A doua ediție a Festivalului Mozart organizat de Opera Braşov se apropie de sfârşit. După trei săptămâni ce au conţinut o paletă largă de evenimente artistice, cum ar spectacole de operă, recitaluri de poezie şi muzică, chiar şi un concert simfonic (toate derulându–se cu sălile pline), urmează încă două momente interesante. Ne referim la o premieră extraordinară, „Amadeus–Gottlieb”, ce va avea două reprezentaţii în acest final de săptămână, pentru ca pe 27 februarie a.c. să se tragă cortina actualei ediţii a Festivalului Mozart cu savuroasa operă comică „Nunta lui Figaro”.
Teatru & operă într–o reprezentaţie de excepţie
Un moment mult-aşteptat al Festivalului va avea loc pe parcursul a două zile din ultima decadă a lunii lui Făurar, anume sâmbătă, 20 şi duminică, 21 februarie 2016, de la ora 18.30 la sediul Operei din Braşov. Ne referim la Premiera „Amadeus-Gottlieb”, spectacolul original de teatru & operă, un melanj inedit după piesa celebră a lui Peter Shaffer şi „Scrisorile lui Mozart”, pus în scenă de tânărul director de scenă Marcel Ţop, unul dintre talentaţii regizori ai noului val din ţara noastră.
«Va fi un spectacol complet, grandios, unic, ne-a precizat Ovidiu Mezei, directorul artistic al renumitei instituţii braşovene, prezent şi el în reprezentaţie în postura de pianist. Este o piesă de teatru devenită celebră, după care s-a turnat în anul 1984 nu mai puţin faimosul film „Amadeus” în regia lui Miloş Forman, câștigător a numeroase premii Oscar».
„Vitrina cu personaje” şi „Madamina”
Însă până la acest punct culminant să spunem că tot în actuala săptămână, mai precis miercuri, 17 februarie 2016, au avut loc alte două întâmplări muzicale agreabile. Prima, dedicată copiilor, a constat într-un spectacol-lecție intitulat „Vitrina cu personaje”, în regia Andei Tabacaru-Hogea. Reprezantaţia se află în repertoriul curent şi se adresează elevilor între 8 şi 12 ani. Prin formatul sau original, asemenea mod prezentare (deloc didactică) dorește să familiarizeze tânăra generaţie cu genurile elevate ale spectacolului, cum ar fi opera, opereta şi musicalul.
Aşa-numiţii Don Pizzicato şi Donna Pianina, posesorii unei …vitrine magice, le prezintă micilor spectatori personaje celebre din operele „Nunta lui Figaro” şi „Flautul fermecat” de W. A. Mozart, „Bărbierul din Sevilla” de G. Rossini, „Carmen” de G. Bizet, dar şi din operetele „Liliacul”, „Silvia”şi musicalurile „My Fair Lady”ori „West Side Story”. Aşa cum preciza d-na Anda Tabacaru-Hogea, spectacolul „Vitrina cu personaje” îşi propune să completeze educația muzicală a copiilor, să îi familiarizeze cu termenii de operă, operetă și musical, pentru ca mai târziu să poată înțelege mai ușor aceste genuri muzicale și să devină nişte spectatori constanți. Scenariul este semnat de Santuzza Tălmăceanu-Dinescu, iar scenografia de Rodica Garștea. La pian: Simona Patriche. În distribuție s-au aflat Cristina Rotundu, Corina Klein, Simona Mărcan, Maria Petcu-Catrina, Lăcrămioara Schuller, Cristina Roşu, Sonia Hazarian, Cristian Dicu, Mugurel Oancea, Lorand Cristian, Nicolae Zaharia.
Tot în aceeaşi zi la Muzeul „Casa Mureşenilor” în cadrul tradiţionalului Recital de la ora 5, a fost programat spectacolul initulat „Madamina”, în distribuţie figurând basul Dan Popescu , actriţa Nora Vlad, iar la pian, Sena Ducariu. În program lucrări ale genialului W.A. Mozart – sărbătorit în această lună prin amintitul Festival – dar şi cunoscute fragmente muzicale din operele „Don Giovanni”, „Nunta lui Figaro”, „Flautul fermecat”, „Răpirea din Serai”.
Un subiect plin de dramatism
…Revenind la premiera „Amadeus-Gottlieb” vom face unele considerații mai amănunţite. Contemporanii marelui creator au aflat imediat după trecerea sa prematură în nefiinţă (la numai 35 de ani) unele bârfe, zvonuri sumbre. Cum că Wolfgang Amadeus Mozart NU s-ar fi prăpădit de moarte bună, ci ar fi fost otrăvit! Cert e că nici până astăzi adevărul nu a ieşit la iveală, speculaţiile fiind multiple, controversate.
Cine, oare, avea interesul ca tânărul, strălucitul şi nonconformistul artist să iasă atât de curând din scenă, în plină glorie? Se pare că un alt personaj ilustru- Antonio Salieri, fostul compozitor al Curţii austriece a lui Iosif al II-lea – s-ar fi făcut vinovat de moartea lui Mozart. Pentru Marele Maestrul Salieri era ceva de neconceput ca el, compozitorul de mare succes, personajul respectat de împărat, şă-şi piardă brusc statutul privilegiat la apariţia răsfăţatului copilul-minune, Wolfgang Amadeus.
Salieri trece prin moment grave de conştiinţă, de cumpănă chiar faţă de credinţa în Dumnezeu! Se revoltă în forul lui interior şi nu acceptă în ruptul capului ca un băieţandru să fie considerat de toată lumea un creator genial, iar el să intre subit într-un con de umbră. Măcinat de ură şi de invidie, Salieri jură să se răzbune…
Remarcabila piesă de teatru scrisă de Peter Shaffer oferă o sucesiune de imagini ale acestei lupte surde dintre doi compozitori intraţi – pe uşi diferite – în istoria muzicii.
Premiera de la Opera din Braşov îmbină secvenţe de teatru cu momente muzicale excepționale din celebrele lucrări mozartiene „Nunta lui Figaro”, „Răpirea din Serai”, „Don Giovanni”, „Concertul nr. 21 pentru pian şi orchestră”, „Recviem”, dar și „Stabat Mater” de G.B. Pergolesi, care subliniază punctele-cheie în desfăşurarea acţiunii. De semnalat participarea extraordinară a actorilor de la Teatrul Naţional București, Marius Bodochi (în rolul Salieri) și a lui Răzvan Oprea (Mozart).
Montarea dificilului spectacol „Amadeus-Gottlieb” este semnată de unul dintre cei mai apreciaţi regizori tineri, Marcel Ţop, din Capitală. Scenografia îi aparține Rodicăi Garştea, iar dirijor va fi maestrul Ciprian Teodoraşcu. Își dau concursul cunoscuţii soliști Cristina Radu, Valentina Mărgăraș, Asineta Răducan, Mihai Irimia, Lorand Cristian, invitat Filip Panait (București). Participă Cvartetul „Gaudeamus” al Filarmonicii Braşov, alcătuit din Lucia Neagoe – vioara I-a, Raluca Irimia – vioara a II-a, Leona Varvarichi – violă şi Ştefan Neagoe – violoncel, precum şi pianistul Ovidiu Mezei.
Trei puncte de vedere
„Această nouă mizanscenă a piesei celebre scrisă de Peter Shaffer, în special datorită producției hollywoodiene cu același nume, propune publicului trei apologii. Trei puncte de vedere, trei apărări: apărarea lui Salieri, apărarea lui Mozart și a treia – apărarea Muzicii – ca reprezentare a sublimului. În jurul acestor trei entități este construit spectacolul «Amadeus». Nu în jurul invidiei unui individ talentat, Salieri, față de un individ genial, Mozart, fapt speculat enorm în jurul subiectului Mozart-Salieri. Au curs tone de cerneală, celuloid, maculatură în jurul acestei relații care are ca subiect central invidia subiectivă a unui om față de altul”, afirmă regizorul spectacolului, Marcel Ţop.
Film . . ul „Amadeus” regizat de Miloş Forman în anul 1984, cu actorul Tom Hulce în rolul lui Mozart, a câștigat 40 de premii (dintre care 8 Premii Oscar), fiind nominalizat pentru 53 de distincții! O apariție remarcabilă în rolul lui Salieri a avut-o actorul F. Murray Abraham, care a și primit şi el un Oscar.
Actorul Marius Bodochi
„Marius Bodochi este unul dintre puținii, rarii actori care au forța să exprime cu atâta eleganță un personaj, precum cel al lui Antonio Salieri. Marius Bodochi este un artist, un creator al imaginii din toate unghiurile ei, psihologic, până la identificare fizică, prin puterea de expresie, prin nuanțele subtile pe care numai un mare artist le sesizează la un personaj de factura lui Salieri”, se scria într-un acrticol din pubicaţia „Curentul Internațional New York”.
A absolvit în 1982 Institutul de Teatru din Târgu Mureș, la clasa profesorului Constantin Codrescu, Debutează în ultimul an de studenție pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca, cu rolul Cristopher Flanders din „Trenul nu mai oprește aici” de Tennessee Williams. Joacă pe scena Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București din 2004. A făcut creații memorabile în rolurile Constantin din „Săptămâna luminată”- regia Mihai Măniuțiu la Teatrul Național Cluj-Napoca, Dionyssos din „Bacantele”- regia Mihai Măniuțiu la Teatrul Național București (1997), Bolinbroke din „Richard II”- regia Mihai Măniuțiu la Teatrul Național București, Oberon din „Visul unei nopți de vară”- regia Victor Ioan Frunză la Teatrul Național Cluj, Regele din „Regele moare”- regia Victor Ioan Frunză la Theatrum Mundi (2002), Antonio Salieri din „Amadeus” – regia Marcel Țop la Opera Națională București (2010).
Alături de acestea, există o pleiadă întreagă de roluri pe care Marius Bodochi le-a interpretat de-a lungul carierei sale pe scenele teatrale din țară. Joacă, de asemenea, în filme pentru televiziune, realizează şi prezintă emisiuni tv. Pentru întreaga sa activitate, Marius Bodochi a fost recompensat cu numeroase premii şi distincţii.
Actorul Răzvan Oprea
Răzvan Oprea este absolvent al Universității de Artă Teatrală și Cinematografică din București, secția Actorie, la clasa profesorilor Sanda Manu și Ion Cojar. Urmează, de asemenea, cursurile „Măștile Commediei dell`Arte” cu Ferruccio Soleri. Colaborează cu Teatrul Act, Teatrul Foarte Mic, Circul Globus, Teatrul Constantin Tănase, Club La Scena și joacă în spectacole precum „Natural Born Fuckers”, „Și noi, și ea”, „Terorism”, „Maby-Baby. Edu”, „American Buffalo”, „Carnavalul de foc”, „Piscina de la miezul nopții”, „Trafic” sau „Sex, drugs, rock&roll”.
Răzvan Oprea este, în prezent, actor la Teatrul Național București și interpretează diferite roluri în piese precum „Viața mea sexuală” de C.G. Popa, în regia lui Sorin Militaru, „Visul unei nopți de vară” de W. Shakespeare, regia Felix Alexa, „Molto, gran’ impressione” de R. Vulpescu, regia Dan Tudor, „Un duel” de A.P. Cehov, regia Alexandru Dabija, „Eduard al III-lea” de W. Shakespeare, regia Alexandru Tocilescu, „Sânziana și Pepelea” după V. Alecsandri, regia Dan Tudor, „Comedia norilor” după Aristofan, regia Dan Tudor, „Complexul România” de Mihaela Michailov, regia Alexandra Badea sau „Dulcea pasăre a tinereții” de T. Williams, regia Tudor Mărăscu.
În afara colaborărilor cu teatrele, cinematografia și televiziunea a mai avut proiecte comune cu Opera Română interpretându-l pe Mozart în „Amadeus” și cu Circul Globus în proiectul „Carnavalul de Foc”.
În încheierea Festivalului Mozart – „Nunta lui Figaro”
Aşa după cum spuneam la început, Festivalul Mozart se va încheia sâmbătă, 27 februarie 2016, ora 18.30, cu celebra operă comică „Nunta lui Figaro”, regia Carmen Dobrescu, decoruri şi costume noi, semnate de Rodica Garştea, dirijor – Traian Ichim. În distribuţie îi regăsim pe Valentin Marele, Ioana Mărgărit, Lăcrămioara Schuller, Lorand Cristian, Asineta Răducan, Cristina Roșu, Marian Rește, Cristian Dicu, Andromeda Nemeș, Aurel Aron, Paul Tomescu, Mihaela Marele, Iulia Pârlea.
Nici că se putea o încheiere mai izbutită, având în vedere că spectacolul „Nunta lui Figaro” a fost prezentat de artiştii braşoveni timp de cinci ani la Salzburg, bucurându-se mereu de succes. Fiind unul dintre cele mai vechi spectacole ale Operei braşovene a trebuit întinerit, de acedea va fi prezentat cu costume noi şi în decoruri noi.
000
…Au fost şi încă mai sunt, aşadar, numeroase motive de bucurie pentru iubitorii artei lirice din acest miez de ţară, prilejuite de cea de-a II-a ediţie a Festivalului Mozart de la Braşov.
Felicitări tuturor realizatorilor!
Horia C. Deliu