Băncile vor avea obligația de anul viitor să afișeze, pe ecranul bancomatelor, comisioanele pe care le percep clienților pentru tranzacțiile pe care aceștia le efectuează cu cardul de debit și credit la ATM-uri, se menționează într-un ordin al ANPC, publicat recent în Monitorul Oficial. Costurile operațiunilor vor fi afișate în procent pentru fiecare operațiune și nu în sumă exactă, așa cum prevedea documentul în forma lansată în dezbatere publică. Acest lucru vine în contextul în care bancherii au avertizat că băncile nu vor putea să afișeze comisioanele pe ecranul bancomatelor, în valoare absolută, din cauza limitărilor tehnice.
Ordinul ANPC nr. 505/2014 privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată care desfășoară operațiuni de plată prin intermediul ATM-urilor, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 800 din 3 noiembrie 2014, reglementează informațiile pe care băncile le vor afișa prin intermediul bancomatelor. Noile dispoziții vor intra în vigoare pe 3 martie 2015.
Astfel, actul normativ stabilește că băncile vor fi obligate să informeze consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor și oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte clientul care efectueaza la ATM-uri operațiuni cu cardul de debit și credit.
Concret, din 3 martie 2015, băncile vor trebui să afișeze pe ecranul bancomatelor toate informațiile legate de costurile fiecărei operațiuni efectuate, adică eliberare de numerar, transfer între conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat în mod expres de client prin intermediul ATM, înainte de momentul efectuării acestuia.
În plus, clientul băncii va avea posibilitatea, dacă tranzacția nu îi este oferită în mod gratuit, să renunțe la efectuarea acesteia, prin apăsarea unui buton de anulare a respectivei operațiuni.
În ceea ce privește modul de prezentare a informațiilor, acestea vor trebui indicate în mod vizibil și într-o formă neechivocă, ușor de citit.
De asemenea, noile reglementări care se vor aplica de anul viitor stabilesc că pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le acceptă la plată la ATM proprii, costurile operațiunilor se vor afișa în procent pentru fiecare operațiune de plată și, după caz, se va afișa și suma minimă de plată.
Mai mult decât atat, pentru cardurile de debit sau de credit emise de alți prestatori de servicii de plată decât cei cărora le aparțin ATM-urile, se va afișa următoarea avertizare:”Atenție! — Tranzacția dumneavoastră va fi comisionată conform condițiilor din contractul încheiat cu emitentul cardului”.
În forma lansată în dezbatere publică pe site-ul ANPC, documentul interzicea specificarea valorii costurilor tranzacției în procente și prevedea ca acestea să fie exprimate în sumă exactă. Această prevedere nu mai este însă cuprinsă în actul normativ publicat în Monitorul Oficial.
Bancherii au avertizat, în perioada în care ordinul ANPC se afla în dezbatere publică, că băncile nu vor putea să afișeze comisioanele pe ecranele bancomatelor, în valoare absolută, din cauza limitărilor tehnice, fiind necesare schimbări inclusiv în sistemele companiilor emitente de carduri, se arată într-un comunicat al Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR).
La acea dată, reprezentanții CPBR au menționat că proiectul de ordin nu va putea fi implementat în forma sa actuală atât din considerente legale, cât si din rațiuni ce țin de limitările tehnice și practice ale arhitecturii sistemului de ATM-uri atât la nivel național, cât și internațional.
“Concret, CPBR a enumerat printre multe alte obstacole și faptul că afișarea comisioanelor în valoare absolută la ATM-uri altele decât cele ale băncii emitente ar necesita schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard și Visa și ar presupune ca orice bancă din sistem cu rețea ATM să poată vedea în timp real comisioanele tuturor celorlalte. În cazul cardurilor în valută, situația ar fi și mai complicată, deoarece există diferențe de curs valutar între data tranzacției și data decontării efective, iar în cazul cardurilor de credit ar fi din nou imposibil de a comunica clientului care ar fi costul cu dobânda aferentă respectivei tranzacții”, se precizează în documentul citat.
Mai mult, chiar dacă taxele si comisioanele standard ale băncilor sunt afișate în bănci și disponibile pe site-urile băncilor, există categorii de clienți care beneficiază de condiții specifice, care ar fi supuse în egală măsură eventualului schimb de informații între bănci, ridicând probleme de natura practicilor anticoncurențiale, cât și de respectare a confidențialității secretului bancar și comercial, se arată în același document.
Băncile membre CPBR au anticipat că va fi nevoie de un termen de cel puțin 12 luni de la publicarea ordinului și de costuri considerabile pentru a implementa chiar și numai acest sistem, însă documentul va intra în vigoare la 120 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, adică pe 3 martie 2015.
Ordinul ANPC nr. nr. 505/2014 mai stabilește că în cazul în care cardul se blochează sau este reținut în bancomat, băncile vor fi obligate să informeze clienții, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la următoarele aspecte: modalitatea în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reținut, precum și pașii pe care trebuie să îi urmeze; indicarea numărului de telefon pe care consumatorul trebuie să îl apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reținut, precum și intervalul orar în care consumatorul poate efectua acest apel.
www.coltuc.ro