Dragomér Katalin, de la Școala Gimnazială „Jancsó Benedek” din Ghelința, a câștigat titlul de „Creator de educație”, în cadrul competiției naționale organizată prin proiectul „CRED”. Competiția a reunit aproape 300 de cadre didactice din țară (156 participând la ciclul primar și 137, la ciclul gimnazial), iar la final au fost selectați 20 de învățători și 30 de profesori de gimnaziu, pentru a fi premiați pentru contribuția remarcabilă în creșterea atractivității școlii. Proiectul prof. pentru învățământ primar Dragomér Katalin, de la Școala Gimnazială „Jancsó Benedek” din Ghelința a avut chiar acest scop: de a le insufla elevilor bucuria de a învăța, de a le lărgi orizontul.
În acest sens, prof. Dragomér Katalin a conceput o serie de activități de învățare pentru clasele I și a II-a, secția maghiară, printr-o abordrare tematică a conținuturilor de comunicare în limba română. Proiectul, pe care doamna Dragomér Katalin l-a numit „Vorbesc românește și lumea mea crește – culorile” – a oferit experiențe inedite prezentate în limba română prin povestire, dramatizare, joc de rol, pentru dezvoltarea vocabularului și a competențelor de utilizare verbală a limbii în diverse situații de comunicare.
„Scopul activității a fost acela de a dezvolta competențele specifice și generale definite de programa școlară în vigoare, la disciplina Comunicare în limba română și parcurgerea conținuturilor cu sau fără utilizarea manualului școlar pentru clasa a II-a, prin învățarea experiențială și prin învățare din experiență, prin satisfacerea nevoilor/așteptărilor elevilor, prin asigurarea unui climat pozitiv în clasă, dar și în cadrul activităților online. Ideea a venit din dorința de a aduce ceva plus în viața elevilor, de a-i motiva să vină cu drag la școală. Lumea colorată în care trăim ne oferă o paletă largă de teme care sunt binevenite pentru copii. Tema proiectelor este aleasă pe baza competențelor specifice și pe baza conținuturilor prezentate de programele școlare în vigoare. De obicei, activitățile proiectelor sunt propuse de copii. În cazul în care activitățile propuse de elevi nu sunt suficiente sau nu sunt în concordanță cu obiectivele formulate, ideile copiilor sunt „completate” cu întrebarea mea Ce ar fi, dacă…? De exemplu: Ce ar fi dacă am organiza o excursie în pădure? Sau: Ce ar fi dacă am organiza o prezentare de modă? În toate situațiile, răspunsul elevilor este evident: Ar fi minunat! (…) La începutul proiectului, am formulat următoarele obiective: înlăturarea emoțiilor negative, atenuarea anxietății și învingerea senzației de rușine pe parcursul dialogurilor purtate în limba română (Mai bine nu spun, pentru că greșesc!); utilizarea zilnică a limbii române prin activități ludice, prin jocuri experiențiale și prin aplicarea metodelor alternative Step by Step și Waldorf; dezvoltarea celor 8 competențe – cheie, prin studierea temelor recomandate de copii și prelucrarea conținuturilor într-o manieră nonconformistă și creativă; îmbogățirea vocabularului utilizând memotehnica și jocurile dramatice, cu excluderea traducerii din limba română în limba maghiară și invers.”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, prof. Dragomér Katalin. A conceput lecții interactive de comunicare în limba română, lecții pline de „culoare”, care să le rămână celor mici întipărite în minte:
„Este evident faptul că nici în clasa I, nici în clasa a II-a nu putem vorbi doar despre recunoaștrea și denumirea culorilor, deoarece majoritatea elevilor recunosc și denumesc în limba română fiecare culoare și nuanță încă din clasa pregătitoare. De exemplu, în clasa I, în ciuda fapului că tema din planificarea noastră este Îmbrăcămintea mea, cu titlul schimbat în Culoare și stil – copiii au senzația că ei sunt cei care decid despre ce, cum și când învățăm. Deoarece dezvoltarea competențelor lingvistice, în cazul nostru învățarea limbii române, este un proces de lungă durată, este important ca această temă să evolueze în clasa a II-a. Elevii au primit sarcini pe grupe (au avut de desenat un curcubeu, dar numai după ce, în curtea școlii, am făcut cu furtunul și cu apa de la robinet un curcubeu uriaș). Am discutat despre acest fenomen, am identificat culorile curcubeului etc.) Caracterul interdisciplinar a fost prezent pe tot parcursul activităților. La clasa I am organizat o tabără, pentru a descoperi cum funcționează lumea din jurul nostru, tabără în cadrul căreia am învățat numele insectelor și al plantelor și am identificat culorile acestora. Am vizionat desenul animat Paco, Lola și Nuki și am învățat cum se nasc culorile. Ba chiar și noi am încercat să vedem cum și ce putem picta cu picioarele noastre. Cred că aceasta a fost activitatea cu cel mai mare impact, din cadrul proiectului. La clasa a II-a – pe lângă foarte multe alte activități planificate – la această temă am ales un desen animat pe care l-am transcris la nivelul A1-A2 și am conceput mai multe exerciții pe baza textului. Elevii nu au avut probleme cu înțelegerea textului, deoarece în primul rând am vizionat desenul animat și ne-am bazat pe faptul că ei dețineau informații și cunoștințe încă din clasa pregătitoare și din clasa I. Apoi, am devenit și noi niște caracatițe uriașe, fiecare elev fiind, pe rând, capul caracatiței, iar ceilalți elevi au stat ghemuiți sub cupola minunilor. Grupul de sub cupolă trebuia să urmeze caracatița, oriunde mergea ea. Singura condiție ca jocul să nu fie întrerupt era aceea că toți elevii să vorbească în continuu despre culori, despre mare. Deci, lanțul monologului nu trebuia să fie întrerupt.
O altă activitate a fost axată pe textul de informare REȚETA – ce a fost și inclus în proiectul culorilor. Am făcut brioșe, am învățat de ce este important să avem o rețetă când coacem sau gătim. Cel mai interesant moment al activității a constat în preparearea glazurii colorate. Doamna B.K.T. ne-a prezentat cum putem să facem o glazură colorată, dar sănătoasă, fiind asigurat, astfel, caracterul interdisciplinar al proiectului”- a explicat prof. înv. primar Dragomér Katalin.
Proiectul a continuat, în pofida provocărilor aduse de pandemia de COVID-19.
„Am continuat semestrul al II-lea cu învățarea online, unde ne-am întâlnit zilnic și am avut 6 ore de Comunicare în Limba Română, în loc de 4 ore în fiecare săptămână. Pe lângă activitățile și exrercițiile online, nu am renunțat nici la jocurile pe care le-am jucat în clasă. ”- a mai spus dascălul.
Activitățile au fost foarte bine primite, iar rezultatele finale au arătat că, totodată, elevii și-au dezvoltat foarte mult și, poate fără să își dea seama, competențele de comunicare în limba română
„La finalul proiectului, am constatat că elevii au participat cu interes la activități, s-au simțit bine la școală, așteptând să se întâmple din nou acel ceva neașteptat care îi motivează să se întoarcă cu drag la școală. Pe lângă acest aspect, s-a dezvoltat în permanență competența de producere a mesajului oral.”- a mai spus prof. înv. primar Dragomér Katalin.
Vestea că se numără printre câștigătorii ediției 2020 a selecției naționale „Creatori de educație” i-a adus emoție și foarte multă bucurie, dar și motivația de a da, în continuare, tot ce are mai bun:
„Când am aflat că sunt unul dintre cei 20 de câștigători pe nivel național, am fost foarte bucuroasă! Ca mulți dintre colegii mei, uneori am dubii în ceea ce privește planificarea activităților/proiectelor, alegerea activităților potrivite și eficiența metodelor alese. Acest rezultat înseamnă pentru mine o recunoaștere, un feedback că ceea ce fac, fac bine. Pe lângă aceasta, este un plus faptul că această recunoaștere vine din partea unor profesioniști în domeniu – echipa care a selectat și a evaluat proiectele înscrise în concurs.”- a mărturisit învățătoarea.
Încă din prima zi de practică pedagogică din cadrul liceului de profil, a știut că a ales calea care i se potrivește cel mai bine: aceea de a îndeplini menirea de dascăl, și de atunci, a încercat ca fiecare zi la catedră să o înceapă cu entuziasm.
„În momentul în care am intrat în prima zi de practică pedagogică în grupa mică și în momentul în care am văzut dragostea necondiționată în ochișorii copiilor, am știut că am să fiu educatoare sau învățătoare. ”- a declarat, prof. Dragomér Katalin.
În ceea ce privește aspirațiile sale, pe plan profesional, Dragomér Katalin ne-a spus:
„Îmi doresc să-mi păstrez entuziasmul, să am și cu această generație măcar aceleași rezultate pe care le-am avut cu generația mea anterioară. Îmi doresc ca fiecare zi petrecută la școală să râmână de neuitat pentru elevi. Totodată, îmi doresc să am o relație la fel de bună cu părinții, cum am avut până acum. ”
Întrebată ce mesaj are pentru cadrele didactice, în această perioadă dificilă – generată de pandemie, prof. Dragomér Katalin a răspuns: „Îi sfătuiesc pe dascăli să nu dorească să facă totul singuri. Să ceară sprijinul părinților și să discute cât mai mult cu colegii. Este foarte important să știm că nu suntem singuri în această perioadă dificilă. Trebuie să ne sprijinim, să ne fim alături, să ne jucăm cât mai mult (cu respectarea regulilor de igienă), să zâmbim și, cel mai important, să le oferim elevilor senzația de siguranță. Chiar dacă intrăm în scenariul roșu, după părerea mea este necesar ca în fiecare zi să intrăm în contact cu elevii noștri pe diferite platforme educaționale, să învățăm, să povestim, să ne jucăm și bineînțeles, să zâmbim împreună. În această perioadă dificilă, numai zâmbetul ne poate aduce zile însorite. Le doresc tuturor multă sănătate și zile cu speranță!”
***
„Creatori de educație” reprezintă o inițiativă destinată creșterii calității procesului de formare a tinerei generații, din cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” – CRED, al cărui beneficiar este Ministerul Educației și Cercetării.
Selecția, ajunsă în anul 2020 la a doua ediție, oferă dascălilor oportunitatea de a le fi recunoscute public munca, implicarea, creativitatea și capacitatea de inovare în activitatea de predare-învățare, dăruirea și profesionalismul.
Mai exact, „Creatori de educație” își propune recunoașterea și valorizarea rezultatelor activității profesorilor din învățământul primar și gimnazial care au o contribuție remarcabilă în dezvoltarea, la elevi, a competențelor corespunzătoare profilului absolventului acestor niveluri de educație, inclusiv în contextul situației de urgență, se arată pe site-ul competiției.
La selecția de anul acesta au fost validate 293 de activități (156 din nivelul primar și 137 din cel gimnazial), fiind acordate 50 de premii (20 de premii pentru activitățile din nivelul primar și 30 de premii pentru activitățile din nivelul gimnazial).
Câștigătorii celei de-a doua ediții a Selecției Naționale „Creatori de Educație” au fost stabiliți în urma evaluării fiecărei activități propuse (au fost analizate și evaluate descrierile și informațiile suport/doveditoare depuse de fiecare participant, în urma procesului de validare) de o comisie națională de experți în educație din cadrul proiectului CRED.
Toate propunerile validate pentru selecția națională au fost încărcate pe platforma www.creatorideeducatie.ro.
Anul trecut, profesoara Otilia Buzea, de la Școala Gimnazială „Nicolae Russu” din Sita Buzăului s-a numărat printre câștigătorii titlului de „Creator de educație”, înscriind în concurs proiectul intitulat „Puterea propriului exemplu” (noi abordări ale literaturii în gimnaziu).
Ana Ciorici COSTACHE
Foto: prof. Dragomér Katalin- arhiva personală