…Parcă  mai  ieri scriam despre debutul unui important eveniment muzical Festivalul Wolfgang Amadeus Mozart organizat la începutul lunii lui Făurar 2015 de către Opera Braşov. Şi iată că timpul a zburat şi a sosit ediţia secundă. Care începe în această seară şi ţine până la finele lunii în curs, fiind dedicată împlinirii a 260 de ani de la naşterea ilustrului muzician.

Trebuie să precizăm pentru cititorii mai puţin avizaţi că această acţiune de anvergură susţinută de prestigiosul colectiv al instituţiei lirice din municipiul de la poalele Tâmpei, se alătură în mod fericit tradiţionalului de-acum Festival Internaţional de Operă, Operetă şi Balet, ajuns  anul trecut la cea de-a XIII-ea ediţie şi care se derulează în luna octombrie a fiecărei toamne.

. .  

Detalii interesante

 

Luni la prânz a avut loc Conferinţa de presă dedicată ediţiei  din 2016 a Festivalului W. A. Mozart, la care au luat parte  directorul artistic al Operei braşovene, pianistul Ovidiu Mezei (artizantul amplei şi reuşitei manifestării), cunoscuta regizoare Anda Tabacaru-Hogea, maestrul Ilarion Ionescu-Galaţi (supranumit şi „Prinţul baghetei” pentru măiestria şi eleganţa cu care a dirijat o viaţă întreagă),  scenografa  Rodica Garştea,  iniţiatorul formaţiei „Kamerata Kronstadt”,  dirijorul Cristian Oroşanu, precum şi fosta noastră colegă de breaslă,  Oana Bodea, actualmente director al Fundaţiei Kronospan, sponsor exclusiv al festivalului, organism care susţine în mod declarat Excelenţa în artă.

Staff-ul şi invitaţii  ne-au prezentat o seamă de informaţii legate de programul importantului eveniment artistic ce stă să înceapă, despre  participanţi, locaţii – întrucât vor fi două concerte  la Sala „Patria” şi un recital la Casa Mureşenilor – amănunte despre o inedită premieră ş.a.

Am vrut să elucidez cu acest prilej şi o nelămurire. Se referă la o întrebare   adresată  de o cititoare avizată a  ziarului nostru, legată de  motivul alegerii lui Mozart ca emblemă a festivalului şi nu un alt creator, deşi în repertoriul Operei braşovene figurează reprezentaţii şi ai altor mari maeştri, să zicem, Verdi, Puccini, Rossini, Donizetti ? Răspunsul e simplu: titanul Mozart a fost şi a rămas un creator genial, foarte ofertant, permiţând abordarea unei palete largi de spectacole, concerte, recitaluri, chiar şi o piesă de teatru, ce va avea în curând premiera.

 

Mozart un geniu, o personalitate covârşitoare

 

Wolfgang Amadeus Mozart, de la a cărei naştere se împlinesc  260 de ani (1756-1791) reprezintă unul dintre cei mai prodigioși și talentați creatori în domeniul muzicii clasice.

În scurta sa viață de numai 35 de ani, a  reuşit să creeze un număr impresionant de lucrări muzicale dintre cele mai diverse, majoritatea excepţionale.  Bilanţul creaţiei sale  este impresionant, compunând  27 concerte pentru pian și orchestră, şapte concerte pentru vioară, clarinet, harpă, flaut, corn, toate cu orchestră, două simfonii concertante, felurite divertismente muzicale, serenade.

Pasionat de spectacolul elevat, în care acţiunea şi muzica se îmbină armonios,  a realizat  partitura  a nu mai puţin de 17 opere, dintre care cele mai cunoscute sunt: „Nunta lui Figaro”, „Don Giovanni”, „Cosi fan tutte”, „Flautul fermecat”, aflate şi în repertoriul Operei din  Braşov. Între anii 1784 și 1786 Mozart a realizat în medie o compoziție la fiecare două săptămâni, cele mai multe de valoare incontestabilă.

Există  exegeţi care susțin că genialul creator  compunea întreaga lucrare mental, cizelând fiecare notă, acord muzical, abia după aceea aşternând-o pe partitură.  Creaţile  sale sunt nemuritoare şi poartă amprenta geniului, fiind caracterizate în marea lor majoritate de  perfecţiunea scriiturii şi  o desăvârşită originalitate. Aceste calităţi i-au făcut pe unii colegi contemporani să-l invidieze sau chiar să-l urască de moarte. A se vedea  cazul celebru al compozitorului Antonio Salieri, dirijor şi mare Maestru al Capelei Imperiale din Viena, subiect care constituie şi conţinutul Premierei  de teatru şi operă „Amadeus” de Peter Shaffer, ce va fi prezentată în cadrul festivalului.

Şi în domeniul muzicii de cameră W.A. Mozart a fost la fel de prodigios, creând  câteva  cvartete pentru coarde dedicate lui Haydn, sonate pentru pian, sonate pentru vioară și pian, trio-uri pentru vioară, violoncel și pian, cvartete pentru instrumente de suflat etc.

 

  „Recitalul de la ora 5” şi un Concert  Kamerata Kronstadt” (invitat   violonistul Gabriel Croitoru) deschid astăzi festivalul

 

    Aşadar, astăzi, miercuri, 3 februarie 2016, de la ora 17.00, are loc Deschiderea Festivalului cu două momente succesive. Primul are loc la Muzeul Casa Mureşenilor  din Piaţa Sfatului nr. 25   în cadrul „Recitalului de la ora 5”, cu un spectacol mozartian initulat „Deh, vieni alla finestra”, după numele ariei pe care Don Giovanni o interpretează în opera cu acelaşi nume. Îşi dau concursul soprana Cristina Radu (o tânără prim-solistă aflată într-o formă artistică de zile mari), mezzosoprana Carmen Topciu, baritonul Alexandru Aghenie (o altă vedetă de mare calibru, în plină ascensiune şi pe plan internaţional),ce vor evolua alături de  colegele lor, sporanele Andreea Gurguiatu şi Cristina Coatu. Prezintă actriţa Nora Vlad, acompaniamentul la pian fiind asigurat de Simona Patriche.  Publicul va avea ocazia să audieze arii cunoscute din operele „Don Giovanni”, „Faust”, „Lucia di Lammermoor”, „Boema”, „Trubadurul”, dar și duete îndrăgite din opereta „Văduva veselă”.

Al doilea moment legat de Deschiderea Festivalului are loc seara de la ora 19.00 la Sala „Patria” din Braşov.Tânara formaţie „Kamerata Kronstadt”, ce fiinţează doar de doi ani, dar care şi-a făurit deja o frumoasă reputaţie, va susţine sub bagheta maestrului Cristian Oroșanu  un Concert Extraordinar  Invitat este cunoscutul şi iubitul violonist Gabriel Croitoru. În program: Simfonia nr. 2, k.17, Simfonia nr. 4, k.19, Adagio&Fugue k.546, Concertul pentru vioară nr. 5, k.219.

Gabriel Croitoru va cânta pe o celebră vioară construită în anul 1731 de Giuseppe Antonio Guarnieri (del Gesu), unul dintre cei mai cunoscuţi lutieri cremonezi. Instrumentul i-a aparținut lui George Enescu, care şi l-a achiziționat din bani proprii, iar la moartea sa, soţia marelui compozitor l-a donat statului român. De atunci, pe această vioară nu s-a mai cântat, însă Gabriel Croitoru a primit dreptul de folosință al acestui instrument  începând din 2008, în urma unui riguros concurs.

Despre  apreciatul dirijor  Cristian  Oroşanu am mai scris recent în ziarul nostru, elogiindu-i de fiecare dată talentul şi eleganţa exprimării artistice, urmând să oferim  de această dată mai multe informaţii despre distinsul său invitat.

      Gabriel Croitoru activează în prezent la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti,  având titlul de profesor  universitar doctor.  Este solist-concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio România, al Filarmonicii « Paul Constantinescu » din Ploieşti şi membru al Cvartetului de Stat « Transilvan »  Cluj-Napoca. A cântat ca solist alături de importante formaţii europene, printre care Orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Sevilla, Cannes  ş.a. Distincţii de prestigiu obţinute stau dovadă a talentului violonistului român : Premiul al III-lea la Concursul « N. Paganini » – Genova (Italia), Premiul Special al juriului la Concursul « Fritz Kreisler » – Viena (Austria), Premiul al II-lea la Concursul Internaţional « Zino Francescatti » – Aix-en Provence (Franţa) ş.a.m.d.

 

„Flautul fermecat”

Festivalul continuă sâmbătă, 6 februarie 2016, de la ora 18.30, în Sala Operei cu  spectacolul „Flautul fermecat” de W.A. Mozart.  Operă-basm, dar şi lucrare cu idei filosofice profunde și puternic moralizatoare, „Flautul fermecat” a produs o schimbare în ceea ce privește concepția și, mai ales, percepția asupra genului liric. Aşa după cum  ne-a precizat colaboratoarea noastră Cecilia Toma, P.R. al Operei braşovene, referindu-se la cunoscuta creaţie,  drumul către adevăr, iubire, curaj, prietenie reprezintă  coordonatele scriituri acestei capodopere mozartiene ce nu lipsește din repertoriul teatrelor lirice din întreaga lume. Combinația subtilă dintre real şi fantastic, bine şi rău, liric şi burlesc, obişnuit şi exotic sunt redate în pagini muzicale de o strălucire aparte ce au dăinuit peste secole, înscriind opera „Flautul fermecat” în panoplia capodoperelor.

Din distribuție fac parte printre alţii  Nicoleta Chirilă, Filip Panait (debut), Liviu Iftene, Maria Petcu-Catrina, Nicolae Zaharia, Corina Klein, Mugurel Oancea, Cristina Radu (debut), Carmen Topciu, Gabriela Hazarian, Îşi dau concursul Corul şi Orchestra Operei. Conducerea muzicală- Leonard Boga. Regia spectacolului este semnată de Anda Tabacaru-Hogea, iar scenografia de Rodica Garștea. Dirijorul corului prof. Ciprian Țuțu.

Muzică, poezie, balet

 

Pe lângă spectacole tradiţionale de operă  sunt planificate şi alte  genuri. Aşa, bunăoară, vineri, 12 februarie 2016, de la ora 18.30, la Sala din strada Bisericii Române nr. 51 va avea loc un Recital de muzică și poezie intitulat sugestiv „Pianul cu poeme”, realizat de sensibila actriţă  Daniela Nane şi pianista  Ioana Maria Lupaşcu, actualmente  solist-concertistǎ a Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiești.

A doua zi, sâmbătă, 13 februarie 2016, începând cu ora 18.30,la Sala „Patria” are loc un Concert Simfomic Extraordinar susţinut de Orchestra…Operei Braşov, avându-l ca solist pe remarcabilul violonist Florin Ionescu-Galați. La pupitrul dirijoral se va afla tatăl domniei sale, respectabiul maestru Ilarion Ionescu-Galați, alcătuind o Dinastie a talentului şi respectului faţă de spectatori.

Încărcatul weekend se va încheia duminică, 14 februarie 2016, de la  ora 17.00  când este programat spectacolul-feerie „Les petitis riens”, un balet pe muzică de W.A. Mozart. Regia și coregrafia aparţin surorilor gemene, maestrele coregrafe Edina Papo ( Sarajevo) şi Nermina Damian (Braşov).

           

„Amadeus”

      Un  moment mult-aşteptat va avea loc pe parcursul a două zile din ultima decadă a lunii festivaliere,  respectiv  sâmbătă, 20 februarie şi duminică, 21 februarie 2016,  de la ora 18.30. Ne referim la premiera cu spectacolul de teatru &  operă  după piesa  „Amadeus” de Peter Shaffer. Regia este semnată de Marcel Țop, iar scenografia de Rodica Garştea. În reprezentaţie apar cunoscuţii  actori Marius Bodochi (Salieri) şi Răzvan Oprea (Mozart) de la Teatrul Național din Bucureşti, precum şi valoroşii solişti ai Operei Brașov,  Cristina Radu, Valentina Mărgăraș, Asineta Răducan, Mihai Irimia, Dan Popescu. Suportul muzical este asigurat de Cvartetul „Gaudeamus” al Filarmonicii Brașov, dirijor Ciprian Teodorașcu. La pian Ovidiu Mezei.

Dar mai multe despre acest eveniment vom publica în preajma premierei.

 

În încheiere „Nunta lui Figaro”

 

După o lună de  reprezentaţii tot una şi una, Festivalul se va încheia sâmbătă, 27 februarie 2016, ora 18.30,  cu celebra operă comică „Nunta lui Figaro”, în decoruri şi costume noi, semnate de talentata şi harnica  Rodica Garştea. În distribuţie regăsim nume cunoscute şi apreciate, precum Valentin Marele, Ioana Mărgărit, Lăcrămioara Schuller, Lorand Cristian, Asineta Răducan, Cristina Roșu, Marian Reşte. Dirijor – Traian Ichim,  regia – Carmen Dobrescu.

000

Festivalul W.A.Mozart, ediţia a II-a e gata să înceapă. Vor fi nu mai puţin de 14 evenimente derulate timp de aproape o lună.  Există toate auspiciile ca să înregistreze un succes (poate) şi mai mare ca la ediţia de debut.

Ceea ce nu poate decât să bucure pe toată lumea…

Horia C. Deliu

 

 

 

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail