Binterviu cu semifinalistele covăsnene ale programului FLEX – Future Leaders Exchange

Diana-Laura Cojocar și Melinda Veres sunt cele două semifinaliste din Sfântu Gheorghe care sunt cu un pas mai aproape de a duce județul Covasna și numele orașului nostru, în finala concursului și implicit în Statele Unite ale Americii, prin participarea în programul „FLEX – Future Leaders Exchange”. Ambele sunt eleve în clasa a X-a, Diana este elevă a Colegiului Național „Mihai Viteazul”, profilul Biologie-Chimie bilingv, iar Melinda frecventează cursurile Liceului de Artă „Plugor Sandor”. Dacă se vor califica în finală, cele două tinere liceene vor urma, timp de un an de zile, cursurile unui liceu din America. Noi le-am luat un interviu, pentru a afla ce le-a determinat să se înscrie și să participe în program și mai ales, cum le-a marcat această experiență.

Pentru început aș dori să vă întreb cine v-a îndrumat să vă înscrieți în acest program?

Diana-Laura: Mi s-a prezentat un proiect despre acest program FLEX la școală și mi s-a părut, în primul rând, o experiență unică și o șansă care nu ar trebui ratată și atunci mi-am zis să particip și eu, să mă înscriu, să văd ce se poate întâmpla.

Melinda: La noi, directoarea adjunctă a școlii a venit cu ideea, a spus că pot intra în program și că merită să încerc și eu dacă am această șansă.

Cât de greu v-a fost să ajungeți între semifinaliști?

Diana-Laura: Nu mi s-a părut greu deloc, mi s-a părut chiar ușor.

Melinda: Mie mi-a fost destul de greu, cum eu nu învăț limba engleză la un nivel atât de avansat, mi-a fost destul de greu să mă pregătesc, să merg la meditații de limba engleză, dar a fost o experiență de neuitat.

Vi s-a părut concurența mare? Au fost elevi mai buni?

Diana-Laura: Au fost elevi buni, și au fost mulți din câte mi s-a spus, în jur de 1400 din care am rămas 128.

Melinda: Da, au fost elevi care vorbeau engleza perfect față de mine.

În ce au constat probele? Ce a trebuit să faceți?

Diana-Laura: În primul rând, la descriere am avut de scris trei esee și ni s-a dat câte o temă pentru fiecare eseu. Mai mult ni s-au cerut date personale, iar la semifinală am avut un test scris în limba engleză și un interviu.

Melinda: A trebuit să scriu multe compuneri și să mă uit în vocabular, să citesc și să vorbesc în limba engleză, deoarece am avut și un interviu și nu prea mă descurcam cu limba engleză.

Credeți că aveți șanse să vă calificați în finală?

Diana-Laura: Da, eu consider că am șanse.

Melinda: Sper, dacă aș putea, dar nu știu dacă mă pot ridica la nivelul la care sunt restul elevilor. Au avut un nivel mult mai mare de performanță și la teste cred că au scris mult mai bine decât mine.

Dacă veți avea ocazia să intrați în finală și să învățați un an de zile la o școală din SUA, credeți că veți fi atrase să vă reîntoarceți acolo după terminarea școlii și să vă formați o carieră?

Diana-Laura: Nu știu în ce stat vom ajunge, dar dacă îmi va plăcea și dacă voi vedea că merge, atunci probabil că voi vrea să rămân acolo.

Melinda: Cred că aș vrea să mă întorc acasă pentru că mi-ar fi dor. Oricum m-am gândit să vizitez America, este visul meu din copilărie, însă voi vedea cum va fi și ce voi dori să fac dacă și când voi ajunge acolo.

Pregătirile la limba engleză cu cine le-ați făcut? Credeți că ați învățat suficient cât să vă descurcați într-o familie de americani pe perioada acelui an?

Diana-Laura: Ca profesoară, la liceu, o am pe doamna Suciu Gabriela și în rest m-am pregătit mai mult singură. Am avut o ședință cu doamna profesoară Delia Mangalia, de la școala Plugor Sandor, cu ea m-am întâlnit chiar înainte de semifinale pentru a avea o discuție în limba engleză, fără nicio pregătire și fără meditații, astfel testându-mi cunoștințele și asigurându-mă de faptul că nu voi avea dificultăți pe parcursul probelor.

Melinda: De descurcat m-aș descurca, însă la școală cred că ar fi puțin mai greu deoarece aș fi nevoită să învăț toate materiile în limba engleză. Dar oricum meditațiile acestea pe care le fac mă ajută. Fac meditații cu mai multe profesoare, de obicei umblu la 3-4 profesori care mă ajută.

Nu vă temeți de ce va urma, în cazul în care vei ajunge în finală? Veți pleca pe alt Continent, într-o familie străină, cu o cultură diferită, mâncăruri diferite.

Diana-Laura: Mi-e frică puțin, am emoții dar cred că totul va fi bine. Sunt curioasă și le-aș încerca pe toate cât timp aș fi acolo. Tot se spune că America este țara tuturor posibilităților, acolo se împlinesc toate dorințele.

. . Melinda: Eu nu pot spune că îmi este frică, deoarece am fost crescută separat de părinți, m-a crescut bunica mea, în Sighișoara, eu acum m-am mutat în Sfântu Gheorghe și părinții mei mă vizitează mereu, dar sunt independentă din acest punct de vedere.

Am înțeles că veți avea o familie gazdă, ce vi s-a spus, cum va fi?

Diana-Laura: Da, vom sta la o familie gazdă care va face tot posibilul să ne simțim bine acolo. Vom fi câte un elev în fiecare Stat, la câte o familie gazdă.

Când va fi proba finală?

Diana-Laura: Luna aceasta sau luna viitoare. Ni s-a spus că ne anunță prin telefon și ne trimit și un e-mail cu detalii, deci posibil ca proba să fie la București.

Din Colegiul Național „Mihai Viteazul” au mai participat și alți elevi?

Diana-Laura: Da au mai fost participanți doar că nu s-au calificat.

În ce au constat probele? Cum au fost întrebările de la interviu?

Diana-Laura: La interviu a fost oarecum ca la angajare, am fost întrebată de ce aș dori să trec de semifinală și cum m-aș simți în cazul în care s-ar întâmpla un lucru acolo sau dacă aș nimeri într-o familie în care există doar un singur părinte. Nu m-ar afecta acest lucru deoarece și la mine tatăl este mai mult plecat cu serviciul, iar eu stau cu mama mea.

Melinda: A fost un test „ELTiS”, ni s-au dat anumite subiecte pe care trebuia să le completăm, au fost subiecte auditive la care a trebuit să răspundem pe loc. Am avut un interviu separat și unul în grup, unde ni s-au dat la fel niște exerciții, ni s-au dat niște cuvinte și a trebuit să compunem pe loc ceva, a trebuit să mai scriem trei compuneri.

La final v-aș ruga să îmi vorbiți despre ce a însemnat această experiență pentru voi? Ce planuri aveți finalizarea școlii?

Melinda: A fost o experiență extraordinară, am legat prietenii multe, acum am prieteni din Pitești, Ploiești, Cluj, din Târgu Mureș, pe care i-am cunoscut acolo la concurs. În rest, pot spune că niciodată nu am dat un test atât de greu la engleză. Mie personal mi-a fost greu.

Diana-Laura: Întreaga idee de a merge în America mi se pare puțin șocantă. Părinții m-au sprijinit încă de la început, chiar dacă a fost un șoc și pentru mama când a aflat că am trecut în semifinală deoarece ea chiar nu se gândea că pot ajunge aici, și s-a bucurat. (…) Aș vrea ca după ce voi finaliza școala să practic medicina veterinară, sau să devin dentist. Sunt pe profilul Biologie-chimie bilingv. Mă consider o fire ambițioasă deoarece, de obicei când încep un lucru încerc să dau tot ca să îmi iasă bine.

Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail