În judeţul Covasna Ordonanţa de Urgenţă care prevede verificarea la domiciliu a persoanelor aflate in concediu medical, nu a avut efectul scontat.

Deşi se credea că prevederile acesteia va duce la scăderea numărului de certificate de concedii medicale acordate salariaţilor, acest lucru nu s-a întâmplat. Din datele comunicate de reprezentanţii Casei Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Covasna, reiese că, deşi după intrarea în vigoare a acestei ordonanţe, în următoarele trei luni ale anului trecut, respectiv iulie, august şi septembrie, numărul concediilor medicale a scăzut cu 45 % faţă de luna iunie, până în momentul de faţă se poate spune că numărul acestora a crescut la loc.

300.000 de lei pe lună

În acest an la CJAS Covasna au ajuns doar două reclamaţii formulate de angajatorii covăsneni, cu privire la concediile medicale, acestea fiind finalizate prin două amenzi contravenţionale aplicate medicilor care au prescris concediul. Însă, reprezentanţii CAS nu au efectuat controale la domiciliile pacienţilor, deoarece, la data depunerii reclamaţiilor, concediile medicale care făceau obiectul reclamaţiilor erau deja expirate.

În prezent, din fondurile CJAS Covasna este plătită, lunar, suma de 300.000 de lei pentru concediile medicale, în condiţiile în care CAS decontează începând cu a şasea zi, primele cinci fiind achitate de către angajator. ”Concediile medicale nu sunt închipuite. Oamenii chiar sunt bolnavi”, ne-a spus directorul CJAS Covasna, Forro Bela.

Deputaţii au zis „Nu”…

Recent, deputaţii de la Comisiile de muncă şi sănătate au propus respingerea acestei Ordonanţe de Urgenţă. Comisiile au hotărât „cu majoritate de voturi, menţinerea soluţiei iniţiale, de adoptare a proiectului de lege cu amendamente, în sensul adoptării Legii privind respingerea OUG nr. 36/2010”, după cum se arată în raportul comun al celor două Comisii.

Ordonanţa nr. 36/2010 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, stabilea ca verificarea prezenţei asiguraţilor aflaţi în incapacitate temporară de muncă la adresa de domiciliu sau la reşedinţa indicată să fie efectuată de către plătitorii de indemnizaţii, însoţiţi, dacă era cazul, de un reprezentant al poliţiei, avându-se în vedere programul individual de recuperare recomandat de către medicul specialist.

Pentru ca salariaţii să beneficieze de  concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, potrivit actului normativ, salariaţii ar trebui să îndeplinească stagiul minim de cotizare, să prezinte adeverinţa de la plătitorul de indemnizaţii din care să reiasă numărul de zile de concediu de incapacitate temporară de muncă avute în ultimele 12 luni, cu excepţia urgenţelor medico-chirurgicale sau a bolilor infectocontagioase din grupa A şi să fie prezente la domiciliu sau la adresa indicată, după caz, în intervalul de timp şi în condiţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea exercitării verificării de către reprezentanţii plătitorilor de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate.

Cu toate că proiectul a fost respins de către Comisiile de Muncă şi Sănătate, dispoziţiile legale cuprinse de Ordonanţa de urgenţă sunt în vigoare şi în prezent.

Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail