Peste două zile, mai precis  duminică, 22 februarie  2015,  are loc un eveniment religios ce marchează o etapă importantă din drumul spre purificare, cale pe care trebuie să o parcurgă credincioşii în Postul Paştelului, ce va începe de luni.

     Acum o săptămână sa lăsat Sec de carne, iar în apropiata Duminică a Izgonirii lui Adam din Rai  se lăsă Sec de brânză.

 

Raiul pierdut

. .

 Am pomenit  puţin mai înainte de Alungarea lui Adam din Rai, o temă cu adânci semnificaţii biblice, fiind legată şi de obiceiul numit în popor Lăsata Secului de brânză. Ea reprezintă o transpunere  în realitate a  izgonirii afară din  biserică a celor cu păcate. Sunt semeni ce stau smeriţi la uşile lăcaşelor de cult  şi îşi deplâng greşelilor, nutrind speranţa că vor fi absolviţi dacă respectă cu sfinţenie Postul Paştelui.

În iconografie şi în felurite picturi  Adam este înfăţişat  plân­gând înaintea Porţilor Raiului în  momentul Izgonirii din Rai.  Se tânguia, grăind: „Vai mie, celui ce m-am supus înşelăciunii celei viclene, şi am fost furat de ea şi de mărire m-am de­părtat. Vai mie, celui dezbrăcat de nevinovăţie şi lăsat în sărăcie. Ci, o Raiule, de acum nu mă voi mai desfăta întru dulceaţa ta. Nu voi mai vedea pe Domnul şi Dumne­zeul şi Ziditorul meu; căci în pământ voi merge, din care am şi fost luat. Milostive îndurate, strig către Tine: Miluieşte-mă pe mine cel ce am căzut” …

 Dramatismul întâmplării trebuie să reprezinte o pildă pentru credincioşi.  Perioada care urmează este încărcată de penitenţă şi renunţări la deşarte plăceri lumeşti, constituind o încercare pentru firile puternice, urmând a se sfârşi odată cu Învierea Domnului.

 

Obiceiuri pitoreşti

 

      Poate ar fi bine să zăbovim  asupra denumirii de Lăsata Secului. Termenul  este  sinonim în popor cu ideea de intrare într-o perioadă de restricţii alimentare, de consumare doar a mâncării de post şi de renunţare la băutură şi alte desfătări ale vieţii.

     Numai că   în mod eronat se consideră de către unii, că accentul trebuie pus pe abstineţă de la asemenea „bucurii” de zi cu zi, iar aceia care în Postul Mare   se abţin  de la consumul alimentelor „de dulce” şi la alcool s-au  spălat de păcate şi pot  sta liniştiţi.  Biserica ortodoxă  pune  accentul în primul rând  pe curăţirea noastră  spirituală, pe cumpătare în toate. Inclusiv din punctul de vedere al hranei.

     Aşadar, acest  „Sec” vizează accederea prin pocăinţă şi rugăciuni spre o stare spirituală aparte, frecventarea bisericii, o atitudine de smerenie şi, fireşte, respectarea cu stricteţe a canoanelor impuse în privinţa mâncării.

                                                  Datini înainte de Postul Mare

    Obiceiul  de Lăsata Secului se regăseşte  atât în calendarul biscericesc şi în cel popular,  constituind etapa pregătitoare – obligatorie – înainte de lungul şi dificilului  Post Mare. Mai ales în lumea satului românesc s-au păstrat  până în ziua de azi multe  obiceiuri arhaice moştenite din bătrâni. Le-am regăsit în diferite aşezări din judeţul Covasna, mai ales în zona Întorsurii, în familiile gospodarilor adevăraţi, în care se păstrează încă datini rituale.

    Ele sunt specifice apopiatului An agrar ce e marcat de Echinocţiul de Primăvară. Scenariul ritual de înnoire a timpului se regăseşte în mai multe perioade specifice şi obiceiuri ciudate  din această perioadă ce precede Paştele, cum ar fi Săptămâna Nebunilor, Moşii cei Mari, Caii lui Sântoader, Focuri rituale etc.

   Am văzut, cu mulţi ani în urmă, la Sărămaş, un ritual legat de Lăsta Secului mai întâi de carne şi la o săptămână  de brânză, prilej pentru membrii familiilor să-şi adreseze urări de sănătate şi noroc, consumând anumite produse tradiţionale, având  loc acte de purificare a corpului. Uneori petrecerea se ţinea  afară, odată cu venirea  serii, purtând denumiri locale, ca Priveghiul cel Mare, Alimori, Hodăiţe, Opaiţ.

    Aveau loc mici chefuri, era un prilej de distracţie înaintea perioadei de penitenţă,  Momentul culminant  îl reprezenta aprinderea  unor roţi făcute din fân care erau apoi răstogolite. De asemenea,  se  incinera o aşa-zisă „divinitate” agrară  întruchipată de o mogâldeaţă din paie îmbrăcată în haine vechi, împodobită cu panglici.

    Era, totodată,  obiceiul  ca în  duminica dinaintea Postului Mare „fetele bătrâne”, cele care nu aveau un iubit şi nici şanse de măritiş,  să nu se distreze ca ceilalţi. Trebuiau   să ţină post negru, fără  mâncare, fără un strop de apă de dimineaţa până  la asfinţitul Soarelui, în speranţa că vor găsi până la urmă şi ele  un soţ şi se vor aşeza la casa lor după Paşte.

Focuri pe dealuri

 

În anumite sate din judeţul Covasna  s-a  păstrat multă vreme  vechea  datină  de aprinderea pe înserat a unor focuri pe dealuri. Ele semnificau  purificarea, alungarea forţelor răului, perpetua renaştere la viaţă, constituind  reminiscenţe ale  străvechiului Cult Solar al geto-dacilor, consideră folcloristul Nicolae Moldovan, din Sf. Gheorghe.

     Flăcăii adunau lemne uscate şi făceau un rug mare, după care  dansau în jurul lui, chiuind şi rotind crengi aprinse, realizând spirale scânteietoare, ce se vedeau până departe.

     În prima zi după Lăsatul Secului  se prepară  borş, un ingredient nelipsit din preparatele consumate în  Postul Paştelui, prilej pe vremuri pentru gospodine de a-şi etala priceperea. Babele satului făceau  odinioară vrăji şi descântece, pentru ca borşul să iasă acru şi bun, fiind şi un remediu natural în tratarea unor boli.

Caii de poveste a  lui Sântoader

  

     Fiindcă am amintit şi de  tradiţia numită Caii lui Sântoader, să spunem că aceşti bidivii reprezentau doar o convenţie, neexistând cu adevăratelea. Oamenii îi „vedeau”  ca pe nişte  duhuri,  fantasme sub formă de centauri. Apăreau în imaginaţia şi poveştile sătenilor ca  nişte flăcăi  cu… coadă de cal şi copite ascunse în opinici,  care cutreierau  în aceste nopţi pentru a pedepsi femeile care nu erau credincioase şi nu respectau tradiţiile.

   Cel mai de temut  dintre ei era Sântoaderul cel Şchiop sau Sântoaderul cel Mare. De aceea, fetele şi femeiele care se ştiau vinovate  îşi ascundeau fusele şi furcile de tors. De asemenea, puneau vasele cu gura în jos pentru a nu intra în ele spiritele malefice!

 

Prilej de a ne îngriji  de trup, dar mai ales, de suflet

Părintele Ioan Boroş, originar  din Breţcu, cu care am stat de multe ori de vorbă despre datini şi obiceiuri din judeţul Covasna, ne povestea că după Lasata Secului fiecare credincios, dar şi oamenii obişnuiţi, care merg mai rar la biserică au datoria morală  de a se îngriji  atât de trup, dar mai ales, de suflet. În perioada ce urmează este momentul optim  să  abandonăm gîlceava cu rudele, prietenii, cunoscuţii, vecinii, ne cerem iertare dacă am greşit şi să ştergem cu buretele pricini mai vechi ori mai noi.

Membrii familiei, rudele mai îndepărtate au datoria ca în această perioadă să se viziteze, să îşi  ceară  iertare  unii de la alții dacă se simt vinovaţi cu ceva, pentru a  putea  intra  curaţi din punct de vedere spiritual  în  Marele Post al Paştelui.

Semnificaţia  Duminicii  Izgonirii lui Adam din Rai vizează în chip plastic  momentul pierderii  Tărâmului Fericirii, a Edenului. Dar pe care l-am putea recâştiga, tot simbolic, printr-o atitudine cucernică, prin umilinţă, supunere şi Post. Toate presupun un serios exerciţiu de voinţă,  de stimulare a autocontrolului.

Ultimele preparate de dulce”

     Duminică se vor mânca, aşadar,  ultimele bucate „de dulce” – de fapt – cu brânză , pentru că de luni credincioşii intră într-o perioadă mai lungă de cumpătare şi restricţii.

      Mulţi vor ţine, poate, în acest weekend  un mic chef…ritual, gândindu-se că până la Paşte vor fi  mai multe săptămâni  de cumpătare alimentară. Dar mai cu seamă  de evlavie şi smerenie. De fapt, dacă ne gândim bine, reţinerea de la  ingurgitarea anumitor produse alimentare, consumul de alcool, abstinenţa  din  multe puncte de vedere  sunt binevenite.

    „Potoleşte trupul, înfrânează poftele cele nesăturate, curăţeşte şi înaripează sufletul şi îl înalţă”, spunea vestitul şi înţeleptul  Ioan Gură de Aur.

 Horia C. Deliu

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail