O invitaţie deschisă ne-o adresează tuturor, elevii din Liceul „Korosi Csoma Sandor” şi are ca principale obiective popularizarea în rândul tinerei generaţii a valorilor perene, precum şi cultivarea gustului pentru estetic indiferent de domeniul în care se manifestă acesta. Având în vedere că trăim într-o lume bulversată de nelinişti personale şi generale, de incertitudini şi nonvalori care încearcă să acapareze conştiinţele, singura cale spre adevăr, spre stabilitate rămâne promovarea  talentelor, ca mod de viaţă şi afirmare. Oportunitatea acestui Festival de Teatru este aşadar lesne de înţeles, dacă dorim să promovăm noi mentalităţi faţă de noi înşine şi faţă de cei de lângă noi. Pentru o cunoaştere cu propriile simţuri, cu propria-i minte, adolescentul de astăzi este nevoit să răzbată prin noianul de ispite facile, pe care adesea nu ştie să le selecteze, să le prelucreze, să le înţeleagă. Acest rol, de „dirijor din umbră” şi-l asumă FESTIVALUL DE TEATRU „JUVENTUS”.

Lipsa interesului faţa de lectură este un fenomen real al ultimului deceniu, generat de păşirea în era unei civilizaţii a vizualului, în care televizorul şi computerul au ajuns să substituie de cele mai multe ori pagina scrisă. Realitatea virtuală şi imaginile de sinteză i-au cucerit definitiv şi irevocabil pe tineri, atrăgând după sine, ca efect colateral, îndepărtarea de filele cărţii. În ritmul trepidant al vieţii moderne, tinerii au din ce în ce mai puţin timp pentru a se delecta prin lectură. Paginile web, e-mail-ul şi messenger-ul le oferă pilula de informaţie care îi ţine conectaţi la realitate, iar savurarea unei cărţi devine un lux pe care puţini şi-l mai permit.

Pornind de la acest fapt real şi unanim recunoscut, catedra de limba şi literatura română a Liceului „Korosi Csoma Sandor”, cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna, prin susţinerea financiară a Consiliului Local Covasna şi a Asociației „Pro Csoma Sandor” organizează pe data de 2 aprilie 2013 a III-a ediţie a Festivalului de Teatru „Juventus”, în cadrul Săptămânii „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”

Este o ocazie oportună de a reorienta tinerii spre lectură, spre carte, căci «cărţile sunt cei mai tăcuţi şi mai constanţi prieteni; sunt cei mai sensibili şi înţelepţi consilieri şi cei mai răbdători profesori» (C.W. Eliot) 

Cadrele didactice organizatoare consideră că pe aceste coordonate se situează democratizarea, ca stare de spirit şi de fapt care se instituie atât în interiorul instituţiei şcolare cât şi în afara ei, în societate, în general. În măsura în care societatea înaintează spre democraţie, şcoala trebuie să se afle în dialog autentic şi permanent cu societatea, străduindu-se să realizeze punţi de legătură între nevoile educaţionale, resursele/disponibilităţile intelectuale ale elevilor şi perspectivele de dezvoltare economică a societăţii. Soluţia salutară a fost propusă de profesoara Manuela Călăreţu, şefa catedrei de limba şi literatura română a Liceului „Korosi Csoma Sandor”, prin întărirea coeziunii elev-societate, văzută ca o entitate deschizătoare de drumuri şi orizonturi.

În acest sens, colaborarea dintre elevii diferitelor şcoli nu este un proces spontan, ci este o activitate organizată, susţinută, conştientă, direcţionată spre problemele educative ale tinerei generaţii. Acest Festival de Teatru întregeşte activitatea educativă a şcolii, aducând un surplus informaţional elevilor şi completând cunoştinţele concrete ale acestora. Astfel experienţa de învăţare non-formală şi informală întregeşte, completează şi lărgeşte experienţa de învăţare formală.

Totodată, prin acest proiect se doreşte atragerea efectivă a elevilor în organizarea unor activităţi cu caracter extraşcolar, care conduce la cultivarea unor principii de bază, în spiritul toleranţei şi respectului reciproc faţă de valorile fiecăruia.

„Această întâlnire a trupelor de teatru ale elevilor din judeţ se doreşte a fi o dezvoltare cât mai atentă a fenomenului teatral în rândurile tineretului şcolar şi totodată a interesului spre această activitate; o reuniune a iubitorilor Thaliei sub reflectoarele scenei covăsnene, urmăreşte dezvoltarea personalităţii creative, a expresivităţii afective, a cultivării sentimentului de prietenie, înţelegerea condiţiei umane, realizarea unor schimburi de idei sau alte forme de exprimare artistică în rândul elevilor”, ne-a declarat profesoara Manuela Călăreţu, coordonatoarea festivalului.

„Am pornit de la ideea că formarea imaginii de sine a copilului se face prin raportarea permanentă la lumea din jur, iar copiii au nevoie de modele pozitive cu care să se identifice sau să se compare. Dezvoltarea gândirii pozitive este esenţială în dezvoltarea personalităţii copilului. Identitatea fiecărei persoane este o sumă de acţiuni. Acest lucru presupune organizarea unor activităţi cât mai variate, adecvate fiecărei vârste. Pierderea „lumii de poveste a copilăriei” duce la pierderea startului formării omului ca personalitate individuală. Multe persoane care n-au luat contact cu lumea poveştilor în copilărie nu sunt capabile, la maturitate, să se găsească în povestea propriei vieţi: îşi neagă originile, se pierd ca individualitate. Această gândire pozitivă se naşte în copilărie sau niciodată.”, este de părere profesoara Claudia Vlad, directoarea Liceului „Korosi Csoma Sandor”.

Profesorul Molnar Janos, coordonatorul echipei de teatru a Liceului „Korosi Csoma Sandor”, consideră că „vârsta copilăriei este cea mai fascinantă perioadă din viaţa unui om. Sunt anii jocurilor şi ai râsetelor, anii descoperirii lumii şi a oamenilor de lângă noi, a mediului ce ne înconjoară, a responsabilităţilor, pe care învățăm să ni le asumăm, cu paşi mărunţi, evident. În experienţa mea de peste 15 ani de lucru cu aceşti copiii, am învăţat că educaţia prin teatru vine să dezvolte intelectul şi personalitatea copilului. Teatrul poate fi o metodă de educaţie şi învăţământ, care poate interveni în formarea unui tânăr atunci când învăţământul alternativ nu este suficient.”

Festivalul de Teatru „Juventus” este pentru cadrele didactice din Covasna o pasiune, iar pentru elevi un prilej de a-şi descoperi talente, pasiuni, de a-şi forma priceperi şi deprinderi, de a-şi da frâu liber fanteziei, inventivităţii, imaginaţiei, afectivităţii. Contactul la această vârstă cu marile opere literare, chiar fragmentat prezentate, îi ajută pe copii să-şi formeze gustul estetic, să iubească şi să respecte literatura română. Elevii nu trebuie doar să memoreze şi să interpreteze roluri, ci şi să ajute la confecţionarea decorurilor, măştilor, a costumelor şi a altor materiale de recuzită. Aceste activităţi stârnesc interes, produc bucurie, dar facilitează şi acumularea de cunoştinţe, creează o atmosferă de destindere. Regizorul – profesor doar creează atmosfera momentului respectiv şi ajută actorul – copil să se contopească sufleteşte cu personajul. Prin intermediul unor astfel de activităţi, copilul îşi pune în valoare prezenţa scenică dublată de aplomb, dicţia, mimica, siguranţa de sine, plăcerea de a spune textele în faţa publicului. Un copil înzestrat cu vizibile calităţi artistice  place, emoţionează, cucereşte.

M-a impresionat devotamentul şi ataşamentul acestor oameni faţă de meseria lor; am învăţat de la ei ce înseamnă să mergi cu demnitate înainte. Pentru ei, toţi copiii sunt talentaţi, toţi pot să se exprime artistic într-un gen sau altul spre delectarea lor şi a celor din jur. Dar cum „talentul este o părticică, un strop de rouă într-un ocean” şi fără muncă acesta este ca o piatră rară, neşlefuită, aceşti oameni îşi propun să descopere cât mai multe talente şi să le „şlefuiască”, să îi înveţe pe copii  cum să-şi exprime propriile emoţii şi cum să-şi  autocontroleze  reacţiile de furie şi impulsivitate.

Invitaţia lor este adresată tuturor iubitorilor de frumos, tuturor celor care vor să se reîntoarcă la inocenţă şi candoare. Sunteţi aşteptaţi, cu mic cu mare, marţi 2 aprilie, ora 9,00, la Casa de Cultură a oraşului Covasna.

Dana Şerban

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail