Calea ferată îngustă şi Planul înclinat de la Covasna-Comandău, folosite pe vremuri pentru transportul buştenilor din pădure, au fost achiziţionate de autorităţile locale cu scopul de a le introduce în circuitul turistic.

Conducerea Consiliului Judeţean (CJ) Covasna a anunţat, printr-un comunicat de presă, că împreună cu Primăria Covasna a cumpărat vineri activele care fac parte din monumentul istoric denumit „Ansamblul tehnic – Plan înclinat de la Covasna-Comandău” ale firmei de exploatare forestieră Brafor SA, aflată în faliment.

Potrivit sursei citate, cele două autorităţi şi-au exercitat dreptul de preempţiune şi au cumpărat mai multe clădiri, terenuri şi linia de cale ferată cu aproape 1,5 milioane de lei.

„Calea ferată îngustă Covasna-Comandău şi Planul înclinat constituie un monument de istoria tehnicii extrem de valoros al judeţului şi oraşului Covasna. Ne pregătim de ani buni să-l salvăm de la distrugerea totală şi să-l introducem în circuitul turistic. În sfârşit, am avut ocazia de a cumpăra legal o parte din activele de la Comandău ale Brafor SA, care a dat faliment, astfel, majoritatea clădirilor aflate pe terenul fostei gări, printre care ateliere mecanice, magazii, triaj, fabrică de cherestea etc., precum şi şine de cale ferată în lungime de 8,5 km şi terenul aferent de 5,2 ha”, a declarat preşedintele CJ Covasna, Tamás Sándor, potrivit comunicatului remis AGERPRES.

CJ Covasna a achitat 886.267 de lei din suma totală şi Primăria Covasna – circa 600.000 de lei.

„Am cumpărat un teren de o jumătate de hectar, aflat lângă Gara Mare, un pod peste pârâul Horgász din Valea Zânelor, care necesită îmbunătăţiri, dar care este funcţional şi o linie de cale ferată lungă de 19 km care pleacă de la gară, trece prin Valea Zânelor şi Planul Înclinat şi ajunge până la graniţa administrativă a comunei Comandău. În oraşul Covasna, terenul aferent pe care linia de cale ferată este construită se află în proprietatea statului, pentru noi următorul pas este clarificarea acestui lucru, deoarece pentru a obţine finanţare, trebuie să avem cel puţin drept de uz. Oraşul are obligaţia morală să salveze acest monument de istoria tehnicii, întrucât calea ferată îngustă şi Planul înclinat au avut un rol esenţial în istoria localităţii”, a spus primarul oraşului Covasna, Gyerő József, citat în comunicat.

În ultimii ani, CJ Covasna a cumpărat şi alte bunuri cu scopul de a repune în funcţiune calea ferată şi Planul înclinat, cum ar fi mai multe locomotive cu aburi, locomotive diesel şi vagoane vechi, printre care şi o locomotivă Krauss, aflată pe lista obiectelor de tezaur naţional, fabricată în anul 1914 în Germania.

Linia de cale ferată cu ecartament îngust a fost pusă în funcţiune în 1892 şi folosită pentru transportul buştenilor din pădure. La jumătatea ei exista un Plan înclinat care folosea forţa gravitaţională pentru a urca şi coborî vagoanele.

Practic, între staţiile aflate la capete opuse exista o diferenţă de nivel de aproape 300 de metri iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul cu lemne care cobora.

Construcţia Planului înclinat sau Şiclăul, cum este denumit de localnici, a fost începută în anul 1886 şi terminată în 1889.

Pe măsură ce exploatările forestiere din zonă s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită şi s-a degradat iar Planul înclinat, care a funcţionat aproape un secol, a fost distrus într-un incendiu în anul 1996.

Oana Mălina Negrea/ AGERPRES

 Credit foto: http://papichee.blogspot.com/

 

Vrei să fii notificat când apare un articol nou? Abonează-te prin e-mail