Primele clase de învățământ profesional în sistem dual, din județul Covasna, ar putea funcționa în anul școlar viitor, la Liceul „Kos Károly” din Sfântu Gheorghe, la solicitarea unor agenți economici.
Inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, prof. Kiss Imre, a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că pentru anul școlar 2017-2018, la nivelul județului, în planul de școlarizare sunt prevăzute 24 de clase profesionale, din care 22 sunt clase de învățământ profesional cu durată de trei ani, și două sunt clase de învățământ profesional în sistem dual.
„A apărut Hotărârea de Guvern prin care a fost aprobat planul de școlarizare pentru anul școlar următor și județului Covasna, Ministerul i-a aprobat în întregime clasele a IX-a, proiectate, care se adresează absolvenților claselor a VIII-a. (…) Pentru a reaminti, vom avea 25 de clase liceale teoretice, 13 liceale-tehnologice, 5 clase liceale- vocaționale și una de pedagogic – deci 5+1; 22 de clase profesionale de trei ani și două clase profesionale în învățământul dual. Aceste două clase sunt organizate la solicitarea agenților economici, la Liceul Tehnologic <<Kos Károly>>, care (din informațiile disponibile – n.r.) în acest moment, va fi structură, în anul școlar următor, deci (…) în proiectul de școlarizare așa apare- Liceul Tehnologic <<Kos Károly>>- arondat la Liceul Tehnologic <<Puskás Tivadar>>. ”- a declarat inspectorul școlar general, prof. Kiss Imre.
Potrivit acestuia, una dintre cele două clase de învățământ profesional dual va fi pentru 30 de elevi, la specializarea „confecționer textile”, fiind solicitată de societatea „LRO”, iar cea de-a doua clasă în regim dual va avea specializare de: dulgher – tâmplar- parchetar- pentru 10 elevi, la solicitarea „Modern House SRL” și de tâmplar universal, pentru 15 elevi, la solicitarea firmei „Alex & Co”.
„Despre învățământul dual s-a tot vorbit, a apărut și metodologia, e drept, a apărut destul de târziu, deci, perioada de organizare a fost destul de scurtă (…) Totuși, din partea agenților economici au fost solicitări. (Inițial – n.r) Am avut o clasă de confecționer textile proiectată la <<Kos Károly>>, cu 28 de elevi, iar această clasă, practic, se transformă în clasă profesională învățământ dual, la solicitarea firmei <<LRO>> din Sfântu Gheorghe. Firma solicită 30 de elevi. Legea ne permite și atunci încercăm să școlarizăm 30 de elevi; și mai aveam o clasă, cu dublă specializare, proiectată tot la <<Kos Károly>>, o clasă de dulgher- tâmplar- parchetar și instalator, așa era inițial, iar acum, la solicitarea agenților economici, se transformă în dulgher – tâmplar- parchetar- cu 10 elevi, în regim dual, solicitată de către <<Modern House SRL>> și de tâmplar universal, cu 15 elevi, la solicitarea <<Alex & Co>>. Acestea ar fi în județul nostru primele două clase care să sperăm că vor funcționa și într-adevăr vor veni și elevii, în învățământul profesional dual (…). Agenții economici doresc și se vede și în ce domenii doresc – vorbim despre industria textilă, unde nevoia de forță de muncă este cea mai mare și la fel și în industria lemnului, deci, practic, acestea sunt cele două domenii care au răspuns la solicitarea noastră. (…) Este primul an. Trebuie experimentat cum va funcționa această formă de școală profesională.”- a spus inspectorul școlar general Kiss Imre.
Confom Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual, anexată la OMEN nr. 3554 din 29.03.2017, „învățământul dual se organizează pentru dobândirea de cunoștințe, deprinderi și competențe, preponderent pentru ocuparea unui loc de muncă, pentru calificări profesionale de nivel 3, 4 și 5, conform Cadrului național al calificărilor. Competențele cheie se dezvoltă în contextul formării profesionale.”
Aceeași sursă arată că: „învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic cu următoarele caracteristici specifice: a.) este organizat la inițiativa operatorilor economici interesați, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică; b). asigură oportunități sporite de educație și formare profesională pe baza unui contract de parteneriat și a unor contracte individuale de pregătire practică, prin pregătirea practică organizată în răspunderea principală a operatorilor economici; c). operatorii economici asigură pregătirea practică a elevilor, bursă la nivelul celei acordate din fonduri publice și alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor; d). facilitează implicarea operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul unității de învățământ partenere. Învățământul profesional dual, presupune, conform metodologiei, existența contractului de parteneriat încheiat între unul sau mai mulți operatori economici sau între o asociație/un consorțiu de operatori economici, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea școlară, contract care stabilește condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri; existența contractului individual de pregătire practică, încheiat între elev, respectiv părintele, tutorele sau susținătorul legal al elevului minor, operatorul economic și unitatea de învățământ, contract care stabilește drepturile și obligațiile părților; și existența autorizării/acreditării operatorilor economici implicați în formarea profesională prin învățământul dual.
În metodologia anexată la Ordinul amintit, sunt stipulate, printre altele, obligațiile agenților economici, obligațiile școlii și ale unității administrativ- teritoriale.
„Spre exemplu, ca obligativitate pentru agentul economic, metodologia prevede și acordarea unei burse pentru fiecare elev (…); bineînțeles, trebuie să asigure condițiile materiale și toate uneltele necesare și să asigure și resursa umană, deci, tutore pentru pregătirea practică.”- a precizat inspectorul școlar general al ISJ Covasna.
Potrivit acestuia, până luni, 8 mai (a.c.), contractele încheiate în vederea funcționării claselor de învățământ dual menționate, vor fi trimise Ministerului Educației, iar în curând va fi publicată pe site-ul ISJ Covasna, www.isj.educv.ro, broșura privind admiterea. De asemenea, în perioada următoare, vor avea loc ședințe cu părinții, pe această temă, dar și alte activități de promovare a informațiilor legate de admitere.
„Această broșură în care sunt informații referitoare la admitere, calendarul admiterii, pentru toate categoriile de clase- învățământ liceal, profesional și profesional dual,urmează să fie tipărită luni și cel târziu miercuri dimineața vin delegațiile din partea școlilor, să o ridice. Bineînțeles, ca de obicei, urmează o perioadă de popularizare, se organizează ședințe cu părinții (…), ședințe de popularizare și de informare. Broșura va fi postată și pe site-ul ISJ Covasna. Precizez și că a apărut și o modificare a calendarului, care e deja postată pe site, iar modificarea este generată chiar de apariția învățământului profesional dual. Toate școlile sunt informate în acest sens.”- a transmis inspectorul școlar general.
Metodologia de organizare a învățământului dual și alte informații privind admiterea pot fi găsite accesând site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, www.isj.educv.ro, la secțiunea „Admitere”.
Vom reveni cu informații.
Ana Ciorici Costache