Problemele de educaţie ale unui popor se pun din nou cu fiecare generaţie, care trebuie educată pentru a face mai departe pasul pe care-l cere neiertătoarea vreme.” – Nicolae Iorga 

Urmărind  fundamentarea colaborării între şcoli, între instituţiile de învăţământ şi diverse organizaţii ce promovează valori naţionale, conducerea Liceului „Korosi Csoma Sandor” din Covasna a încheiat un proiect cultural – educativ cu Asociaţia „Ţara Iancului – iubirea mea”, din Deva, judeţul Hunedoara.

Profesoara Claudia Vlad s-a ocupat de implementarea cu succes a proiectului, în cadrul liceului, urmărind să ofere elevilor, dar şi cadrelor didactice, posibilitatea de a-şi exprima opiniile în legătură cu şcoala românească din Ardeal şi ziditorii ei, cu evenimentele din existenţa multiseculară a neamului românesc, de a evoca eroi şi martiri, luptători pentru păstrarea neamului, a limbii şi credinţei străbune, pentru dezrobire socială şi naţională. Sprijinul financiar în vederea punerii în practică a acestui proiect a venit din partea Parohiei Creştin –Ortodoxe, din Covasna – prin preotul Ovidiu Măciucă şi a Asociaţiei „Pro Csoma Sandor”. Astfel, un grup de 14 elevi, din clasele a V-a şi a IX-a, organizaţi în Detaşamentul nr. 17, „Tricolorul Românesc”, au fost ridicaţi la rangul de „Crăişori”, pe Câmpia Libertăţii de la Blaj. Solemnitatea momentului a fost dată nu doar de cadrul festiv în care s-au desfăşurat evenimentele – purtarea costumelor populare, intonarea imnului, oficierea unei slujbe religioase – ci mai ales de depunerea jurământului şi înmânarea drapelului crăişorilor. Preşedintele fondator al Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea”, Mărginean Ioan Paul, a ţinut să precizeze: „se împlinesc 5 ani de la înfiinţarea Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea” şi a Clubului de elevi-voluntari „Crăişorii”, apărute într-un moment în care se simţea nevoia unei revigorări a simţului şi manifestărilor cultural-patriotice. În această perioadă, cu sprijinul membrilor asociaţiei, a celor peste 300 de elevi voluntari, „Crăişori”, a îndrumătorilor lor, a colaboratorilor am căutat ca prin cele cinci ediţii ale Festivalului cultural-patriotic „Ţara Crăişorilor”, simpozioane, aniversări, serbări şi comemorări să întreţinem în sufletele şi conştiinţele participanţilor flacăra dragostei de ţară şi naţiune, a cunoaşterii şi cinstirii înaintaşilor, a transmiterii ştafetei luptei pentru demnitate şi dreptate preluată de la înaintaşii noştri.”

Scopul principal al Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea” este de a îndeplini interesul general al drepturilor omului  şi constă în  activităţi educativ-patriotice, cultural-artistice, turistice şi umanitare, legate în special de tradiţiile, trecutul, prezentul şi viitorul locuitorilor săi, să iniţieze acţiuni pentru comemorarea şi aniversarea unor înaintaşi sau evenimente, să îndemne prin toată activitatea sa la respect pentru valorile naţionale şi pentru eroi, să promoveze păstrarea şi dezvoltarea patrimoniului cultural, arheologic, istoric, social şi natural, a obiceiurilor caracteristice poporului român. De asemenea Asociaţia organizează manifestări culturale, olimpiade, jocuri şi concursuri, tabere de creaţie, de instruire şi de alte categorii pentru promovarea tradiţiilor şi meşteşugurilor locale, a folclorului, a creaţiei originale cultural-artistice.

Preşedintele fondator al Asociaţiei „Ţara Iancului – iubirea mea”, Mărginean Ioan Paul, gazda Festivalului de pe Câmpia Libertăţii, de la Blaj, ne-a declarat: „Prin derularea acestui proiect educaţional ne-am propus să tragem un semnal de alarmă referitor la cultivarea sentimentelor de respect şi dragoste faţă de patrimoniul spiritual şi material al patriei noastre, la reevaluarea valorilor. Obiectivul principal al acestui proiect interjudeţean este, aşadar, cultivarea sentimentelor de respect şi de dragoste faţă de patrimoniul spiritual şi material al ţării noastre, prin promovarea valorilor naţionale în cadrul unor activităţi cultural-artistice. Exemplar este felul în care elevii s-au implicat, înţelegând că prin acest proiect se doreşte păstrarea nealterată a identităţii naţionale, realizarea unei puternice şi relevante campanii a valorii, în urma căreia să descopere, să prețuiască tradiţiile şi obiceiurile specifice din diferite zone ale ţării.”

Prezentând impactul acestui proiect asupra mediului educaţional din Liceul „Korosi Csoma Sandor”,  profesoara Claudia Vlad consideră că: „parteneriatele, în general,  au  un  conţinut  transdisciplinar,  deoarece  prin  realizarea proiectului  se  ating  obiectivele  de  referinţă  ale  mai  multor  arii  curriculare. Activităţile  propuse  sunt  extinse  spre  alte  zone  din  afara  şcolii, astfel  copiii au ocazia să se  apropie  de realitatea  cotidiană, să îşi formeze  deprinderi  de  muncă  în  echipă, fiecare  copil  fiind  format  să  accepte  părerile  altora. Parteneriatele  trezesc  interesul  pentru cercetare,  dezvoltă  spiritul  de colaborare şi  întrajutorare, sporesc încrederea în forţele proprii, creează  cadrul  propice  pentru  a  colabora,  a  compara, a  învăţa  de  la  ceilalţi a-şi  exprima  părerile, gândurile, bucuriile,  speranţele. Proiectele  se  pot  îmbogăţi  sau  simplifica  în  funcţie  de  mai  mulţi  factori,  dar  cel  mai  important  cred  că  este  preocuparea  şi  deschiderea    spre  nou,  spre schimbare.  A nu  profita  de  aportul  formativ-educativ al activităţilor  în  parteneriat, înseamnă  a  refuza  dreptul  copiilor  de  a  învăţa  să  comunice  deschis,  înseamnă a-i  lipsi  de  capacitatea  de  a  fi  toleranţi, însuşire  necesară în  societatea  noastră.”

Dana Şerban

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail