De fiecare dată am scris  cu bucurie  despre  opurile lirice (13 până acum, un număr fast în cazul de faţă) ale poetei Anthonia Amatti, alias profesoara de franceză Mioara Nicolau. Acum, când  i-a venit sorocul celui de-al 14-lea volum intitulat „Graffiti”, îi fac prezentarea cu strângere de inimă. Fiindcă odată cu frumoasa carte de poezie apărută la Editura Eurocarpatica din Sf. Gheorghe în 2015, mi-a parvenit cu întârziere fiindcă am fost plecat din ţară cumplita veste a stingerii din viaţă a soţului autoarei, actorul, omul de cultură şi, aş îndrăzni să . . –l numesc amicul, Laurenţiu Nicolau.

Simt nevoia ca din capul locului să fac o digresiune pentru a spune cum l-am cunoscut pe  distinsul om de cultură în urmă cu  aproape un deceniu. Lucram pe atunci la  ziarul „Cuvântul Nou” din Sf. Gheorghe. Laurenţiu Nicolau venise la redacţie cu un volum de versuri abia  apărut  semnat de sufletul său pereche, scriitoarea Anhonia Amatti. Mi-a spus pe scurt interesanta lor poveste de viaţă,  relatându-mi că locuiau la Brăila şi veniseră iniţial  la o banală cură în Covasna, dar  fuseseră cuceriţi de frumuseţea locurilor, amabilitatea oamenilor şi efectul miraculos al băilor.Apoi s-au ataşat într-atât de această zonă, încât au decis ca sezonul estival să şi-l petreacă la munte, aproape de  Valea Zânelor.   Ca atare, şi-au cumpărat  un mic apartament în cunoscuta localitate balneară, fiind repede  adoptaţi şi respectaţi de comunitatea locală.

Interlocutorul mi-a făcut din prima clipă o impresie foarte bună; un om deschis,  cu verb jovial şi  charismă tipică artiştilor talentaţi.

Am publicat  la scurtă vreme  cronica  la  carte, una elogioasă, pe măsura valorii ei. Au urmat şi altele. Am păstrat  de atunci legătura.  Ne convorbeam  destul de des (mai ales telefonic), fiindcă soţii Nicolau făceau naveta  între  oraşul lor de adopţie, Brăila, unde  verile sunt mult prea fierbinţi, şi cocheta staţiunea Covasna, care îi întâmpina cu  atmosfera  ei  răcoroasă şi miros de cetină. De asemenea, aici în mijlocul munţilor puteau  să-şi trateze felurite beteşuguri. În ultima vreme însă vajnicul artist acuza tot mai des  necazuri cu sănătatea, iar în cele din urmă s-a produs implacabilul sfârşit.

 

Amândoi soţii s-au implicat activ în toţi aceşti  ani  în viaţa culturală  a  oraşului lor de suflet, ca şi a judeţului Covasna, poeta Anthonia Amatti  devenind membră  a  Filialei Braşov a Uniunii Scriitorilor din România. Aşa cum am semnalat cu satisfacţie  de mai multe ori, este o mândrie pentru noi  să  o cunoaştem şi să o avem  alături pe singura scriitoare profesionistă de expresie română  (atestată USR)  din judeţ.

Domnia sa  ne reprezintă  cu cinste în  rândul breslei meşteşugarilor…cuvântului tipărit. Atât  prin cărţile sale, cât şi prin participarea la anumite  lansări de carte,  la  evenimente literare, precum manifestarea de tradiţie „La umbra nucului bătrân” care se desfăşoară la Casa memorială „Romulus Cioflec” din Araci, prin implicarea în  diferite proiecte literare. Merită de semnalat în acest sens   editarea volumului trilingv (în română, maghiară şi franceză) „Covasna, mon amour”, în primăvara anului 2014, ca un omagiu adus localităţii şi concetăţenilor.

Iată ce declara poeta Anthonia Amatti cu acel prilej: ”Mă bucur că a prins contur acest proiect cultural, volumul „Covasna – mon amour” constituind un dar de suflet oferit concetăţenilor mei, aceşti oameni harnici, amabili, ordonaţi, cu un dezvoltat simţ civic. Aici, în oraşul care a dat şi numele judeţului, noi, locuitorii simţim din ce în ce mai pregnantă dorinţa autorităţilor locale de modernizare, înnoire, astfel ca pitoreasca localitate din Curbura Carpaţilor să dobândească o alură de staţiune celebră, în care viaţa decurge normal, civilizat, la standarde europene”.

 

…Poeta Anthonia Amatti îmi spunea  zilele trecute cu adâncă mâhnire , că în timp ce lucra la noul volum de versuri presimţea  că se va întâmpla  ceva  rău în proximitatea  sa. Aşa  se explică de ce unele poeme sunt încărcate de o tensiune negativă, aproape morbidă.  Chiar titlul are o semnificaţie aparte -„Graffiti”. Dar nu în sens peiorativ; ci unul nobil,  nişte  „desene pe suflet”, cum am intitulat prezentarea de faţă.

În accepţiunea  actuală a termenului, multă lume înţelege prin graffiti acele mânjeli agresive în alb-negru sau color ce urâţesc peisajul cotidian, întâlnite până la saturaţie  pe faţade, ganguri, pereţi, ziduri, uşi, ferestre, pe mijloace de transport în comun, chiar pe vagoane şi locomotive etc. Dar unde nu?

… În urmă cu 25 de ani, imediat după Revoluţia din România,  am văzut cât de oribil  pot urâţi  asemenea desene în exces un oraş. Mă refer nu la unul oarecare, tern de felul lui, ci la celebrul magalopolis New York, care în pofida faimei sale,  a impunătoarelor „building”-uri cu zeci de etaje, monumente, clădiri istorice fusese maltratat  (in)estetic în aşa hal de parcă era un…ghetou!!!  Cel mai aglomerat din lumea pe atunci, fusese  agresat vizual  de nişte „artişti”  refulaţi, care împânziseră cu graffiti totul, fără a se sinchisi de nimeni şi  de nimic.

Populaţia  era disperată, de turişti, ce să mai spun. A venit pe acest val de nemulţumire generală  un primar cu mână forte, care le-a promis newyorkezilor să redea strălucirea de altă dată a urbei lor. Ca atare,  a emis o hotărâre ce-i trimitea  rapid  la…închisoare pe cei ce  murdăreau şi urâţeau oraşul. Şi  efectul  s-a văzut în scurtă vreme.  Nu mi-a venit să cred în primăvara următoare când am vizitat din nou  „Big Apple” (astfel îşi alintă localnicii „town”-ul),   cum s-au putut  curăţa  ca prin minune zidurile de asemenea desene dezagreabile. Municipalitatea le  pusese în schimb la dispoziţie  năbădăioşilor creatori de  artă urbană nişte locuri speciale, unde  fuseseră  amplasate  panouri gigantice  ca  artiştii veritabili ce folosesc… spray-urile în loc de peneluri să-şi arate talentul. Aşa da!

Dar iată cum vede autoarea Anthonia Amatti lucrurile  în  prefaţa volumului „Graffiti”: « Încerc să-mi asum şi alte conotaţii ale cuvântului-titlu. Termenul e blamat  pentru că implică o „activitate” realizată uzual pe ascuns, ca o replică „obraznică” dată de unii frustraţi, nedeprinşi cu îndrăzneala luptei deschise (foarte adesea inutile).

Sunt însemne graffiti, simple lozinci, sau încercări spontane de „a se da talent”, neavând alte mijloace, sau calităţi necesare unui protest civilizat „pictorii” de ocazie, naivi, sau răutăcioşi, mâzgălesc ziduri ( adesea exact unde e o blasfemie) uneori urâţindu-le sau batjocurindu-le. Poetul din mine îmi impune amintiri ale frescelor, ale culorilor copilăriei, sau ale mesajelor primitive, ori ale universului concentraţionar. Deseori ne vine să ne „urlăm” durerile. Posibil că ţipătul să devină vopsea sau CUVÂNT CITIT».

 

Multe dintre capitolele volumului ilustrează  semnificativ  stare sufletească a poetei: „Tristeţi fără leac”, „Frica”, Dor de dor”, „Fără răpsuns”, „Cuvântul”…

Ce poate fi mai semnificativ decât acest pasaj:”Sunt penitentă fără de căinţă/ Închisă în carcasa străinelor acuze./ Nu-mi intră remuşcarea în fiinţă,/ Şi rugile mi se opresc pe buze”. Multe poeme abordează temele fundamentale  ale existenţei, sinelui, dragostei, religiei, logosului, moralei şi, fireşte, iubirii faţă de semeni. Se vede că Anthoania Amatti este un cărturar, care pe lângă o lungă experienţă de viaţă, a acumulat şi ştiinţa de a-şi exprima într-un mod elevat, convingător  şi suav  simţămintele, trăirile, emoţiile, zbuciumul.

Prin pierderea Jumătăţii, s-a frânt iremediabil echilibrul  Familiei sale . Doar versurile i-au mai rămas să-şi strige disperarea.

În „Risipire” aflăm că „Dacă ai putea să cumperi durerea mea,/ M-ai avea din nou pe mine!/ Şi ne-am reconfunda, purificaţi./ Dar tu nu mai vrei să cheltuieşti şi înviu degeaba/ De când nu te mai am, mi-am pierdut şi sinele/ Probabil că nu te-am avut niciodată!/ Deci nici eu n-am fost!”(…)

Acest al paisprezecelea volum din creaţia Anthoniei Amatti mi se pare a fi unul dintre cele mai bune, liricul şi dramaticul completându-se benefic pentru a da valoare demersului creator.

Lector de carte a fost regreratul  Laurenţiu  Nicolau, care şi-a pus astfel harul creator şi în acest domeniu. Cuvinte de apreciere trebuie spuse şi în legătură cu excelentele  ilustraţii şi coperta  realizate de un maestru în materie – prof. univ. dr.  Ioan Horvath Bugnariu, preşedintele Filialei Cluj a Uniunii Artiştilor Plastici din România.

…Nu-mi rămâne decât să adresez felicitări realizatorilor acestei minunate cărţi pentru suflet şi inimă!

Horia C. Deliu

 

                                 Toamna

 

Aștept ruginiul pestriț al pădurilor toamnei

Adulmec. Aroma pirsicilor coapte e un dor

Rabd-pe păr o ploaie iute mă înfioară

Îmi încordez auzul să nu pierd „ les violons de l`automne

Sper. Sper că voi mai reuși să-mi culeg gutuile…

Bine că mai am gustul lor.

Și…s-a așezat peste crizantemă o brumă deasă, ascunzând culorile

(Anthonia Amatti- GRAFFITI)

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail