Impozitele locale pe anul 2018, în municipiul Sfântu Gheorghe, rămân neschimbate, însă la Târgu Secuiesc acestea vor creşte cu 10%.
Conducerea Primăriei Târgu Secuiesc a menţionat, pe site-ul instituţiei, că „până acum, impozitele au fost ţinute la un nivel minim, însă politica guvernului actual va duce încet, dar sigur la faliment nu doar administraţia din Târgu Secuiesc, ci toate administraţiile locale”.
Potrivit sursei citate, scăderea impozitului pe venit de la 16% la 10% înseamnă un minus de cel puţin 6 milioane de lei pentru administraţia municipiului Târgu Secuiesc.
„Suma redistribuită până acum a fost de 14 milioane de lei, iar în urma noii legi de impozitare, oraşul nu va primi mai mult de 8 milioane de lei. Cheltuielile noastre, însă, au crescut, căci au fost mărite salariile, trebuie susţinute instituţiile din subordine, trebuie să achităm facturile de gaz şi electricitate, respectiv serviciile comunale. Pentru a putea acoperi toate acestea, trebuie tăiaţi bani de la investiţii (…) Mărirea cu 10% a impozitului şi taxelor locale înseamnă un surplus de 700.000 de lei raportat la o pierdere de venit de 6 milioane şi nu compensează nici pe departe această pierdere (…) Nu mărim impozitele pentru că aşa avem chef, ci pentru că suntem nevoiţi să o facem”, se mai arată în documentul citat.
Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, a declarat că impozitele vor fi menţinute la nivelul celor de anul trecut, însă autorităţile au venit cu alte măsuri menite să suplimenteze veniturile la bugetul local.
Spre exemplu, de săptămâna viitoare, vor fi majorate taxele de parcare cu 50% în Sfântu Gheorghe, iar banii colectaţi vor fi folosiţi pentru crearea a trei fonduri de finanţare pentru dotarea şcolilor, încurajarea mersului cu bicicletele şi dezvoltarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilităţi.
Ultima majorare a impozitelor locale a avut loc în anul 2013, an în care a fost introdus şi un ajutor de minimis destinat firmelor autohtone, menit să compenseze, practic, creşterea cu 50% a impozitelor pe terenurile şi clădirile aparţinând societăţilor comerciale.
Astfel, firmele locale au putut recupera, pe bază de proiecte, o parte din impozit pentru a-şi acoperi dobânzile aferente creditelor sau contractelor de leasing, pentru reabilitarea clădirilor, amenajarea spaţiilor verzi, participarea la târguri şi expoziţii, efectuarea de studii de piaţă, dotarea cu mobilier, achiziţionarea de echipamente IT, realizarea de site-uri web, introducerea sistemelor de standardizare şi certificare a calităţii etc.
Din 2017, autorităţile locale din Sfântu Gheorghe au introdus un impozit diferenţiat pentru cetăţeni, în funcţie de facilităţile şi infrastructura de care dispun zonele în care locuiesc.
Practic, Consiliul local a delimitat patru ‘zone fiscale’, numerotate de la A la D, în funcţie de calitatea infrastructurii şi utilităţi, iar fiecare stradă a fost inclusă în una dintre aceste zone, pe baza anumitor criterii, cum ar fi distanţa faţă de centru şi faţă de zona industrială, reţele edilitare, canalizare menajeră şi pluvială, iluminat public, starea străzilor şi trotuarelor, siguranţă publică etc.
Autorităţile locale au explicat că municipiul Sfântu Gheorghe a beneficiat în ultimii 5-6 ani de investiţii masive în infrastructură, prin urmare nu mai există diferenţe semnificative între zonele din oraş în ce priveşte starea drumurilor, iluminatul sau alimentarea cu apă şi canalizare, în schimb există anumite diferenţe de la o stradă la alta în ce priveşte calitatea infrastructurii.
Oana Mălina Negrea/AGERPRES