După politica #StaiAcasă! și 2 ani de restricții de circulație, foarte mulți români prețuiesc într-o măsură încă și mai mare vacanțele. Apetitul sporit pentru destinațiile exotice este semnalat de directorul din România al TUI Travel Center. „Cu aceiași bani pe care îi cheltuim într-o săptămână la Mamaia, putem să mergem o săptămână în Republica Dominicană!”

Anul 2022 marchează o revenire puternică a sectorului turismului și a călătoriilor transfrontaliere, scumpirile la cazare, transport și pentru masa la restaurant nefiind de natură să țină departe consumatorii. Este un proces de redresare ce ar urma să se consolideze în trimestrele următoare.

În condiții normale de piață, anul viitor ar trebui să vedem cel puțin nivelul din anul 2019, dacă nu cumva să depășim acest nivel, însă depindem foarte mult de contextul general economic”, spune la Profit News TV Ștefan Joos, General Manager la TUI TravelCenter.

Este practic o descătușare după 2 ani de restricții. Europenii închiși în casă în „lockdown”-uri care uneori au însumat sute de zile, încearcă să recupereze lipsa vacanțelor din etapa pandemică în care încă și mai mult au realizat importanța pe care o avea timpul de calitate petrecut în concediu.

„Toată lumea vrea să meargă undeva”, rezumă fenomenul Joos, care menționează termenul de „revenge travel”, în care pur și simplu europenii vor să răzbune timpul pierdut care urmare a măsurilor de restricții. „Este oarecum firesc.”

Spre exemplu, britanicii „au luat cu asalt piețele turistice tradiționale”. La ce se referă directorul de la TUI – Marea Britanie a avut interdicții de părăsire a țării pentru cetățenii săi. Datele oficiale indică un număr de 213 zile de politică #StaiAcasă! pentru Anglia (fără socotirea sâmbetelor și duminicilor) și 195 de zile de lockdown pentru Scoția. Londra are 99 zile adiționale de consemnare în casă a locuitorilor metropolei decisă de municipalitatea locală.

Cazare în Thailanda pentru 340 de euro pe săptămână

Românii nu au avut parte de restricții atât de prelungite, dar apetitul pentru recuperarea anilor pierduți este la fel de ridicat. O parte din aceștia au furat startul și – din toamna anului 2020 până în primăvara anului 2021 – au beneficiat de tarifele tăiate agresiv de hotelierii din zone îndepărtate precum Maldive și Zanzibar ,care s-au repliat în contextul reducerii drastice a prezenței turiștilor occidentali.

Pe de altă parte, fereastra de oportunitate a arătat că, de fapt, călătoriile la distanță nu sunt intangibile și că destinațiile exotice nu sunt nici pe departe doar apanajul celor foarte bogați.

„Românii au descoperit că se poate călători dincolo de Antalya sau dincolo de Italia”, spune Joos de la TUI Travel Center. „Au descoperit destinațiile exotice, au descoperit experiențele pe care le pot aduce aceste destinații, au descoperit pachetele puse la dispoziție de turoperatori.”

România are, la ultima raportare oficială, aferentă lunii aprilie, o inflație anualizată de 13,8%, care a erodat din puterea de cumpărare, iar majorarea facturilor la energie preconizată pentru sezonul toamnă-iarnă arată presiune viitoare pe bugetele familiale. Cu toate acestea și deși vacanțele sunt per total mult mai scumpe, există o categorie de clientelă care nu este zdruncinată în dorința de a călători.

 „Întotdeauna va rămâne o clasă socială care își permite și își dorește să călătorească și aceasta va fi constantă”, afirmă Joos. „Ceea ce noi observăm este că de la an la an dorințele românilor de a călători sunt tot mai sofisticate și își doresc experiențe noi, destinații noi.”

La apetitul sporit al turiștilor vin în întâmpinare ofertele industriei de profil din țările îndepărtate, unde, după 2 ani cu cash-flow drastic restrâns, hotelierii vor să atragă volume importante prin tăierea tarifelor. „Cu puțină atenție, cu aceiași bani pe care îi cheltuim într-o săptămână la Mamaia, putem să mergem o săptămână în Republica Dominicană”, spune directorul de la TUI Travel Center, care în România are operațiunile centrale în Brașov.

Asia se redeschide pentru turiștii occidentali O noutate importantă este ridicarea restricțiilor de pandemie din țările asiatice care au ținut departe în ultimii 2 ani consumatorii din America și Europa. „Este cea mai bună veste pe care o putem da turiștilor”, a declarat în intervenția sa televizată Joos  „Asia revine pe harta turistică a lumii. Thailanda a ridicat în totalitate orice fel de restricții.”

Spre exemplu, pentru o cazare de 7 zile într-o cameră pentru 2 persoane, cu mic dejun inclus, în insula thailandeză Phuket, poate fi obținut un preț de 340 de euro. Oportunități importante sunt și pentru alte destinații turistice asiatice tradiționale precum Bali, în Indonezia. „Cu siguranță, prețurile vor urca încet-încet”, afirmă Joos, dar doar pe măsură ce hotelierii vor reuși să-și recapitalizeze acele spații de cazare, ceea ce se va întâmpla treptat.

Coșmar de pandemie: „Am timp, am bani, aș vrea să plec undeva, dar sunt legat în acasă”

Anii 2021-2022, cu inflație persistentă și ridicată, aduc un comportament diferit al populației la ieșirea din recesiune. Dacă la criza deflaționistă din 2008 occidentalii au tăiat de la consumul discreționar cheltuielile pe vacanțe, așa cum de regulă se întâmplă ca repliere la etapele de declin economic, acum abordarea consumatorului este diferită. „Pandemia i-a pus pe foarte mulți pe gânduri”, spune Joos. Rezumă frustrarea reclamată de apropiați în perioadele de restricții: „Am timp, am bani, aș vrea să plec undeva, dar sunt legat în acasă.” Așa au ajuns să își dea seama că lucrurile importante precum business-ul, cariera sau dorința de a acumula mai mult au fost fără răsplată la etapa consemnării în locuințe. „Nu are importanță ce casă ai, ce mașină, ce haine, ce bijuterii de lux, atât timp cât stai închis în casă și nu te poți bucura de ele”, spune Joos. Este ceea ce i-a făcut să pună călătoriile într-o altă perspectivă.

Fenomenul anilor 2021 și 2022 este acela că occidentalilor au economisit în măsura în care veniturile nu le-au fost afectate, iar consumul pentru „ieșirea în oraș” a fost inexistent în zeci și sute de zile. Acum acei bani se întorc inclusiv în cheltuieli de călătorii.

„În perioada pandemiei s-au acumulat sume de bani”, spune Joos referindu-se inclusiv la România. Într.adevăr, datele centralizate de Banca Națională a României indică o majorare cu 27,27% a depozitelor gospodăriilor populației, la 283,06 miliarde lei la nivelul lunii trecute, de la 222,40 miliarde lei la finalul anului prepandemic 2019.

Prudență sporită – preferință pentru rezervările de tip „last minute”

În pofida apetitului ridicat, turiștii nu mai sunt dispuși să se arunce cu capul înainte. Rezervări anulate, bilete de avion pierdute, trafic aerian imprevizibil, cazări nesigure, bani blocați, măsuri de restricții  luate de pe o zi pe alta de guvernele lumii sunt toate experiențe care au lăsat cicatrici în mentalul consumatorilor.

„S-a instalat o oarecare neîncredere, dar care s-a dizolvat ușor-ușor”, spune Joos nuanțând că „a rămas o oarecare prudență în rândul consumatorilor”. El menționează că principalul fenomen a fost acela al declinului programărilor din timp, așa numitele „early booking”.

Astfel, ecartul între data achiziției pachetului și cea a plecării este destul de apropiat, de 30-40 de zile. Este ceva total diferit față de perioada anterioară anului 2019, când turiștii occidentali făceau încă din octombrie programări pentru vacanțe din luna august a anului următor. „Intervalul de la data cumpărării până la data călătoriei era mult-mult extins, ceea ce arăta încrederea și planurile pe care le făceau oamenii cu privire la călătorii”, spune Joos.

Turoperatorii vin întâmpinarea acestui neajuns cu pachete care să nu îi expună la risc. „Cred că va mai dura o perioadă și, dacă vom fi ajutați de contextul general, vor reveni tot mai mulți dintre clienți către conceptul de «early booking» care, confirm, în continuare, oferă varianta unei vacanțe mai ieftine”, anticipează directorul de la TUI Travel Center, în intervențai sa pentru Profit News TV.

Sunt categorii de turiști care taie din cheltuieli. Eforturi financiare pentru experiențe și amintiri

În zona de consumatori cu venituri medii există familii care acum fac ajustări ale consturilor concediilor. Mergeau înainte la hoteluri de 4 stele, acum reduc pretențiile pentru o cazare la unități de 3 stele; contractau anterior pandemiei sejururi de 10 zile, acum se restrâng la 7 zile. „Observăm astfel de lucruri în piață, însă nu aș putea confirma că există un trend în sensul acesta”, spune Joos.

El afirmă că turiștii ar trebui să apeleze la consultanți în turism pentru a preveni experiențe neplăcute, având în vedere că unele țări încă mai introduc restricții. „Le recomand să încerce și lucruri noi; există chartere și destinații pe care le pot descoperi cu ajutorul nostru și cu ajutorul altor turoperatori”, mai spune directorul general de la TUI Travel Center.

După o etapă de interdicții, turiștii sunt în măsură să valorizeze vacanțele așa cum poate anterior nu au făcut-o. „Călătoriile fac parte din viața noastră, sunt un aspect extrem de important și indiferent de vremurile pe care le vom trăi sunt lucrurile pe care le vom lua cu noi, le apreciem”, afirmă Joos în încheierea intervenției sale televizate. „Este foarte important să acumulăm lucruri, dar cred că este mult mai important să acumulăm experiențe și amintiri”.

https://www.profit.ro/

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail