Prevenirea și combaterea violențelor de orice fel reprezintă un domeniu prioritar de acțiune pentru Poliția Română, ce presupune concentrarea eforturilor instituționale, identificarea și implementarea a noi mecanisme de lucru, astfel încât victima violenței să fie protejată, iar agresorul sau agresorii să fie trași la răspundere penală.
Potrivit Compartimentului Relații Publice al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Covasna, începând de cu data de 1 octombrie 2024, 18 județe din România vor intra în etapa a treia de implementare a Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.
Într-un comunicat de presă transmis către Mesagerul de Covasna se menționează că în județul Covasna sistemul este operaționalizat încă de la 01 ianuarie a acestui an. Kit-urile de monitorizare recepționate au fost distribuite subunităților de poliție, atât în mediul urban cât și rural, polițiștilor care emit ordine de protecție provizorii, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, când constată că există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie puse în pericol printr-un act de violență domestică, în scopul diminuării acestui risc.
„În primele 8 luni ale acestui an, polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean Covasna au emis 82 de ordine de protecție provizorii, 79 dintre acestea fiind confirmate de instituțiile de parchet. Au fost emise 73 Ordine de protecție de către instanțele de judecată, 33 dintre acestea provenind din ordine de protecție provizorii. În aceeași perioadă, polițiștii au intervenit la 312 cazuri de violență domestică, dintre care 114 în mediul urban și 198 în mediul rural.
La nivelul județului Covasna, în primele 8 luni ale anului 2024, numărul faptelor penale în domeniul violenței domestice a crescut, față de primele 8 luni ale anului 2023, de la 333 la 405 fapte. Un număr mai mare de infracțiuni din sfera celor de violență domestică arată amploarea fenomenului și necesitatea de a interveni cu toate mijloacele legale pentru diminuarea lui. În același timp, indică faptul că victimele violenței domestice au din ce în ce mai mare încredere să sesizeze Poliția Română cu privire la existența unor astfel de cazuri.
Au fost înregistrate creșteri, comparativ cu perioada similară din anul 2023, pentru fapte de loviri sau alte violențe (de la 241 la 260 de fapte), amenințare (de la 19 la 38 de fapte) și nerespectarea ordinelor de protecție (de la 24 la 33 de fapte).
Măsura purtării permanente de către agresor a unui sistem electronic de supravegere a fost dispusă în 18 cazuri.
Referitor la nerespectarea ordinului de protecție, au fost sesizate 33 de infracțiuni.
Polițiștii emit ordine de protecție provizorii, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, când constată că există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie puse în pericol printr-un act de violență domestică, în scopul diminuării acestuia.
Începând cu 1 septembrie 2024, noi prevederi legislative introduse prin Legea 26/2024 privind ordinul de protecție, reglementează extinderea situațiilor în care polițiștii pot emite ordine de protecție provizorii. Este vorba despre fapte de violență care nu intră în sfera violenței domestice.
Implementarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică marchează un pas înainte pentru capacitatea poliției de a monitoriza diferite aspecte referitoare la măsurile de protecție dispuse în cazuri de violență”, arată sursa citată.
Sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal, începând cu data de 1 octombrie a.c.
Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezintă o măsură de constrângere, ci o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.
Utilizarea acestor sisteme nu echivalează cu protecția integrității fizice a persoanelor protejate, însă permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor, sau, respectarea regulilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu și a supravegherii la distanță.
Monitorizarea se realizează automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive.
După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere, precum și organul judiciar care a impus obligația de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere va avea acces, în anumite condiții stabilite de lege, la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic, în scopul verificării respectării obligațiilor ce revin persoanei supravegheate.
M.D.C.
Sursa foto: https://www.gandul.ro/