Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna consideră oportună introducerea unor subiecte diferenţiate la Limba şi literatura română pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care susţin bacalaureatul, arătând că aceştia sunt defavorizaţi.
Şefa Inspectoratului Şcolar, Keresztely Irma a declarat ieri că elevii maghiari susţin un examen în plus faţă de elevii români, deoarece pe lângă cele trei probe obligatorii ei trebuie să se mai prezinte şi la examenul de limba maternă, prin urmare trebuie să depună un efort în plus.
Aceasta a mai menţionat că în urma analizării rezultatelor obţinute la bacalaureat de elevii din judeţul Covasna a constatat că majoritatea au avut probleme la Limba şi literatura română, unde anul acesta mai mult de jumătate au luat note sub 5 şi au picat examenul. Prin urmare, dacă ar fi susţinut numai proba de limba maternă, asemenea elevilor români, atunci promovabilitatea ar fi fost superioară la clasele cu predare în limba maghiară faţă de situaţia actuală.
Keresztely Irma a arătat că cele mai slabe rezultate la Limba română s-au obţinut în oraşele Baraolt şi Târgu Secuiesc, unde peste 90% dintre membrii comunităţii locale sunt maghiari, iar aceştia nu au posibilitatea să exerseze comunicarea în limba română în viaţa de zi cu zi.
„Copiii maghiari sunt discriminaţi negativ pentru că au o probă în plus, maghiara, şi depun un efort mai mare (…) Problema învăţării limbii române ne preocupă foarte mult de ani de zile, dar am constatat că rezultatele slabe la această disciplină provin şi din specificul judeţului unde în anumite zone întâlneşti limba română doar la televizor sau la şcoală (…) Practic, specificul judeţului predestinează, oarecum, elevii maghiari la un eşec la limba română”, a declarat Keresztely Irma.
Aceasta a mai spus că pentru a ajuta copiii maghiari să înveţe limba oficială a statului ar trebui să se introducă manuale şi programe speciale începând cu învăţământul primar şi până la liceu, aşa cum prevede teoretic Legea Educaţiei, iar pentru a li se acorda şanse egale, atât la bacalaureat, cât şi la examenele naţionale unde au o probă în plus, ar trebui să li se dea subiecte diferenţiate la Limba română, altele decât cele pe care le primesc elevii români, vorbitori nativi ai acestei limbi.
În judeţul Covasna promovabilitatea la bacalaureat în acest an a fost de 43,5%, cu aproape 11 procente mai mare decât anul trecut, iar cele mai slabe rezultate s-au obţinut la Limba română, unde aproape o jumătate dintre elevi au fost declaraţi respinşi.
Oana Mălina Negrea/ AGERPRES

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail