Pe data de  20 iulie,  la  finalul celei de-a doua decade a lunii lui Cuptor, creştinii îl cinstesc în fiecare an la dată fixă pe Sfântul Prooroc  Ilie. În mitologia românească el reprezintă o divinitate a Soarelui şi a Focului, provocând în toiul verii ploi torenţiale cu tunete şi trăsnete, declanşând uneori şi  incendii, hotărând dacă să bată sau nu şi grindina pe pământ.     

       Sf. Ilie  era  identificat adesea în credinţa   geto-dacilor  cu  Gebeleizis – Zeul Focului, iar în mitologia greacă numindu-se Helios.

        Ca atare, şi noi ca păstrători ai tradiţiilor străbune evocăm în aceste zile capricioase de vară importantul  personaj biblic, căruia i se organizează sărbători populare. Cum este şi Sântilia de  la Zăbala, ce va avea loc duminică.

 

O sărbătoare ce marchează  miezul verii

       Sfântul Ilie  a fost cinstit  încă dn vechime de către creştini, deoarece prin rugile sale a  adus  ploaia, salvând  de la moarte poporul din Israel ce suferise  trei ani şi jumătate de o secetă cumplită.

        Sântilie, cu mai este numit în popr,  marchează  miezul verii pastorale, dată când le era permis ciobanilor să coboare în sate, pentru prima dată după urcarea oilor la munte. Cu această ocazie, oierii tineri sau chiar cei maturi aduceau pe vremuri în dar iubitelor sau soţiilor lor furci de lemn pentru tors, lucrate cu multă migală.

      Pe 20 iulie se organizau, cu decenii în urmă, în multe aşezări rurale întâlniri ale sătenilor, aşa-numitele nedei. Unele s-au mai păstrat, altele nu, reprezentând nişte  petreceri populare aşteptate cu mare nerăbdare de toată lumea. Aveau loc târguri şi iarmaroace, serbări câmpeneşti, cea mai vestită din judeţul Covasna fiind  Nedeia de la Voineşti.

     În cadrul acestor manifestări  folclorice  oamenii se întâlneau bucuroşi, schimbau opinii, făceau şi negoţ, se cinsteau, petrecând cu cântec şi joc până seara târziu.

 

O imagine simbolică

    Proorocul  Sf. Ilie apare  în icoane şi fresce  bisericeşti ca un personaj  impozant  cu barba sură, aflat într-o trăsură cu roţi de foc, trasă de doi sau de patru cai albi înaripaţi.

     În perioada sa pământeană se spune că Ilie ar fi săvârşit păcate, cel mai mare fiind uciderea părinţilor săi la îndemnul diavolului. Păcate pe care le-a ispăşit ulterior în moduri diferite. În cele din urmă Dumnezeu l-a iertat şi l-a urcat la Cer într-o caleaşcă aparte trasă de bidivii înaripaţi.

     Lumea satului credea pe vremuri, potrivit folcloristului  Ioan Paler, din Vâlcele, că Sfântul Ilie  cutreiera mai ales de ziua lui norii, fulgerând şi trăsnind dracii cu biciul său de foc, spre a-i pedepsi pentru răul  pe care i l-au pricinuit în tinereţe. Şi, întrucât încornoraţii înspăimântaţi se ascundeau uneori pe pământ prin arbori, pe sub streaşina caselor, în turle şi chiar în trupul unor animale şi fiinţe umane,  Ilie (în postura de justiţiar)  îi  fulgera cu mânie, pentru a  face dreptate.

Divinitate populară

    Ca divinitate populară a Soarelui şi Focului, Sfântul Prooroc  Ilie este evocat cu teamă şi respect  în jurul datei de 20 a lunii lui Cuptor. Mai ales în mediul păstoresc, unde  viaţa e grea,  iar condiţiile atmosferice  neprielnice  pot avea efecte neprevăzute asupra oamenilor şi animalelor, protecţia unui asemenea personaj cu puteri magice era binevenită, fiind mereu invocată.   În multe aşezări covăsnene precum Breţcu, Voineşti, Păpăuţi, Barcani, Valea Mare, Băcel, Iarăş şi aşa mai departe  am întâlnit săteni care cunoşteau şi respectau  datini legate de acest moment al anului.

    Badea Ionică Hosu, din Întorsura,  ne spunea, de pildă,  că pe timpuri în ajunul acestei zile, unele fete se duceau noaptea pe cânepişti, pentru a-şi visa mai târziu ursitul. Se dezbrăcau  şi se  tăvăleau  printre plante, apoi se îmbrăcau şi se întorceau acasă. Dacă  tânăra visa cânepă verde era semn că se va mărita în curând cu un flăcău chipeş. În schimb,  dacă îi apărea în vis cânepă uscată  măritişul avea să mai dureze, iar pretendentul  urma a fi un bărbat mai în vârstă.

       Dacă nu se petreceau lucrurile taman aşa, cine mai ştie acum?

Moşii de Sântilie

Ca şi cu prilejul altor sărbători creştine, şi de Sf. Ilie românii îşi amintesc  de persoanele dragi trecute în lumea umbrelor, mai cu seamă de copiii decedaţi, cu toţii fiind pomeniţi.  La biserică sunt duse bucate în amintirea celor duşi (Moşii de Sântilie), iar la casele gospodarilor ce poartă acest prenume se organizează zile onomastice.

      S-a păstrat tradiţia ca  femeile să pună  busuioc la icoane. În unele comunităţi rurale după slujbele de pomenire  se împărţeau  sărmanilor lapte şi vin, precum şi porumb fiert. De asemenea, se ofereu cadou farfurii cu mâncare, împodobite cu flori de vară, precum şi  căni cu vin, ce  trebuiau legate de toartă cu lână roşie, ca să aducă noroc.

     Înaintea acestei Sărbatori, în caz de secetă mare se încheiau  ritualurile arhaice de invocare a ploii,  dintre care  era vestit  Dansul paparudelor.

Fructele lui Sf. Ilie”

 Tradiţia populară  nu îngăduia să se consume mere (aşa-numitele “Fructe ale lui Sf. Ilie”)  până  pe 20 iulie. Un alt obicei ciudat se ferea la faptul că merele nu trebuiau  lovite unul de altul, pentru a nu aduce… grindina! Poamele se duceau la biserică pentru a fi sfinţite, existând prejudecata că numai în acest mod ele vor deveni… “de aur” pe lumea cealaltă.

 În dimineaţa acestei zile se culeg plante medicinale, în special, busuioc. Este pus la uscat în podurile caselor, sub streşini sau în cămări. Tot acum se adună şi alte flori şi buruieni de leac, sezonul lor ajungând în această perioadă la apogeu.

    Încă se mai păstrează datina în anumite locuri, cum ar fi în Ţara Buzaielor,  de pildă,  ca femeile să  ducă busuioc la biserică pentru a fi sfinţit. Odinioară, se obişnuia ca anumite ierburi să fie utilizate  la descântece şi farmece, anumite babe din sat fiind meştere în asemenea practici obscurantiste.

Recoltarea mierii se făcea numai de către bărbaţi curaţi trupeşte şi sufleteşte, îmbrăcaţi în haine de sărbătoare, ajutaţi de către un copil. Datina spune că femeile nu au voie să intre în stupină. Apoi  cei din casă, împreună cu rudele şi vecinii invitaţi la acest moment festiv, gustau din mierea nouă şi se cinsteau cu ţuică îndulcită cu miere, mai aes dacă printre ei se afla şi cineva cu numele de Ilie.

  Masa festivă avea menirea de a asigura belşugul apicultorilor şi de a apăra stupii de  mană.

Câteva obiceiuri din bătrâni

     Anul acesta Sărbătoarea de Sf. Ilie cade într-o duminică, ca atare  conform unor obiceiuri din bătrâni    nu  este  îngăduit să se lucrează la câmp ori în grădină. Nici dacă ar  fi fost o zi din cursul săptămânii datina  nu permite  pe 20 iulie muncă în câmp. Mai cu seamă dacă sunt nori negri de furtună, stă să plouă în orice moment, de teama trăsnetelor şi fulgerelor.   Se crede că mai ales necredincioşii vor fi pedepsiţi. Este bine ca pe timp  de furtună ferestrele şi uşile caselor să  fie închise.

     Dacă tună vor fi merele şi alunele viermănoase, iar dacă va fi o zi cu precipitaţii, timp de 20 de zile  va tot ploua.

      Să sperăm că  după Sântilie vom  scăpa  de atâtea fenomene meteo neplăcute…

Onomastică importantă pentru mulţi  români

     Din evidenţele oficiale rezultă că în jur de 153.000 de români îşi aniversează onomastica de Sf. Ilie, dintre aceştia 113.355 fiind bărbaţi.  Un număr de 107.000 dintre ei se numesc Ilie, iar restul Iliuţă, Eliade, Ilieş, Iliuş. Din rândul femeilor aproape 15.000 poartă numele Ilinca,  alte  derivate sunt  Liana, Lia, Lica.

    Le adresăm celor ce poartă acest nume sfânt “La Mulţi Ani”, multă sănătate şi fericire!

                                                                                               Horia C. Deliu

 

 

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail