar dacă au fost  vociferări,  acum lumea a mai uitat, dar pentru noi a fost foarte greu că au existat foarte multe nemulțumiri ale oamenilor. (…) Până la urmă am hotârât că dacă tot aveam un om care a zis că ar prelua și ar continua ceea ce am început- eu am și văzut în domnul Gyero Jozsef un om potrivit-, și ar face noi proiecte pentru perioada următoare, până în 2020- pentru că sunt posibilități pe diferite Axe ca să acceseze Fonduri Europene-, acest lucru va fi un câștig.

Sunteți liniștit că ați lăsat orașul pe mâini bune?

Sigur că da, eu zic că este un lucru firesc, mai ales că vine un tânăr capabil, pregătit, cunoaște problematica; a luat lângă el un viceprimar- a fost chiar consilierul meu ca primar, care cunoaște problematica și a luat parte la implementarea acestor proiecte, plus consilierii care sunt la ora actuală. (…) Toți cei care au fost au înțeles această situație și am zis că am tras toți în aceeași direcție și asta a fost bine, de aceea s-a putut lucra, de aceea s-a putut termina ceea ce s-a propus. Văd în continuare un lucru bun, sunt convins că și cei care sunt la ora actuală vor putea face lucruri bune, care vor fi apreciate în continuare de localnici și de cei care vin în stațiune.

Veți continua să promovați stațiunea, turismul, chiar dacă nu mai ocupați funcția de primar?

Un lucru foarte important în continuare, în activitatea mea de la hotel, este ca serviciile noastre să fie așa cum își doresc oamenii, în funcție și de posibilitățile noastre. Ar trebui să mai facem niște investiții în ceea ce privește aspectul clădirii, dar și aparatura medicală- tratez cu șefii noștri de la București pentru perioada următoare-, iar mai apoi vom atrage și mai mulți oameni. Deci nu vrem să neglijăm partea aceasta, mai ales că din lanțul celor patru hoteluri din care facem parte, suntem singurii care avem bază de tratament proprie, pentru că Mamaia, Eforie nu au, iar Sovata are prin contract cu un alt hotel, nu au baza integrată. Noi avem medic, oameni de specialitate și se face o treabă bună. Încă avem ce să facem și de aceea mi-am propus în continuare să avem cât mai multe pachete, oferte cât mai interesante, și pentru grupuri.

Acum, cu un student lucrăm la un mic film, cu prezentarea hotelului, cam de 2-3 minute, în care încercăm să arătăm începând cu intrarea în hotel, recepția, camerele, sala de mese, restaurantul, baza de tratament, grădina Eden, și sunt convins că în baza a ce vor vedea, ne vor căuta pe internet pentru a afla informații mai detaliate. Acest film îl pregătim în două limbi, în românește și în maghiară, pentru a putea să îl ducem în Ungaria și în Republica Moldova.

Când și unde doriți să îl promovați?

În orașele înfrățite, prin contacte directe, ca să ne promovăm reciproc. Încerc să fac acest lucru și îmi doresc să intru neapărat în conctact cu medicii de acolo, pentru că medicii dacă nu știu ce putem oferi noi, nu își vor trimite pacienții la tratament la noi în Covasna. Poate că vor fi unii care nu își vor putea permite să vină din alte țări, însă unii poate își vor permite să achite această sumă care eu zic că nu este mare.

De ce este important un schimb între Ungaria și România, de exemplu?

Ungaria este plină cu ape termale, dar acelea sunt pentru alte afecțiuni, iar pentru boli cardiovasculare eu zic că suntem cei mai buni.

Care este oferta pe care hotelul o are la ora actuală?

La ora actuală pachetul este unul foarte atractiv. Avem un pachet de 10 zile pentru o persoană, cu 880 de lei, care  include cazare și masă, adică micul dejun, prânz și cină, și pe lângă acestea include 5 procedee, deci băile carbogazoase, mofeta, fizioterapia, și ce mai prescrie medicul. (…) Și camerele, chiar dacă este un hotel de 2 stele, puteți să știți că sunt foarte cochete, cu televizor, frigider, sunt foarte la locul lor. (…) Avem o capacitate de 288 de locuri, avem camere și cu trei locuri, și cu două, și single, avem sală de conferință cu o capacitate de 100 de locuri. Acum lucrăm și la clubul de zi, pentru că mai lăsăm să vină oftalmologii, (…) și în club acum am încercat să facem spațiu de tratament pentru că aici vin persoane de vârsta mai înaintată, care mai joacă table, un șah. Le-am pus la dispoziție reviste, am început acum să adun și cărți, să mai facem și o mică bibliotecă în interior, chiar din cărți folosite, vă spun, se practică în foarte multe locuri.

De unde v-ați inspirat în ceea ce privește biblioteca?

Ideea mi-a venit de la televizor pentru că se practică, dacă mai ai o carte pe care nu o folosești o aduci aici. (…) Nu putem acum să cumpărăm cine știe ce cărți, dar de exemplu o literatură, ceva, cărți din acestea am reușit să adunăm. Și sunt pentru uz intern cum ar veni, oamenii le pun la loc când pleacă, însă vom lăsa la latitudinea lor, dacă le vor lua cu ei, să aibă acest lucru pe conștiință (râde). Vor fi cărți cam 80-85% în limba română, iar asta va fi partea cea mai interesantă, cum să îi facem pe turiști să le pună la loc, dar vom găsi noi o formulă mai interesantă de a-i face să le returneze (râde din nou). Pe lângă asta, avem reviste interesante care chiar dacă nu sunt la zi, au informații interesante. Avem despre gastronomie, avem reviste medicale precum „Ce se întâmplă doctore” cu Oana Cuzino, deci lucruri de genul acesta.

Care este la momentul actual gradul de ocupare al hotelului pe care îl conduceți?

Circa 70%, deci e bine. Este loc de mai bine, dar este spre bine. Acum am început să creștem pentru că lunile acestea, iulie-august, sunt întotdeauna mai bune. Săptămâna trecută încă eram la 62%, deci se observă acest salt.

Vorbeați de promovarea zonei, a hotelului …

De multe ori se zice că nu prea ai ce face în Covasna,  și nu este adevărat. În afară de ce am zis cu tratamentul, tot cură se consideră și plimbările, aeroterapia, aerul ozonat cu ioni negativi, care este extraordinar pentru sistemul nervos, hidroterapia, cea cu apa minerală, omenii pot merge în mai multe locuri. (….) Acum este și un birou  de unde oamenii pot afla informații legate de zone, să știe unde pot merge. (…) Trebuie să facem reclamă cât mai multă tuturor hotelurilor și a lucrurilor care există în Covasna în domeniul turismului, prin intermediul centrelor de informare turistice. Vrem neapărat ca Centrul turistic din Covasna să aibă legături cu centrele turistice ale orașelor înfrățite, să ne promovăm reciproc. Asta înseamnă nu numai prin intermediul site-ului, inclusiv cu prețurile, dar și prin cât mai multe pliante interesante. (…) Este spre interesul orașului să continuăm proiectele începute, ca să avem turiști din țară, dar în afară de asta, fiecare hotel separat, inclusiv eu, avem întâlniri săptămânale cu domnul primar. I-am promis că în continuare, pe primul loc pentru mine va fi promovarea stațiunii iar pe locul doi voi fi eu cu hotelul, pentru că dacă am ieșit să promovez orașul, prin ceea ce oferă natura, oamenii care vin aici vor mai descoperi ceva. Sunt foarte multe lucruri care merită văzute, avem inclusiv trasee turistice, acum se va investi și în cetatea dacică, ceea ce este foarte imbucurător, când am văzut mi-am zis că este o veste bună. (…) Va fi un punct de atracție, de aceea trebuie cât mai multe pentru că cine vine în stațiune poate spune: Da, astăzi merg aici, mâine merg acolo, să nu poată spune că nu au unde merge. Trenulețul de agrement a fost un lucru foarte important pe care încă de pe vremea domnului Lorincz am reușit să îl facem. Parcurge foarte frumos traseul din centru până la Hotelul Clermont, acolo cine dorește se urcă în Mocăniță, merge până la Planul Înclinat, care din păcate nu este al nostru. Noi ne-am fi dorit (…) și în perioada când eram primar ni se spunea că l-am lăsat în paragină dar nu putem face nimic, pentru că nu este al nostru.  Ne-am fi bucurat dacă Consiliul Județean, Consiliul local Covasna dar și Consiliul comunei Comandău, să facem toți un fond comun și să conservăm într-un fel, în prima fază, (…) să mai punem și în funcțiune pentru transportul de perosane ceea ce ar fi extraordinar, ar fi o atracție turistică extraordinară. Cum am zis, pe lângă toate acestea, să facem cât mai multe evenimente culturale legate cu gastronomia. Noi în fiecare an țineam expoziția de bovine, spre Chiuruș, tot ceea ce făceam de Zilele Orașului, de Nedeie, sau la deschiderea sezonului estival, prin toate trebuie promovată și gastronomia locală, bulzul, tocănițele, fel și fel de alte produse care sunt specifice zonei, făcute de ciobani sau de meșteșugarii pe care îi mai avem. Din păcate sunt destul de puțini, dar de când ținem aceste târguri e bine că vin și din alte părți. Prin asta, vă spun, mai ales când este stațiunea plină, se va duce vestea în toate direcțiile că s-a reușit în ultima vreme să fie făcute schimbări pentru ca turiștii să aibă unde să își petreacă timpul liber. De asta este bine că te mai gândești: „Oare mie ce mi-ar plăcea să fac dacă aș merge undeva?” și atunci ne gândim dacă acel lucru poate fi făcut și în Covasna, lucru care nu este posibil decât dacă facem un fond comun.

Domnule Thiesz, noi vă mulțumim pentru că ne-ați primit la dumneavoastră și vă dorim mult succes în ceea ce veți face pentru a promova în continuare stațiunea Covasna.

A consemnat Ioana Ardeleanu

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail