Insp. Liliana Lazea

Interviu cu insp. Liliana Lazea, coordonator al Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Covasna

 

O temă de actualitate despre care am scris, un subiect vast, ce nu poate fi epuizat lesne, se referă la consumul de droguri. Prizarea stupefiantelor – iată un viciu care pe zi ce trece capătă o răspândire tot mai mare – în special în rândul adolescenţilor şi tineretului. Ieri s-a marcat în întreaga lume Ziua Internaţională de luptă împotriva traficului şi consumului de droguri, care şi în judeţul nostru a fost tratată corespunzător. Pentru detalii ne-am adresat unei persoane competente, implicată în organizarea activităţilor: insp. de prevenie a criminialităţii Liliana Lazea, coordonator al Centrului de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Covasna.

– Care este nota specifică pentru 2011, ţinând seama de faptul că datele arată o creştere a consumului de droguri în ultimii ani?

– Biroul Naţiunilor Unite pentru combaterea Drogurilor şi a Criminalităţii (UNODC) a propus, pentru tineri, în special, o Campanie internaţională în vederea creşterii nivelului de conştientizare asupra provocării majore pe care o reprezintă drogurile pentru societate. Consumul şi traficul de droguri nu sunt doar o problemă de sănătate, ci şi o ameninţare globală asupra stabilităţii şi dezvoltării socio-economice în lume.

O abordare echilibrată

– Ce se poate face pentru a diminua pericolul?

–  Urmările pricinuite de utilizarea drogurilor sunt extrem de grave, însă impactul poate fi diminuat doar printr-o abordare echilibrată în domeniul cererii şi ofertei de asemenea substanţe nocive. În vederea asigurării reuşitei programelor de prevenire/tratament şi în acord cu recomandările comunitare în domeniu, trebuie încurajat parteneriatul cu societatea civilă. Se cer susţinute abordările care sprijină strategiile bazate mai mult pe implicarea colectivităţii, punând astfel oamenii responsabili în centrul acestui demers. Este necesară o analiză corectă a tendinţelor actuale ale fenomenului, dezbateri documentate, argumentate (dar mai ales… productive), transpuse în demersuri concrete şi eficiente, în vederea atingerii unor obiective pe termen mediu şi lung.

– Cum stăm în România din acest punct de vedere?

– În perioada 2003-2009, situaţia traficului şi consumului de droguri a semnalat existenţa pe piaţa românească, similar cu cea din celelalte state membre, a drogurilor cunoscute: cannabis, heroină, cocaină, ecstasy, amfetamine. Agenţia Naţională Antidrog elaborează la intervale de trei ani un studiu privind prevalenţa consumului de droguri în rândul populaţiei, studiu care răspunde unor întrebări reale privind dinamica şi tipologia consumului de droguri, susţinând procesul decizional în domeniu. De anul viitor va fi abordată o nouă concepţie de acţiune în domeniul drogurilor.

Cum stăm cu… „etnobotanicele”?

"Etnobotanice"

– Vă propun să ne oprim  şi la  mult-discutatele „etnobatanice”. De fapt, ce reprezintă ele?

– Da, este o temă de actualitate. În ultimii doi ani au apărut în România, ca şi în celelalte ţări ale spaţiului comunitar, importante modificări în tendinţele de consum, ivindu-se substanţe noi, cu proprietăţi psihoactive, denumite impropriu „etnobotanice”. Răspunsul la acest nou fenomen este unul sistemic: legislativ corelativ cu măsuri echilibrate în domeniul reducerii cererii şi ofertei de droguri.

– Anume?

– În  ţara noastră s-a introdus „mefedrona” sub control naţional prin două acte normative – O.U. nr. 6/2010 şi Hotărârea nr. 575/2010 – alături de alte 42 de noi substanţe. Astfel, din punct de vedere legislativ au fost realizate toate demersurile de implementare a aquis-ului comunitar, odată cu semnalarea şi identificarea a noi substanţe, prin stabilirea unor măsuri de punere sub control. În planul reducerii ofertei, din luna  februarie 2011 au fost luate măsuri concrete pentru combaterea comercializării şi consumului produselor noi cu efecte psihoactive, dăunătoare sănătăţii, program care acoperă nivelul legislativ, organizaţional şi operaţional. În baza acestui program a fost elaborat Ordinul Comun al Ministerului Sănătăţii, MAI, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Autorităţii Naţionale Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în vederea constituirii echipelor mixte care efectuează controale în mediile în care se produce, se comercializează, se utilizează sau se consumă substanţe  cu efecte psihoactive.

„Absentul” – Campanie naţională de prevenire a consumului de substanţe psihoactive

– Am înţeles că s-a declanşat la nivelul întregii ţări o reacţie fermă faţă de aşa-numitele “droguri legale” sau “plante etnobotanice”. Este adevărat?

– Da. Au apărut intervenţii de răspuns în planul politicilor publice antidrog la fenomenul consumului de substanţe psihoactive. Campania lansată poartă numele „Absentul”, fiind  prima acţiune de o asemenea anvergură în România centrată pe acest tip de substanţe. Se adresează mai ales categoriei de vârstă cuprinsă între 15 şi 24 ani, dar având şi o componentă universală, ce vizează populaţia, în general, dacă ne referim la difuzarea unui spot video creat special.

– Obiectivul?

– Obiectivul principal al campaniei îl reprezintă sensibilizarea şi conştientizarea adolescenţilor şi tinerilor din unităţile de învăţământ, din sistemul rezidenţial de protecţie a copilului şi comunitate, cu privire la riscurile folosirii de substanţe cu proprietăţi psihoactive. În aceste condiţii, singurele tipuri de intervenţii de impact care pot contribui la diminuarea consumului acestor substanţe îl reprezintă cele de prevenire. Prin informarea cetăţenilor, a categoriilor vulnerabile în legătură cu riscurile consumului, dar şi formarea de abilităţi de viaţă sănătoase care să determine în timp creşterea influenţei factorilor de protecţie individiali şi sociali, precum şi scăderea factorilor de risc. Programele culturale de petrecere a timpului liber reprezintă o alternativă viabilă, care îşi va dovedi eficienţa în timp.

– Şi cât va dura campania?

– Perioada de implementare este cuprinsă între 26 iunie – 31 decembrie 2011. Aşadar, a demarat ieri, de Ziua Internaţională de luptă împotriva traficului şi consumului ilicit de droguri, şi se va încheia la finele anului în curs.

 

Campania "Absentul", afiş

Mesaj specific pentru tinerii din judeţul Covasna

 

– Există vreo particularitate a campaniei pentru judeţul nostru?

– La nivel local, Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Covasna (CPECA) implementează Campania naţională „Absentul”, prin diseminarea mesajului în rândul comunităţii locale intitulat sugestiv: “Este mutarea ta. Fără etnobotanice”. Spotul video va rula pe ecranele televizoarelor de pe terasele din municipiul Sfântu Gheorghe, în vederea informării cât mai eficiente cu privire la riscurile asociate consumului de substanţe noi. După vacanţa de vară, la începutul anului şcolar 2011 – 2012, specialiştii CPECA Covasna vor derula acţiuni de informare  în toate unităţile şcolare din judeţ. – Va fi, fără doar şi poate, o bătălie de lungă durată, dar care are şanse de a conştientiza populaţia, tineretul, în legătură cu marile pericole pe care consumul de droguri – tradiţionale sau noi – îl incumbă.

– Stimată Liliana Lazea, vă mulţumim pentru precizări.

– Şi eu vă mulţumesc!

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail