O delegație din România, compusă din membri ai Clusterului regional „Transylvania Textile&Fashion” a participat zilele trecute la târgurile  „Techtextil” și „Texprocess”, două evenimente importante, derulate o dată la doi ani, în Frankfurt, în cadrul cărora sunt expuse ultimele noutăți din industria textilă, dar și soluții pentru afacerile din domeniu.

Expoziţia „Techtextil” din Frankfurt a prezentat textile tehnice și cele mai noi elemente din industrie, iar în cadrul expoziției „Textprocess”, au fost expuse ultimele tehnologii de prelucrare a materialelor din industria textilă, echipamente și elemente de procesare de ultimă generație. Evenimentele, organizate de Messe Frankfurt și desfășurate concomitent, în perioada 4-7 mai (a.c), într-o clădire cu dimensiuni impresionante, au reunit peste 1.600 de expozanți din numeroase țări și peste 40.000 de vizitatori, conform datelor prezentate de organizatori, pe site-ul propriu (https://www.messefrankfurt.com).

Printre vizitatori s-au numărat și membri ai clusterului regional „Transylvania Textile&Fashion”din Sfântu Gheorghe – reprezentanți a mai multe firme din județele Covasna și Harghita. Participarea acestora la eveniment s-a realizat în cadrul unui proiect pe care clusterul regional îl derulează și care poartă denumirea „DE-MA-CO”- „Developement – Management –Cooperation in Textile Industry”:  „Proiectul este derulat în cadrul Programului Operațional Sectorial de creștere a competitivității economice și este cofinanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, se implementează în județele Covasna și Harghita, are o durată de 18 luni și se va finaliza la 30 noiembrie 2015. La acesta participă zece firme producătoare plus echipa de management. Printre țintele fixate în cadrul proiectului se numără participarea la activități de mai multe tipuri, care au ca scop animarea clusterului și dezvoltarea managementului acestuia. Dintre activitățile eligibile în cadrul proiectului, le-am ales pe cele pe care  noi le-am considerat necesare și care ajută la dezvoltarea clusterului, dar indirect, ajută și firmele, prin participarea la expoziții, la simpozioane, workshopuri etc. Printre acțiunile planificate pentru perioada următoare se numără și organizarea unor seminarii cu diferite tematici, la care participarea este deschisă oricui. De asemenea, vom avea un curs  de engleză, vom vizita o expoziție din Brno (Cehia) și una din Franța și vom realiza un studiu de piață”, ne-a explicat managerul clusterului regional „Transylvania Textile&Fashion”,  doamna Bogyo Mirela.

După cum o arată şi declaraţiile postate de organizatori pe site-ul propriu, cât şi declaraţii ale expozanţilor şi vizitatorilor, atmosfera creată în cadrul celor două târguri a fost fantastică.

„Consider că aceste expoziții sunt foarte interesante și importante. Cred că în acest moment avem materiale speciale, cu diferite metode de procesare, astfel încât consumatorii finali să fie cât mai câștigați; consider că industria textilă este într-o direcție bună  (n.r.- în ceea ce privește dificultățile întâmpinate în activitate). În cazul nostru, pentru că producem pentru branduri, câteodată nu avem toate materialele disponibile și asta este o problemă în ceea ce privește fabricarea produselor”, a declarat reprezentanta unei firme din Portugalia, care a expus la târgul de textile costume bărbătești.

 

Vizite la standuri, dar și întâlniri de afaceri

„Techtextil” și „Texprocess”, s-au dovedit a fi spații, centre deosebite de prezentare a inovațiilor din industria textilă. În ceea ce privește partea ce a ținut de textilele tehnice (și de „Techtextil”), elementele prezentate au fost grupate în mai multe categorii, printre care: materiale de construcții, materiale utilizate în arhitectură și mobilier de interior, ce țin de sport și echipamente de protecție, de tehnologie medicală, de industria aerospațială, auto și nu numai, iar în cadrul expoziției „Texprocess” au fost prezentate tehnologii de ultimă generație și elemente ce au acoperit aria vastă de procesare a textilelor  (elemente, utilaje ce țin de  tăiere și croire, de cusut și broderie, de tricotat, etc).

Membri clusterului regional „Transylvania Textile & Fashion” au vizitat numeroasele standuri prezentate în cadrul celor două expoziții. Totodată, reprezentanții delegației au avut și întâlniri de tip „Business to business” cu diverse firme participante și cu institute de cercetare și au avut astfel șansa de a găsi oportunități de afaceri, de a stabili legături și de a găsi colaboratori din străinătate.

 Întâlnirile „Business to business” la care membri clusterului regional au participat au fost facilitate de Centrul de Transfer Tehnologic (CENTI) din Cluj Napoca.

„Clusterul de textile a venit la târgul de la Frankfurt nu numai ca să viziteze standurile și să-și facă o idee despre nivelul de la această oră, de dezvoltare tehnologică, atât în domeniul utilajelor, dar și în domeniul materialelor care se utilizează pentru diverse tipuri de confecții, ci și să aibă întâlniri cu firme participante sau nu în cadrul târgului, pentru identificarea unor potențiale parteneriate de afaceri. De această a doua parte a scopului venirii clusterului la Frankfurt ne-am ocupat noi, Centrul de Transfer Tehnologic (CENTI) din Cluj Napoca, o organzație Enterprise Europe Network, pentru că întâlnirile care au avut loc au fost posibile datorită organizării de către Enterprise Europe Network, a unui eveniment de brokeraj, la care toate firmele din cluster care au venit la Frankfurt au participat (…). Această rețea, Enterprise Europe Network, a fost creată în 2008. CENTI este o organizație a Enterprise Europe Network, al cărui scop principal este să ofere servicii de consultanță gratuită pentru IMM- uri, în scopul creșterii competitivității economice și a gradului lor de inovare -pentru că acestea sunt cele două cuvinte cheie: competitivitate economică și inovare, pentru firmele care au potențial inovativ. Din acest punct de vedere, ne-am cunoscut acum un an cu clusterul de textile și am adus la cunoștință serviciile pe care le oferim. Mai concret, este vorba, în ceea ce îi privește, de identificarea unor potențiali parteneri de afaceri din străinătate, crearea unor relații, sprijinul, așa cum s-a întâmplat acum, în vederea participării la întâlniri de brokeraj în cadrul unor târguri internaționale de profil (…)”, a explicat doamna Simona Bârsan, directorul Centrului de Transfer Tehnologic (CENTI) din Cluj – Napoca.

 

Impresii lăsate de „Techtextil” și „Texprocess”

 

„Techtextil  este o expoziție care se desfășoară o dată la doi ani. Mărturisesc că nu am mai fost la acest eveniment, dar am văzut alte târguri în acest domeniu și pot să spun că din ceea ce am văzut acolo, firmele care expun dau un nivel deosebit expoziției din 2015. Discutând cu reprezentanții firmelor, după întâlniri, am vrut să văd părerea lor. Am văzut pe fețele multora niște zâmbete de speranță pentru lucruri mai bune, pentru că au intrat în contact cu firme care au posibilitatea să ofere, să deschidă noi drumuri în domeniul textil, fie de manufacturare, fie de distribuirea unor produse deosebite în România”, a mai spus directorul „CENTI” Cluj – Napoca.

 

Reprezentanții clusterului s-au întors vineri acasă. În ceea ce privește impresiile lăsate de „Techtextil” și „Texprocess”, redăm în cele ce urmează declarații pe care ni le-au oferit aceștia.

„A fost o experiență foarte interesantă și am văzut  foarte multe noutăți la aceste expoziții, iar scopul participării noastre a fost, consider eu, atins. Am avut întâlniri importante și interesante cu firme din străinătate și sper să colaborăm cu acestea, în viitor. Ne-am întâlnit și cu o fundație din Olanda, dar și cu clustere din Franța și Germania și sper să avem colaborări bune cu acestea, respectiv cu reprezentanții a două universități din Germania. Utilajele, echipamentele, mașinile prezentate sunt atât de dezvoltate încât cred că ar putea înlocui omul în totalitate și nu știu dacă acest lucru ar fi bun pentru noi”, a spus managerul clusterului, doamna Bogyo Mirela.

. .

„ (…) Ceea ce am văzut la <<Techtextil>> și la <<Techprocess>>  a fost pur și simplu incredibil (…). Toată organizarea a fost extraordinară (…). Am avut cinci întâlniri cu firme din diverse țări întâlniri și mi-a plăcut cum și-au manifestat interesul pentru firma noastră – iar acum vorbesc în calitate de administrator al firmei <<Exopalma>> – dar am putut să venim aici datorită faptului că ne-am organizat în cluster. Eu chiar cred în acest cluster și în viitorul său, datorită faptului că există o colaborare foarte bună între membri acestuia. Nu doar că s-au format și prietenii, dar există o colaborare foarte bună (…). În ceea ce privește participarea noastră la târgurile din Frankfurt, consider că a fost o experiență unică, nu numai pentru mine, ci cred că și pentru colegi. Cred că fiecare s-a întors acasă cu niște idei pe care le va fructifica. Eu, cel puțin, am o mulțime de idei și am căpătat o altă viziune asupra industriei textile. La expoziția <<Texprocess>> am văzut mașini și utilaje de ultimă generație, niște utilaje care încă nici nu sunt pe piață, însă prețurile acestora sunt cam mari pentru noi și ar trebui să găsim sursă de finanțare pentru a le achiziționa. Cred că trebuie să construim viitorul industriei textile în jurul unui concept de inovare, de specializare inteligentă, și aici iar ajung să vorbesc despre cluster, deoarece în cadrul acestuia putem colabora cu universități, institute de cercetare și putem realiza lucruri pe care o firmă fiind singură nu ar putea să le realizeze”, ne-a spus președinta clusterului și administratorul firmei „Exopalma” SRL, doamna Gászpor Éva.

„Cred că această experiență ne va ajuta cu siguranță, deoarece am văzut noi tehnologii, materiale și mașini noi (…), iar dacă am reuși să achiziționăm utilaje din acestea cu siguranță că am putea să îmbunătățim și să lărgim activitatea, să mai angajăm oameni pe noi mașini. În România cu siguranță am putea vinde produse realizate cu utilaje precum cele prezentate la expoziție. Aceste echipamente sunt destul de scumpe, dar poate că vom reuși să găsim finanțări și vom căuta finanțări în perioada următoare (…). De când lucrăm în acest domeniu, de 25 de ani, am fost la foarte multe expoziții, dar aceasta a fost cea mai performantă. Am avut întâlniri cu firme din străinătate – trei întâlniri – cu firme din Portugalia, din Catalonia, din Germania, precum din Fâșia Gaza – și sperăm că vom putea colabora. Am găsit niște parteneri cu materiale și tehnologii care ne interesează cu adevărat și încercăm să facem în așa fel încât să colaborăm cu aceștia și să implementăm proiecte comune (…). Am întâlnit niște oameni foarte bine pregătiți din punct de vedere profesional și a fost absolut senzațional cum, într-un timp atât de scurt, au putut să ne facă o prezentare totală, cuprinzătoare. În concluzie, a fost o experiență care mi-a dat un suflu nou cu care mă voi  întoarce în activitatea noastră”, a spus Gászpor Gabriella, manager general al „Exopalma” SRL.

„Impresiile au fost, în mare parte, pozitive, datorate dimensiunii întregului pavilion în care s-a ținut expoziția, apoi, impresionanți au fost organizatorii, impresionantă a fost organizarea (…), iar din punct de vedere al produselor prezentate, pot spune că au fost într-adevăr fabuloase. A fost prezentată tehnică nouă, am văzut materiale țesute, fire nețesute, am văzut expozanți din toată lumea. Frapant a fost faptul că toată lumea era calmă, chiar și după 10 ore de plimbare printre standuri, toți îți vorbeau frumos. Ceea ce m-a uimit cel mai mult și cel mai mult a fost partea în care am găsit tehnică, mașini – și acolo am înțeles că noi, vorbesc în numele meu, dar totuși și ceilalți, suntem departe de a avea posibilitatea să achiziționăm acele mașini fără a avea ajutoare, prin fonduri europene sau fonduri guvernamentale. Tehnica este într-adevăr high tech, de ultimă generație și nu știu unde vom ajunge, dacă un tiv la un pantalon s-a făcut în 4 secunde, la o mașină rotativă. Impresia generală a fost într-adevăr foarte bună. Am plecat de acolo cu dorința de a reuși să fac față în continuare, prin produsele și calitatea produselor mele, concurenței, care este foarte mare, concurență în ceea ce privește tehnica. Pe tehnică se pot face produse foarte bune. Pe tehnica pe care noi o avem și noi facem produse foarte bune și de bună calitate. În ceea ce privește întâlnirile, am avut programate două, una cu un partener din Turcia, care nu s-a prezentat și am avut o întâlnire cu o firmă din Germania, care a fost într-adevăr, surpriza surprizelor mele. Este vorba despre o firmă care produce lenjerie de corp, care produce articole sport pentru niște branduri de renume și m-a impresionat tehnica revoluționară a materialului (…)”, ne-a spus doamna Maria Magdalena Vișan, director economic al firmei „Torpi Team” SRL.

„În primul rând, m-a impresionat mărimea expoziției…a fost enormă… . Nici nu știu câte zile ar fi fost necesare pentru a parcurge toate standurile. În al doilea rând, m-a mirat cât de mult se poate face prin inovații, am văzut enorm de multe lucruri…textile speciale și utilaje foarte multe…am găsit niște textile pe care până acum nu am putut să le achiziționez și, desigur, nu am știut încotro să o iau și îmi pare foarte bine că am ajuns până aici (n.r- la expozițiile „Techextil” și „Texprocess”. Am acumulat informații foarte multe, am găsit la foarte multe firme informații concrete despre materii prime și despre utilaje, de asemenea, și sper să pot să valorific aceste informații (…)”, ne-a spus doamna Illyés Edit, director general al firmei „Speretrik” SRL din Miercurea Ciuc.

„Sunt foarte bucuroasă că am putut participa la aceste evenimente. Am văzut multe lucruri care mă interesează și ar fi utile pentru atelierul meu, dar deocamdată, sunt cam scumpe, însă măcar știm care sunt acele unelte și utilaje de ultimă generație. (…)”, ne-a spus doamna Biró Erzsebét, manager al firmei ” Profitex SRL din Odorheiu Secuiesc.

„A fost foarte frumos, am învățat multe lucruri. Am avut și întâlniri cu două firme din străinătate și a fost o experiență interesantă, a fost interesant ceea ce am văzut aici”, a declarat doamna Balázs Csila, manager al salonului „Gemelly”, din Miercurea Ciuc.

„Mi s-a părut foarte, foarte interesant! Am văzut foarte multe lucruri noi, dar totodată mă gândesc la nivelul la care suntem noi, față de cel prezentat aici și cum vom putea să ajungem și noi la acest nivel. Am avut întâlniri cu firme din Germania. Cu una dintre ele chiar am stabilit legături și probabil că vom colabora în viitor. Mi-a plăcut foarte mult că am participat la aceste evenimente! Mă simt onorată că fac parte din cluster!”, a spus doamna Tonk Ágnes, director al firmei „Mabor” SRL din Miercurea Ciuc.

Despre clusterul „Transylvania Textile & Fashion”

 

Bazele clusterului „Transylvania Textile & Fashion” s-au pus în anul 2012, iar viziunea sa de dezvoltare constă în crearea unui mediu în domeniul industriei textile și de confecții din Regiunea Centru, care prin formarea unui sistem de relații și a lanțului de valoare, cu asigurarea unui management de calitate, să pună bazele dezvoltării durabile a regiunii.  ”În România, clusterizarea a început la ideea domnului Vajda Lajos (n.r. – Vicepreședintele Asociației Clusterelor din România), care ne-a informat, ne-a motivat și încurajat să ne organizăm în cluster, ne-a îndrumat și ne îndrumă și acum în ceea ce privește clusterul”, a amintit managerul clusterului, doamna Bogyo Mirela.

„Transylvania Textile & Fashion” are 26 de membri, dintre care 13 firme, restul fiind diverse instituții, iar cei interesați să adere la acest cluster sunt bineveniți.

„Clusterul este deschis tuturor celor interesați. Cei care doresc, pot să adere la clusterul nostru, noi colaborăm și clustere din alte domenii”, a precizat președintele clusterului „Transylvania Textile & Fashion”, Gászpor Éva.

Informații suplimentare privind activitatea clusterului pot fi aflate accesând site-ul acestuia, http://www.transylvaniatextile.com/, dar și urmărind numerele viitoare ale ziarului nostru.

Ana Alina Costache

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail