Marii operatori de telefonie mobilă din România impun clienților mai multe condiții în cazul în care aceștia vor să renunțe la contracte înainte de termenul de expirare, inclusiv plata unor taxe de reziliere. Considerate abuzive, trebuie să știi că de aceste taxe poți scăpa. Vezi ce spun specialiștii.
“În primul rând această taxă este o clauză abuzivă. În practică, lucrurile stau simplu: operatorul trebuie anunțat din timp de faptul că vrei să denunți contractul încheiat, și anume cu 30 de zile înainte de perioada de la care vrei să înceteze serviciul”, susține avocatul Marius Vicențiu Coltuc. El arată că dacă procedura notificării e similară la cei trei operatori de telefonie mobilă cu putere semnificativă pe piață (Orange, Vodafone, Cosmote), tarifele de reziliere diferă, deși legea e aceeași pentru toți.
Când poți renunța la abonamentul Orange
Clienții Orange trebuie să știe că pot rezilia contractul de telefonie mobilă în cazul în care consideră că operatorul nu a respectat parametrii de calitate. Rezilierea se face în scris, printr-o notificare transmisă cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de data rezilierii. Totodată, denunțarea unilaterală din partea clientului este posibilă doar în anumite situații, si anume:- la expirarea perioadei menționate în oferta comercială care a stat la baza încheierii contractului, cu acordarea unui preaviz de minimum 30 de zile, prin scrisoare recomandată cu dovadă de primire, și cu condiția achitării tuturor datoriilor către Orange Romania;- dacă se majorează tarifele abonamentului Orange contractat; -ca urmare a decesului clientului;- în orice alte cazuri prevăzute în mod expres în contract sau în lege.
Operatorul de telefonie mobilă precizează că, în cazul în care consumatorul denunță contractul înainte de perioada minimă contractuală sau, după caz, perioada minimă prevăzută în oferta specială, va fi obligat la plata de despăgubiri. Acestea constau în contravaloarea abonamentului contractat înmulțit cu numărul de luni rămase până la expirarea perioadei minime contractuale.
În vederea exercitării dreptului la denunțarea unilaterală a contractului de către consumator, Orange pune la dispoziție formulare standard, care pot fi găsite in magazinele Orange România.
Denunțarea unilaterală se poate face, însă, și verbal. Totusi, Orange precizează că nu poate fi garantată protecția clientului împotriva abuzurilor care pot apărea în legătură cu denunțarea contractului în acest mod.
150 euro despăgubiri la Vodafone, dacă încetezi contractul înainte de termen
Clienții Vodafone pot solicita încetarea prezentului contract printr-o notificare adresată Vodafone, cu 30 de zile înainte de data de la care doresc încetarea contractului. Notificarea se face sub forma unei scrisori recomandate, cu confirmare de primire.
La încetarea contractului și dezactivarea cartelei SIM, clienții se obligă să achite toate datoriile către Vodafone, dar și o despăgubire suplimentară pentru încetarea contractului înainte de termen, în cazul în care au beneficiat de oferte promoționale.
Astfel, clientul care solicită încetarea contractului înainte de durata minimă, datorează o despăgubire egală cu valoarea prejudiciului cauzat. Însă, prejudiciul se calculează pornind de la suma de 150 euro. În cazul în care clientul a achiziționat, la activare, un telefon compatibil UMTS/Vodafone Internet on Your Mobile (IOYM) subvenționat, valoarea despăgubirilor se calculează pornind de la suma de 270 euro, durata minimă contractuală și numărul de luni rămase până la expirarea duratei contractuale.
Despăgubiri de până la 800 lei pentru denunțarea abonamentului la Cosmote
Și la Cosmote denunțarea abonamentului din partea consumatorului se face prin notificare scrisă, într-un termen de cel puțin 30 de zile înainte de data de la care se dorește încetarea serviciilor. Însă, clientul trebuie să-și achite integral sumele datorate în baza contractului incheiat.
Dacă abonamentul este denunțat înainte de perioada prevăzută în contract, Cosmote poate percepe despăgubiri, denumite “costuri de încetare”. Sumele se percep pentru fiecare Cartelă SIM dezactivată, după cum urmează: dacă încetarea contractului a intervenit la mai puțin de 3 luni față de sfârșitul perioadei prevăzute în contract, costurile de încetare sunt echivalentul a 100 lei/Cartela SIM dezactivată; dacă încetarea contractului a intervenit la mai mult de 3 luni, dar la mai puțin de 6 luni față de sfârșitul perioadei prevăzute în contract, costurile de încetare sunt echivalentul a 200 lei/Cartela SIM dezactivată; dacă încetarea contractului a intervenit la mai mult de 6 luni, dar la mai puțin de 12 luni față de sfârșitul perioadei prevăzute în contract, costurile de încetare sunt echivalentul a 400 lei/Cartela SIM dezactivată; dacă încetarea contractului a intervenit la mai mult de 12 luni față de sfârșitul perioadei prevăzute în contract, costurile de încetare sunt echivalentul a 800 lei/Cartela SIM dezactivată.
Ce drepturi îți conferă legea
Legea nr. 193/2000 reglementează clauzele abuzive în contractele încheiate între comercianți și consumatori. Actul normativ, modificat prin legea Legea nr. 161/2010, prevede drept clauză abuzivă impunerea consumatorului, prin contract, a unei clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazul denunțării unilaterale.
Totodată, este interzisă prelungirea automată a unui contract încheiat pentru o perioadă determinată, prin acordul tacit al consumatorului, dacă perioada limită la care acesta putea să își exprime opțiunea a fost insuficientă.
Aceeași lege prevede că nu poate fi modificat contractul de către comerciant, fără acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor și serviciilor care urmează să fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs ori termenul de executare a unui serviciu.
De asemenea, consumatorul nu poate fi obligat la plata unor sume disproporționat de mari în cazul neîndeplinirii obligațiilor contractuale de către acesta, comparativ cu pagubele suferite de comerciant.
Pe de altă parte, specialiștii ANCOM atrag atenția că utilizatorii care doresc păstrarea numărului de telefon la schimbarea furnizorului de telefonie trebuie să fie atenți inclusiv la contractul pe care îl au cu furnizorul de la care pleacă, pentru a beneficia pe deplin de avantajele portabilității.
ANCOM sfătuiește utilizatorii să verifice dacă la data la care urmează să se efectueze portarea a expirat perioada minimă contractuală cu furnizorul pe care îl părăsesc. În caz contrar, cel mai probabil vor trebui să plătească penalități de reziliere anticipată a contractului, deoarece transferul numărului la un alt furnizor nu anulează datoriile față de vechiul furnizor.
www.coltuc.ro