Asociația „Help” din Sfântu Gheorghe și Asociația „Bóbita” din Târgu Secuiesc fac parte dintre cele 19 organizații care vor primi finanțare pentru proiectele depuse în cadrul ediției a șaptea a programului „Mol pentru sănătatea copiilor” derulat de MOL România și Fundația pentru Comunitate. Cele 19 proiecte desemnate câștigătoare ale acestei ediții vor sprijini, prin terapii alternative, peste 1.000 de copii cu deficiențe, boli cronice sau care se află în curs de recuperare după afecţiuni grave, au transmis organizatorii Programului.

Programul „MOL pentru Sănătatea Copiilor” este destinat organizaţiilor non-profit, respectiv organizațiilor nonguvernamentale (fundaţii, asociaţii, federaţii) și organizațiilor religioase care derulează proiecte de terapie pentru copii cu deficiențe, boli cronice sau în curs de recuperare după afecţiuni grave.

Concursul de proiecte din cadrul ediției 2015 – ediție cu numărul VII- a fost lansat în 1 octombrie, iar termenul limită de depunere a aplicațiilor, a cererilor de finanțare – a fost 30 octombrie. Eligibile în cadrul acestei ediții au fost proiectele de terapie emoţională: terapii de grup, terapii prin trăiri personale pozitive, prin experienţe şi acumulări personale, proiecte de terapie prin artă: instrumente vizuale, muzică, activităţi de auto-exprimare creativă, individuală şi de grup.

Fiecare organizație a putut să beneficieze de o sumă de maximum 20.000 lei sub formă de prefinanţare, iar fondurile totale disponibile au fost de 313.500 lei.

Potrivit unui comunicat transmis de organizatori, redacției noastre, în cadrul ediției a VII-a a programului au fost depuse 87 de proiecte. Dintre acestea, în urma unui proces de evaluare și jurizare, au fost selectate pentru finanțare integrală sau parțială 19 proiecte care vor fi implementate în perioada decembrie 2015 – august 2016.

Vineri, 11 decembrie, MOL România și Fundația pentru Comunitate au anunțat câștigătorii ediției actuale, ediția a VII-a. Printre aceștia se numără și două organizații non –guvernamentale din județul Covasna: Asociația „Help” din Sfântu Gheorghe și Asociația „Bóbita” din Târgu Secuiesc.

 

„Lumină și sunet pentru trup și suflet” – prin  proiectul Asociației „Help”

 

Lumină şi sunet pentru trup şi suflet”, așa se numește proiectul . . conceput de Asociația „Help” din Sfântu Gheorghe, proiect cu care a participat pentru prima dată la programul „MOL pentru sănătatea copiilor”. Scopul proiectului Asociației vizează dotarea unui cabinet multisenzorial – cu instrumentele de bază, iar prin activitățile derulate în cadrul acestuia se va contribui la dezvoltarea funcțiilor senzoriale, motrice și cognitiv-emoționale ale copiilor participanți.

 

„Proiectul s-a născut din conştientizarea faptului că instrumentele şi tehnicile existente folosite în procesul terapeutic nu sunt suficiente în dezvoltarea complexă emoţional-senzorială a copiilor cu deficienţe medii,  grave-severe-asociate şi profunde, cu autism, cu sindrom Down, cu sindrom hiperkinetic şi cu tulburări psihice. Copiii cu deficienţă de intelect severă şi profundă, de exemplu, pot resimţi mediul înconjurător ca fiind haotic, înspăimântător şi bulversant. Aceştia pot dezvolta anumite comportamente precum stereotipiile, ticuri comportamentale, agresivitate etc, ca răspuns la felul în care resimt mediul înconjurător, fie din lipsa stimulării sau stimulării excesive, fie din nevoia de atenţie socială sau uneori din dorinţa de a fugi de o sarcină dată. Pentru aceşti copii, mediul securizat şi stimulativ multi- senzorial, este foarte important, atât pentru reducerea stereotipiilor şi a agresivităţii, cât şi pentru atingerea stării de calm, linişte şi de bine. Aceşti copii au nevoie de tehnici şi instrumente moderne, ale căror eficienţă s-a dovedit în întreaga lume. Aceste tehnici asigură compensarea dificultăţilor perceptive şi implicit al dificultăţilor cognitive şi emoţionale. Proiectul are ca obiectiv principal dotarea de bază a unui Cabinet multisenzorial cu instrumentele pentru dezvoltarea domeniilor de percepţie şi emoţional-cognitivă care asigură oportunitatea de auto-exprimare şi prosperitate în vederea eficientizării procesului instructiv-educativ”, am aflat de la echipa de conducători profesionali ai proiectului.

Potrivit acestora, prin aplicarea săptămânală a terapiei multisenzoriale, timp de patru luni (februarie-mai) centrată pe nevoile individuale ale copiilor/elevilor, se urmărește ameliorarea tulburărilor de comportament, tulburărilor emoţional-cognitive, dezvoltarea percepţiei şi implicit o dezvoltare integrală mai bună, ca şi condiţia adaptării sociale posibil optime.

Sesiunile multisenzoriale vor fi efectuate de specialiştii în psihopedagogie specială şi psihologie din cadrul Asociației „Help”.

Potrivit conducătorilor profesionali ai proiectului, grupul ţintă este alcătuit din 145 de elevi cu deficienţe grave, severe, profunde şi asociate, copii cu autism, cu tulburări de comportament, epilepsie şi cu sindrom Down. Aceşti copii au fost selectaţi dintre elevii Şcolii Gimnaziale Speciale din Sfântu Gheorghe şi structura Olteni, grupa specială de grădiniţă integrată în Grădiniţa cu Program Prelungit „Panseluţa”, copii cu sindrom Down din cadrul Asociaţiei Creştine „Bunul samaritean” şi copii din cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (C.J.A.P.), în urma prelucrării datelor obţinute după completarea unui formular  de către specialişti, formular bazat pe literatura de specialitate şi pe studiile efectuate în SUA.

Proiectul „Lumină şi sunet pentru trup şi suflet” se va desfăşura în cadrul Şcolii Gimnaziale Speciale – Municipiul Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna.

„Terapia multisenzorială a copiilor cu CES (Cerințe Educative Speciale) se va desfăşura în Cabinetul de ludoterapie din Şcoala Specială, cabinet care este deocamdată parţial amenajat cu instrumente terapeutice care nu sunt suficiente pentru terapie multisenzorială. În luna ianuarie vom achiziţiona aparatură necesară amenajării camerei de stimulare senzorială, asigurând  astfel o bază specială pentru această terapie (instrumente de stimulare vizuală, olfactivă, tactilă, auditivă, şi vestibulară)”, au spus membrii echipei de conducători profesionali ai proiectului. Această echipă este compusă dintr-un număr de cinci persoane, membri ai Asociaţiei „Help”, toți cei cinci având pregătire specifică în domeniul psihopedagogiei speciale şi lucrând în învăţământul special. Mai exact, d-na Bereczki Zsuzsa – are pregătire în psihopedagogie specială, are o experienţă de 19 de ani în învăţământul special, iar în prezent lucrează cu copii preşcolari cu deficienţe grave şi asociate. D-ra Czinczok Orsolya este licenţiată în psihopedagogie specială, având o experienţă de 8 ani în învăţământul special. La nivel de masterat, a studiat igiena mentală. De asemenea, lucrează cu copii preşcolari având deficienţe grave.  D-na Varga Orbán Boróka a obţinut licenţa în psihopedagogie specială, având o experienţă de 11 de ani în învăţământul special. D-na profesoară lucrează ca logoped cu copii preşcolari care au deficienţe grave. D-ra Vas Zsuzsanna este licenţiată în pedagogie, având o experienţă de 6 ani în învăţământul special. La masterat a studiat consiliere şi intervenţie în educaţia incluzivă. În prezent lucrează cu adolescenţi cu deficienţe grave. D-ra Sinka Melinda a obţinut licenţa în psihopedagogie specială, având o experienţă de 3 ani în învăţământul special și lucrează ca logoped cu copii cu deficienţe grave.

Despre Asociația „Help”

Asociaţia „Help” s-a înfiinţat în 1993 în cadrul Şcolii Gimnaziale Speciale, Sfântu Gheorghe.

„Scopul înfiinţării consta în asigurarea organizării şi desfăşurării perfecţionării personalului care îşi desfăşoară activitatea de pedagogie curativă şi ocrotire din cadrul instituţiilor de specialitate din judeţul Covasna. De asemenea, asociaţia pune accent pe dezvoltarea instructiv-educativ-curativă a copiilor cu nevoi speciale, prin organizarea unor programe care vizează dezvoltarea bio-psiho-socioculturală a copiilor cu deficienţe. Un alt scop este promovarea colaborării cu fundaţii, asociaţii şi instituţii având scopuri similare în ţară şi în străinătate, stimularea inovaţiei didactice din învăţământul special, sprijinirea intervenţie timpurie în cazul copiilor cu CES şi sprijinirea procesului de integrare a copiilor cu CES”, am aflat de la reprezentanții Asociației.

 

***

 

Terapie pentru copii care suferă de boli cronice, psihosomatice, somatoforme – prin proiectul Asociației „Bóbita”

 

Asociația „Bóbita” din Târgu Secuiesc a mai participat la Programul „MOL pentru sănătatea copiilor”, în anii precedenți având trei proiecte finanțate de Grupul MOL și Fundația pentru Comunitate, în cadrul acestuia. Cele trei proiecte finanțate anterior sunt:„Step By Step pentru sănătate” –  din 2010  – proiect de reabilitare pentru copii obezi și supraponderali, proiectul „Descoperă valoarea din tine” – realizat în anul 2011 – privind reabilitarea copiilor obezi și supraponderali, respectiv proiectul intitulat „Copacul vieții” – din anul 2012 – ce viza un program educativ terapeutic destinat pentru copii obezi și pentru copii care suferă de probleme nutriționale.

Anul acesta, la cea de-a VII-a ediție a Programului „MOL pentru sănătatea copiilor”, Asociația „Bóbita” din Târgu Secuiesc a participat și a câștigat cu proiectul intitulat „Terapia emoțională, expresivă și dinamică pentru copii care suferă de boli cronice și de boli psihosomatice, somatoforme”.

Vestea că Asociația se numără și de data aceasta printre câștigători a fost primită cu bucurie de către reprezentanții acesteia:

„E o mare bucurie că avem posibilitatea să reîncepem o activitate pentru reabilitarea copiilor bolnavi. La noi, pregătirea proiectelor necesită multe studii în domeniu,  după care metodele terapeutice pot fi adaptate cu mai multă ușurință și succes. De la pregătire până la realizare, aceste proiecte sunt <<copilașii>> mei crescuți din sufletul meu, din idei care dau valori metodelor și  ajută copii și adolescenți să depășească  obstacole, boli care îngreunează viața. În acest an vom introduce și alte metode terapeutice necunoscute în zonă, despre care vom vorbi  după începerea proiectului”, a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, președinta Asociației ”Bóbita” din Târgu Secuiesc, coordonator de proiecte, psiholog și trainer (formator) în domeniul educației experiențiale, doamna Orban Imola.

 

Proiectul Asociației vizează copii cu boli cronice, oferind suport prin joc dramatic, dans, jocuri experiențiale, terapie prin artă, contribuind la redobândirea echilibrului psihic și fizic al acestor beneficiari.

„Proiectul oferă suport terapeutic pentru stimularea însănătoşirii și reabilitare mai ușoară din boli cronice, psihosomatice și somatoforme, pentru a ajuta la stabilirea stării de sănătate, oferirea unor valori și sprijin în situații critice. Crearea unei atmosfere de siguranţă şi necondiţionare, care duce spre libertatea de exprimare prin activități atractive, interesante, pline cu simboluri îi ajută la recâștigarea optimismului, atât pe copiii bolnavi, cât și pe părinții lor. Astfel, proiectul vizează oferirea unor activități terapeutice combinate cu diverse metode – de la  art terapii (n.r – terapii prin artă), teatru, dans, jocuri experiențiale, auto-reflexie,  terapie în natură – în pădure, activități prin care acești copii își pot exprima sentimentele – colaj, lucrări artistice. Programul ajută la realizarea bunăstării participanților”, a declarat doamna Orban Imola.

Aceasta a precizat că zeci de copii vor fi beneficiari ai proiectului.

„Acum  am inițializat testele pentru  80 de copii. La programe vor  avea posibilitatea să participe în jur de 30-40 copii   Grupul țintă este format din copii care suferă de boli cronice și boli psihosomatice și somatoforme, copii diagnosticați cu aceste boli de clinica de pediatrie, medici de pediatrie, medici de familie, de cabinete de psihologie, copii care nu primesc un sprijin în depășirea problemelor de sănătate. Prin identificarea grupurilor de afecţiuni, am ales copii care suferă de boli cronice (intoleranță la alimente, alergii severe, astm, probleme reumatologice, boli autoimune etc), copii care sunt sub tratament sau după o mai lungă perioadă de tratament. Avem și copii care acum au fost diagnosticați și primesc un suport pentru a depăși frica sau stresul creat de noua situație în care viața lor se schimbă, ajutând la auto- exprimarea și exprimarea unor gânduri care îi preocupă, gânduri care ieșind la iveală vor  sprijini reabilitarea printr-un proces terapeutic mai lung cu ajutorul facilitatorilor și al trainerilor, specialiștilor care au multă experiență în domeniu.

În grupul țintă sunt cuprinși copii din Târgu Secuiesc și din zonă, cu care am lucrat și în alte activități terapeutice. Vor participa la activitățile din cadrul proiectului copii cu vârsta între 6 și 14 ani”, a explicat președinta Asociației „Bóbita”, coordonator de proiecte, psiholog și trainer (formator) în domeniul educației experiențiale, doamna Orban Imola.

 

Despre Asociația „Bóbita”

 

Asociația „Bóbita” a fost înființată în anul 2010, ne-a spus președinta acesteia.

„Am avut experiențe anterioare în organizarea activităților educative, recreative pentru copii și organizarea cursurilor de formare pentru tineri și pentru adulți. Programele pentru copii sunt realizate  cu cei mai talentați pedagogi și animatori ai Asociației. Ei participă la mai multe traininguri (n.r – programe de formare, de perfecționare), cursuri în domeniul educației experiențiale. Acești colegi, pe lângă locul de muncă (din școli, grădiniță) sau  pe lângă studii pedagogice  au recunoscut valorile activităților noastre și sunt angajați pentru a dezvolta  programe individuale valoroase; sunt pedagogi care ajută, susțin copiii în auto -regăsire, în dezvoltarea personală și în domenii în care sunt talentați. Metaforic, pot să zic că activitățile noastre sunt călătorii în suflet”, a spus doamna Orban Imola. Aceasta a adăugat:  „A fost un avantaj pentru  noi faptul că orașul Târgu Secuiesc este un oraș mic și erau așteptate activități cu cu metode educative alternative.  Din anul 2011 am studiat și am abordat cele mai diverse metode terapeutice ale căror rădăcini sunt înrudite cu  alte metode educative experiențiale folosite, cunoscute. Punctul de bază al activităților este credibilitatea, prin felul în care folosim metodele și prin felul în care suntem activi în procesul  educativ terapeutic. Eu, personal, lucrez ca trainer (n.r.- formator) în domeniul educației experiențiale, anual am 12-15 cursuri pedagogice organizate, în 10 tematici  orientate în domeniul dezvoltării personale, autocunoașterii, auto -reflexiei. Din 2015 organizez  cursuri și în limba română. Îi invităm de mai multe ori pe partenerii noștri din Ungaria, oferind o paletă și mai  variată a cursurilor. Metodele noastre sunt folosite în  activități școlare. Cei care participă la cursurile asociației noastre folosesc metodele  cu succes, școala devenind un sprijin pentru dezvoltarea armonioasă, liniștită a copiilor. În afara cursurilor,  sunt invitată de mai multe ori în școli, în clase, sunt mentor în activitățile pedagogice ale unor pedagogi și studenți sau elevi de la pedagogie. Este o valoare și foarte căutată în zonă, dar în ultimele luni am ajuns să ținem cursuri   puțin mai departe – și la Baia Mare – cursuri de perfecționare pentru pedagogi, bazate pe metodele educației experiențiale, terapeutice, învățare prin activitate ”, a spus Orban Imola, coordonator de proiecte, psiholog și trainer (formator) în domeniul educației experiențiale,

Aceasta a precizat că, astfel, proiectul conceput și finanțat în cadrul „Mol pentru sănătatea copiilor” va avea continuitate și după încheierea termenului de implementare stipulat în program de către organizatori: „Pe lângă acest proiect, prin care noi reabilitam 30-40 de copii, îi ajutăm pe pedagogi  să înțeleagă și să sprijine integrarea și dezvoltarea copiilor bolnavi. În desfășurarea proiectului avem  parteneri (pedagogi, traineri, psiholog, medici. În cadrul programului vrem să organizam și un atelier de perfecționare  în zonă pentru  specialiști din domeniul terapiei combinate, dar și pentru pedagogii interesați”, a spus președinta Asociației „Bóbita”, Orban Imola.

 

Despre programul „MOL pentru sănătatea copiilor”

Programul „MOL – Pentru sănătatea copiilor”, organizat de Fundaţia pentru Comunitate din fondurile puse la dispoziţie de MOL România a fost lansat în anul 2009.

Juriul ediției a VII-a a fost format din: Violeta Stan, medic primar de neurologie și psihiatrie a copilului și adolescentului, Coordonator național al Academiei Europene pentru Dizabilitățile Copilului, Mugur Ciumăgeanu, vicepreşedintele Asociaţiei Române de Psihiatrie Comunitară, Roxana Morun, realizator, TVR Timișoara, Gyöngyi Tar, director executiv al Direcţiei de Sănătate Publică Harghita, Csilla Balgoh, profesor logoped, Asociația „Hip-Tep” din Aiud, câștigătoarea Premiului MOL pentru sănătatea copiilor 2015.

„În cele șapte ediții ale Programului MOL pentru Sănătatea Copiilor au fost înscrise peste 700 de proiecte, majoritatea având ca obiect reintegrarea psiho-socială a copiilor cu dizabilități. De asemenea, am remarcat în edițiile mai recente că unele dintre propuneri au ca scop pre-profesionalizarea. Ne bucurăm că primim proiecte de calitate pe care le putem susține și care arată efortul comunităților și al ONG-urilor pentru a facilita accesul a cât mai multor copii și adolescenți cu probleme grave de sănătate la educație, inclusiv la cunoștințele care în viitor pot asigura și îndeplinirea criteriilor de ocupare a unui loc de muncă. Dorim să susținem în continuare acest program prin care sprijinim soluţionarea unor probleme, alături de specialiști și de familiile celor afectați”, a declarat Kinga Daradics, CEO și Country Chairman al MOL România, conform unui comunicat de presă transmis redacției noastre.

 

Fondurile alocate de MOL România pentru această ediție a Programului sunt de 313.500 lei. Dintre cele 19 ONG-uri câștigătoare, 7 vor obține finanțare pentru prima dată în timp ce altele 12 s-au mai numărat printre beneficiari în ediții anterioare ale acestui Program, au arătat organizatorii.

Organizațiile selectate provin din București și din județele Bacău, Bihor, Cluj, Covasna, Galați, Harghita, Sibiu și Timiș. Proiectele câștigătoare vizează explorarea și aplicarea de terapie prin artă, meloterapie, ludo-terapie, terapie prin dans, hidroterapie, stimulare senzorială, drama terapie, biblioterapie, „legacy making”, atelierele de teatru, terapia asistată de animale, terapie experiențială, terapii combinate, respectiv reabilitarea psiho-socială și dezvoltarea unor competențe.

„Diversitatea proiectelor și, implicit, a terapiilor alese pentru finanțare prin acest program arată larga viziune a juriului în selectarea proiectelor. Pregătirea specialiștilor și experiența dobândită în decursul celor șase ediții anterioare ale programului asigură evaluarea complexă ale fiecărui proiect înscris. De asemenea, rezultatele obținute precum și prezentarea acestora către publicul larg odată cu lansarea noii ediții, asigură o bună comunicare între organizațiile din domeniu, specialiști, organizatorul programului și finanțator, în beneficiul copiilor cu dizabilități și familiilor care caută soluții de durată pentru acești copii”, a declarat András Imre, directorul executiv al Fundaţiei Pentru Comunitate.

În cele șase ediții precedente, MOL România a sponsorizat 109 proiecte cu aproape 1,76 milioane de lei, beneficiarii fiind peste 8.000 de copii și tineri.

Ana Alina Costache

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail