După o activitate care s-a întins pe mai bine de șase luni, echipa Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe, care a lucrat neîncetat la elaborarea strategiei culturale adoptate pentru proiectul „Sfântu Gheorghe – Capitală Europeană a Culturii 2021“, a depus sâmbătă, 10 octombrie, candidatura oficială la Ministerul Culturii.

Tema proiectului este „Identitate“. „ Din informațiile pe care le avem vor fi între 12 și 14 proiecte depuse. Targetul nostru principal este acela de a intra în turul II. Majoritatea orașelor sunt orașe mult mai mari și mult mai puternice economic decât municipiul Sfântu Gheorghe. Eu consider că punctul forte al proiectului nostru este acela că e un proiect foarte sincer, un proiect care încearcă să găsească răspunsuri la niște întrebări care frământă nu numai comunitatea din Secuime și care este nu numai problema României, ci și a întregii Europe: problema care ține de identitate și de redefinirea identităților“, a spus primariul municipiului, Antal Árpád, în cadrul ședinței extraordinare a Consiliului Local, unde a prezentat strategia culturală a municipiului Sfântu Gheorghe pentru perioada 2015–2021, împreună cu managerul cultural Veres Nagy Tímea.

O strategie culturală bazată pe șase axe prioritare

Strategia culturală a municipiului Sfântu Gheorghe pentru perioada 2015–2021 are la bază șase axe prioritare:

  • dezvoltare infrastructurală
  • . .

  • dezvoltare în domeniul resurselor umane
  • dezvoltare şi promovare în domeniul patrimoniului cultural
  • cultură şi economie
  • rolul culturii în domeniul incluziunii sociale
  • candidatura la titlul Capitala Europeană a Culturii şi implementarea proiectului

Unul dintre obiectivele incluse în strategia culturală a municipiului Sfântu Gheorghe pentru perioada 2015–2021 îl reprezintă construirea Centrului de Artă din Transilvania care va urmări ca artele din Transilvania să dobândească o imagine realistă, cu însemnătate interculturală pentru sine și împrejurimi. El se va axa pe lucrări profesioniste și originale, serii limitate de artă industrială, dar și pe documentarea artelor plastice. Centrul va urmări totodată să colecționeze schițe, cărți de schițe, scrisori, jurnale, fotografii document, materiale audio și video, articole, cărți și reviste.

De asemenea, municipiul Sfântu Gheorghe va avea un teatru de păpuși independent, cu personalitate juridică proprie. Mai mult decât atât, în cadrul aceleiași strategii se va proceda la mărirea numărului de angajaţi în instituţiile culturale, ceea ce va contribui la îmbogățirea segmentului cultural în municipiu și împrejurimi.

Primele obiective ale proiectului au fost atinse

Începând din ianuarie, de când echipa i2021 a început pregătirea candidaturii orașului „Capitala Europeană a Culturii în 2021“, s-au făcut progrese în direcția apropierii oamenilor de proiect și a implicării cât mai multor persoane și grupuri de persoane în proiect. Astfel, locuitorilor din Sfântu Gheorghe li s-au alăturat cei din Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, Gheorgheni și Târgu Secuiesc care au sprijinit proiectul printr-o serie de sugestii şi idei de proiecte ingenioase și folositoare.

De-a lungul celor zece luni de activitate, s-au primit în jur de 200 de idei de proiecte de la oamenii din regiune, multe dintre acestea fiind folosite în proiectul candidaturii. În tot acest timp, echipa i2021 a participat la 21 de evenimente culturale din regiune cu activități proprii, a organizat 6 consultări tehnice şi 12 consultări publice, s-a întâlnit personal cu mai mult de 10.000 oameni și a colorat peste 1500 mingi i2021. Pe pagina de Facebook a proiectului, apreciată de peste 3000 de persoane, au fost postate zeci de fotografii între care unele au ajuns la mai mult de 40.000 utilizatori. Implicarea și atașamentul oamenilor față de proiect se observă și din creșterea constantă a numărului de utilizatori ai paginii web, în fiecare lună adăugându-se aproximativ 500 de utilizatori noi.

Obiectivele proiectului grupate în patru categorii

În timpul consultărilor, s-au primit mai multe propuneri de abordare pentru obiectivele programului „Capitală Europeană a Culturii 2021“ care au fost analizate astfel încât, în cele din urmă, obiectivele generale ale programului au fost grupate în patru scopuri principale, respectiv iCare, iJoin, iBuild și iSee.

iCare (îmi pasă) este o categorie în care intră scopul de a facilita înțelegerea identităților individuale prin reducerea tensiunilor și a consolida o coeziune socială și regională.

iJoin (mă alătur) transmite ideea de a lucra împreună. Aici intră programele care se referă la coproducții, în care sunt implicați atât artiști din România, cât și din Europa, precum și apropierea oamenilor de fenomenul cultural.

iBuild (eu construiesc) este o secțiune în care intră obiectivele care au în vedere consolidarea capacității sectorului cultural, infrastructură, spații publice, etc. – deci o pregătire pentru anul 2021.

iSee (eu înțeleg) cuprinde obiectivul care își propune ca regiunea Ținutului Secuiesc și împrejurimile să devină un loc de reflecție al Europei, un loc în care oamenii să se oprească și să-și ia un răgaz pentru a se reflecta atât la propria identitate, cât și la cea comunitară, și chiar la existența umană în sine.

Tematica principală, aceea a identității, va fi abordată în mai multe moduri care constituie la rândul lor principii strategice aleproiectului: origine; oraș și regiune; minoritate și majoritate; meșteșug și materie primă; omul și mediul înconjurător; 100 de ani.

Dimeniunea europeană a proiectului

Cum era și firesc, proiectul are și o dimensiune europeană, un capitol separat în cadrul programului care este dată de mai multe coordonate ale proiectului. Prima dintre acestea este B2B (Bucharest and Budapest meeting in i2021), care presupune o apropiere artistică între București și Budapesta. Următoarea este Focus on Moldova, un proiect dedicat Republicii Moldova tot pe tema identității, după care vine OPEN to i2021 care se referă la o cooperare cu orașul Kecskemét din Ungaria care candidează pentru titlul de Capitală Euroeană A Tineretului 2018. This Side of Europe (Eastern European Capitals of Culture 2019–2023) are în vedere capitalele culturale din Europa din perioada 2019 – 2023, care se află în țări estice sau central-europene și, în final, Greece & Romania 2021 (and the third city of 2021) se referă la o cooperare între Grecia și România în calitate de state care vor avea câte un oraș cu titlul de Capitală Culturală a Europei 2021.

Calendarul candidaturii

Data limită pentru depunerea candidaturii a fost ziua de sâmbătă, 10 octombrie 2015. În perioada 7-10 decembrie, se vor organiza întâlnirile de preselecție în cadrul cărora o echipă formată din aproximativ 10 persoane va susține proiectul în fața unei comisii de jurizare, iar lista scurtă a orașelor preselectate va fi cumunicată în termen de 21 de zile după data de 10 decembrie. În septembrie 2016, va avea loc organizarea selecției finale, după care, până la sfârșitul anului 2016, se va desemna orașul câștigător.

www.sfantugheorgheinfo.ro

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail