Vă  povesteam la începutul serialului, că  am cunoscut în avionul ce mă ducea în Malta un tip simpatic, Mario, maltez getbeget, care mia întocmit o listă cu obiective pe care trebuia neapărat să le vizitez. Altminteri, degeaba mai făceam deplasarea.

  „Nu doar  relaxare, soare, mare şi all inclusive trebuie să te preocupe, ma avertizat el serios. Ci şi  cultura!”

 

Aplicând sfaturile lui Mario

 

Urma, aşadar,  să  bifez  minimum zece ţinte, precum locuri încărcate de istorie, relicve, monumente, palate, opere de artă monumentală, grădini, cum ar fi „Kon-Katidral ta’San Ġwann”; „The Megalithic Temples”;  „Mosta Dome”; „Blue Grotto”; „Fort Saint Elmo”; „The Silent City of Mdina”; „Palazzo
dell’Ordine di Malta”. Trebuia neapărat să iau parte la  petrecerile „Festas”, să mă  plimb  cu trăsura şi să manânc specialitatea insulară numită „Pastizzi“.

Iar  seara, după o zi de alergătură, trebuia  să mă relaxez măcar o dată în aerul răcoros şi parfumat al  „Grădinilor Barrakka”. Care nu arată deloc ca nişte dărăpănături, cum le spune numele. Dimpotrivă. Am aflat că au fost amenajate taman în  anul 1775 în locul unui Bastion dedicat Sfinţilor Petru şi Pavel.

Este, într-adevăr, un loc minunat de repauzare, unde   pe lânga vegetaţia tipică mediteraneană se găsesc statui, monumente, alte lucrări de artă şi…bănci.  Fireşte, nu instituţii ce păstrează banii, ci banalele scaune lungi de şezut şi odihnit ce se găsesc în orice parc.

Am procedat cum m-a povăţuit Mario şi le-am luat la rând.

 

O altfel de… „baracă”    

…Cele  mai admirate „exponate” întâlnite  în „baracă”, în faţa cărora zăbovesc toţi  vizitatorii  sunt   statuile  dedicate unor personaje politice vestite. Mă refer la Sir Winston  Leonard Spencer Churchill (18741965)  fost prim-ministru în două mandate  al Regatului Unit, devenit celebru în timpul celui  De-al Doilea Război Mondial. A fost  nu doar conducător militar strălucit, dar şi istoric, scriitor şi  artist. Este singurul prim-ministru britanic laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, titlu conferit  în anul . . 1953.

Să amintesc şi statuia amiralului  sir Alexander John Ball (1757- 1809), primul guvernator britanic al Maltei, conducătorul insurgenţei malteze impotriva francezilor.

O altă piesă de rezistenţă poate fi considerată   impozantul  clopot din bronz  fixat  pe un  soclu de piatră, dedicat memoriei Eroilor căzuţi în Marele Asalt al  insulei.

Mi-a atras, de asemenea, atenţia  un mic grup sculptural intitulat semnificativ „Copiii străzii”, realizatat  de un artist din partea locului, pe nume  Antonio Scortino. În cochetul  spaţiu public amintit  sunt amplasate şi câteva  plăci comemorative dedicate unor evenimente socal-politice internaţionale, ca de pildă  Revoluţia ungară din 1956 ş.a.m.d.

 

Un Colţ de Rai „al meu”

Am un vechi obicei deprins din tinereţe:  pe unde ajung  şi stau mai mult  timp îmi aleg câte un mic perimetru „ numai al meu”, vorba vine, unde petrec minute bune, chiar ore,  admirând peisajul înconjurător, forfota  oamenilor, afluxul turiştilor. Păcat că nu pot să-mi marchez într-un mod canin…teritoriul!

Am  câteva asemenea puncte de refugiu  favorite răspândite colo şi colo: la New York – în „Seaport”, la Istanbul- în zona „Cornului de Aur”, la Barcelona – Aleea Rambla, la Balcic – lângă  „Vila Suita”, aproape de Castelul Reginei Maria  etc. Dacă se întâmplă să mai  revin peste ani în localităţile respective, merg neapărat să revăd cu mare plăcere acele locuri încărcate de amintiri.

Ei bine, am găsit  un mic Colţ de Rai şi în Malta. Se află în Capitală, lângă un havuz din Grădinile „Barrakka de Sus” (nu „de Jos”, fiindcă există şi aşa ceva) aidoma bancului cu ardeleanul din Vinţ,  plecat la fiica-sa măritată la Osaka. La ducere nimeni n-a ştiut pe unde vine localitatea asta cu nume ciudat. La întoarcerea din Japonia, la ghişeul de la aeroport a fost chestionat imediat: „Vreţi bilet pentru Vinţu de Sus sau de Jos”???

 

Oaze de verdeaţă

Da, n-am şuguit, există două oaze de verdeaţă-surori, însă  relativ minione; una numită  „The Upper Gardens”, iar cealaltă  „The Lower Barrakka”,  ambele la fel de frumoase.

De fapt, în Malta totul are  dimensiuni  modeste. În fond, întreg Arhipelagul este  alcătuit din  petece de pământ ori de stâncă,  însă bine  îngrijite  şi puse în valoare.

Parcurile   amintite, pitoreşti şi răcoroase, atrag un mare număr de turişti, oferind o privelişte minunată asupra Marelui Port. Te poţi plimba printre palmieri graţioşi, arbori  şi arbuşti (unii puşi în ghivece mari) cu frunze sempervirescente.  Am identificat – sper să nu greşesc – câteva specii exotice precum   eucaliptul, leandrul,  migdalul. Dar şi  hibiscusul,  uşor de depistat după abundentele sale  inflorescenţe mov, roșii, albe, roz. Mi-au plăcut mult şi tufele de buganvilia,  cărora li se mai spune şi „flori de…hârtie”,  întâlnite în toată zona Mării Mediterane, amintind de climatul  subtropical. Am înţeles că Gradinile „Upper Barrakka”  datează de prin 1775, fiind  amenajate pe locul  unui bastion, reprezentând  locul preferat de odinhă în aer liber al lorzilor italieni din Ordinul Cavalerilor Ioaniţi.

 

Salve de salut

 

Miezul zilei este  anunţat în Capitală  printr-o …salvă de tunuri. Original, nu-i aşa?  La  ora 12,00 „trecute fix” se aude  bubuitura  oferită  de „Saluting Battery”, o  subunitate de artilerie de coastă compusă din opt tunuri aflate în partea de jos a fortăreţei.

Originile  obiceiului trebuie  căutate în perioada dominaţiei britanice, când     impozanta Cetate La Valetta, inclusiv Portul, trebuiau apărate cu ajutorul  armamentului greu. Orice navă care s-ar fi aventurat să depăşească  Forturile St. Angelo şi St. Elmo  ar fi fost ţinta ghiulelor nimicitoare.

Pe timpul celui De-al Doilea Război Mondial, în  această zonă s-a aflat Comandamentul englez, devenit în prezent  un complex muzeal. Am aflat că solemnitatea tragerii unei salve de salut ar data încă din anul 1820! A existat o perioadă  de  întrerupere a ceremoniei de câteva decenii, după  care procedura solemnă a fost reluată, ea desfăşurându-se acum cu regularitate, spre bucuria turiştilor. Cert e că şi localnicii apreciază  păstrarea tradiţiei. Pe vremuri salva reprezenta semnalul sonor  pentru potrivirea ornicelor de pe navele aflate în radă sau în împrejurimi.

În anumite ocazii speciale, de Sărbători  sau cu prilejul vizitelor oficiale se pot auzi, de asemenea, celebrele lovituri simultane de tun.

 

Două categorii de turişti

În „Zona Zero” din La Valetta  nu este permisă circulaţia  auto. Ceea ce nu-i rău deloc pentru vizitatori. Şi alte metropole ar trebui să procedeze la fel,  deoarece numai astfel se micşorează poluarea, scade aglomeraţia pe carosabil, iar turiştii activi au posibilitatea de a mişuna spre a admira  cât mai multe lucruri.

Doar excursioniştii…pasivi – deşi acesta este un oximoron – preferă turul panoramic din autocar. Stau  tolăniţi comod în aerul condiţionat şi privesc doar o parte a străzii, fără a descoperi de aproape construcţii de epocă, detalii arhitectonice, unghiuri bune de pozat şi filmat.

Este agreabil pentru indivizii cu picioare bune şi chef de plimbare să hoinărească pe stradelele ce şerpuiesc spre mare, să se bucure de atmosfera de vacanţă pe care o întâlneşti la tot pasul în Malta.

Oraşul oferă pe lângă cetatea cu  ziduri  crenelate şi  artere de circulaţie destul de largi, ca şi stradele  pietruite, întortocheate, întâlnite în toate aşezările  medievale.

 

Birja „karozzin”

Din peisajul urban   nu puteau lipsi, ca în mai toate capitalele care se respectă,  trăsurile. Numai că aici sunt de epocă, trase de un singur cal-putere şi numite „karozzin”.  Mulţi turişti romantici vor să-şi imagineze  cum era odinioară atmosfera medievală, când  trăiau  domniţe  şi cavaleri, astfel că fac o plimbare cu asemenea mijloace de transport hipo pe uliţe încărcate de istorie.

Este o poveste frumoasă legată de aceste atelaje cu patru roți, care au şi…baldachin. Au fost aduse de britanici cam după anul 1800, pentru a transporta comod şi relativ repede notabilităţile oraşului, doamnele din societatea înaltă, ofiţerii. Apoi au devenit tot mai populare, fiind utilizate şi de pături ale populaţiei mai puţin nobiliare, de negustori, marinari, pescari etc.

Rutele pe care circulă în prezent trăsurile  sunt în bună parte prestabilite, atingând  puncte de interes turistic, cu popasuri din loc în loc pentru comentarii şi poze.

Am intrat în vorbă cu un vizitiu ce aştepta clienţi. Aici toţi vorbesc limba lui Shakespeare, la fel ca la Londra, unde până şi măturătorii ştiu…engleza!.

Surugiul  a înţeles din prima cam  ce hram port, atunci când l-am întrebat de preţul unei plimbări.

– Cât???, nu m-am putut abţine. Tariful mi s-a  părut  piperat. Ba chiar sărat, iar  cum eu duc o viaţă sportivă, cumpătată, am renunţat pe loc la un asemenea „exces”…financiar.

– Vi se pare mare???

– Aaaa, nu!!!

Ce are să zic?  M-am mulţumit  să mângâi uşurel  bidiviul şi să privesc cu interes  trăsura. Omul politicos nu s-a supărat, cum fac unii  români ce lucrează în comerţ-servicii-turism  cu aumiţi consumatori „indecişi”.

– Cum merge afacerea?, l-am întrebat într-o doară,  ca să salvez aparenţele. Sunt clienţi?

A mustăcit, vrând să spună că „Dacă toţi  ar fi ca alde mata, m-am pricopsit!”  Numai că maltezii sunt politicoşi, stau amabil de vorbă cu oaspeţii, le oferă relaţii, au o mentalitate sănătoasă.

– Seara e mai bine, se răcoreşte şi lumea iese să se plimbe. Mai ales copiii ţin să se urcă în „karozzin”.

– Care sunt ce mai darnici clienţi?

– Ruşii.

– Şi cei mai zgârciţi? Scoţieni?, cum li s-a dus buhul.

– Nu, francezii.

– Dar…românii?

– N-am avut încă cinstea. Oi fi unul dintre ei?

– Exact.

– M-am lămurit! Scuze,  am …glumit.

Auzindu-i ramarca, am zâmbit „mânzeşte”, spre a fi în ton cu bidiviul care mă privea…bovin, a lehamite. (Va urma)

Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail