Directorul medical al Spitalului de Urgenţă „Dr. Fogolyan Kristof” din Sfântu Gheorghe, dr. Antal Almos,  a declarat  în cadrul unei conferinţe de presă susţinute ieri, că sistemul cu card implementat obligatoriu,  de la 1 mai,  este un dezastru.

Acesta a explicat că această reformă pe care ministrul Sănătăţii a impus-o nu va ajuta cu absolut nimic sistemul actual de sănătate, ba mai mult va încurca, aşa cum au mai spus şi alţii până acum.Tema conferinţei a fost introducerea cardului de sănătate de la data de 1 mai, dar se pare că neajunsurile de care se lovesc medicii din România,  în fiecare zi, l-au deteminat pe dr. Antal Almos să vorbească despre ce piedici întâmpină medicii în buna desfăşurare a activităţii zilnice de asistenţă medicală.

Pornind de la imposibilitatea de a folosi cardul naţional de sănătate, medicul a explicat că sistemul sanitar nu va funcţiona mai bine cu card, dovadă fiind lunile predecesoare zilei de 1 mai, în care medicii au încercat să activeze carduri şi nu au reuşit. Probabil  sperând ca situaţia să se schimbe din data de 1 mai, medicii s-au trezit că sistemul tot nu merge, reuşind să activeze doar 10 carduri în cadrul cabinetelor de ambulatoriu ale spitalului judeţean.  Pe lângă faptul că sistemul nu a fost pus la punct şi medicii pierd timp preţios din cauza  acestor nereguli, medicul a dorit să-şi arate nemulţumirea faţă de atitudinea cu care ministrul Sănătăţii, Nicolae Băniciou, a tratat această schimbare majoră din sistem. „Cardul nu ajută! Cardul este un blocaj care sper că se poate rezolva. Dar nemulţumirea de fond care există este testarea de la distanţă, şi oferirea de directive din Qatar,  de 1 mai, şi apoi să vii pe 4 mai şi să spui că pot merge pacienţii şi fără card,  că nu ai dreptul să-i refuzi , este obraznicie. Nu are ce să mai caute acolo, nicio zi. Să-şi dea demisia,  că este obraznic! Ce beneficii a adus României şi sistemului sanitar românesc faptul că a fost în Arabia Saudită? Atâta s-a complicat cu raportările lunare și  săptămânale pentru  decontarea serviciilor medicale, că imediat nu mai putem face faţă. Nu am primit nimic gratuit: nici calculatoare, nici cititoare de carduri, nici programe. Cardul era ultima picătură. Nu ne lipseşte. Nu astea erau problemele sistemului sanitar din România. Este un sistem dezorganizat care nu funcţionează”, a spus dr. Antal Almos.

De aceeaşi părere este şi managerul instituţiei spitaliceşti,  Andras Nagy Robert,  care a explicat că în momentul de faţă medicii fac mai mult muncă de birou, decât muncă medicală: „Problema cea mai gravă este că partea administrativă din timpul alocat unei intervenţii medicale de orice fel, depăşeşte cu mult timpul alocat  efectiv investigării şi vindecării. Cardul de sănătate, ca şi proiect, funcţionează în mai multe ţări vestice. Funcţionează, însă scopul implementării  este acela  ca medicul respectiv să aibă o bază medicală prin intermediul cardului, să aibă un istoric. La noi este invers. Prin folosinţa cardului  se urmărește să se stopeze acele scurgeri de fonduri din sistem.”

Pe lângă inutilitatea cardului de sănătate, dr. Antal Almos  atrage atenţia asupra faptului că Ministerul şi Casele de Sănătate nu au avut grijă să ofere toate informaţiile necesare pentru utilizarea acestuia, punându-i pe  unii pacienţi într-o postură mai mult decât penibilă, făcând referire la acei asiguraţi care au încercat cardurile la ATM-urile băncilor. „În ultima lună,  pe toate posturile, câte reclame de farmacii şi de spitale private aţi văzut şi câte reclame s-au făcut cu nea Marin care ia cardul şi merge să-l folosească ?  Niciuna . Nu a fost pregătită populaţia”, a mai spus acesta.

Obligatoriu… şi nu prea

În presă s-a anunţat, de denumărate ori, că data la care prezentarea cardului este obligatorie la fiecare consultaţie , va fi 1 mai. Totuşi, pe data de 30 aprilie a.c.,  CNAS a trimis o adresă prin care  precizeaza  că dacă vor exista cazuri în care unul sau mai mulţi pacienţi se vor prezenta la ambulatoriu de specialitate, radiologie, recuperare sau în spital, fără cardul naţional de sănătate, atunci se va folosi sistemul vechi de verificare a calităţii de asigurat, adică cel care a funcţionat şi până acum. Din această cauză,  credibilitatea reformei nu mai este la fel de puternică pe cât ar dori Ministerul.

„Atunci ce am făcut? E obligatoriu sau nu este?  În altă parte, şi în mod normal, ca să nu dau peste cap sistemul sanitar, să nu creez aceste probleme, implementarea cardului ar fi trebuit să funcţioneze un an, sau cel puţin jumătate de an, împreună  cu  varianta veche. În momentul în care s-a spus că se poate testa, noi am încercat,  dar nu a funcţionat”, a spus managerul spitalului Judeţean, Andras Nagy Robert.

Nimic nu merge,  dar nimeni nu spune nimic

Chiar dacă de la început medicii au întâmpinat şi au semnalat problemele în utilizarea cititoarelor de carduri, şi în ciuda faptului că data obligatorie a fost modificată de mai multe ori, tocmai din cauza că sistemul nu era încă gata de folosire, directorul medical al spitalului spune că directorii CAS şi DSP din judeţ nu au transmis către centru  problemele pe care doctorii le-au întmpinat. „Nu se poate să cheme la conferinţă factorii de decizie de aici, din judeţ, şi aceștia să dea din cap şi să nu spună nimic, să nu spună că nu e pregătită populaţia. (…) S-a ajuns să participe la conferinţe toţi şefii DSP, CAS,  şi să spună că e totul bine. Nimeni nu se ridică să spună că avem atâtea probleme, că acest card nu le vor rezolva”, a mai spus dr. Antal Almos.

Dovadă că CNAS nu este la curent cu ceea ce se întâmplă în teritoriu, stau şi comunicatele de presă emise în data de 4 şi 5 mai pe pagina oficială. Exprimări precum „Cardul naţional de sănătate nu a blocat accesul asiguraţilor la serviciile medicale” şi „În prima zi lucrătoare în care sistemul cardului de sănătate a fost funcţional, furnizorii au acordat servicii medicale şi farmaceutice validate cu cardul de sănătate, pentru pacientii care l-au prezentat,  şi fără card de sănătate acelor pacienţi care încă nu au intrat în posesia lui”, nu exprimă imposibilitatea medicilor de a valida cardurile asiguraţilor.

Medicii vor măriri de salariu plătite de stat şi nu de pacienţi

O altă nemulţumire semnalată  o reprezintă  proiectul pentru care ministrul Sănătăţii caută să strângă 200 de semnături în Parlament, care prevede o „creştere salarială” din banii pacienţilor.

„Medicii din acest spital vor să primească un salariu decent din bugetul statului român, în timpul orelor de lucru,  şi nu în timpul liber de pe spatele pacienţilor bolnavi. Creşterea salarială din proiectul ministrului sănătăţii, a domnului Bănicioiu, care este  medic de profesie și  se trage dintr-o familie de medici, ar fi din timpul liber al medicior şi din jupuirea pacienţilor în continuare. Ori, asta nu e creştere salarială dată de ministru sau de Guvernul României din bugetul de stat. Proiectul lui prevede ca eu  să stau după-masă, să iau în custodie sala de operaţii şi să operez pe bani şi să-mi plătească pacientul. Asta este creşterea salarială în România: pe banii pacientului. Problema nu este că stăm peste program, ci că nu statul român plăteşte creşterea salarială, ci pacientul. Asta nu se mai poate înghiţi! Cine să mai plătească? De unde? Este o obrăznicie! (…) Serviciile secrete nu au primit creşterile salariale din banii pacienţilor şi în timpul liber. Pentru aceia s-au găsit (fonduri publice-n.red) . Dacă nu au bani, să nu vină cu proiecte din acestea. Sau dacă vrea,  să vină la o dezbatere la Sfântu Gheorghe, dacă are curaj, să stăm de vorbă şi cu medicii într-o sală de conferinţă. Poate s-a dus să caute locuri de muncă pentur medici în Qatar şi Arabia Saudită, că în legătură cu sănătatea nu ştiu cu ce a venit”, a mai spus dr. Antal Almos.

Acesta este de părere că mulţi doctori care practică medicina privată în detrimentul medicinei de stat au interese proprii, şi că aici ar fi o problemă la  care Ministerul Sănătăţii ar trebui să reflecteze,  mai ales că statul decontează serviciile medicale private.

Sistemul putred omoară oameni

Este şi cazul cel mai recent al lui Aros Karoly, jurnalistul sportiv de 75 de ani, decedat în urma unui accident petrecut de Zilele Sfântu Gheorghe. Dr. Antal Almos este de părere că dacă reglementările ar fi fost clare , omul ar fi putut avea zile. În raportul întocmit de medicul de la Urgenţe  se arată că transferul către Spitalul din Târgu Mureş s-a realizat foarte greu, după multe insistenţe şi apeluri către Târgu Mureş şi Braşov.

Argumentul utilizat de către cei din Braşov a fost că Spitalul Judeţean din Sfântu Gheorghe este de Urgenţă, aşadar şi medicul de la chirurgie cardio-vasculară – care era de-altfel în concediu – ar putea să îl ajute pe pacient. Ceea ce nu a luat în calcul persoana de la capatul firului, care se afla la  Braşov,  este că pacientul a suferit un politraumatism care necesita intervenţia unei întregi echipe medicale, echipă inexistentă la Sfântu Gheorghe. Pe lângă acest aspect, medicul respectiv avea datoria de a respecta protocolul încheiat între Spitalul din Sfântu Gheorghe şi cel din Braşov, în ceea ce priveşte transferurile medicale, lucru care nu s-a întâmplat. Toate telefoanele şi discuţiile avute cu cele două instituţii au dus la alterarea stării de sănătate a pacientului, fiind imposibilă salvarea lui, odată ajuns la Târgu Mureş.

„Transferul  la Târgu Mureş s-a realizat extrem de greu,  cu transport aerian,  în urma unor negocieri interminabile  între Spitalul Judeţean Braşov şi Spitalul Târgu Mureş. Până la urmă, medicul de pe elicopter l-a sunat pe secretarul de stat de la interne, pe domnul Arafat, care a intervenit. Acest lucru demonstrează încă o dată disfuncţionalităţile grave ale sistemului. Interconectarea defectuoasă, neobligativitatea primirii pacienţilor  sau posibilitatea de a refuza oricând  un pacient de la un spital judeţean, depinde de cine este la capătul celălalt. Sistemul este dezorganizat .

Era un politraumatism cu hemoragie internă,  mai ales la nivelul bazinului unde s-au rupt şi nişte vase mari. Pentru aceste intervenţii este necesară o echipă operatorie care stă la dispoziţie cu reanimator, 4-5 ore în operaţie. Degeaba ne numim noi spital de urgenţă. Acest caz nu era de intrat aici. Noi trebuie să dăm şansa cea mai mare unui politraumatizat, ca să supravieţuiască, sau să beneficieze de nişte servicii într-un centru cât mai pregătit. Problema este că nu mai primesc pacienţi, noi nici nu putem să aducem un specialist cu salarizarea actuală, nici clădirea nu permite, nici judeţul şi nici numărul de cazuri. Problema  este  că nu mai funcţionează sistemul interconetat. Au fost discuţii de ore în ceea ce priveşte cazul acesta. Nu am spus că există legătură între fatalitatea cazului şi aceste disfuncţionalităţi, dar nu putem să trecem  cu vederea şi să spunem că sistemul pluteşte, că am introdus cardul,  şi acum totul merge. . . Casa arde şi baba se piaptănă, nu se poate comparaţie mai bună”, a explicat dr Antal Almos.

Lucru confirmat şi de managerul spitalului din Sfântu Gheorghe. Acesta a spus că cei din Braşov au refuzat pacientul „deoarece noi aparţinem de spitalul regional Târgu Mureş, că şi noi avem chirurg vascular, pe dr. Balaszi, care era în concediu. Braşovul trebuia să rezolve mai departe, să-l trimită unde este o echipă operatorie. Nu e prima dată când ne refuză.”

Cazul  acestui  jurnalist nu este singular, dar diferenţa între această persoană de rând şi una din „primele rânduri” este tocmai poziţia socială şi puterea, două lucruri care fac diferenţa între viaţă şi moarte,  în ziua de azi. Aşa cum a punctat şi domnul doctor, sistemul este discriminatoriu, te „alege” şi te ajută în funcţie de venituri, clasă socială şi cunoştinţe. Dacă în locul pacientului de 75 de ani se afla o persoană notorie, poate că zilele acestea am fi scris despre recuperarea acelei persoane, nicidecum despre un accident şi o moarte stupidă.

Maricela Dan

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail