Comisarul şef al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului Regiunea Centru Braşov, Sorin Susanu, a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că pe lângă acţiunile de control şi, în anumite cazuri amenzile oferite, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Covasna oferă şi consultanţă pentru agenţii economici interesaţi de legislaţia în vigoare.

Potrivit celor declarate de comisarul şef al Agenţiei Naţionale de Protecţie a Consumatorului (ANPC),  judeţul Covasna este codaş la acţiunile de consultanţă, din cauza lipsei cererii din partea agenţilor economici. „Din păcate, în ceea ce înseamnă Covasna, nu avem solicitări de acest gen, spre deosebire de alte judeţe care folosesc foarte mult această facilitate,  încercând probabil să economisească banii de pe avocaţi sau jurişti”, a explicat Susanu Sorin.

Totodată, acesta a spus că nu există o comunicare eficientă între insituţiile publice de specialitate, acestea invocând motive precum lipsa personalului, concediu sau perioada prea scurtă de la anunţarea acţiunii comune până la data de participare la aceasta. „Anumite instituţii de cele mai multe ori nu au posibilitatea să vină alături de noi, chiar dacă vorbim cu DSV, dacă vorbim cu DSP sau cu Inspectoratul Şcolar, pentru că vrem să facem acţiuni comune tocmai pentru a nu exista discuţii sau chestiuni tangenţiale referitoare la atribuţiile fiecăruia dintre noi”, a mai spus Sorin Susanu.

Acesta a amintit de o discuţie pe care a avut-o cu un locuitor din Sfântu Gheorghe, conform căreia comunitatea maghiară din judeţ este foarte unită şi doi etnici nu doresc să intre în conflict prin amenzi şi controale.. Eu nu cred că este aşa cum mi-a relatat domnul acesta în vârstă. Mi-a zis nu se poate, că ungur pe ungur nu se amendează. Eu nu cred că există aşa ceva, dar totodată, mi-aş dori ca atunci când pot, şi celelalte insituţii să facă efortul să încercăm să remediem deficienţele,  nu cum să ne judecăm cu ANPC să nu aibă atribuţii în acest sens. (…) Mi se pare extrem de neproductiv şi anormal să procedezi aşa, pentru că ar trebui să avem toţi aceleaşi interese. Noi suntem plătiţi să protejăm consumatorii, Direcţia de Sănătate Publică la fel, Direcţia Sanitar-Veterinară la fel, dar fiecare pe bucăţica lui. Pot să mă gândesc că sunt alte interese, sau de ce se întâmplă aceste lucruri? Nu se poate, de-a lungul timpului, să nu aibă oameni sau timp. Şi noi suntem o mână de oameni. Printr-o formulă sau alta se găseşte timp, dar nu sunt solicitări în acest sens aici, spre surprinderea mea. În alte judeţe există colaborare, există protocoale; dacă discut aici în judeţul Covasna, avem o relaţie perfectă cu Poliţia, cu Jandarmeria şi cu Vama”, a explicat comisarul şef.

ANPC deserveşte toţi locuitorii ţării, fără discriminări

Tot în cadrul aceleiaşi discuţii, comisarul şef a amintit de informaţiile eronate apărute în presa maghiară cu privire la amendarea unor producători de produse tradiţionale secuieşti din Harghita, pe baza unor criterii etnice. Potrivit acestuia, s-au aplicat amenzi doar produselor expirate, fără să fie vorba că produsul avea inscripţia de produs secuiesc. Totodoată, Sorin Susanu a amintit că la acel festival de produse tradiţionale secuieşti, inspectorii CJPC au oferit informaţii despre legislaţia în vigoare, informaţii care au fost primite cu interes de către producători. În aceeaşi speţă,  Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării Etnice s-a autosesizat, rezultatul anchetei fiind unul favorabil Comisariatului.

„Nu se sancţionează că este produs secuiesc. Protecţia Consumatorului nu a făcut niciun fel de abuz în Harghita la produsele tradiţionale, ba, din contră,  nu s-a aplicat nicio amendă şi s-a făcut consiliere. Oamenii aceia  au reuşit să intre în legalitate, lucru care nu s-a mai întâmplat de 10 ani, acolo. Consiliul de Combatere a Discriminărilor Etnice, care s-a autosesizat, a ajuns la concluzia că nu s-a încălcat cu absolut nimic, şi este o hotărâre definitivă  a lor în acest sens. Noi discutăm de produse vândute corect sau incorect şi nu există consumator maghiar, român sau sas”, a concluzionat comisarul şef al ANPC Centru.

Noi modificări legislative, în atenţia agenţilor economici

Potrivit noilor modificări întrate în vigoare, agenţii economici trebuie să îndeplinească o serie de cerinţe pentru a fi în legalitate. Conducerea CJPC Covasna doreşte să aducă la cunoştinţa agenţilor economici aceste modificări legislative, ca atunci când inspectorii efectuează controale tematice, agenţii să nu mai invoce motivul necunoaşterii acestora, aşa cum se întâmplă şi astăzi.

Printre cele mai importante modificări  se numără etichetarea, modificarea afişului care prezentă numărul consumatorului, reglementări privind fumatul în spaţiul public, ori reglementările privind afişarea tranzacţiilor bancare la ATM-uri.

„Doresc să remediez deficienţele şi agenţii economici să facă modificările necesare, atât în etichetare cât şi în celelalte aspecte ale lor, nu neapărat să fie sancţionaţi. (…) Cea mai importantă modificare actuală este noul regulament european 1969 referitor la etichetare, prin care se aduc modificări asupra unor elemente care erau prevăzute în HG 106. Cele mai importante sunt clarificările referitoare la dimensiunea scrisului, de 1,2 mm cel puţin, sau în anumite condiţii 0,8 mm cel mai puţin, dacă  eticheta este foarte mică, dar nu mai mici de atât, pentru a nu mai scrie cu scrisul acela indescifrabil chestiunile care nu se doreau a fi ştiute de consumator. Este obligatoriu să apară alergenii, inclusiv în meniul restaurantelor, deci în tot ceea ce înseamnă alimentaţie publică, pentru a nu fi puse în situaţie delicată, poate chiar foarte periculoasă persoanele care sunt alergice. Există şi alte reglementări şi îi invit pe toţi cei interesaţi să citească şi să se conformeze, pentru că noi suntem organ de control şi îi vom sancţiona dacă nu respectă normele legale, dar noi, prin statutul nostru oferim şi consiliere gratuită. (…) S-a modificat placheta care trebuie să fie afişată. Principala modificare este telefonul consumatorului. Este obligatoriu să fie afişată această nouă plachetă. Am dorit să facem această modificare pentru a nu mai exista confuzie. Înainte era Info Cons care era folosit de anumite asociaţii de protecţie a consumatorilor care profitau de confuzie, şi au fost sesizări în care unii agenţi economici au spus că ei fac anumite abuzuri sau se prezintă în numele instituţiei. În partea inferioară scrie Asociaţiile de protecţie a consumatorilor nu au drept de control al operatorilor economici conform legislaţiei, ca să nu mai fie discuţii. În ultima perioadă m-am întâlnit,  în zona Covasna, cu foarte mulţi localnici care se arătau mulţumiţi că . . se înâmplă ceva. Mi-au zis că se întâmplă ceva, nu mai e ca înainte, în sensul că se mai respectă legea”, a declarat Sorin Susanu.

Evoluţie favorabilă în judeţul Covasna, pe ultimii 3 ani

În momentul de faţă CJPC Covasna funcţionează cu 7 angajaţi, astfel: 4 comisari de teren, 1 jurist, 1 secretară şi 1 director. În anul 2011 au fost efectuate 430 de acţiuni, fiind aplicate amenzi în valoare de 344.100 de lei, comparativ cu anul 2014, când numărul acţiunilor de control a crescut de aproape trei ori, la 1.619, cu o valoare a amenzilor de 906.100 de lei.

Comisarul şef al ANPC Centru a atras atenţia asupra faptului că interesul Agenţiei şi a Comisariatelor Judeţene nu este de a aplica amenzi, ci numărul acestora să scadă direct proporţional cu creşterea numărului controalelor. „Sunt mulţumit de domnul Diaconu şi mă bucur că dânsul a câştigat concursul de ocupare a postului. Există o evoluţie extrem de importantă faţă de ce a fost până acum şi ce este acum. (…) Sigur o să se înţeleagă că avem amenzile ca prioritate, dar  niciodată nu a fost aşa. Cât timp sunt eu la conducere, nu va exista normă de amenzi ”, a spus Sorin Susanu. „Munca de teren o fac şi eu, faţă de ceilalţi directori. Mie nu-mi place să stau la televizor. Din păcate nu e stilul meu, acesta”, a completat comisarul şef adjunct al CJPC Covasna, Mircea Diacon.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail