La momentul deschiderii procedurii insolvenței, societatea intrată în insolvență este, de regulă, parte la diverse contracte în derulare (ex. contracte de livrare mărfuri, de prestări servicii, antecontracte de
vânzare – cumpărare etc.).

De asemenea, de cele mai multe ori, partenerii contractuali sunt puși în fața faptului împlinit și află de starea de insolvență a debitorului abia după ce s-a deschis procedura de insolvență.

În aceste condiții, partenerii contractuali au, de obicei, o perioadă de
bulversare, în care își pun diverse întrebări cu privire la situația
contractelor aflate în derulare cu debitorul insolvent: suntem obligați să
continuăm  să livrăm marfă către debitor, conform contractelor  în derulare?
Ce garanții avem că debitorul ne va achita prețul pentru marfă? Putem
înceta contractele în derulare? Dacă da, în ce mod? etc.

Pentru a limita riscurile, răspunsurile la aceste întrebări trebuie aflate
cât mai rapid astfel încât să se poată lua toate măsurile necesare în
termenele limită aplicabile în cadrul procedurii insolvenței. Vezi mai jos
ce prevede legea cu privire la situația contractelor în derulare și ce
măsuri pot fi luate cu privire la aceste contracte.

Efectul deschiderii procedurii insolvenței cu privire la contractele în
derulare

Cu privire la contractele în derulare, legea insolvenței (art. 86, alin.
1) prevede, ca regulă generală, faptul că acestea „se consideră menținute
la data deschiderii procedurii”.

Totodată, legea prevede  faptul că „orice clauze contractuale de
desființare a contractelor în derulare pentru motivul deschiderii
procedurii sunt nule”.

Prin urmare, în cazul în care aveți contracte în derulare cu o societate
intrată în insolvență, aceste contracte nu încetează, în mod automat, ca
urmare a deschiderii procedurii insolvenței ci, conform legii, acestea vor
continua să-și producă efectele.

. . Continuarea executării obligațiilor prevăzute de contractele în derulare

Având în vedere că deschiderea procedurii nu implică și încetarea
contractelor în derulare, părțile contractuale vor fi ținute să-și
îndeplinească obligațiile contractuale, în condițțiile agreate prin
contractul respectiv.

Trebuie avut în vedere, însă, faptul că debitorul aflat în insolvență nu
poate fi obligat să-și îndeplinească obligațiile contractuale de plată,
născute anterior deschiderii procedurii, ci doar obligațiile aferente unor
prestații viitoare. Aceasta deoarece, pentru plata creanțelor anterioare
deschiderii procedurii insolvenței, legea prevede o procedură specială
care trebuie urmată, și anume, înscrierea în Tabelul de creanțe și
încasarea eventualelor plăți doar la termenele și în condițiile stabilite
în cadrul procedurii.

În ceea ce privește prestațiile viitoare, debitorul insolvent va avea
obligația de a achita sumele datorate, conform contractului. Sumele
respective vor fi considerate creanțe curente și se vor achita cu
prioritate din sumele existente în patrimoniul debitoarei.

Atenție: Deși, așa cum a fost menționat mai sus, datoriile curente
se achită, de regulă, cu prioritate, există  însă și situații în care în
patrimoniul societății debitoare nu există disponibil bănesc suficient
nici măcar pentru achitarea acestor datorii. În acest caz, creditorul
acestor datorii curente va avea dreptul, la cerere, să-și înscrie creanța
la masa credală, cu ocazia deschiderii procedurii falimentului.

Sfat practic: Având în vedere că, în cazul intrării în faliment,
recuperea creanțelor poate fi incertă, pentru evitarea  acumulării  unor
astfel de creanțe incerte, se pot agrea cu debitorul mai multe măsuri de
protecție în ceea ce privește contractele în derulare. Astfel, spre
exemplu, se poate agrea cu debitorul modificarea condițiilor de plată din
contractele în derulare, astfel încât plata să fie efectuată la data
livrării; de asemenea, se pot agrea diverse garanții contractuale (ex.
ipoteci), astfel încât să fie crescute șansele de recuperare a acestor
creanțe, în cazul intrării în faliment.

Condițiile în care pot fi incetate contractele în derulare

Așa cum a fost menționat mai sus, contractele în derulare nu încetează în
mod automat ca urmare a deschiderii procedurii insolvenței. Cu toate
acestea, există mai multe posibilități prin care aceste contracte să fie
încetate, la cererea uneia dintre părți.

Astfel, în primul rând, contractele în derulare pot fi încetate, de
regulă, prin oricare dintre modalitățile obișnuite prevăzute de Codul
Civil, care nu au legătură cu insolvența debitorului (ex.: prin acordul
ambelor părți, prin reziliere, în cazul în care una dintre părți nu își
îndeplinește obligațiile contractuale etc.).

Atenție: De la această regulă există însă și anumite excepții în
care contractele în derulare nu pot fi încetate prin astfel de modalități
obișnuite. Astfel, spre exemplu, legea insolvenței prevede faptul că
furnizorii de servicii (ex.: electricitate, gaze naturale, apă etc.) nu au
dreptul să întrerupă furnizarea serviciilor în cazul în care societatea
intrată în insolvență are calitatea de consumator captiv. De asemenea,
niciun fel de contract în derulare nu poate fi reziliat pe motiv că
societatea în insolvență nu a achitat datoriile contractuale născute
anterior deschiderii procedurii insolvenței; aceasta deoarece, conform
legii, datoriile respective pot fi solicitate și plătite doar în cadrul
procedurii insolvenței, pe baza planului de reorganizare sau, după caz,
conform ordinii de plată stabilite de lege la lichidarea activelor
societății debitoare.

În plus, față de posibilitățile obișnuite de încetare a contractului
prevăzute de Codul Civil, legea insolvenței prevede o altă posibilitate de
încetare, specifică procedurii insolvenței.

Astfel, conform art. 86(1) din legea insolvenței, administratorul
judiciar/lichidatorul poate să denunțe orice contract, închirierile
neexpirate sau alte contracte pe termen lung, atât timp cât aceste
contracte nu vor fi fost executate în totalitate ori substanțial de către
toate părțile implicate. Singurul aspect pe care va trebui să-l justifice
administratorul judiciar/lichidatorul pentru  a efectua o astfel de
denunțare este faptul că, în urma denunțării, se va maximiza valoarea
averii debitorului.

Sfat practic: Denunțarea unui contract în derulare poate fi
„provocată” și de către cealaltă parte contractuală. Astfel, dacă aveți un
contract în derulare pe care ați dori să-l denuntați după deschiderea
procedurii insolvenței, puteți să adresați o cerere în acest sens către
administratorul judiciar/lichidator. Conform legii, administratorul
judiciar/lichidatorul va trebui să răspundă la această solicitare în
termen de 30 de zile. În cazul în care administratorul nu trimite niciun
răspuns față de această solicitare, contractul se consideră denunțat la
data expirării unui termen de 30 de zile de la care administratorul
judiciar  a primit solicitarea de denunțare a contractului.

www.coltuc.ro

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail