În cazul în care o persoană a suferit o vătămare în urma unui act de urmărire penală, poate să se adreseze procurorului care supraveghează activitatea organului de cercetare penală. În acest sens, orice persoană vătămată în drepturile sale poate să formuleze o plângere, și să o depună fie la procuror fie la organul de cercetare.

* Introducerea plângerii nu suspendă aducerea la îndeplinire a măsurii sau a actului care formează obiectul plângerii.

Legea prevede obligația organului de cercetare penală care a fost sesizat cu o astfel de plângere, de a o înainta procurorului în termen de 48 de ore de la primire. Procurorul este obligat ca în cel mult 20 de zile de la primire să comunice de îndată persoanei care a făcut plângerea modul în care a fost rezolvată.

De asemenea, dacă s-a adus atingere intreselor legitime ale unei persoane, se poate face plângere și împotriva măsurilor luate de procuror sau efectuate de către acesta.

* Plângerea se rezolvă de prim-procurorul parchetului, sau după caz, de procurorul general al parchetului de pe lângă Curtea de Apel, ori de procurorul șef de secție al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Când măsurile au fost luate de persoanele amintinte anterior, plângerea va fi rezolvată de procurorul ierarhic superior.

** În articolul 278 din Codul de procedură penală se prevede un termen de 20 de zile în care trebuie făcută plângere împotriva rezolutței sau după caz a ordonanței de neîncepere a urmăririi penale, clasare, de scoatere de sub urmărire sau de încetare a urmăririi penale.

Atenție!
După respingerea plângerii împotriva rezoluțiilor sau ordonanțelor la care am facut referire mai sus – de către procuror –  persoana vătămată precum și alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate pot face plângere la judecătorul de la instanța căreia i-ar reveni potrivit legii competența să judece în primață.

* Plângerea trebuie făcută cu respectarea termenului de 20 de zile de la comunicarea de către procuror a modului de rezolvare.

Dosarul se trimite judecătorului în termen de 5 zile de la primirea adresei prin care se cere dosarul. Trimiterea se face de către parchet. Persoana care a făcut plângerea trebuie citată iar prezența procurorului este obligatorie. Se citează de asemenea și persoana față de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire sau încetarea urmăririi penale.

Judecatorul va verifica rezoluția sau ordonanța atacată luând în calcul materialul din dosarul cauzei și înscrisurile noi prezentate. Plângerea trebuie rezolvată de judecător într-un termen de 30 de zile de la primirea acesteia.

> Ce soluții poate să pronunțe judecătorul?

a. Respinge plângerea, prin sentință, ca tardivă sau inadmisibilă ori, după caz, ca nefondată, menținând rezoluția sau ordonanța atacată;
b. Admite plângerea, prin sentință, desființează rezoluția sau ordonanța atacată si trimite cauza procurorului, în vederea începerii sau redeschiderii urmăririi penale, după caz;
c. Admite plângerea, prin încheiere, desființează rezoluția sau ordonanța atacată și, când problele existente la dosar sunt suficiente, reține cauza spre judecare, în complet legal constituit.

Atenție!
În caz de admitere prin încheiere, actul de sesizare a instanței îl constituie plângerea formulată de persoana vătămată în drepturi.

* Hotărârea pronunțată prin sentință (lit. a sau b) poate fi atacată cu recurs.

www.coltuc.ro

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail