O campanie civică de informare a cetăţenilor cu privire la bolile transmise de câinii şi pisicile fără stăpâni a fost demarată în municipiul Sfântu Gheorghe, cu scopul de a conştientiza localnicii cu privire la pericolul pe care îl reprezintă pentru sănătatea lor.

Campania, iniţiată de prof. Kosa Istvan, sociolog şi cadru universitar, şi fiica sa, Szaraz Anna-Andrea, are titlul generic „A iubi, a îngriji, a deparazita” şi se derulează prin intermediul unor afişe, pliante, scrisori către cetăţeni şi site-uri de socializare. Cei doi au demarat campania pe banii lor, dar ulterior au reuşit să implice şi alţi parteneri, printre care Direcţia Sanitar-Veterinară, Primăria Sfântu Gheorghe, Spitalul Judeţean de Urgenţă, Poliţia locală, câteva asociaţii de protecţie a animalelor şi sponsori.

Kosa Istvan a declarat ieri, pentru AGERPRES, că peste 70% dintre animalele comunitare sunt infestate cu diverşi paraziţi care se pot transmite oamenilor şi pot provoca boli extreme de grave, unele dintre ele nevindecabile ori letale. Paraziţii pot fi luaţi nu doar prin contactul direct cu animalul, ci şi prin contactul cu iarba sau solul infestate.

„O soluţie pentru a limita înmulţirea câinilor şi pisicilor comunitare este să nu le mai hrănim, pentru că atunci ele îşi vor canaliza energia spre procurarea hranei. O pisică îngrijită poate da naştere la 15-20 de pui pe an, dar dacă nu are condiţii prielnice îşi va apăra teritoriul de intruşi, iar numărul lor se va regla în mod natural. La fel se întâmplă şi în cazul câinilor (…) Practic, noi vrem să atenţionăm oamenii cu privire la acest lucru, dar mai ales cu privire la boli şi să-i determinăm pe cei care hrănesc animalele din jurul blocurilor să-şi asume integral responsabilitatea, adică să le vaccineze şi să le deparaziteze periodic”, a declarat Kosa Istvan.

Directorul Direcţiei Sanitar-Veterinare Covasna, dr. Siko Barabasi Sandor, a declarat că printre cele mai periculoase boli se numără echinococoza, toxoplasmoza şi rabia, aceasta din urmă fiind mortală dacă nu se intervine la timp. „Şi dacă numai 10% din populaţie recepţionează mesajul campaniei, eu consider că este o realizare”, a declarat dr. Siko.

Iniţiatorii proiectului doresc să îl extindă şi în alte oraşe ale ţării, pentru început la Târgu Secuiesc şi Miercurea Ciuc.

Oana Mălina Negrea/ AGERPRES

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail