Foştii angajaţi ai Întreprinderii de Aparataj Auto şi Motoare Electrice din Sfântu Gheorghe, IAME cum i se spunea înainte de 1989, se întâlnesc al cincilea an consecutiv pentru a sărbători Ziua constructorului de maşini şi a rememora vremurile de glorie ale fabricii.

Orban Barra Gabor, cel care a reînnodat tradiţia, a declarat ieri pentru AGERPRES că Ziua constructorului de maşini, sărbătorită în prima duminică din luna iulie, era o sărbătoare comunistă, dar în acelaşi timp un prilej bun de petrecere.

Luam prime şi ne strângeam pe terenul de fotbal, unde ne distram împreună. Directorul aducea şi o formaţie de muzică populară, cântam, dansam, aşa era pe vremuri. Eram tineri (…) Am decis să reluăm tradiţia pentru că am început să fim tot mai puţini, unii au dispărut, alţii s-au retras, sunt plecaţi din oraş, alţii sunt prin străinătate. Am zis să reînnodăm legăturile, să ne amintim de vremurile alea şi să ne mândrim fiecare cu ce-om avea. Anul trecut am fost vreo 158 de oameni, anul ăsta contez pe mai mulţi”, a spus Orban Barra Gabor. Întâlnirea va avea loc vineri pe stadionul Electro din Sfântu Gheorghe, aflat în vecinătatea fostei fabrici închise în 2006, după privatizare.

Orban Barra Gabor îşi aminteşte cu nostalgie că pentru majoritatea angajaţilor, IAME a însemnat mai mult decât o fabrică şi un loc de muncă.

IAME a fost un spirit. Majoritatea angajaţilor erau tineri, generaţiile 71, 72, 73 toate s-au angajat acolo după ce au terminat şcoala sau facultatea. A fost o adevărată frăţie, în sensul bun la cuvântului (…) În perioada de glorie, adică în anii 87-88 când producea şi ventilatoare, fabrica a avut aproape 3000 de angajaţi, dar după privatizare a intrat în faliment şi în 2006 s-a pus lacătul pe uşă (…) Mulţi dintre colegi au lucrat acolo încă de la înfiinţare şi au trecut foarte, foarte greu peste acest moment”, povesteşte Orban Barra Gabor.

Până în 1989, judeţul Covasna a fost un reper în industria construcţiilor de maşini. La Sfântu Gheorghe, mii de oameni lucrau în fabricile de aparataj auto, motoare electrice, cutii de viteze sau subansamble auto, care s-au închis una după alta după ce au fost privatizate. IAME s-a numărat printre ultimele redute”. Această ramură a început să dea semne de redresare în ultimii ani în judeţul Covasna, odată cu deschiderea unor fabrici de cablaje auto şi volane pentru maşinile de lux.

Oana Mălina Negrea/AGERPRES 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail