Școala Gimnazială Mihail Sadoveanu se confruntă de peste un deceniu cu o descreștere a efectivului de elevi în urma migrației populației tinere în zonele urbane municipale precum și în strainătate, întrucât micuța noastră comunitate întorsureană nu poate oferi deocamdată locuri de muncă variate și remunerate adecvat sau centre de dezvoltare culturală actuale, dinamice și atractive pentru copii și tineret.

Conștientizând unicitatea și potențialul fiecărui elev de a schimba traiectoria dezvoltării comunitare, precum și nevoia de unitate în diversitate pe plan european prin promovarea tradițiilor și valorilor locale, a meșteșugurilor și a turismului ecologic, în toamna anului școlar 2020-2021 se constituie echipa de proiect a parteneriatului strategic de schimb interșcolar Ka229 „Get plugged to rural life”, sub coordonarea prof. Daniela Hosu, în cadrul programului Erasmus +, aprobat ca partener al școlii CEIP DOŇA MENCÍA DE VELASCO din Spania,alături de alte 3 școlii de prestigiu din Grecia, Lituania și Polonia, având ca obiectiv principal combaterea fenomenului de depopulare a zonelor rurale prin promovarea patrimoniului cultural și a micilor afaceri savuroase și actuale cu potențial turistic.

Printre obiectivele proiectului se numără și reducerea atitudinii discriminatorii din comunitatea școlară, dezvoltarea de competențe personale și profesionale care să promoveze medii de învățare tolerante și sigure, cu deschidere către interculturalitate și inserție socială proactivă, îmbunătățirea relației școală- comunitate și a cunoștințelor legate de principiile și valorile unei comunități mai ample, pe plan european, prin cultivarea sentimentului de apartenență.

Astfel, identificând nevoile instituționale comune precum și potențialul de formare a unor competențe cheie în cadrul unui schimb de experiență, pornim la drum cu o echipă formată din 5 parteneri ( Spania, România, Grecia, Lituania, Polonia), dornici să lucreze cu elevii din ciclul primar, să învețe unul de la celălalt și să fructifice experiența Erasmus+ în calitate de dascăl, coleg, prieten și mai ales cetățean european.

Optând pentru o durată de 24 de luni, proiectul își propune să deruleze 6 cicluri de activități comune pe tematici pre-stabilite bazate pe activități, metode, procedee și instrumente de evaluare specifice care urmăresc o impementare graduală a obiectivelor și au scopul de a oferi un feedback obiectiv al impactului previzionat.

Din acest punct de vedere, în urma aplicării metodologiei propuse, anticipăm crearea unor oportunități de dezvoltare comunitară și incluziune socială tangibile în cadrul unor comunități școlare tolerante și coezive, obținute prin implicarea activă a grupuilor țintă în numeroase activități școlare și extrașcolare realizate pe principii de predare- învățare moderne centrate pe emoție, percepție și viață în comunitate văzute ca factori motivațional determinanți ai comportamentului social.

Așadar, în ceea ce privește grupul țintă al elevilor, preconizăm manifestarea unor comportamente de patriotism,implicare activă și solidaritate față de comunitatea locală, dezvoltarea de competențe lingvistice, instrumentale și tehnologice precum și o atitudine proactivă față de un mediu multicultural de învățare și dezvoltare profesională. Cu referire la elevii cu cerințe educaționale speciale, preconizăm o îmbunătățire a imaginii de sine și a comportamentului social, o creștere a motivației și a performanțelor școlare precum și dezvoltarea sentimentului de apartenență și siguranță.

Cadrele didactice implicate sunt așteptate să-și dezvolte universul cunoașterii în ceea ce privește diversitatea culturală și să-și adapteze metodele și tehnicile de predare în funcție de nevoile specifice fiecărui elev, prin dobândirea de competențe profesionale specifice și manifestarea disponibilității pentru metode și tehnici alternative de predare, atât în mediu formal cât și in cel non- formal.

Totodată, beneficiarii indirecti ai proiectului E+(părinți, membrii ai comunității locale, reprezentanți ai autorităților locale și educaționale) sunt așteptați să manifeste o disponibilitate crescută pentru activitățile școlare prin îmbunătățirea raporturilor de comunicare și cooperare ca urmare a dobândirii unei viziuni unitare asupra nevoilor comunitare și educaționale reale  în contextul cerințelor profesionale contemporane pe plan european.

În fapt, impactul pe termen lung al acestui proiect de parteneriat strategic internațional Erasmus + și nu numai, vizează dezvoltarea de competențe și atitudini care să corespundă realităților sociale actuale în vederea creării unor rețele de comunicare și cooperare profesionale care să asigure dezvoltarea unitară și calitativă a sistemului de educație pe teritoriu european. Diversitatea informațiilor, a orientărilor socio-culturale precum și particularitățile geo-politice ale țărilor participante, unite printr-o limbă de circulație internațională și un ideal educațional constituie, în viziunea noastră, cheia ascensiunii comunitare la nivel global.

Prof. Zsofia Șelaru

 

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail