La Colegiul Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe . . a avut loc, ieri, etapa regională a concursului național de dans modern și tradițional „Împreună pentru viitor”, în cadrul căruia elevi cu nevoi speciale dar și voluntari din patru județe s-au reunit pentru a-și dovedi talentele în dansul modern și tradițional. 

Concursul organizat în cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară (SNAC) este un program de activități desfășurate cu regularitate, care este destinat colaborării copiilor cu nevoi speciale, cu elevi voluntari. În cadrul etapei regionale s-au înscris șase echipe, provenind din patru județe, formate fiecare în mod egal din elevi voluntari ai unităților de învățământ care derulează parteneriate în cadrul SNAC (grădiniţe, şcoli generale, licee) şi elevii beneficiari (doar elevi cu dizabilităţi).

„Nu este neapărat un concurs, este Strategia Națională de Acțiune Comunitară care se derulează de 20 de ani, la nivel național. Această activitate este doar una dintre multiplele activități care figurează în calendarul național. Noi îl numim concurs pentru că vom avea două echipe care se vor califica și la faza națională, care se derulează sub formă de festival. Practic este o întâlnire care se face pe bază de voluntariat, iar acești elevi voluntari se întâlnesc cu regularitate cu beneficiarii, care sunt elevi din centre de plasament sau sunt elevi din școli speciale. Ei s-au pregătit și pentru acest concurs, au dansat împreună, și accentul cade nu numai pe aspectul tehnic ci mai mult pe cum reușesc ei să se descurce în dans, pe colaborare, pe felul în care sunt atenți unul la celălalt, și în primul rând, acesta este un pas în acel parteneriat. SNAC se derulează printr-un parteneriat între școlile beneficiare, sau nu neapărat școli, pot fi instituții precum azilul de bătrâni, sau orice instituție unde sunt persoane nevoiașe la care un grup de voluntari, cu regularitate, în baza unei programări inițiale, organizează vizite și activități comune.” – a explicat Inspectorul în Învățământ  Special și coordonatorul regional SNAC, Bokor Atiila.

Echipele și-au făcut apariția la Şcoala Gimnazială Specială din Sfântu Gheorghe încă de la ora 08:00, după care a urmat predarea dosarelor, a delegaţiilor, echiparea pentru spectacol, şedinţa tehnică pentru cadrele didactice voluntare şi coordonatorii echipelor. Deși inițial programul prevedea ca microbuzele să îi lase pe elevi în fața Bibliotecii Judeţene „ Bod Peter”, de unde echipele să se grupeze și să pornească într-o plimbare prin parc, spre Colegiul Național „Székely Mikó”, din cauza timpului nefavorabil acest lucru nu a mai fost posibil. Concursul a început puțin după ora 11:00 și a fost deschis de Ansamblul Folcloric al Liceului Teoretic „Székely Mikó”. Înscrise la cele două secțiuni, de dans modern și dans tradițional, au fost câte trei echipe formate în mod egal din voluntari și elevi beneficiari veniți din județele Hargita, Covasna, Brașov și Mureș, iar juriul a fost format din profesori de dans, doi elevi voluntari care nu au avut echipe implicate în concurs și câte un coordonator reprezentant al fiecărui județ. Aceștia au fost responsabili cu alegerea echipei care va reprezenta anul acesta Regiunea Centru la faza națională, care va avea loc la Pitești. La secțiunea de dans tradițional au participat echipa „TUC” din Brașov, echipa „Păstrătorii Tradiției” din Reghin și „Steluțele Ardelene” din Bilbor – Harghita, iar la secțiunea de dans modern echipele: „Curioșii” din Reghin, Mureș; „Fresh Colours” din Codlea, Brașov și echipa „Pillangok” (Fluturașii) din Sfântu Gheorghe.

„Sunt copii cu deficiențe spre care își îndreaptă activitatea voluntarii, elevi de clasele V-VIII sau de liceu, și vin și lucrează cu ei și dansează cu ei pe scenă. Asta înseamnă Acțiunea Comunitară și acest concurs de dans! Trebuie să fie paritate între beneficiari – copiii cu deficiențe și voluntari – copiii fără probleme din școlile de masă. Le spunem beneficiari pentru că beneficiază de acțiunea comunitară și de voluntariat. (…) Premiul va consta în diplome pentru că voluntariatul nu presupune beneficii materiale, și bucuria lor de a dansa, de a fi împreună și de a se simți la fel ca ceilalți este foarte mare. Sunt copii cu deficiențe foarte mari de la Brașov, care sunt pentru prima oară plecați de acasă, de lângă părinți, și lucrul acesta este foarte important. Sunt copii cu deficiențe mai puțin accentuate, dar care au tulburări emoționale, este foarte important pentru ei să fie pe o scenă, să fie aplaudați, să se simtă valorizați; sunt copii de vârste diferite, concursul se adresează copiilor de la 6 la 19 ani. Pentru ei, mai ales pentru cei care sunt la vârsta adolescenței, e important să simtă că cineva îi apreciază.” – a explicat Florina Gheorghiu, profesor în cadrul Școlii Gimnaziale Specială din Sfântu Gheorghe și organizator al activității.

Începând din 2004, de când a luat naștere Strategia Națională de Acțiune Comunitară, concursul este organizat în fiecare an, iar până anul acesta s-a derulat sub egida Angliei și a Emmei Harriet Nicholson, Baroneasa de Winterbourne și totodată președinta Asociației „Children’s High Level Group”, cea care nu a lipsit la niciuna dintre edițiile etapei naționale.

„Pentru ei este foarte important orice lucru pe care îl pot face și e apreciat așa cum îl fac ei, nu cum așteptăm să îl facă alții…”

În anul 2012, la etapa națională care  a avut loc la Craiova, județul Covasna a ajuns în finală cu echipa de dansuri secuiești a Școlii Speciale din Sfântu Gheorghe, în colaborare cu elevii Liceului Tehnologic „Kos Karoly”: „De la noi din județ am avut, în 2012, finaliști la faza națională la Craiova, (…) și în 2013 am avut finaliști la faza națională, la dans tradițional, echipa „Alunelu”, cu elevii Școlii Speciale cu Sindrom Down – copii foarte grav afectați, alături de voluntari de la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”. Faza națională se desfășoară ca un festival, acolo ei nu mai sunt premianți, toți primesc diplome și medalii, dar faptul că sunt împreună, sunt aplaudați și sunt pe o scenă, unde sunt veniți inclusiv reprezentanți din străinătate, e foarte important pentru ei. Pentru ei este foarte important orice lucru pe care îl pot face și e apreciat așa cum îl fac ei, nu cum îl așteptăm să îl facă alții. În juriu sunt profesori de dans, calificați, dar care apreciază la nivelul acestor copii. (…) Anul trecut faza regională a fost la Reghin, noi am participat cu două echipe, am fost pe locul doi, nu ne-am calificat la faza națională dar a fost o organizare minunată și au fost foarte încântați de modul în care am fost primiți, de ce au văzut. Ne inspirăm unii de la alții, profesorii și coordonatorii de echipe, tot timpul ținem și în fiecare an ne pregătim și facem alternativ, când dansuri tradiționale, populare, când dans modern. Cum îi simțim și pe copii că doresc, pentru că uneori nu sunt apți și nici nu își doresc dansul tradițional, alte ori spre acela sunt atrași, depinde de repertoriul pe care putem, și noi să îl facem.” – a mai explicat prof. Florina Gheorghiu.

Pe lângă echipele înscrise în competiție, invitate au mai fost și echipa de dans modern a preşcolarilor din Baraolt și Echipa „TZumba dance”- spectacol şi „dance party”, care au întreținut atmosfera.

„Fluturașii” vor reprezenta județul Covasna la etapa națională 

După concurs, juriul a ales cele mai bune două echipe care vor participa la etapa națională a concursului, care va avea loc la sfârșitul lunii, la Pitești – Mioveni. La categoria „dans modern” echipa „Pillangok” (Fluturașii), formată din voluntari – elevii Școlii Gimnaziale „Nicolae Colan” din Sfântu Gheorghe, respectiv beneficiari – elevii Școlii Speciale din Sfântu Gheorghe s-au clasat pe primul loc și vor reprezenta județul Covasna la faza națională. Totodată, la categoria „dans tradițional”, pe primul loc s-a clasat echipa „Păstrătorii Tradiției”din Reghin.

„A fost interesant pentru că la final au dansat împreună cel puțin 15-20 de minute. Cred că a fost cel mai interesant moment al acestui spectacol pentru că toți, indiferent dacă erau în costume polulare, sau dacă erau cei de la „TZumba dance”, au format un ring de dans și au dansat cu foarte mare entuziasm. (…) A fost o implicare exemplară din partea fiecărui organizator și coordonator care a fost prezent acolo, dar și a colegilor Școlii Speciale și a conducerilor celor două instituții: Colegiul Național „Szekely Miko” și Școala Specială. S-au implicat foarte mult atât la multiplicarea diplomelor, cât și la organizarea concursului, a programului copiilor de la venire până la plecare. (…) Copiii au servit o masă, urmând ca fiecare, pe cont propriu, dacă dorește, să viziteze muzeul sau să viziteze orașul. Din păcate timpul nu a fost foarte frumos, aveam programat să defilăm de la Biblioteca Județeană, pe jos, până la Colegiul Național „Szekely Miko” împreună, dar asta nu s-a putut. În rest, totul a decurs conform programului și chiar sunt foarte mulțumit și de sprijinul colegilor și de toată organizarea efectuată de școală și de către centrul de resurse.” – a conchis Inspectorul în Învățământ Special și coordonatorul regional SNAC, Bokor Atiila.

Concursul „Împreună pentru viitor” reprezintă mai degrabă o modalitate de a-i ajuta pe copiii cu nevoi speciale să se integreze, să se simtă valorizați, la fel ca orice alt copil de vârsta lor, iar acest lucru este posibil datorită sprijinului elevilor voluntari, alături de care aceștia pot lua parte la diferite activități.

Ioana Ardeleanu

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail