Centrul de Cultură al oraşului Covasna a fost gazda ediţiei a III-a a Festivalului de Teatru Şcolar „Juventus”, organizat marţi, 2 aprilie, de Liceul „Korosi Csoma Sandor”, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Covasna, prin susţinerea Consiliului Local Covasna şi a Asociaţiei „Pro Csoma Sandor”, în cadrul săptămânii „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”.
Având în vedere că trăim într-o lume bulversată de nelinişti personale şi generale, de incertitudini şi nonvalori care încearcă să acapareze conştiinţele, singura cale spre adevăr, spre stabilitate rămâne promovarea talentelor, ca mod de viaţă şi afirmare. Oportunitatea acestui Festival de Teatru este aşadar lesne de înţeles, dacă dorim să promovăm noi mentalităţi faţă de noi înşine şi faţă de cei de lângă noi. Pentru o cunoaştere cu propriile simţuri, cu propria-i minte, adolescentul de astăzi este nevoit să răzbată prin noianul de ispite facile, pe care adesea nu ştie să le selecteze, să le prelucreze, să le înţeleagă. Acest rol, de „dirijor din umbră” şi-l asumă FESTIVALUL DE TEATRU „JUVENTUS”.
Într-un spaţiu modern şi primitor, elevi din Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” din Voineşti, dar şi din Liceul „Korosi Csoma Sandor” au oferit comunităţii locale o lecţie de convieţuire sub un numitor comun: arta. Atragerea efectivă a elevilor în organizarea unor activităţi cu caracter extraşcolar, care să conducă la cultivarea unor principii de bază, în spiritul toleranţei şi respectului reciproc faţă de valorile fiecăruia, este deviza acestui festival. Români sau maghiari, liceeni sau elevi de gimnaziu, mai mult sau mai puţin talentaţi, au urcat împreună pe aceeaşi scenă, au primit aplauze binemeritate, au simţit – aşa cum au mărturisit – că fericirea le-a invadat sufletul, fără să poată denumi ce anume a determinat această stare. Poate bucuria regăsirii de sine.
Ediţia a III-a a Festivalului Concurs de Teatru Şcolar „Juventus” s-a dovedit a fi un maraton de tinereţe, dăruire şi creativitate, girat de cadrele didactice care s-au dedicat activităţii extraşcolare şi au făcut realizabil visul tinerilor participanţi. Şi la această ediţie concursul s-a desfăşurat diferenţiat – gimnaziu şi liceu – în cadrul cărora au existat două secţiuni – creaţie şi interpretare. În concurs s-au înscris 20 de concurenţi – echipe şi individual – prezentând scenete, monologuri, poezie. Contactul la această vârstă cu marile opere literare, chiar fragmentar prezentate, îi ajută pe copii să-şi formeze gustul estetic, să iubească şi să respecte literatura. Elevii nu trebuie doar să memoreze şi să interpreteze roluri, ci şi să ajute la confecţionarea decorurilor, măştilor, a costumelor şi a altor materiale de recuzită. Publicul spectator a călătorit în timp şi spaţiu prin lumea lui Sadoveanu, a mereu actualului Caragiale sau a contemporanului Mirel Buzdugan, admirând rochiile de epocă, pălăriile lui nenea Iancu sau T-shirtul generaţiei nonconformiste. Elevii şi-au pus în valoare talentele, măiestria şi sensibilitatea, alegându-şi personaje literare care i-au fascinat, alături de care au trăit cele mai nebănuite emoţii, lăsându-se captivaţi de lumea magică a literaturii. Fie că erau personaje pozitive sau negative, fie că erau reale sau imaginare, din secolul trecut sau actuale, acestea au cucerit publicul prin diversitate, originalitate sau inovaţie. Reuşita evenimentului a constat în dezvoltarea interesului faţă de comunicarea interculturală, în cultivarea unei atitudini pozitive faţă de comunicare prin conştientizarea impactului limbajului asupra celorlalţi şi prin nevoia de a înţelege şi de a folosi literatura într-o manieră pozitivă, responsabilă din punct de vedere social. Implicarea familiilor în viaţa şcolară, a comunităţii, în general, nu poate avea decât un impact pozitiv asupra educaţiei formale şi nonformale a copiilor noştri. Interpretarea, costumele şi decorurile au fost premiate, juriul având o sarcină dificilă, având în vedere diversitatea şi originalitatea gândirii creative a elevilor. În mare parte costumele prezentate de participanţi au fost realizate chiar de ei, ceea ce a dovedit dorinţa şi capacitatea elevilor de a se implica activ.
Premianţii acestei ediţii, aplaudaţi şi felicitaţi de colegi, părinţi şi profesori, au fost:
Gimnaziu:
Locul III clasa a VII-a A, coordonator – profesor, Daniela Oprea (Liceul „Korosi Csoma Sandor”), cu piesa „Iapa lui Vodă”, de Mihail Sadoveanu;
Locul II clasa a VIII-a A, coordonator – profesor, Manuela Călăreţu (Liceul „Korosi Csoma Sandor”), cu piesa „Examen anual”, de I. L. Caragiale;
Locul I clasa a VI-a A, coordonatoare – profesor, Dana Pătru şi profesor Florentina Teacă (Şcoala Gimnazială „Avram Iancu”).
Liceu:
Locul III clasa a X-a E, coordonator – profesor, Cristina Iorga (Liceul „Korosi Csoma Sandor”), cu piesa „Amici”, de I. L. Caragiale;
Locul II clasa a X-a A, coordonator – profesor, Manuela Călăreţu (Liceul „Korosi Csoma Sandor”), cu piesa „Zile din viaţa unei familii moderne”, creaţia elevei Ţăpor Laura Gabriela;
Locul I clasa a IX-a A, coordonator – profesor Bajkuj Mihaela (Liceul „Korosi Csoma Sandor”), cu piesa „Viaţa noastră”, de Mirel Buzdugan.
Premiul „Cel mai bun recitator” a fost câştigat, la gimnaziu, de elevele Radu Luissa şi Benedek Francesca, din clasa a V-a A, iar la liceu de eleva Munteanu Renata, din clasa a XII-a E. La secţiunea monolog, premiile au fost acordate elevei Enea Cristina, din clasa a V-a A şi elevului Iftimie Ştefan, din clasa a IX-a A. Cel mai bun rol feminin a fost desemnat cel al profesoarei din piesa „Viaţa noastră”, interpretat de Pascalu Lorena, iar cel masculin a fost câştigat de elevul Călăreţu Emanuel, pentru personajul Thomas, din aceeaşi piesă.
Profesoara Manuela Călăreţu, şefa catedrei de limba şi literatura română din cadrul Liceului „Korosi Csoma Sandor”, organizatoarea acestui festival, ne-a declarat: „Am trăit emoţii, temeri şi satisfacţii alături de elevii noştri, i-am îndrumat pas cu pas, am improvizat alături de ei, am realizat propriul spectacol de teatru. Probabil că cine ne-ar fi văzut, ar fi crezut că am repetat zile întregi, dar nu, noi doar ne exprimăm pe noi înşine cu multă onestitate şi lejeritate.”
Gânduri curate, din inimă ne-au transmis şi câţiva dintre părinţii participanţi. Deak Reka, mama gemenelor Anita şi Andrea, din clasa a VII-a B, recunoaşte cu sinceritate că limba română nu este punctul forte al fetelor ei, dar „când am ales poeziile am făcut-o împreună; Andrea a simţit mesajul poeziei „De-abia plecaseşi”, de Tudor Arghezi, iar Anita, a preferat poezia „Creion”, a aceluiaşi autor. Sunt foarte încântată să le văd pe scenă; sunt diferite fetele mele, dar fiecare copil are un talent. Mă bucur că sunt puse în valoare.”
Ţupea Viorica are fiul în clasa a VI-a, la Şcoala Gimnazială „Avram Iancu”, şi consideră că „este benefică ideea de a aduna toţi copiii, români şi maghiari, într-o manifestare ca aceasta. Educaţia prin teatru este extraordinară; noi venim cu mare plăcere – chiar acum m-am învoit de la serviciu – felicitări organizatorilor!”
Leu Daniela ne-a spus: „Fiul meu a fost „Pârcălabul” din piesa „Tinereţe fără să înveţe şi viaţă fără de carte”; cu mare plăcere şi uşurinţă şi-a învăţat rolul”.
Furtună Gina este mama „Ursitoarei”, din aceeaşi piesă: „Fiica mea a fost tare bucuroasă că a primit acest rol. În ziua când profesoara a distribuit rolurile, ea a lipsit; o zi întreagă a plâns de supărare. Copiilor le place teatrul. Altfel se implică în lectură când o pot interpreta aşa cum o simt. Şi ne uimesc şi pe noi, părinţii.”
Eleva Becsek Andrea, vicepreşedinta Consiliului Elevilor, ne-a mărturisit: „Consider că Festivalul de Teatru a fost o activitate plăcută, care a stârnit atât interesul elevilor dornici să intre în pielea altor personaje şi să îşi arate talentul, cât şi a profesorilor care i-au îndrumat pe elevi, dându-le fel şi fel de sfaturi precum: „Vorbeşte tare şi clar!”, „Învaţă bine replicile!”, „Nu sta cu spatele la public! ” etc. Pot spune că am ajuns la a III-a ediţie a acestui eveniment şi că din an în an elevii sunt din ce în ce mai pregătiţi şi mai entuziasmaţi când vine vorba despre teatru. Spectacolul a fost unul reuşit, însă, încă sunt multe lucruri care necesită îmbunătăţiri. Una din cele mai mari probleme a fost, după părerea mea, potolirea elevilor nerăbdători şi menţinerea liniştii în sală. Sper că la anul vom avea parte de şi mai multe momente artistice în cadrul acestui Festival de Teatru.”
Profesoara Dana Pătru, coordonatoarea elevilor de la Şcoala Gimnazială „Avram Iancu”, ne-a declarat: „Festivalul de Teatru pentru elevi – Juventus, ediţia a III-a, organizat de colectivul catedrei de limba română de la Liceul Korosi Csoma Sandor din Covasna, a fost o activitate reuşită, care a răspuns dezideratelor programului „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, implicarea elevilor fiind remarcabilă. Cadrele didactice care au condus colectivele participante la festival au remarcat atracţia reală manifestată de aceştia pentru actorie, unii dintre ei dovedind calităţi incipiente în acest domeniu, care merită luate în seamă. Scenetele prezentate au fost bine alese, reprezentative pentru vârsta şi preocupările şcolare ale copiilor, spectatorii prezenţi apreciindu-le cu aplauzele binemeritate. Sperăm că festivalul, devenit deja tradiţional, se va bucura în viitor de o participare mai numeroasă, fapt ce va contribui la creşterea calităţii şi diversităţii pieselor puse în scenă, dar şi la deşteptarea unor şi mai mari ambiţii în micii artişti.”
Pe directoarea adjunctă a liceului „Korosi Csoma Sandor”, am abordat-o special, către final; este parcă mai reţinută, dar are acelaşi zâmbet cald. Este concisă, ca o profesionistă: „Secretul unei instituţii închegate este unitatea; pe baza acestui principiu, noi suntem conştienţi că binele instituţiei presupune binele individual. Tuturor elevilor noştri le oferim o educaţie bazată pe interculturalitate, pe respect al valorilor autentice şi pe convingerea că doar împreună suntem Liceul „Korosi Csoma Sandor”. Sentimentul puternic cu care am rămas la finalul acestui eveniment a fost de libertate. În această zi, toţi am câştigat libertatea de a ne elibera de prejudecăţile adânc vârâte în sufletul nostru, de a ne exprima aşa cum simţim, de a ne cunoaşte mai bine.”
Dana Şerban