O profesoară din Sita Buzăului și o profesoară din Sfântu Gheorghe sunt înscrise în competiția națională „Creatori de educație”- destinată creșterii calității procesului de formare a tinerei generații, și pot fi votate, online, în această perioadă.
Este vorba despre profesoara Otilia Buzea, de la Școala Gimnazială „Nicolae Russu”, din Sita Buzăului, care mizează pe „Puterea propriului exemplu”. „Puterea propriului exemplu (noi abordări ale literaturii în gimnaziu)”- este titlul proiectului cu care doamna profesoară a fost admisă în selecția națională, și pe care l-a conceput și l-a derulat cu tot sufletul.
„Pentru a reuși să captez interesul elevilor de clasa a VIII-a pentru lectură și pentru a atinge cerințele programei/ unității la care mă aflam, am abordat o operă literară realistă în care relatarea faptelor se face într-un mod obiectiv: <<Popa Tanda>> de Ioan Slavici, o nuvelă axată pe ideea <<omul sfințește locul>>. Am dorit ca prin această activitate elevii să ajungă în final la ideea că literatura ne poate schimba viața. Mi-am reproiectat întreaga unitate de învățare și am gândit în alt fel predarea unor lecții de literatură. Am pornit de la redefinirea unității de învățare Nuvela. Textul publicitar, căruia i-am dat denumirea <<Puterea propriului exemplu>>, pentru a dezvolta gândirea critică a elevilor. Toate activitățile propuse în cadrul acestui proiect IntelTeach sunt exemple clare de interdisciplinaritate, de noutate, creativitate și inovație. De la înțelegere de text prin aplicarea unui jurnal de lectură, completarea unor fișe de observație a actului dramatic, la analogii între satul Sărăceni și propriul sat, la cunoașterea personajului, interpretarea acestuia și identificarea metodelor în propriul stat, realizarea unor interviuri, la promovarea satului Sărăceni a propriului sat și a propriei școli prin realizarea unor spoturi publicitare, la completarea unui portofoliu electronic cu 10 teme. Iată ingredientele necesare unui act educativ de calitate care vor transforma lectura într-o joacă, într-o dorință necontenită a elevilor de a cunoaște textul, interesul luând locul plictiselii și dezinteresului elevilor față de disciplina pe care o predam. În final, fiecare elev a prezentat proiectul în fața părinților, oamenilor pe care i-au considerat propriul exemplu, în fața profesorilor. Elevii au dezvoltat, astfel, abilitățile de comunicare orală a unui monolog în fața unui auditoriu. Au răspuns pozitiv la întrebarea-cheie de la începutul textului, considerând că literatura poate să le schimbe viața, că a citi cărți înseamnă a retrăi o nouă viață.
Pe parcursul întregii activități s-au derulat parteneriate cu Primăria și Biserica din localitate, Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe, cu Căminul Cultural din localitate.”- a transmis prof. Otilia Buzea.
Dânsa poate fi votată prin crearea unui cont pe www.creatorideeducatie.ro și accesând https://www.creatorideeducatie.ro/concurs/puterea-propriului-exemplu-noi-abordari-ale-literaturii-in-gimnaziu/.
Cel de-al doilea cadru didactic din județ înscris în selecția națională, predă la Colegiul Naţional „Szekely Miko”, din Sfântu Gheorghe.
Este vorba despre doamna profesoară Szep Helga-Dolma, care a conceput proiectul intitulat „Interferențe multiculturale – Oameni și locuri”.
În descrierea acestuia, profesoara arată că: „Elevii din clasa a cincea au citit legende legate de locurile natale, dar și de locurile unde au fost în excursii. Au realizat harta județului Covasna, au marcat locurile de care se leagă legende, au tradus legendele în limba română. Legendele au fost ilustrate, unii au realizat benzi desenate. Această <<culegere>> a fost prezentată clasei. Elevii din județul Brașov vor primi aceste legende, iar elevii din județul Covasna vor cunoaște legendele lor și vor realiza o dramatizare, pe baza uneia dintre legendele din județul Brașov.
Pentru a dezvolta și valorifica creativitatea elevilor, aceștia primesc sarcina de a realiza povestiri despre scurte întâmplări, în care să integreze cuvinte date, din același câmp semantic. Aceste întâmplări vor fi adunate sub titlul <<Întâmplările noastre>>.”Sceneta, broșura și benzile desenate vor fi prezentate părinților – a transmis prof. Szep Helga-Dolma.
Proiectul dânsei poate fi votat tot prin crearea unui cont pe platforma „Creatori de educație”, și accesândhttps://www.creatorideeducatie.ro/concurs/interferente-multiculturale-oameni-si-locuri/.
Echipa „Creatori de educație” a subliniat că votarea se face exclusiv după autentificarea prin contul personal de Facebook sau Google și că votul este unic, astfel că o persoană poate vota mai multe proiecte, dar nu poate vota de mai multe ori același profil.
Potrivit aceleiași surse, procesul de votare online se desfășoară în intervalul 22 iulie – 9 septembrie 2019.
Toate aplicațiile vor fi evaluate și de o comisie națională, formată din experți în educație.
La final,se vor acorda 50 de premii, conform regulamentului: 40 de premii desemnate în urma punctajului obținut ca urmare a evaluării de către comisia națională a dosarelor candidaților, inclusiv elementele de portofoliu, iar 10 premii speciale acordate în urma punctajului obținut prin votul publicului.
„Creatori de educație” și CRED
Concursul „Creatori de educație” este organizat în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” – CRED, al cărui beneficiar este Ministerul Educației Naționale.
„România promovează o educație deschisă, flexibilă, bazată pe aplicarea corectă și creativă a politicilor publice destinate formării viitorilor cetățeni, implicați activ în procesul de consolidare a identității naționale în context european. <<Creatori de educație>> este un concurs destinat creșterii calității procesului de formare a tinerei generații, organizat în cadrul proiectului <<Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți>> – CRED, al cărui beneficiar este Ministerul Educației Naționale. Proiectul CRED (cod SMIS 2014+: 118327) urmărește facilitarea învățării, astfel încât să permită și să sprijine fiecare elev să progreseze în învățare, indiferent de trăsăturile sale de personalitate, de modul său de învățare sau de posibilele dificultăți întâmpinate în perioada de studiu, indiferent de etnie, dizabilitate etc.” – se arată pe site-ul proiectului.
Selecția este adresată cadrelor didactice din ciclul primar și gimnazial, fiind încurajată creativitatea, inventivitatea acestora.
„Creativitatea dascălilor este calitatea care stă la baza potențării experienței profesionale reflectate în rezultatele fiecărui copil, indiferent de înzestrarea nativă a acestuia. Asigurarea egalității de șanse și împlinirea personală a fiecărui elev sunt obiective ale școlii românești de astăzi.A crea devine astfel un verb conjugat în orice școală sub semnul identității profesionale a fiecărui cadru didactic. În acest spațiu al creației, nevoia de libertate se dezvoltă în inițiative, activități și rezultate care pun în ecuație orizontul de așteptare al fiecărui elev cu potențialul individual și cu nevoile societății. Orice succes profesional pe care dascălii îl înregistrează reprezintă o experiență importantă pentru educația din România, în fapt o experiență de bună practică, sustenabilă pentru întregul sistem.”- se arată în descrierea selecției naționale „Creatori de educație”.
În regulamentul competiției se informează că având în vedere prioritățile Ministerului Educației Naționale, precum și obiectivele proiectului CRED, selecția „Creatori de educație” își propune recunoașterea și valorizarea profesorilor din învățământul primar și gimnazial care au o contribuție remarcabilă la dezvoltarea competențelor promovate prin noul curriculum național. Un profesor creator de educație promovează activități și practici didactice eficiente și scalabile în structurarea competențelor, abilităților, aptitudinilor și atitudinilor elevilor săi, inspiră și sprijină parcursul școlar al acestora în niveluri superioare de educație. În acest context, un model de bună practică în educație presupune cunoașterea nevoilor și intereselor fiecărui copil, adaptarea creativă a strategiilor didactice la specificul său (dar și a clasei/unității de învățământ/zonei socioeconomice și culturale), implicarea actorilor relevanți din comunitate în activitățile de învățare, se arată în regulamentul selecției naționale.
Obiectivele specifice concursului constau în „punerea în valoare, la nivel local și național, a unor exemple de bune practici în educație, care au adus beneficii sistemului educațional și/sau au contribuit la: îmbunătățirea calității și atractivității actului educațional și ameliorarea rezultatelor școlare, cu accent pe actul pedagogic din comunitățile dezavantaje; prevenirea/reducerea absenteismului/abandonului școlar, creșterea șanselor de continuare a studiilor în niveluri superioare de educație; crearea unui spațiu educațional incluziv.
Diseminarea exemplelor de bune practici în predarea și evaluarea creativă la nivel de sistem. Prezentarea și promovarea în cadrul a trei conferințe naționale a 150 de exemple de bună practică, pe parcursul a trei ani consecutivi și premierea profesorilor „Creatori de Educație”. Anual se vor acorda câte 50 de premii pentru 50 de profesori desemnați „Creatori de educație”.- se mai arată în regulament.
Detalii despre selecție și despre proiectul CRED pot fi aflate accesând platforma www.creatorideeducatie.ro.
Sursa foto: www.creatorideeducatie.ro
Ana Ciorici COSTACHE