Un Ordin al Ministrului Transporturilor stârnește nemulțumiri în rândul instructorilor auto independenți.
Este vorba despre Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 731 din 2017, care repune în vigoare OMT 733/2013, ce a fost suspendat până la soluționarea definitivă a tuturor acțiunilor prin care s-a solicitat anularea acestuia. Recent, în Capitală au avut loc proteste ale instructorilor auto independenți, aceștia semnalând că actul normativ îi obligă pe cei care lucrează ca PFA să îndeplinească condițiile de funcționare ca școală de șoferi, de la 1 septembrie a.c.
Sorin Hosu, instructor auto independent în județul Covasna, consideră că Ordinul ar putea duce la dispariția de pe piață a instructorilor autorizați și școlilor mici de șoferi.
„Aproximativ 5000 de instructori independenți vor fi afectați și…vor putea rămâne fără loc de muncă. Practic, Ordinul prevede ca tu, ca Persoană Fizică Autorizată (PFA) să ai 5 angajați, începând de la secretar, la profesor de legislație, medic, inginer auto – pentru partea de mecanică. Eu ca PFA, până acum, am lucrat pentru mine, ca să îmi întrețin familia, și de acum va trebui să angajez cinci oameni și să îi plătesc pe ei. Cum pot să lucrez eu atât, încât să îmi permit să țin cinci angajați. În plus, e vorba despre baza materială, care costă foarte mult: să îmi fac sală de legislație, să am anumite softuri. Până acum, noi lucram în condiții de colaborare cu anumite școli de șoferi” – a declarat, vineri, pentru „Mesagerul de Covasna”, Sorin Hosu.
De aceeași părere este și colegul său de breaslă, Gică Ionescu:
„Până în momentul de față, noi, ca instructori autorizați, lucram cu contract de colaborare cu o școală de șoferi care ne pregătea cursanții pentru partea teoretică, iar noi făceam partea practică. Era perfect, toată lumea avea loc în piață. (…)”- a declarat instructorul auto independent, Gică Ionescu. Acesta consideră că noile prevederi le îngrădește instructorilor auto independenți dreptul de a-și desfășura activitatea.
„La art. 4 din OMT 733, se arată că: școlile de conducători auto sunt organizate: ca SRL și la pct. b) în regim juridic de persoane fizice autorizate, în condițiile stabilite de OUG nr.44/2008 privind desfășurarea activității economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, cu modificările și completările ulterioare, de către instructori de conducere auto, denumiți în continuare instructori auto, atestați conform reglementărilor specifice în vigoare, care au obținut autorizația ca școală de conducători auto, în conformitate cu prevederile prezentei norme. Deci, poți să figurezi ca instructor independent, dar printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un instructor se numără: onorabilitate, baza materială, competențe profesionale.M-aș opri asupra bazei materiale. Ni se cere să avem o sală de curs care să fie cu cel puțin 8 locuri, iar eu, de exemplu, am 2-3 candidați într-o serie (…), să dotăm mașina cu GPS și cu cameră video și în interior și în exterior și în plus, să avem angajat un profesor de legislație, un doctor care să predea partea sa. Se spune că ne putem uni mai mulți, lucru care, în județul Covasna, este imposibil: este unul în Întorsura Buzăului, unul prin Covasna, altul prin Târgu Secuiesc și vreo 2-3 prin Sfântu Gheorghe. Dacă avem toți o singură sală, ce facem cu cursanții? Să facă naveta pentru legislație? Toate acestea se întâmplă în condițiile în care Uniunea Europeană, printr-o directivă a Uniunii Europene solicită ca școlile de șoferi să fie descentralizate, adică să se poată face partea de legislație undeva, candidatul să învețe legislația într-o școală, iar partea de practică, așa cum se întâmplă și în Occident, să fie făcută cu cine dorește. La noi, ca profesioniști în domeniu, ni se îngrădește dreptul…ni se spune că trebuie să ne deschidem școală, ca să putem lucra. Întrebarea noastră este: ce vom face cu contractele pe care le avem în derulare? (…). Le vom spune că nu suntem agreați? Vom ajunge în niște conflicte cu oamenii respectivi și, oricum nu cred că va crește gradul de promovare (la examen – n.r.).”- a declarat Gică Ionescu.
„ Eu lucrez de 20 de ani în meseria asta. Să zicem că mie îmi oprește activitatea și de mâine mă angajez la școala <<x.>> Cu ce aș fi eu mai bun la acea școală, decât am fost până acum, timp de 20 de ani? Din contră, nu cred că aș mai lucra la fel, cu aceeași pasiune (…). Nu văd avantajul…de ce ne-ar elimina de pe piață? Eu de 20 de ani am meseria asta și sunt independent. Atâta timp cât un doctor, un avocat, poate profesa ca PFA, noi de ce nu am putea? (…). În plus, noi, dacă ne încheiem activitatea, nu mai contribuim la bugetul de stat și se pierd foarte mulți bani, până la urmă (…) Eu asta fac de 20 de ani, acum de ce să mă apuc, la vârsta de 50? Am avut mii de cursanți. Ce să fac acum? Nu pot lucra nici ca angajat pentru 2-3 lei. (…) Dacă de la 1 septembrie se aplică Ordinul, ce facem cu elevii care au terminat seria și un an de zile, cât are contract cu mine, eu trebuie să îi dau mașina? Măcar să ne lase să terminăm cu ei, cu fiecare în parte..”- a afirmat instructorul auto independent Sorin Hosu, care a precizat că, împreună cu instructorul Gică Ionescu, a fost, vineri, în audiență pe această temă, la prefectul județului Covasna, Sebastian Cucu.
***
În data de 26 iulie, instructori auto independenți din țară au protestat în fața Guvernului, față de modificările prevăzute prin repunerea în vigoare a Ordinului 733/2013.
Într-un comunicat de presă postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, se arată că Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a solicitat, în dimineața zilei de 26 iulie (a.c.), o întrevedere cu reprezentanții instructorilor auto autorizați, care protestau în fața Guvernului.
„Alături de Gabriel Petrea, Ministrul consultării publice și dialogului social, Răzvan Cuc le-a transmis reprezentanților protestatarilor că este vorba de un Ordin elaborat în 2013, care a parcurs toate procedurile legale de transparență decizională și care a fost contestat în instanță în 280 de procese formulate de instructori, procesele fiind pierdute.”- se arată în comunicatul de presă.
Conform aceluiași document, Ministrul Transporturilor a precizat, la data menționată, delegației protestatarilor: „Regret ca sunteți în această situație, dar aceasta este legislația pe care trebuie să o respectăm cu toții, indiferent de categoria profesională. Vă propun să înființăm un Grup de lucru cu experți din cadrul ministerului care alături de instructori și reprezentanți ai școlilor de șoferi să discute, la începutul lunii august (în săptămâna 7 – 11 august), cu toate documentele pe masă, situația dumneavoastră și a tuturor școlilor auto autorizate. Mi-aș dori să putem dialoga, dar fără tensiune și orgolii inutile. Vreau concurență loială, transparentă și vreau aplicarea legii”.
În comunicatul de presă se arată că: „Ordinul Ministrului Transporturilor nr.733/2013 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea școlilor de conducători auto şi a instructorilor auto, a Normelor privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto, a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, a Programei de şcolarizare, precum şi condiţiile şi obligaţiile privind pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere a fost întemeiat pe dispoziţiile art. 62 alin. (2) şi (3) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare. Acest act normativ a intrat în vigoare la data publicării, respectiv 13.05.2013, cu posibilitatea ca unele dintre prevederile acestuia, ce au vizat în special activitatea instructorilor auto autorizaţi să intre în vigoare în 6 luni de la această dată. Actul normativ a parcurs întreaga procedură de consultare publică stabilită de lege, fiind dezbătut în cadrul plenului Comisiei de Dialog Social sau subcomisiei de specialitate transport rutier premergătoare cu toți reprezentanții sindicatelor/patronatelor reprezentative din domeniu, pentru îndeplinirea obligațiilor de transparență decizională şi de consultare a partenerilor sociali, după cum urmează:
– Anterior procesului de consultare publică, au avut loc mai multe întâlniri în cadrul unor grupuri de lucru având ca tematică promovarea acestei reglementări, la care au participat atât reprezentanți ai școlilor de conducători auto cât și ai instructorilor auto, precum şi reprezentanți ai unor instituții publice (M.A.I..-.D.R.P.C.I.V., Consiliul Concurenței, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale și Persoanelor Vârstnice).
– În cadrul procesului parcurgerii procedurii de transparență decizională, proiectul respectiv a fost publicat pe site-ul MT şi ulterior supus analizei şi dezbaterii în cadrul subcomisiei de specialitate transport rutier şi dezbătut în cadrul plenului Comisiei de Dialog Social, la care au participat pe lângă structurile de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor și reprezentanți ai societății civile (inclusiv, ai şcolilor de conducere auto şi ai instructorilor auto).” – se arată în comunicat.
Potrivit aceleiași surse, principiile care au stat la baza întocmirii proiectului au fost:„ asumarea integrală a pregătirii unui cursant de către o unitate autorizată, în sensul în care atât pregătirea teoretică cât şi pregătirea practică se desfăşoară în cadrul aceleiaşi unităţi autorizate şi anume în cadrul şcolii de conducători auto; necesitatea creării unui spaţiu de liberă şi corectă concurenţă între furnizorii de servicii de pregătire în vederea obţinerii permisului de conducere; ridicarea gradului de conștientizare a pregătirii efectuate de către școlile de conducători auto prin impunerea unui procent minim de promovabilitate anual;
se asigură trasabilitatea pregătirii și promovării unui cursant la examenul aferent obţinerii permisului de conducere; îngrădirea posibilităţii de evaziune fiscală, prin limitarea precisă a numărului de ore de pregătire practică/lună în care un instructor auto poate efectua pregătirea practică.”
Întregul comunicat de presă poate fi consultat accesând: http://mt.gov.ro/web14/spatiul-media/comunicate-de-presa/1650-26072017.
Ana Ciorici Costache