Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe se implică în ediția a X-a a concursului „Euroscola”, cu un proiect prin care își propune promovarea clădirii instituției – ca obiect de patrimoniu. Lansarea oficială a proiectului a avut loc ieri, la sediul colegiului, în prezența reprezentanților unității de învățământ – cadre didactice și elevi; reprezentanților Direcţiei Judeţene Covasna a Arhivelor Naţionale și nu numai.
Concursul național „EUROSCOLA”, ediția a X-a (2017-2018) a fost lansat de Biroul de Informare al Parlamentului European în România (BIPE), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), în contextul în care, la începutul anului 2017, reprezentanții Parlamentului European și ai Consiliului Uniunii Europene au ajuns la un acord provizoriu cu privire la decizia de proclamare a anului 2018 drept „Anul european al patrimoniului cultural”.
„Scopul acestei inițiative este de a aduce mai puternic în centrul atenției istoria și valorile europene și de a întări sentimentul existenței unei identități europene. Principalele obiective ale inițiativei sunt: promovarea diversității culturale, a dialogului intercultural și a coeziunii sociale; sublinierea contribuției economice a patrimoniului în sectoarele creative și culturale, precum și la dezvoltarea locală și regională; reliefarea rolului patrimoniului cultural în relațiile externe ale Uniunii, inclusiv sub aspectul prevenirii conflictelor, al reconcilierii post-conflict și al refacerii elementelor distruse ale patrimoniului cultural. În același timp, inițiativa atrage atenția asupra posibilităților oferite de patrimoniul nostru cultural, precum și asupra provocărilor cu care acesta se confruntă, putând fi enumerate aici impactul trecerii la era digitală, presiunile fizice și de mediu asupra siturilor de patrimoniu și traficul ilicit cu bunuri culturale.” – se arată pe site-ul Biroului de Informare al Parlamentului European în România (BIPE).
Potrivit aceleiași surse, cea de-a X-a ediție a „Euroscola” se derulează sub titlul generic „Rolul patrimoniului românesc în consolidarea identității europene”, fiind adresată unităților de învățământ liceal.
Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe se implică în concurs cu un proiect intitulat – „Clădirea Colegiul Național “Mihai Viteazul“ – obiect de patrimoniu“, în care sunt implicați 24 de elevi și doi profesori coordonatori (respectiv directorul adjunct al unității de învățământ, prof. Maria Băilă și prof. Constanța Balog). Lansarea proiectului a avut loc ieri, la sediul unității de învățământ.
„Ne bucurăm că ați răspuns pozitiv invitației acestor copii care și-au propus să lanseze oficial un proiect, spunem noi, național, în context internațional, pentru că e totuși o competiție națională, dar care urmărește promovarea la nivel internațional a patrimoniului cultural. Proiectul nostru se numește <<Clădirea Colegiului Național Mihai Viteazul, obiect de patrimoniu>>, face parte din proiectul <<Euroscola>> 2017-2018, urmează a se derula și în anul școlar următor, iar câștigătorii proiectului, în 2018 vor participa la anumite acțiuni internaționale (…). Acest proiect se dezvoltă în contextul în care Parlamentul European a stabilit ca anul 2018 este Anul European al Patrimoniului Cultural. Noi în cadrul proiectului trebuia să alegem un monument, un obiect de patrimoniu din localitatea noastră și să îl promovăm. Atunci, ideea a fost că poate ar fi mai bine să ne promovăm propriul liceu, pentru că este o clădire – monument istoric și care are o semnificație și o încărcătură aparte, atât pentru noi, ca profesori și elevi ai acestui colegiu, cât și pentru comunitatea locală în care trăim, pentru ambele comunități aș spune, și română și maghiară.”- a declarat, în deschiderea evenimentului de lansare a proiectului, prof. Maria Băilă.
Concursul se derulează în două etape. În prima etapă, elevii implicați trebuie să identifice un obiectiv/ obiect/ element de patrimoniu (denumit în continuare „obiect de patrimoniu”) din localitatea sau din județul în care locuiesc și să facă o prezentare de maxim două pagini a acestuia cu evidențierea valorii sale de patrimoniu în context național și european (arhitecturală, istorică, artistică, ştiinţifică ș.a.m.d.). În a doua etapă, aceștia trebuie să conceapă și să implementeze un proiect de campanie de informare și conștientizare a publicului larg cu privire la valoarea de patrimoniu a obiectului de patrimoniu respectiv și cu privire la măsurile care trebuie întreprinse pentru protejarea/conservarea și promovarea acestuia.
„Când am văzut acest proiect, ne-am gândit imediat ce am putea să promovăm și foarte repede ne-a venit și răspunsul: clădirea Colegiului Național <<Mihai Viteazul>> – este un obiect de patrimoniu la nivel local, este reprezentativă pentru ceea ce înseamnă identitatea noastră, atât în plan național, cât și în plan european, și atunci, am hotărât să demarăm acest proiect, să implicăm unii dintre elevii care au o serie de abilități, competențe, afinități, atât în domeniul istoriei, cât și în domeniul IT- al informaticii – pentru că un obiectiv important al proiectului este și stabilirea unei viziuni a ceea ce înseamnă istoricul clădirilor de patrimoniu și aducerea lor în actualitate, prin folosirea mijloacelor moderne de informare și de promovare. Proiectul se derulează în două etape. Prima etapă constă în identificarea unui obiect de patrimoniu, stabilirea unor argumente pentru care acesta poate fi definit ca obiect de patrimoniu și promovat în cadrul comunității locale, naționale și internaționale, iar cea de-a doua etapă este construirea, practic, a unui întreg demers prin care se urmărește promovarea acestuia – promovarea prin toate mijloacele de informare, prin activitățile pe care le derulăm, prin tot ceea ce înseamnă aceste posibilități actuale de a valorifica clădirea Colegiului Național <<Mihai Viteazul>>, dar în același timp și instituția educațională, la nivel local, național și european. Așadar, astăzi avem momentul inaugural al acestui proiect. Materialele lucrate cu elevii sunt încărcate pe pagina de Facebook, pe site-ul proiectului și în continuare vor fi monitorizate (…). Etapele se întind pe perioada mai – octombrie 2017. Noi considerăm că este un punct de pornire foarte, foarte bun și datorită acestor elevi foarte implicați, foarte talentați și motivați.”- a declarat prof. Constanța Balog.
Printre obiectivele proiectului se numără o mai bună cunoaştere a valorilor pe care se întemeiază Uniunea Europeană; conștientizarea și responsabilizarea elevilor cu privire la patrimoniul local/regional/național, la rolul acestuia în promovarea diversității culturale la nivel european și la conservarea lui pentru generațiile următoare; informarea publicului cu privire la importanța respectării patrimoniului național și a locului lui în patrimoniul cultural european; dezvoltarea abilităților creative ale elevilor; realizarea unei campanii de informare și conștientizare desfășurată în localitatea de reședință despre obiectul de patrimoniu ales.
„Ne dorim să fie un proiect foarte serios, de anvergură (…).Copiii chiar și-au luat în serios rolul.” – a menționat prof. Maria Băilă.
„Eu consider că acest proiect reprezintă de fapt o oportunitate ideală de a ne lărgi orizonturile de cunoaștere, orizonturile culturale, dar și pentru a lega noi prietenii, deoarece suntem un colectiv foarte frumos care începe să se închege în acest moment. Consider că această experiență ne va ajuta pe viitor foarte mult” – a declarat Tudor, unul dintre cei 24 de elevi implicați în proiect.
Întrebați de ce au ales clădirea colegiului ca subiect central al proiectului, elevii au răspuns:
„Am ales această clădire, după ce am căzut de acord toți membrii proiectului, deoarece am considerat că este o clădire de interes local și a constituit și mai constituie un obiectiv important al comunității noastre.”; „Cu o vechime de peste 100 de ani, aș putea spune că această clădire este o istorie pură, formând până în momentul de față, foarte mulți oameni importanți ai societății din zilele noastre și în primul rând nu ar trebui să ne gândim la altceva ca și obiect de patrimoniu, pentru că suntem în această școală și ne formează și pe noi, ca oameni, și eu consider că peste ani am putea să îi mulțumim, nu neapărat clădirii, ci profesorilor care sunt aici, că ne-au făcut să devenim oameni și ne-au făcut mai responsabili”.
Informații cu privire la proiectul elevilor de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” pot fi aflate accesând pagina de Facebook „EuroScola CNMV 2017”.
***
Potrivit site-ului www.europarl.europa.eu/romania/ro/ue_si_tinerii/euroscola.html, Parlamentul European a creat programul Euroscola pentru a informa tinerii despre procesul de integrare europeană și pentru a promova participarea lor la construcția Uniunii Europene. Programul reunește periodic elevi de liceu din cele 28 de state membre, oferindu-le ocazia, pe parcursul unei zile, de a afla cum funcționează Parlamentul European, de a se cunoaște între ei, de a-și împărtăși viziunile și așteptările.
Conform sursei citate, evenimentul „Ziua Euroscola” este organizat la Strasbourg de mai multe ori pe an. Fiecare eveniment reunește peste 500 de elevi din toată Uniunea Europeană.
Participanții la Strasbourg sunt împărțiți în grupuri multilingve. Pentru o zi, ei devin membri ai Parlamentului European. În această calitate ei discută în comisii și formulează propuneri legislative, dezbat propunerile în plen, adresează întrebări, fac comentarii și adoptă sau resping propunerile legislative într-o altă limbă decât limba maternă. La sfârșitul zilei, fiecare participant va primi un certificat de participare semnat de Președintele Parlamentului European. Parlamentul European pune la dispoziție o subvenție pentru acoperirea costurilor călătoriei la Strasbourg.
Ana Ciorici Costache