Aproximativ 1250 de locuri pentru învățământul profesional și dual au fost solicitate de agenți economici din județ, pentru anul școlar următor. Analizarea acestor cereri a reprezentat unul dintre punctele de pe ordinea de zi a ședinței Comitetului Local De Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Covasna.
Ședința a avut loc vinerea trecută, în data de 15 decembrie, la Liceul Tehnologic „Puskas Tivadar” din Sfântu Gheorghe, și a avut ca scop implementarea cu succes a învățământului dual și profesional în județul Covasna, în anul școlar 2017- 2018 și, totodată, dezvoltarea acestor tipuri de învățământ, la nivelul județului nostru. La eveniment au participat, alături de membrii Comitetului, conducerea IȘJ Covasna și inspectorul pentru Învățământ Profesional și Tehnic din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, reprezentanți ai Centrului Naţional de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), reprezentanţii operatorilor economici care au solicitat şcolarizare în învățământul dual și profesional pentru anul școlar următor, reprezentanți ai unităţilor administrativ teritoriale pe raza cărora s-a solicitat şcolarizarea de către operatorii economici şi directorii unităţilor de învăţământ propuse să şcolarizeze învățământul dual și profesional.
Pe ordinea de zi au fost patru puncte, constând în: prezentarea Ordinului MEN nr.5472 din 7.11.2017 privind aprobarea Metodologiei pentru fundamentarea cifrei de școlarizare și stabilirea rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul 2018-2019; prezentarea calendarului etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrelor de școlarizare în învățământul dual și în învățământul profesional, aprobat prin Ordinul MEN nr. 5360/16.10.2017; analizarea și avizarea numărului de locuri pentru învățământul profesional și pentru învățământul dual și avizarea proiectului planului de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, profesional, liceal (filiera tehnologică) și postliceal.
Prezent la ședința CLDPS, președintele Comitetului, directorul executiv al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Covasna, Kelemen Tibor, a subliniat importanța corelării ofertei educaționale, cu cererea și nevoile pieței muncii.
„Ceea ce, pentru mine, în calitate de președinte (al Comitetului – n.r.) și de reprezentant al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Covasna, este important, este (…) modul în care noi, Comitetul Local, putem să vedem cu orientăm oferta, din punctul de vedere al învățământului, al domeniului învățământului profesional și tehnic, către nevoile pieței muncii. (…) Piața muncii covăsneană suferă, ca și întreaga Românie, de nevoi. Există o resursă -care rezultă din generația care vine din școală către piața muncii concurențială, o piață a muncii în care există așteptări. Aceste așteptări se referă nu neapărat la muncitori necalificați, ci se referă la persoane care să răspundă nevoilor acestor angajatori, angajatori care deja au performanțe la nivel național și chiar și european, și (…), nu ne este indiferent ce se întâmplă în școală (…)” – a declarat, în cadrul ședinței, directorul Kelemen Tibor. Acesta a amintit că la nivelul județului, în acest an, s-a reușit, pentru prima dată după mult timp, încheierea unor contracte de ucenicie.
„Este primul an, când ucenicia, prin sistemul național al formării profesionale a adulților, a ajuns să funcționeze în județul Covasna și să avem cinci tineri care au ajuns ucenici. (…) Se vede clar că avem nevoie să păstrăm absolvenții în țară, este clar că dorim să îi orientăm cât mai repede către piața muncii. (…) Trebuie să dăm angajatorilor ceea ce se solicită (…) și este important ca școala, învățământul covăsnean să poată să răspundă nevoilor celor care angajează. (…)”- a mai spus, printre altele, Kelemen Tibor.
Inspectorul pentru Învățământ Profesional și Tehnic din cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna, prof. ing. Marius Popescu, a amintit că școlarizarea în învățământul profesional dual și învățământul profesional clasic, se face pe baza solicitărilor agenților economici.
Astfel, operatorii economici din județ interesați să fie școlarizați elevi în învățământul dual și în învățământul profesional de stat, pentru anul școlar 2018-2019, au trebuit să transmită către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (la adresa www.tvet.ro), respectiv la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Covasna, solicitarea de școlarizare, pe calificări și număr de locuri, până la o anumită dată. În scopul diseminării acestor informații, în scopul prezentării învățământului profesional și dual, la nivelul județului s-au derulat diverse acțiuni.
„Școlarizarea în învățământul profesional dual și învățământul profesional clasic, se face pe baza solicitărilor agenților economici. În acest sens, am derulat câteva acțiuni foarte serioase: am avut întâlniri de lucru, stabilite la nivelul Asociația Întreprinzătorilor Mici și Mijlocii Covasna (ASIMCOV), întâlniri cu clusterele, întâlniri cu asociații patronale, cu participarea Camerei de Comerț și Industrie, s-au făcut mediatizări în presă, s-au postat pe site-ul ISJ toate informațiile necesare acestor tipuri de învățământ – dual și profesional clasic. Rezultatele s-au și arătat, din partea firmelor. România și județul Covasna, se confruntă cu o criză acută a forței de muncă. Am ajuns ca în România să aducem muncitori din străinătate, fiindcă nu reușim să producem forța de muncă necesară pieței muncii. În scopul reglării acestei situații, a apărut în 2016 Hotărârea Guvernamentală 317/2016 privind aprobarea strategiei educației și formării profesionale din România, pentru perioada 2016-2020. Conform acestei strategii, la capitolul V, obiectivul strategic 2, ținta prevăzută pentru învățământul profesional și tehnic, este de 60%. Unde ne aflăm noi? Din păcate, ne aflăm și stagnăm în jurul cifrei de 50% de un an de zile (…).”- a explicat inspectorul școlar Marius Popescu.
Potrivit acestuia, în perioada 22 octombrie – 3 noiembrie (a.c.), ISJ, prin Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică Covasna, s-a realizat un sondaj în rândul elevilor din clasele a VIII-a din județ, cu privire la opţiunile lor profesionale.
La sondaj au participat, însă, doar 1571 de elevi, din totalul de 1904 elevi de clasa a VIII-a. Același sondaj a arătat și că, din cei 1571 de elevi care au răspuns la întrebări, 134 doresc să își continue studiile în alt județ. Din cauza acestor situații, numărul cu care Inspectoratul Școlar Județean lucrează pentru proiectarea claselor, poate fi afectat.
Datele prezentate arată că numărul elevilor a avut o scădere importantă în ultimii 14 ani, dar și că la inceputul anilor ’90 în municipiul Sfântu Gheorghe au existat numai două licee teoretice („Szekely Miko” cu 2-3 clase și Liceul Teoretic Nr.2, cu 2 clase) și 6 licee tehnologice și în prezent, la nivelul județului există 5 licee teoretice cu 15 clase și numai 3 licee tehnologice cu 16 clase.
În ceea ce privește solicitările operatorilor economici, privind școlarizarea în învățământul dual și profesional în anul școlar 2018-2019, datele ISJ arată că aproximativ 120 de firme, au solicitat școlarizare pentru învățământul profesional (clasic și dual, pentru anul 2018-2019).
Printre solicitările pentru învățământul dual s-au numărat locuri pentru domenii precum: industria textilă; construcții, instalații și lucrări publice; fabricarea produselor din lemn; industrie alimentară, mecanică, turism și alimentație. Pentru învățământ profesional de tip clasic, solicitările au vizat domenii precum: estetica și igiena corpului omenesc, turism și alimentație, comerț, mecanică, construcții, instalații și lucrări publice; electric; industrie textilă și pielărie; agricultură; fabricarea produselor din lemn.
Proiectul cifrei de școlarizare la învățământul profesional pentru anul școlar 2018-2019, prezentat în cadrul ședinței, prevede 22,5 clase, cu 630 de locuri. Din total, 4,5 clase, cu 134 de elevi, sunt repartizate învățământului dual.
Cifra de școlarizare la învățământul profesional pentru anul școlar 2018-2019 a fost avizată în cadrul ședinței CLDPS.
Proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2018-2019 cuprinde, în total, 68 de clase de a IX-a, la nivelul județului. Din aceste 68 de clase, 37 i s-au alocat învățământului profesional și tehnic, altfel spus, 54,4% din totalul claselor s-au acordat Învățământului Profesional și Tehnic, iar învățământului teoretic și vocațional 31 de clase, adică și 45,6%, din total.
Ana Ciorici Costache