Este om, dar… nu e om, ne bucură și ne emoționează și e, poate, primul la care copiii se gândesc când primii fulgi de zăpadă se aștern pe pământ. Așa că…de ce să nu fie sărbătorit și să aibă o zi a lui? Chiar are! De 13 ani, în 18 ianuarie este marcată Ziua internațională a omului de zăpadă.
Ziua de 18 ianuarie nu a fost aleasă întâmplător, ci pentru faptul că, în viziunea inițiatorilor acestui eveniment, cifra 1 seamănă cu mătura omului de zăpadă, iar cifra 8, cu forma omului de zăpadă, iar luna ianuarie este cea în care sunt cele mai mari șanse de a ne bucura de zăpadă. Personaj îndrăgit, în literatură, în cinematografie, dar mai ales în jocurile copiilor, omul de zăpadă a captat atenția, încă din timpuri străvechi.
Se pare că, încă din Evul Mediu exista obiceiul să se construiască oameni de zăpadă (după cum susține Bob Eckstein, în ampla sa lucrare dedicată chiar…omului de zăpadă: „Istoria ilustrată a omului de zăpadă”, 2018, p. 337).
Ziua internațională a omului de zăpadă, sărbătorită în 18 ianuarie, poate oferi prilejul unor activități frumoase, chiar dacă afară nu este zăpadă.
În cele ce urmează, propun câteva idei ce pot fi materializate atât în sălile de clasă, cât și acasă.
„Omul provocărilor”
La școală, întreaga activitate se poate lega, în această zi de sărbătoarea omului de zăpadă. Într-un an, am realizat, pentru captarea atenției, un „om de zăpadă”, uriaș, din hârtie. Pe fiecare cerc care consta în corpul acestuia (pe spate), am scris câte o provocare, în funcție de orarul zilei: provocări matematice, aplicații la comunicare în limba română, idei de aplicații la muzică și mișcare etc. Am continuat ideea, pe parcursul lunii ianuarie, adăugând, în fiecare zi, câte un nou cerc cu cerințe/ provocări, pentru fiecare zi. La finalul lunii, ne-am bucurat de un „om de zăpadă” uriaș.
Matematică și explorarea mediului: pe un fragment din corpul omului de zăpadă se poate face trimiterea către o fișă de lucru cu exerciții matematice.
Comunicare în limba română/ limba română: audiție „Povestea omului de zăpadă”- https://www.google.com/search?q=povestea+omului+de+z%C4%83pad%C4%83&oq=povestea+omului+de+z%C4%83pad%C4%83&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggAEAAY4wIYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEAAYgAQyBwgDEAAYgAQyCggEEAAYDxgWGB4yCggFEAAYDxgWGB4yCAgGEAAYFhgeMggIBxAAGBYYHjIICAgQABgWGB4yCAgJEAAYFhge0gEINDUwOWowajSoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:b025712e,vid:ORRHCNbiP4E,st:0, urmată de discuții pe baza acesteia și realizarea unei povești în lanț sau a unei compuneri, intitulate: „Dorința omului de zăpadă”.
Desigur, ideea poate fi folosită și de către părinți sau bunici, acasă (se realizează un „om de zăpadă” , pe spatele căruia, pe fiecare cerc component, se scrie câte o provocare/ sarcină. De exemplu: „Desenează, cu ochii închiși, un om de zăpadă înconjurat de copii”; „modelează, din plastilină, un om de zăpadă”; „Bowling cu oamenii de zăpadă”- se vor utiliza cel puțin șase PET-uri, goale (pot fi de diferite mărimi), a căror etichetă va fi acoperită cu hârtie albă, pe care vor fi desenați ochii, nasul – morcov și un fular și o minge, scopul constând în dărâmarea a cât mai multe PET-uri).
La AVAP, o activitate foarte plăcută și ușoară constă în realizarea unui „om de zăpadă”, din șosete. Este nevoie de două perechi de șosete (una albă și una colorată sau cu model), foarfecă, vată și două elastice de borcan, carioci Din perechea de șosete albe, se alege o șosetă, se taie partea de sus, elastică, apoi se umple cu vată și se leagă capătul și mijlocul, pentru a se forma corpul „omului de zăpadă”. Din perechea de șosete colorate, se alege una, se taie partea destinată degetelor (aceasta va fi, de fapt, căciula omului de zăpadă). Se mai taie, apoi, o fâșie colorată, pentru a se realiza fularul. Cu carioci, se desenează ochii și nasul „omului de zăpadă”.
Ce activități pregătiți pentru a marca Ziua internațională a omului de zăpadă?
https://cioricica.ro/