AFACOV Consulting Group din Sfântu Gheorghe, cel mai mare centru de formare profesională din țară, a fost gazda unei întâlniri dintre membrii delegației Republicii Arabe a Egiptului, specialiști în evaluarea competențelor profesionale din cadrul AFACOV, precum și alți experți români din cadrul formării profesionale a adulților.
Delegația egipteană întâmpinată cu pâine și sare, la Sfântu Gheorghe
Invitații au fost așteptați de către reprezentanții AFACOV cu pâine și sare, dându-le cadou și câte o pereche de opincuțe de decor, obiecte reprezentative pentru tradiția poporului român.
Înainte de sosirea delegației oficiale, directorul AFACOV Consulting Group, Constantin Gheorghincă, a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”: „Astăzi, pentru centrele de calificări profesionale AFACOV și SIBARO este un eveniment deosebit, în sensul că, și ca o recunoaștere a calității activității pe care o desfășurăm noi, Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC) a invitat o delegație din Republica Arabă Egipt, pentru un schimb de experiență, pentru o informare despre cum decurge o activitate de evaluare și certificare a competențelor profesionale. A invitat această delegație în România, iar din toată țara am fost aleși noi, aceasta demonstrând încă o dată ceea ce am mai spus, cu lipsă de modestie, că suntem centrele de evaluare reprezentative ale României. AFACOV calificări profesionale este și cel mai vechi centru din țara noastră, luând ființă în anul 2005, are cea mai frumoasă activitate, avem cei mai mulți evaluatori, sper eu că și cei mai buni. Delegația este formată din 9 persoane din Republica Arabă Egipt și trei persoane de la București, de la organele noastre superioare, care știu despre ce este vorba și au decis să facem această prezentare la Sfântu Gheorghe. Eu sunt mulțumit și sunt mândru și pentru că au ales centrele noastre de evaluare, dar și pentru faptul că vin în Sfântu Gheorghe.Și cei din țară și cei de peste hotare se miră că într-un orășel ca Sfântu Gheorghe, care să recunoaștem, nu este recunoscut neapărat pentru activitatea lui economică sau culturală – ajunge să fie cunoscut în țară și sub niște aspecte foarte frumoase, cu care ne putem mândri toți cetățenii acestui oraș. (…) Pe parcursul prezentării, toată activitatea va dura circa trei ore – le vom vorbi invitaților noștri despre prevederile legislative privitoare la activitatea de evaluare și certificare a competențelor profesionale, precum și despre modul cum avem noi organizată această activitate, deoarece – bineînțeles, în limitele legii – fiecare centru își are propria procedură. Eu voi face o scurtă introducere, apoi colegii mei, care sunt fiecare dintre ei specialiști, verificatori interni – Adrian Oniga, Mihaela Talabă, Anca Melinte, Nicolae Melinte, Sabina Dorina Vegh, Gabriel Mogda și Alina Găitan – vor prezenta diferite etape ale unui proces de evaluare, în așa fel încât invitații să plece cu o imagine completă asupra unui proces de evaluare. Noi dăm o foarte mare importanță acestei activități, lucru pe care l-am spus deoarece trebuie să remarcăm faptul că niște descendenți ai unei civilizații străvechi – să nu uităm că egiptenii și mesopotamii au fost vechile civilizații ale lumii – iată că vin, de data aceasta, în epoca modernă, să învețe de la noi, așa cum și noi am învățat de la ei. Vom merge inclusiv la colaboratori ai noștri – avem colaboratori agenți comerciali, unde invitații vor vedea cum se verifică deprinderile candidaților. Toți invitații vin din zona formării profesionale a adulților. Ei nu au centre de evaluare, dar vor să implementeze și ei această metodă.”
Formarea profesională a adulților – un domeniu prioritar pentru autorități
Într-un comunicat de presă transmis de către Gabriel George Mocanu, Secretar General al Comitetului Sectorial în Construcții și membru al delegației sosită la Sfântu Gheorghe, se menționează: „Vizita delegației din Egipt a fost organizată (marți, 4 septembrie-n.red) ca parte a Study tour-ului din cadrul proiectului <<Supporting the Reform of the TVET Gouvernance System in Egypt>>, cofinanțat de către Guvernul Egiptean și Uniunea Europeană, implementat de un consorțiu condus de către SOFRECO Franța. Delegația egipteană a fost condusă de DoamnaProf. Arh. Youhansen Eid – Președinta Agenției Naționale pentru Calificări din Egipt – NAQAAE, domnia sa având rang de ministru, în subordinea Primului Ministru din Egipt. Din componența acestei delegații au făcut parte: Dr. Saber Soliman – Ministru Asistent în cadrul Ministerului Imigrației și Afacerilor Egiptului din Străinătate, Dr. Mahmoud Deab Mouad – Director de Planificare si Coordonator de Unitate pentru probleme TVET în cadrul Ministerului Educației, Dr. Maha Rashwan – Directorul Oficiului Tehnic din cadrul NAQAAE, Prof. Dalia Ali Taha – Expert Tehnic din cadrul NAQAAE Profesor la Facultatea de inginerie, Prof. Ahmed Elhewy – Expert Tehnic din cadrul NAQAAE Profesor Asociat la Facultatea de inginerie, Dr. Mohamed Samir – Director interimar al fazei a doua din proiectul de reforma TVET (Technical and Vocational Educational and Training- reprezintă programul de dezvoltare a învățământului profesional și tehnic).
Potrivit acestuia, interesul delegației din Egipt a fost axat pe cunoașterea și familiarizarea cu mecanismele de recordare a sistemului de învățământ profesional și tehnic la cerințele și realitățile din piața muncii. „Motivația pentru care eu am venit aici este faptul că pe parcursul timpului – cel puțin în ultimii 10-12 ani, împreună cu AFACOV și SIBARO am dezvoltat o colaborare destul de amplă, noi având rol de supervizare a elaborării standardelor ocupaționale, a metodologiilor și a mecanismelor legale, decipartea de supervizare. Suntem practic legătura întrepiață și autoritate, încercăm să facilităm cât mai corect și cât mai exact, astfel încât să răspundem corect necesităților pieței. Îndelunga colaborare și seriozitatea de care dă dovadă centrul de la Sfântu Gheorghe a fost prima recomandare pe care am putut să o fac.Proiectul despre care vorbim,din Egipt, se subscrie liniei politice a Uniunii Europene, de optimizare între sistemul de calificare din Europa, cu sistemul de calificare din țările emergente spațiului Mării Mediteranene, pentru că așa cum știm, este vorba de o politică de adaptare – se încearcă aducerea la un cadru cât mai similar între țările din spațiul mediteranean cu țările din Uniunea Europeană, astfel încât să existe cât mai puține piedici de absorbție a valului de imigranți. Din acest motiv, în delegația din Egipt există și un membru al Ministerului Imigrațiilor și Afacerilor din Egipt.”, a declarat Gabriel Mocanu.
România oferă un exemplu de bune practici pentru Republica Arabă Egipt
Prezent la întâlnirea din Sfântu Gheorghe a fost și Virgil Pamfil, Expert Cheie în proiectul de consolidare instituțională a Agenției Naționale pentru Calificări din Egipt, în cadrul unui proiect mai amplu cofinanțat de Comisia Europeană și de Guvernul Egiptului, în cadrul programului de dezvoltare a învățământului vocațional și tehnic din Egipt – TVET 2. Acesta a explicat că „În cadrul acestui program există o componentă de guvernanță și de politici, prin care învățământul vocațional și tehnic este sprijinit, astfel încât să devină performat și să permită atragerea pe piața muncii a tinerilor absolvenți de învățământ profesional și tehnic. În această calitate de expert în cadrul proiectului, am promovat România ca exemplu de bune practici. Interesul pentru această vizită este focusat pe relația pe piața muncii, recunoașterea calificărilor profesionale obținute prin mijloace formale și nonformale, relația cu standardele ocupaționale, partea de guvernanță a întregului sistem de învățământ profesional și tehnic, în care Ministerul Educației și Ministerul Muncii asigură partea de politici. Implementarea se face prin parteneriate cu comitetele sectoriale, prin Autoritatea Națională de Certificare și centrele de evaluare de competențe. Pe această platformă, delegația ANC Egipt este reprezentată de opt persoane de rang înalt, care este condusă e doamna profesor Youhansen Eid, președintele consiliului de administrație a acestei agenții, cu rang de ministru. Agenția se află în subordinea Primului Ministru (al Republicii Arabe Egipt – n. red.) și are în componență persoane din conducere, experți tehnici și colaboratori cu interes în implementarea cadrului național de calificări, cu relație pe cadrul european al calificărilor, precum și un ministru adjunct interesat de partea de parteneriat pentru promovarea calificărilor. Am venit la acest centru regional care are o foarte bună reputație si care ne va permite un transfer de bună practică și un exemplu de urmat pentru Egipt, iar până acum am fost copleșiți de căldura și de buna primire pe care am avut-o și avem perspectiva foarte frumoasă de a continua discuțiile și de a afla lucruri interesante”
„Mediul de afaceri e într-o continuă schimbare, abilitățile se schimbă, tehnologia se schimbă și dacă școlile tehnice nu țin pasul cu aceste schimbări, absolvenții nu își vor putea găsi locul în cadrul nevoilor pieței.” – Youhansen Eid
Președinta Autorității Naționale de Certificare din Egipt, Youhansen Eid, a adus o serie de precizări cu privire la vizita delegației în România, dar și cu privire la sistemele de calificare profesională, pe care le-a studiat până acum: „Suntem parte a programului TVET2, care lucrează cu NAQAAE (Autoritatea Națională pentru Asigurarea Calității și Acreditarea Educației ), pentru a ajuta la implementarea cadrului Agenției Naționale de Certificare în Egipt. O parte din vizita noastră aici constă în asimilarea bunelor practici, dar și un schimb al bunelor practici între Egipt și România. Cred că este foarte important pentru noi, că educația nonformală este validată și poate fi transferată în credite, astfel încât cetățenii își poată găsi locuri de muncă mai bune sau să obțină calificări mai bune în urma experienței profesionale acumulate deja. Până acum acest lucru nu este implementat la noi,iar acesta este motivul pentru care ne aflăm astăzi aici. Un alt lucru pe care l-am mai putut observa în România este cum sectorul de afaceri colaborează cu diferite comisii și autorități, astfel încât să poate decide care competențe sunt necesare pe anumite zone. De exemplu, piața muncii are nevoie de anumite tipuri de calificări, competențe sau abilități, iar școlile le pot introduce în curricula. Ce am observat aici este autonomia școlilor de a decide ce profile au nevoie și în funcție de sugestiile venite din diverse sectoare și de nevoile pieței. În final absolvenții își vor putea găsi locul pe piața muncii.Se întâmplă în multe locuri, inclusiv în Egipt, ca oamenii de afaceri să ne spună că nu pot găsi oameni calificați. Mediul de afaceri e într-o continuă schimbare, abilitățile se schimbă, tehnologia se schimbă și dacă școlile tehnice nu țin pasul cu aceste schimbări, absolvenții nu își vor putea găsi locul în cadrul nevoilor pieței.”
Învățământul dual este o formă alternativă în cadrul sistemului de învățământ profesional tehnic și se organizează prin acordarea instruirii teoretice și a celei practice în cadrul instituției de învățământ profesional tehnic și al agentului economic, cu utilizarea mijloacelor acestuia,în vederea obținerii de cunoștințe, deprinderi și competențe. Acesta a fost implementat în țara noastră relativ recent, însă a reprezentat un domeniu de interes pentru delegația egipteană.
„Am mai studiat și sistemul dual de aici: cum este implementat și cum funcționează. Am avut o experiență în Egipt, cu acest sistem, prin anii ‘90, când tipul acesta de școlarizare nu a fost sustenabil. Problema se poate să fi fost procesul ori sistemul de finanțare. Am văzut studiile de fezabilitate ale sistemului dual de școlarizare din România, iar acum dorim să vedem cum se implementează aici, și dacă putem beneficia și noi de acesta în Egipt. Bineînțeles, noi nu adoptăm sisteme, ci le studiem și apoi le adaptăm la societatea noastră. Problema este că peste tot în lume, copiii, elevii, nu doresc să urmeze școli tehnice. Majoritatea vor să termine licee, apoi să studieze în universități. Și este de înțeles, deoarece, în Egipt, oamenii privesc absolvenții de școli profesionale ca fiind mai puțin calificați, mai puțin pregătiți, mai ales acolo unde școlile profesionale nu sunt foarte performante și unde nu țin pasul cu schimbarea, cu evoluția tehnologiei. Cred că sistemul dual este benefic,deoarece, părerea mea este că partenerii au aceeași dorință: să mențină lucrurile funcționale. Acesta este, însă, un efort real, fiindcă avem în ecuație trei parteneri: avem elevul, școala și angajatorul. Acești trei parteneri trebuie să colaboreze eficient, iar sistemul acesta trebuie să devină atrăgător pentru tineri. Rata generală a șomajului, în Egipt, este de aproximativ 12%, însă aceasta variază în funcție de sector. În cazul absolvenților de școli tehnologice, ajunge la peste 30%, iar în cazul absolvenților de universitate, ajunge la 12%. Per ansamblu, rata generală a șomajului nu pare foarte mare, dar dacă o privim segmental, este cu totul altă poveste – sunt foarte mulți șomeri din rândul absolvenților de școli profesionale. ”, a mai declarat Youhansen Eid. Cu privire la experiența altor state, în ceea ce privește sistemele de formare profesională, aceasta a adăugat: „În cadrul acestui proiect vom mai vizita Marea Britanie, probabil vom ajunge și în Irlanda și Scoția, deoarece ei au mai multe sisteme de calificare funcționale – în cazul sistemelor de învățare nonformală au o vastă experiență. În trecut am vizitat și Germania, unde există deja o tradiție a sistemului dual de învățământ, care este foarte eficient la ei, cred că este unul din cele mai de succes sisteme.”
Reconversia profesională, o opțiune tot mai accesată de către populație
Fie că nu reușesc să își găsească de lucru, în domeniul studiilor absolvite, fie că nu au deloc studii, ori că își doresc să profeseze într-un domeniu complet nou, tot mai mulți români aleg să se califice în meserii pentru care este cerere mare pe piața muncii. În întâmpinarea acestei nevoi a populației vin centrele de formare profesională, care oferă posibilitatea, celor interesați, să obțină certificate de calificare fără a mai urma cursuri, ci doar în urma unor verificări amănunțite ale competențelor profesionale.
„Sistemul acesta de formare profesională este relativ nou la noi în țară, din anul 2005. Nici în Europa nu este foarte răspândit, iar acest sistem a apărut în urma cerințelor pieței. Înainte organizam cursuri de calificare, despre care știe toată lumea, și vă mărturisesc că mai ales în cazul cursurilor de lucrători în comerț – de vânzători – un curs dura 3 sau 6 luni, iar cei care participau la ele deja aveau toate cunoștințele legate de meserie, deoarece lucrau în domeniu, însă nu aveau certificatele care să le ateste cunoștințele. Mulți dintre ei relamente pierdeau timpul la curs, fără să câștige cunoștințe în plus. Astfel s-a adoptat acest sistem: omul care cunoaște meserie vine, este evaluat de către specialiști și dacă demonstrează că are într-adevăr cunoștințe, deprinderi, abilități, i se eliberează certificatul în maxim 30 de zile. Acesta este valabil ca și celelalte certificate obținute la cursuri, în toată Uniunea Europeană, precum și în toate țările semnatare ale Convenției de la Haga ( convenție care prevede suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961 – n. red.)), deci are o recunoaștere foarte largă și este o modalitate corectă, operativă, de satisfacere a nevoilor oamenilor. Evaluarea se face pentru calificările de bază, până la nivel trei – meseriașii, oameni care din diverse motive nu au putut să urmeze o școală, au învățat o meserie, iar noi le certificăm aceste competențe. Astfel, ei se pot angaja ca și personal calificat, deci cu un salariu mai bun.”, a explicat Constantin Gheorghincă, directorul AFACOV Consulting Group.
Eficiența acestui sistem de formare profesională este relevat de rata șomajului, aflată într-o continuă scădere.
Oana-Mihaela Costache