În mai multe zone din Sfântu Gheorghe sunt în derulare, în prezent, lucrări de înlocuire a bordurilor. Sunt străzi pe care executarea acestor investiții era necesară, însă sunt unele în care, de bună seamă, oamenii se întreabă DE CE SE DAU JOS și se înlocuiesc cu altele noi?,  ÎN CONDIȚIIILE ÎN CARE NU ERAU DETERIORATE, fiind puse cu câțiva ani în urmă.

Răspunsul la această întrebare l-a dat primarul municipiului, Antal Arpad, printr-o postare pe pagina lui de socializare:

De ce se înlocuiesc bordurile? – se întreabă mulți oameni despre renovarea drumurilor din Sfântu Gheorghe.

Considerăm că este important să subliniem că nu înlocuim borduri în oraș, ci reparăm străzile, ceea ce include și înlocuirea bordurilor.

Străzile pe care se întâmplă aceste lucrări – ca un prim pas! – (bulevardul Grigore Bălan, străzile Stadionului sau Nicolae Iorga) fac parte dintr-un pachet mai complex de dezvoltare (care include şi străzile Ciucului, Fabricii, Lunca Oltului şi Păiuş David), iar renovarea lor nu poate fi rezolvată decât cu ajutorul fondurilor europene .

Este important de reținut că înlocuirea bordurilor este, în cele mai multe cazuri, prima etapă a unei renovări mai ample, urmată de modernizarea trotuarelor şi a carosabilului. Aceste străzi, pe lângă faptul că au nevoie de reabilitare de câțiva ani, sunt printre cele mai aglomerate și mai frecventate de transportul public și, prin urmare, fac parte din Planul de mobilitate urbană durabilă, care are ca scop facilitarea transportului urban și creșterea gradului de protecție a mediului.

Acesta include modernizarea infrastructurii pietonale și a transportului public, cumpărarea de autobuze electrice, construirea de stații de încărcare și de piste pentru bicicliști, dezvoltarea unui sistem de închiriere de biciclete etc. Acesta face parte din pachetul pentru care se pot solicita fonduri UE.

Cu alte cuvinte, în cadrul acestui program, UE va da bani doar pentru a renova străzile care sunt folosite de transportul public, sunt aglomerate și sunt potrivite pentru traficul pietonal și cel cu bicicleta.

Starea acestor străzi variază, unele dintre ele necesitând o reabilitare completă, iar altele doar o modernizare a trotuarelor și a suprafețelor de drum. În unele locuri bordurile sunt inexistente, în altele sunt vechi de zeci de ani, iar unele au o vechime de 10-12 ani. În toate cazurile am optat pentru înlocuire, în primul rând pentru că şi bordurile în stare mai bună erau din beton și aveau cel puțin 10 ani vechime, în al doilea rând pentru că oricum ar fi fost deteriorate de lucrările de renovare ulterioare, iar înlocuirea lor după aceea ar fi fost mult mai costisitoare, iar în al treilea rând pentru că acum avem posibilitatea – în mare parte datorită finanțării UE – de a amplasa pe aceste străzi aglomerate borduri de mai bună calitate, din granit, cu o durată de viață mult mai lungă, la standarde UE și ecologice.

În urmă cu câțiva ani, cu ocazia lucrărilor de pe strada 1 Decembrie 1918, am decis să nu înlocuim bordurile pentru că fuseseră montate în același timp cu cele de pe străzile Grigore Bălan și Nicolae Iorga, dar s-a dovedit a fi o decizie proastă pentru că acestea s-au deteriorat după o intervenție minoră (înlocuirea stratului de uzură). De aceea, am decis acum să înlocuim toate bordurile de pe străzile în cauză.

La fel cum atunci când renovăm o casă, de obicei înlocuim toate ferestrele sau ușile interioare vechi, de proastă calitate, cu unele mai noi, de mai bună calitate (mai ales dacă primim finanțare pentru acest lucru), la fel și în oraș, dacă avem ocazia să înlocuim ceva cu ceva mai bun, mai durabil, mai nou, o facem, pentru că întotdeauna gândim pe termen lung, chiar dacă asta înseamnă un inconvenient temporar. Din aceste motive, cer încă o dată înțelegerea și răbdarea locuitorilor din Sfântu Gheorghe. Am rezolvat deja multe probleme: orașul nostru este mai frumos, mai locuibil și mai modern decât era acum zece ani și, deși mai este mult de lucru, cu fiecare an va fi un loc mai bun!”- a precizat edilul.

Nouă nu ne rămâne decât să așteptăm finalizarea tuturor lucrărilor efectuate din bani europeni, ADICĂ ȘI DIN BANII NOȘTRI. Potrivit Agerpres, contribuţia României la bugetul Uniunii Europene a fost, în 2022, de 12,878 miliarde lei, în 2023 a crescut  la 13,126 miliarde lei şi în 2024  va ajunge la suma de 13,376 miliarde lei, conform proiectului privind Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2022-2024, publicat  pe site-ul Ministerul Finanţelor.

Maria Crețu-Graur

Sursa foto: https://www.facebook.com/antalarpadandras

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail