Modificarea obiectului de activitate al unei societăţi poate însemna fie schimbarea obiectului principal de activitate ori a unuia dintre obiectele secundare, fie extinderea obiectului de activitate, adică adăugarea altor coduri CAEN la cele care există deja în actul constitutiv al societăţii.

. .

Nevoia modificării obiectului de activitate apare, de obicei, atunci când societatea intenţionează să desfăşoare, în mod curent, o activitate pentru care anterior nu era autorizată sau atunci când societatea îşi schimbă efectiv profilul de activitate.

Autorizarea unui nou obiect de activitate se face la Registrul Comerţului, la fel ca orice altă modificare ce vizează actul constitutiv al societăţii.

Documentaţia necesară modificării obiectului de activitate

Modificarea obiectului de activitate se înregistrează la Registrul Comerţului în baza unei documentaţii constând din:

  • cerere-tip de înregistrare
  • hotărârea adunării generale a asociaţilor (AGA) sau, după caz, decizia asociatului unic
  • actul constitutiv actualizat al societăţii, cuprinzând obiectul de activitate modificat
  • certificatul de înregistrare în Registrul Comerţului şi anexa/anexele aferente, în original (dacă modificarea vizează obiectul principal de activitate)
  • declaraţia-tip pe proprie raspundere dată de asociaţi/administratori cu privire la îndeplinirea de către societate a condiţiilor de funcţionare pentru noile activităţi
  • împuternicire specială (forma autentică/avocaţială/delegaţie) pentru persoanele împuternicite să efectueze formalităţile de înregistrare a modificării obiectului de activitate
  • dovada achitării taxelor necesare (taxa de înscriere în Registrul Comerţului şi tariful de publicare în Monitorul Oficial)
  • word-count-ul (adică, numărarea electronică a cuvintelor din hotărârea AGA/decizia asociatului unic în funcţie de care se va stabili nivelul taxei de publicare în Monitorul Oficial);

Limitări sau restricţii privind modificarea obiectului de activitate al unei societăţi

 

Autorizarea unui obiect de activitate la Registrul Comerţului se face, de regulă, atunci când activitatea respectivă se desfăşoară de către societate, în mod repetat, cu titlu curent. Desfăşurarea, cu titlu sporadic, a unei activităţi, nu ar trebui să necesite autorizarea respectivei activităţi la Registrul Comerţului; este recomandabil, însă, ca situaţia să fie analizată de la caz la caz, deoarece nu ar fi exclus ca unele instanţe, fiscul sau alte autorităţi să aibă propriile interpretări. În anumite situaţii particulare, anterior înregistrării unei activităţi la Registrul Comerţului, societatea trebuie să obţină avize speciale din partea unor instituţii sau organisme autorizate în acest scop.

             Exemple: activităţile financiar – bancare (bănci, societăţi de leasing), activitatea societăţilor de asigurări;

În unele cazuri, obiectul de activitate al unei societăţi nu poate fi extins deoarece legea obligă la menţinerea unui obiect unic ( exemplu: societăţile de asigurări).

Unele activităţi nu se pot desfăşura (şi, implicit, autoriza) decât de anumite societăţi  (      exemplu: activitatea de a acorda împrumuturi se autorizează doar pentru instituţiile financiare, o societate     obişnuită  neputând  acorda împrumuturi în mod curent, adică cu titlu profesional).

www.coltuc.ro

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail