Ziua de Dragobete, adicăDragobete’s Day” (dacă ne permiteţi, stimaţi cititori), reprezintă echivalentul românesc al occidentalului „Valentine’s Day” serbat pe 14 februarie. Dată  care după Revoluţie a intrat masiv în habitudinile multor tineri de pe la noi. Este  varianta românească a legendei legate de personajul ce întruchipează ocrotitorul sentimentelor sincere de iubire.

   Reţineţi că azi,  24 februarie, se cinsteşte în popor Sărbătoarea iubirii, ziua în care se „logodesc” păsările, prevestind venirea multaşteptatei primăveri.

 

Între Cupidon şi Eros

        Personajul numit Dragobete poate sta foarte bine în galeria unor plăsmuiri literare mult mai vestite ce simbolizează  iubirea,  precum Cupidon şi Eros, reprezentând o entitate magică românească prezentă în majoritatea poveştilor  de dragoste.  Legendele  îl descriu  ca pe  un flăcău  chipeş, năvalnic, care sucea minţile  fetelor. Acest erou sentimental  se zice că şi-ar avea sorgintea în  vechile basme ale  dacilor, Dragobetele  fiind un  peţitor, dar şi un naş al  tinerilor ce se iubeau. De asemenea, el figura ca protector al necuvântătoarelor, în special, al înaripatelor cerului.

      Înaintaşii noştri au transfigurat în felurite moduri mitul, conferindu-i puteri magice acestui  protector al dragostei. Flăcăii şi fetele credeau că dacă se   întâlnesc chiar pe 24 februarie, vor avea parte de iubire tot anul, aşa cum şi păsările se „logodesc” în această zi, ne-a relatat istoricul  şi culegătorul de folclor Nicolae Moldovan, din Sf. Gheorghe, care a găsit referiri legate de miticul Dragobete în anumite creaţii populare din aşezările româneşti ale judeţului Covasna.

 

Sărbătoare neaoşă

     Anul acesta,  de  Dragobete nu ar trebui să  fie în mod normal  petreceri prin cluburi de fiţe şi baruri ca în 14 februarie – când fuse cinstit galonatul şi occidentalul Valentin cu muzică şi alcool – deoarece am intrat în severul Post al Paştelui.

   Ne bucurăm însă  că  neoşul personaj a reintrat  în conştiinţa populară în ultimii ani, mai cu seamă  datorită mass media, care a prezentat sorgintea obiceiului, felurite informaţii şi reportaje  legate de tradiţia  românească.  Dragobetele era  binecunoscut  de către  bunicii şi străbunicii noştri de la ţară, figurând  ca  un  prim-vestitor (aidoma  ghioceilor) al  celui mai frumos anotimp.

   De fapt, la finele acestei săptămâni, de Mărţişor, soseşte primăvara calendaristică, fiindcă cea astronomică (adevărată) vine abia pe 21 martie, de Echinocţiu.

   Vrem să zăbovim puţin asupra acestui subiect pentru a le explica celor care poate nu sunt  atât de familiarizaţi cu astronomia, că Soarele traversează Ecuatorul ceresc la momentul Echinocțiului de Primăvăra, trecând din emisfera australă în cea boreală.  În acel punct, numit Vernal, astrul care ne luminează şi ne încălzeşte descrie mişcarea diurnă în lungul Ecuatorului ceresc, fenomen ce determină, la data respectivă,  egalitatea  zilei cu cea a nopții. La latitudinea României evenimentul se petrece  la amiază.

    După amintita dată iarna ar cam trebui să plece, natura  trezindu-se din nou la viaţă. Deşi, în calendarul popular figurează în afară de Babe şi Moşi, nişte ninsori sporadice, precum  „Zăpezile mieilor şi cucilor”, despre care am scris  anii trecuţi în cadrul rubricii Tradiţii.

    Chit că nici calendaristic şi nici astronomic încă nu am păşit în anotimpul primăverii, după 24 februarie se aşteaptă că primele semne să apară.

 

Originea ciudatului nume

                                                            

   Potrivit interpretării  unor lingvişti,  originea numelui de  Dragobete  ar proveni din slava veche, unde „Dragu biti” înseamnă „A-i fi drag cuiva”.  Un specialist  în folclor, precum prof. Noni Paler, din Vâlcele,   ne-a semnalat şi alte denumiri pentru aceasta  originală sărbătoare populară, precum  „Drăgostitele”, „Sântion de Primăvară” ori „Cap de Primăvară”.

     S-au găsit în zona Arcului Intracarpatic    referiri la vestita Baba Dochia, în unele povestiri făcându-se precizarea că „Logodnicul păsărilor”, falnicul flăcău cu însuşiri miraculoase  i-ar fi fost chiar…fiu!

                            Praznicul Aflării Capului Sf. Ioan Botezătorul

        Tot  pentru ziua de 24 februarie  există şi o semnificaţie religioasă, pe care Biserica o prăznuieşte aşa cum se cuvine: miracolul  Aflării Capului Sf. Ioan Botezătorul. De fapt,  există  trei  întâmplări excepţionale legate de Tăierea, Găsirea şi Regăsirea  Capului  Sfântului Ioan, situaţii miraculoase  ce s-au întins pe o mare perioadă de timp, fiind relatate pe larg în scrierile bisericeşti.

    În Calendarul religios ortodox sunt rânduite două date  fixe  pentru a fi prăznuite  minunatele întâmplări  ale  recuperării Capului Sfântului,  ce fusese   depus vreme de sute de ani în diferite locuri tainice spre a nu fi profanat, ascunzători despre care doar puţini iniţiaţi aveau cunoştinţă.

    Prima pomenire se săvârşeşte în fiecare an pe 24 februarie, când se cinstesc Întâia şi a Doua Aflare a Capului Sfâtului Ioan Botezatorul,  iar cea de-a Treia Aflare, în data de 25 mai.

                                            „Dragobetele sărută fetele”

        Odinioară,  satele româneşti răsunau de veselia tinerilor care credeau  zicala cum că „Dragobetele sărută fetele”. Sunt multe credinţele populare cu referire la Erosul acestor locuri, despre care am discutat de-a lungul anilor cu vechi cunoştinţe din Lunca  Mărcuş ori Valea Mare.  Astfel,  urmaşii uncheşilor spun că pe vremuri cine participa la sărbătoarea din sat, avea să fie ocrotit  de boli tot anul.

      Erau şi felurite superstiţii legate de  ziua de Dragobete, una referindu-se la faptul că   gospodarii care respectau rânduiala străbună  aveau  un an cu recolte bune. Îmbrăcaţi de duminică, fetele şi flăcăii se întâlneau în faţa bisericii şi plecau să caute ghiocei  prin păduri şi lunci. Sărutul tinerilor în această zi specială semnifica „logodna” celor doi pentru …o zi,  unii pecetluindu-şi mai târziu legătura de suflet în faţa altarului. Comunitatea satului avea,  astfel, prilejul de a afla mai devreme ce nunţi se  pregăteau pentru  vară şi toamnă.

       Nici oamenii mai în vârstă nu stăteau degeaba,  24 „Făurar” fiind ziua în care trebuiau să aibă grijă în mod special de toate orătăniile din ogradă, dar şi de păsările cerului, cărora le puneau hrană în locuri speciale.

    Pe vremuri, în 24 februarie  nu se sacrificau animale, pentru că astfel s-ar fi stricat rostul împerecherilor. Fetele mari strângeau de cu seara ultimile rămăşiţe de omăt, numit „Zăpada zânelor”, iar apa topită  era folosită pentru diferite descântece de dragoste.

 

. . Magia muzicii în zi de Dragobete” cadou  din partea Filarmonicii Braşov

    Şi în încheiere oferim o informaţie utilă  celor deschişi  cu mintea şi inima  spre frumos. Adică, melomanilor. Acestora  li se oferă o plăcută surpriză de către Filarmonica braşoveană.

   Astăzi, marţi, 24 februarie 2015 de la ora 18.30  în cadrul Complexului Cultural „Patria” din Braşov, la Sala Muzicii de Cameră  are loc un Recital extraordinar intitulat  „Magia muzicii în zi de Dragobete”.

   Concertul este  oferit de formaţia „ACADEMIC CLARINET QUINTETTE”, din care fac parte  virtuozii muzicieni: clarinetiştii Iulian Rusu (cunoscut şi ca dirijor), Izsák Jenő (din Sf. Gheorghe)  Marius Oprea,  Ilie  Carp şi percuţionistul Ovidiu Nauncef.

     Programul conţine lucrări de mare popularitate, reprezentând un cadou frumos de Ziua îndrăgostiţilor români.

   …Aşadar, stimaţi prieteni, luaţi-vă nevestele, iubitele, prietenele şi mergeţi să vă delectaţi sufletul la acest regal muzical.

                                                    Felicitări

    În final,   cotidianul „Mesagerul de Covasna” adresează  felicitări credincioşilor de Sărbătoarea Aflării Capului Sf. Ioan Botezătorul, ca şi tuturor îndrăgostiţilor ce  respectă tradiţia  românească de Dragobete!

                                                                                                        Horia C. Deliu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail