La început de Răpciune – luna cea mai frumoasă a anului în municipiul de la poalele Tâmpei – Brașovul redevine Capitala muzicii clasice. În zilele de 4, 5 și 6 septembrie 2024  are loc la Centrul Cultural „Reduta” cu începere de la ora 19.00, cea de-a noua ediţie a Festivalului Internațional de Muzică de Cameră intitulat „Marile Serate Muzicale”, avându-l director artistic și principal artizan pe maestrul violoncelist Anton Niculescu. Prestigioasa manifestare va dărui avizatei asistențe piese celebre din literatura universală a muzicii clasice. Este un festival cu reverberații internaționale, care le oferă unor virtuozi  artiști din țară și de peste hotare bucuria de a performa, etalându-și  talentul la această adevărată Sărbătoare culturală românească.

Evenimentul a debutat în anul 2011, la inițiativa renumitului violoncelist Anton Niculescu. După un hiatus ceva mai lung datorat unor situații obiective, inclusiv a Pandemiei,  iată că amintita manifestare artistică de prestigiu a căpătat din nou viață încă de anul trecut. Acum se va derula, așa cum spuneam, cea de-a IX-a ediţie a Festivalului Internațional de Muzică de Cameră „Marile Serate Muzicale”, proiect cultural finanțat de Consiliul Local și Primăria municipiului Brașov, în parteneriat cu Centrul Cultural „Reduta”, sufletul acțiunii fiind dinamicul muzician Anton Niculescu.

Publicul meloman este  invitat începând de miercuri, 4 septembrie 2024 timp de trei seri în celabra Sală unde au concertat de-a lungul timpului celebrități precum Franz Liszt, Johann Strauss, George Enescu, și unde se vor auzi sunetele inconfundabile ale unor instrumente-bijuterii, cum sunt minunatele viori Guadagnini (1749), Jean-Baptiste Vuillaume (1846), violoncelele Guarnieri (1709) și Gagliano (1760).

Maestrul violoncelist Anton Niculescu și gazetarul Horia C. Deliu, doi pasionați ai muzicii de cameră.

Maestrul Anton Niculescu

Anton Niculescu s-a născut la Bucureşti într-o familie de muzicieni. Cu tatăl său, prim violoncelist al Orchestrei Radio din Bucureşti, a început studiul violoncelului; cu mama sa, pianistă, a avut prima sa apariţie în public într-un recital la vârsta de 12 ani, la Sala Mică a Palatului din Bucureşti, iar doi ani mai târziu a apărut ca solist în compania Orchestrei simfonice a Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, cu concertul de E. Lalo.

După absolvirea cu nota 10 a Conservatorului de Muzică din Bucureşti la clasa profesorului George Iarosevici, se perfecționează cu  Radu Aldulescu, Antonio Janigro şi Daniil Șafran. Palmaresul său competiţional numără importante premii obţinute la concursurile de specialitate.

Puternic motivat de succesele obținute, începe o intensă activitate concertistică şi în paralel ocupă posturi de mare prestigiu ca cele de prim-violoncelist al Teatrului „Scala” din Milano şi la „Teatro Comunale” din Florenţa, sub conducerea lui Riccardo Muti cu care a rămas în relații apropiate.

Datorită talentului său de excepţie, sensibilităţii, muzicalităţii, tehnicii briliante şi seriozităţii sale, numele lui Anton Niculescu s-a impus tot mai mult în viaţa muzicală, astfel că a fost invitat pe scene de mare renume din Europa, Asia, America de Sud, America de Nord şi Africa, susținând turnee de concerte şi recitaluri în numeroase țări.

Timp de 10 ani a fost directorul artistic al Festivalului Internaţional „Meersburger Winter” din Germania, iar în perioada 2017 – 2020 directorul general al Filarmonicii Brașov.

Din 1997 este Membru de Onoare al Academiei Filarmonice din Bolonia (Italia), academie fondată în anul 1666 al cărui membru a fost şi W.A.Mozart.

 Repertoriul său cuprinde aproape toată bibliografia violoncelistică, interpretând adesea prime audiţii în țară și străinătate ale unor concerte importante pentru violoncel.

Mari personalităţi din lumea muzicii şi-au exprimat admiraţia şi preţuirea faţă de arta interpretativă al lui Anton Niculescu: RICCARDO MUTI ”Profesionalism şi muzicalitate impresionantă”. MSTISLAV ROSTROPOVICI “Violoncelist de excepţie, cu o tehnică desăvârşită şi profundă sensibilitate…” DANIIL SAFRAN ”Am avut ocazia să-l ascult de mai multe ori, muzicalitatea sa naturală, deplina stăpânire a tehnicii fac posibilă caracterizarea sa ca solist de mare valoare”. ZUBIN MEHTA ”Este un solist de mare valoare din toate punctele de vedere; stăpâneşte cu dezinvoltură instrumentul, motiv pentru care câştigă imediat simpatia publicului atunci când cântă”.

Miercuri 4 septembrie 2024, ora 19,00

Felix MENDELSSOHN – Octet de coarde în Mi bemol major, op.20 – Allegro moderato con fuoco – Andante – Scherzo. Allegro leggierissimo – Presto. Interpretează MARIO HOSSEN  – vioara I, LILIANA LAZĂR – vioara II, ISTVÁN KOSZTÁNDI – vioara III, MIRCEA LAZĂR – vioara IV, MARIAN MOVILEANU – violă I, LUIZA IORGA – viola II, ANTON NICULESCU – cello I, FRÉDÉRIC AUDIBERT – cello II

Uno Alexander VESJE – Păsări; EVELINA ANDRIEȘ – harpă solo.

După pauză, Gabriel PIERNÉ – Voyage au „Pays du Tendre”, L’embarquement – Quasi andantino; Villages: Petits Soins – Allegretto; Tendresse – Poco meno; Empressemént – A tempo; Confiante amitié – Lento moderato; Perfidie-Méchanceté – Allegro vivo; Mer d’inimitié; Soumission – Lent, quasi recitativo; Billets galants; Jolis vers;Billets doux – Vif e légere; Retour par le fleuve Tendre-sur-Inclination – Tempo quasi andantino

MIRCEA LAZĂR – vioară, MARIAN MOVILEANU – violă, MARIO CARBOTTA – flaut, FRÉDÉRIC AUDIBERT – cello, EVELINA ANDRIEȘ – harpă.

Niccolò PAGANINI – I palpiti op.13- Larghetto cantabile – Recitativo – Tema. Andantino – Variațiunea I – Variațiunea II – Variațiunea III

MARIO HOSSEN  – vioară, BERTRAND GIRAUD – pian; Pancho VLADIGEROV – Lied din Suita bulgară        . MARIO HOSSEN  – vioară solo.

François BORNE – Fantezie briliantă pe teme din opera „Carmen” de Bizet Gioacchino ROSSINI – Andante și Allegro din uvertura operei „Wilhelm Tell”. MARIO CARBOTTA – flaut, BERTRAND GIRAUD – pian.

Moderator și PR cultural Alexandra Grancea

Joi 5 septembrie 2024, ora 19,00

Franz SCHUBERT – Sonata Arpeggione pentru violoncel și pian D.821 – Allegro moderato – Adagio – Allegretto. Gabriel FAURÉ – Élégie op. 24. FRÉDÉRIC AUDIBERT – cello, MICHEL BOURDONCLE – pian.

Johann N. HUMMEL – Trio cu pian în Mi bemol major, op.12. Allegro agitato  – Andante  – Finale. Presto. CIHAT AŞKIN – vioară, ANTON NICULESCU – cello, MICHEL BOURDONCLE – pian.

După pauză Anton ARENSKY- Trio cu pian nr. 1, op. 32 în re minor – Allegro moderato – Scherzo. Allegro molto – Elegia. Adagio – Finale. Allegro non troppo. MIRCEA LAZĂR – vioară, ANTON NICULESCU – cello, PATRICK DHEUR – pian.

Patrick DHEUR  – La Salazarienne op. 30 pentru pian solo

Patrick DHEUR  – Préludes pentru pian PATRICK DHEUR – pian

Niccolò PAGANINI – Capricciile nr. 9 și nr. 17 pentru vioară solo      MIRCEA LAZĂR – vioară.

Franz von VÉCSEY – Trei piese pentru vioară și pian- Rêve – Humoresque – Menuetto

ISTVÁN KOSZTÁNDI – vioară, PATRICK DHEUR – pian.

Moderator: Alexandra Grancea

Vineri 6 septembrie 2024, ora 19,00

Egon WELLESZ – Trei capricci pentru trio cu pian – Die Masken (Măștile) – Des Helden Klagen (Lamentările eroului) – Liebesszene und Verklärung (Scenă de dragoste și transfigurare). ISTVÁN KOSZTÁNDI-vioară, ANTON NICULESCU – cello, KRISTINA MILLER – pian.

Fritz KREISLER –  Preludiu și Allegro. Felix MENDELSSOHN BARTHOLDY – Sonata pentru vioară și pian în fa minor, op.4 – Adagio-Allegro moderato – Poco adagio – Allegro agitato. Ion SCĂRLĂTESCU – Bagatela. CIHAT AŞKIN – vioară, KRISTINA MILLER – pian.

 După pauză Serghei RACHMANINOV – Moment muzical op.16 cu KRISTINA MILLER – pian.  S. RACHMANINOV  Sonata pentru violoncel și pian în sol minor op.19 – Lento. Alllegro moderato – Allegro scherzando-Andante-Allegro mosso Serghei RACHMANINOV – Vocalise op.34, nr.14

ANTON NICULESCU  – cello, KRISTINA MILLER – pian

Moderator: Alexandra Grancea.

… Așadar, iată un Regal al muzicii de cameră, pe care persoanele avizate, dar și…„amatorii” nu trebuie să-l rateze.

                     Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail